آشنایی با اثرات مثبت و منفی نوشیدن قهوه در صخره نوردی


صخره نوردی و صخره نوردی از فعال ترین و سالم ترین ورزش ها هستند. افرادی که صخره نوردی را به صورت حرفه ای انجام می دهند همیشه سعی می کنند اثرات این ورزش را بر سلامتی خود چند برابر کنند، به همین دلیل است که قبل از این ورزش و زمان انجام آن چه می نوشند برایشان بسیار مهم است. همچنین، بیشتر افراد صبح ها ورزش می کنند و قطعا یک فنجان قهوه می نوشند تا همین الان بهتر شوند. دانستن تاثیرات قهوه در حین ورزش به ما در انتخاب بهتر کمک می کند.

اثرات مثبت نوشیدن قهوه هنگام صخره نوردی

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی تاثیرات قهوه اثبات شده، قهوه به دلیل وجود کافئین تاثیر مستقیمی بر عملکرد بدن در حین ورزش دارد. یک مطالعه در سال 2008 در انگلستان نشان داد که کافئین که بسیار انرژی زا است، تأثیر ویژه ای بر ورزش هایی مانند کوهنوردی و صخره نوردی دارد.

  • دقت برای کوهنوردان و کوهنوردان بسیار مهم است. نوشیدن یک فنجان قهوه دقت عمل بدن را افزایش می دهد و زمان واکنش بدن را بهبود می بخشد.
  • تمرکز و هوشیاری بالا در همه ورزش ها مهم است و کافئین موجود در قهوه می تواند در این زمینه به ورزشکاران کمک کند.
  • همانطور که در بالا ذکر شد، کافئین موجود در قهوه دارای خواص انرژی بخشی است، بنابراین برای فعالیت های هوازی و قدرتی، به ویژه صخره نوردی بسیار مناسب است.
  • کافئین موجود در قهوه باعث افزایش قدرت ورزشکار در تمرینات قدرتی بسیار شدید به خصوص ورزش هایی مانند صخره نوردی و کوهنوردی می شود.
  • کافئین آستانه درد و خستگی را بالا می برد. درد و خستگی مشکلی است که هر کوهنوردی در حین انجام این ورزش با آن مواجه است و باید کنترل و تحمل شود.
  • تفاوت ارتفاع می تواند باعث خواب آلودگی در کوهنوردان و صخره نوردان شود. ورزشکاران می توانند با نوشیدن قهوه سطح هوشیاری و انرژی خود را افزایش دهند.

در نهایت، این اثرات مثبت به ما نشان می دهد که صخره نوردی و مصرف قهوه با هم سازگار هستند. کافئین موجود در این نوشیدنی به ما کمک می کند تا این تمرین را با قدرت، هوشیاری و انرژی بیشتری انجام دهیم. اما آیا این رابطه همیشه منسجم و مفید است؟ با سایر اثرات نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی آشنا شوید.

عوارض نوشیدن قهوه هنگام صخره نوردی

همانطور که می دانید قهوه برای کوهنوردی و صعودهای ورزشی بسیار مناسب است اما اگر قهوه در زمان مناسب و درست مصرف نشود عوارضی برای ورزشکاران خواهد داشت.

  • مصرف زیاد قهوه باعث تحریک پذیری و اضطراب در فرد می شود، بنابراین نوشیدن بی رویه قهوه در مسیرهای سخت کوهنوردی و صخره نوردی کار درستی نیست.
  • نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند تأثیر منفی بر سیستم گوارش داشته باشد و صعود را دشوار کند.
  • خوردن قهوه با کافئین بالا باعث ایجاد عوارضی مانند سردرد و تپش قلب می شود که مطمئناً در هنگام صخره نوردی برای هیچ ورزشکاری خوشایند نخواهد بود.
  • نوشیدن قهوه در ارتفاعات بالای 3000 متر هنگام کوهنوردی توصیه نمی شود. در این ارتفاعات خواب سبک، بی خوابی و بیداری های مکرر را تجربه خواهید کرد که نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه آن را تشدید می کند.
  • اگر با مشکلات معده مانند بیماری ریفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری دست و پنجه نرم می کنید، نوشیدن بیش از حد قهوه برای شما کاملا مضر است زیرا بیماری را تشدید می کند.
  • در کوهنوردی، اگر صعود بیش از یک روز طول بکشد، باید مدتی را برای استراحت و ریکاوری اختصاص دهید. بیدار ماندن با قهوه کمکی به شما نمی کند و قطعا برایتان مشکل ایجاد می کند.
  • مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار باعث اسیدی شدن خون و کاهش PH آن می شود که در نهایت باعث ضعیف شدن کوهنورد و ناتوانی او در انجام فعالیت هایی می شود که نیاز به قدرت بدنی بالایی دارند.

نکات مهم در مورد مصرف قهوه در هنگام صخره نوردی

مطمئناً با مطالعه خواص و عوارض احتمالی مصرف قهوه در مسیر صعود، این سوال برای شما پیش آمد که در نهایت چه باید کرد؟ آیا می توان در هنگام کوهنوردی و صخره نوردی قهوه نوشید یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید شرایط جسمانی خود را در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته مهم برای نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی آورده شده است تا بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید.

به اندازه قهوه مصرف کنید

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید میزان قهوه ای است که مصرف می کنید. اگر هر روز قهوه می نوشید و قهوه بخشی از روال زندگی شماست، نوشیدن آن در حین پیاده روی و ورزش می تواند برای شما مفید باشد. اما باید مراقب باشید که میزان قهوه ای که می نوشید کنترل شده باشد. این کنترل بدین معناست که اگر روزی دو فنجان قهوه می نوشید، همان مقدار را حفظ کنید و در حین تمرین و صخره نوردی آن را زیاد نکنید.

به بیماری ها توجه کنید

اگر از بیماری های قلبی و عصبی رنج می برید، حتما قبل از نوشیدن قهوه در کوهستان و در حین ورزش های صخره نوردی و صخره نوردی با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مناسب برای نوشیدن قهوه را انتخاب کنید

برای افزایش انرژی در طول کوهنوردی، بهتر است در زمان مناسب قهوه بنوشید. نوشیدن قهوه در صبح بهترین تاثیر را در افزایش انرژی و شادابی بدن دارد. البته نوشیدن قهوه با معده خالی بدون صبحانه به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا می تواند مشکلات گوارشی برای شما ایجاد کند. البته باید در نظر داشته باشید که نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار شش ساعت قبل از خواب می تواند استراحت و خواب راحت شما را در شب مختل کند. بنابراین نوشیدن قهوه از ساعت شش بعد از ظهر نه تنها مفید نیست، بلکه خواب و بهبودی را مختل می کند.

مسابقات را در نظر بگیرید

در روزهایی که صعودهای خطرناکی در پیش دارید و در حال حاضر سخت تمرین می کنید، مصرف کافئین خود را به برنامه روزانه خود کاهش دهید تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

قهوه مناسب را انتخاب کنید

هر قهوه ای با هر مقدار کافئین برای کوهنوردی و صخره نوردی مناسب نیست. قهوه مناسب برای صخره نوردی قهوه ای با کافئین کمتر است.

این مطلب از سایت فارسی بیوتی گردآوری شده است. امیدواریم این مقاله شما را در برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما راهنمایی کند. این وب سایت می تواند در زمینه های دیگر مانند زیبایی و سلامت، روانشناسی و پزشکی، ورزش و تناسب اندام با جدیدترین و به روزترین دانش همراه شما باشد.

هشدار! این مقاله فقط برای آگاهی شما از فعالیت مهمان و اینکه سایت هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد منتشر شده است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید