آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟ | مجله سلامت باریکا


برای برخی افراد این یک تصور غلط رایج در مورد تمرینات بدنسازی است. آنها معتقدند انجام تمرینات بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود و بر رشد قد تاثیر منفی می گذارد. اما آیا این باور صحیح است یا خیر؟

در این مقاله توضیحات لازم در مورد تاثیرات بدنسازی بر رشد قد ارائه شده است.

کارشناسان در پاسخ به این موضوع گفتند که اینکه برخی از ورزش‌ها بر رشد قد تأثیر می‌گذارند درست است، اما اینکه رفتن به باشگاه و انجام ورزش‌های جدی رشد قد را متوقف می‌کند، ایده کاملاً اشتباهی است. اگر این درست بود، بسیاری از ورزشکاران بزرگ ما قد بلندی نداشتند یا این ورزش را به صورت حرفه ای انجام نمی دادند تا به سطح جهانی برسند و مدال بگیرند.

همه می خواهند زندگی سالمی داشته باشند، بنابراین برنامه ریزی مناسبی دارند که شامل رژیم غذایی و ورزش مناسب است، اما گاهی اوقات یک تصور اشتباه یا یک شایعه به تنهایی می تواند همه چیز را به خطر بیندازد. بنابراین، ضروری است که همه اطلاعات صحیحی در مورد سبک زندگی سالم داشته باشند.

آیا رفتن به باشگاه در افزایش قد تاثیر دارد؟

به طور کلی دو عامل برای افزایش قد مهم است: ژنتیک و تغذیه. اگر این دو عامل را جدی بگیریم، می‌توانیم قد افراد در حال رشد را افزایش دهیم، اما برای کسانی که می‌خواهند با انجام برخی ورزش‌ها قد خود را افزایش دهند، ورزش‌های فوق‌العاده‌ای نیز وجود دارد که می‌توانند قد را بین ۴ تا ۸ سانتی‌متر افزایش دهند. ارتفاع کشش و آویزان کردن یکی از بهترین تمرینات برای افزایش قد است و به نخاع و فاصله بین مهره ها به تدریج افزایش می یابد.

آیا رفتن به باشگاه برای کودکان تأثیر مفیدی دارد؟

از آنجایی که کودکان معمولا در شرایط خاصی قرار دارند، توصیه می شود به جای فرستادن آنها به باشگاه و انجام تمرینات سنگین، در فعالیت های دیگری مانند فوتبال، بسکتبال، شنا و سایر فعالیت های بدنی شرکت کنند و با انجام آن ها سرگرم شوند. .

صفحات رشد

آسیب به بافت رشد به عنوان شکستگی صفحه رشد شناخته می شود. بر اساس این تحقیقات، ورزش های رقابتی مانند بسکتبال و فوتبال مسئول یک سوم شکستگی های صفحه رشد هستند، در حالی که فعالیت های فیزیکی مانند دوچرخه سواری و اسکی 20 درصد از آسیب های مربوط به رشد را تشکیل می دهند. بر اساس مجله پزشکی ورزشی بریتانیا، تمرین با وزنه می تواند به کاهش خطر این آسیب ها کمک کند، اگرچه همه تمرینات بدنسازی با افزایش سن توسط یک ورزشکار ماهر توصیه نمی شود. با تمرینات نظارت شده، ورزشکاران جوان می توانند با افزایش توده عضلانی اطراف بافت رشد، استخوان ها و تاندون های بیشتری را رشد دهند.

نکاتی که در انجام تمرینات بدنسازی باید رعایت شود

تمرینات بدنسازی را می توان از هشت سالگی شروع کرد اما نباید پرش و تلنگر باشد زیرا در این صورت ممکن است بدن آسیب ببیند.

بهتر است هنگام انجام بیشتر تمریناتی که پایین تنه یک نوجوان یا ورزشکار جوان را درگیر می کند و آن ناحیه را به شدت بارگذاری می کند، مراقب باشید. مخصوصاً برای انجام این حرکات هنگام انتخاب وزنه، مقدار آن نباید از 40 درصد قدرت بدنی فرد بیشتر شود تا به صفحات رشد آسیبی وارد نشود.

نکته مهم دیگری که برای بدنسازی در بزرگسالی باید مورد توجه قرار گیرد، بدنسازی با انجام فرم صحیح حرکات است. نتایج برخی از مطالعات نشان داده است که حرکت نادرست به صفحات رشد آسیب می رساند.

کارشناسان معتقدند که بدنسازی می تواند تاثیر مثبتی بر رشد و تراکم استخوان داشته باشد. اما به شرطی که به شکل صحیح حرکات بدنسازی باشد. بنابراین، هنگام انجام تمرینات بدنسازی، نباید بدن خود را در موقعیت های اشتباه به چالش بکشید. زیرا اگر این مراحل را دنبال کنید، بدنسازی نه تنها تاثیری در کاهش قد ندارد، بلکه می تواند در رشد استخوان ها نیز نقش داشته باشد.

نتایجی که اظهار شده

حتما متوجه شده اید که بسیاری از بهترین و مشهورترین ورزشکاران جهان بدنسازی را در اوایل نوجوانی شروع کرده اند و اکنون می بینید که همگی قد بلندی دارند.

به گفته متخصصان، متوجه می شویم که تمرینات بدنسازی طبق اصول باعث تحریک صفحات رشد می شود و در نتیجه استخوان ها بیشتر رشد کرده و بلندتر می شوند که در این صورت با یادگیری فرم صحیح حرکات، انتخاب وزن مناسب و ایمنی در حین کار. خیلی مهم است. اما اگر بدنسازی به درستی انجام نشود، نه تنها به عضلات و استخوان ها آسیب می رساند، بلکه رشد قد را متوقف می کند. بنابراین، او در واقع تمرینات بدنسازی اشتباهی را انجام می دهد که می تواند از رشد قد جلوگیری کند.

منبع

خط بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید