آیا بستن کمربند تناسب اندام ضروری است؟ پژوهش چه می گوید؟


آیا استفاده از کمربند تناسب اندام مفید است یا مضر؟

اگر به طور منظم تمرین می کنید، بدون شک با کمربندهای وزنه برداری آشنا هستید یا حداقل یک بار دیده اید که ورزشکار دیگری از آن استفاده می کند. امروزه استفاده از کمربندهای تناسب اندام در بیشتر باشگاه ها رایج است. در واقع، اگر وزنه های سنگین بلند می کنید، احتمالاً خودتان از کمربند استفاده می کنید. اکثر مردم بر این باورند که این کمربندها به حفظ ایمنی کمر در هنگام بلند کردن وزنه کمک می کند.

با این حال، بسیاری از ورزشکاران بر این باورند که کمربندهای وزنه‌برداری می‌توانند بیش از آنکه مفید باشند، ضرر داشته باشند. این افراد ادعا می کنند که وزنه زدن با کمربند منجر به مشکلاتی در کنترل و قدرت در عضلات میانی بدن یا هسته می شود. بنابراین در مورد استفاده از تسمه دو نظر مخالف وجود دارد. کدام یک از این دیدگاه ها صحیح است؟

کمربندهای وزنه برداری معمولاً برای بسیاری از افراد مفید هستند، اما در شرایط خاصی می توانند مضر باشند. به این ترتیب، شرایط فردی یک فرد نقش مهمی در تعیین اینکه آیا باید از کمربند بدنسازی استفاده کند یا خیر، بازی می کند.

کمربند بدنسازی و تناسب اندام

فعال شدن عضلات قسمت مرکزی بدن

این روزها تقویت عضلات مرکزی به موضوعی بسیار محبوب در بین علاقه مندان به وزنه برداری تبدیل شده است. علیرغم مشکلات ستون فقرات، ورزشکاران سعی می کنند با تقویت عضلات قسمت مرکزی بدن از صدمات جلوگیری کنند. بنابراین، اجازه دهید با موضوع فعال سازی عضلات مرکزی با کمربند وزنه شروع کنیم. سوال اصلی این است: آیا بستن کمربند به مرور زمان باعث تقویت یا ضعیف شدن عضلات مرکزی بدن می شود؟ تحقیقات نشان می دهد که در کوتاه مدت، بستن کمربند تناسب اندام باعث افزایش فعالیت (الکترومیوگرافی، EMG) در رکتوس شکم می شود. [4]. الکترومیوگرافی (EMG) پاسخ ماهیچه یا فعالیت الکتریکی را در پاسخ به تحریک عصب ماهیچه اندازه گیری می کند.

به عبارت دیگر، زمانی که کمربند می‌بندید، عضلات شکم به اوج می‌رسند. علاوه بر این، سایر عضلات تنه مانند عضلات زیر بغل و مایل فعالیت عضلانی بیشتری دارند. [1]. با این حال، هنگام بستن کمربند، فعالیت عضلات برانگیخته ستون فقرات کمری و قفسه سینه کاهش می یابد. [1]. به طور کلی، به نظر می رسد بستن کمربند منجر به فعال شدن بیشتر عضلات مرکزی می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید میزان فشار داخل شکمی (IAP) است که فرد می تواند در حین ورزش ایجاد کند. هر چه فشار روی تنه بیشتر باشد، تنه ما هنگام بلند کردن وزنه های سنگین سفت تر می شود. به عبارت ساده تر، سفتی بیشتر اجازه می دهد تا نیروی بیشتری از طریق بدن منتقل شود، به این معنی که وزن بیشتری را می توان بلند کرد.

بستن کمربند بدنسازی در هنگام بلند کردن وزنه به طور قابل توجهی IAP را در مقایسه با بلند کردن بدون کمربند افزایش می دهد [2][3]. به طور کلی، افزایش IAP برای فعال کردن عضلات مرکزی، افزایش قدرت و کاهش خطر آسیب چیز خوبی است.

وزنه های سنگین تری را با کمربند ورزشی بلند کنید

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، استفاده از تسمه باعث افزایش EMG می شود، اما اینکه EMG بالاتر است به این معنی نیست که عملکرد بهتری دارد. مطالعات نشان داده اند که بلند کردن وزنه با تسمه وزنه آسان تر از بلند کردن آن بدون تسمه است و حداکثر قدرت شما را چند نفر افزایش می دهد.

با نگاهی به شواهد حکایتی، می توان نتیجه گرفت که بستن کمربند به طور کلی حداکثر استحکام را افزایش می دهد. اغراق نیست اگر بگوییم 80 تا 90 درصد افراد می توانند وزنه سنگین تری را با کمربند بلند کنند تا بدون کمربند.

برای ورزشکاران حرفه ای کمربند تناسب اندام ببندید

بنابراین، اگر هدف شما این است که تا جایی که می توانید بلند کنید، استفاده از تسمه احتمالاً به نفع شماست. به همین دلیل است که تقریباً هر وزنه برداری که می بینید از کمربند روی سکو استفاده می کند. توانایی بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر با استفاده از کمربند در طول زمان امکان‌پذیر است، حتی اگر فقط 5 درصد تفاوت داشته باشد، اگر در طول ماه‌ها و سال‌ها انجام شود، در نهایت تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. و این نه تنها قدرت شما را تغییر می دهد، بلکه بر حجم عضلانی شما نیز تاثیر می گذارد. بلند کردن وزنه های سنگین تر منجر به حجم و تنش بیشتر می شود که دو عامل اصلی هیپرتروفی عضلانی هستند.

در این مرحله، احتمالاً فکر می کنید که ما کمربندهای بدنسازی را کاملاً تأیید می کنیم. آنها به شما کمک می کنند تا قسمت های خاصی از عضلات مرکزی بدن خود را فعال کنید و وزنه های سنگین تری را در طول تمرین بلند کنید. با این حال، با وجود ماهیت به ظاهر مفید آنها، می توانند آزار دهنده باشند.

اتکای بیش از حد به کمربند بدنسازی می تواند مشکلاتی ایجاد کند

به عنوان مثال، تلاش 1RM برای اسکات و ددلیفت زمان خوبی برای بستن کمربند است. با این حال، برای انجام فرهای دوسر بازو یا لانژهای جانبی نیازی به بستن کمربند ندارید. در واقع، پوشیدن یک کمربند به طور مداوم می تواند منجر به تفاوت در بیومکانیک عضلات تمرینی و عضلات مرکزی شود.

ورزش بدون کمربند بدنسازی احتمالاً برای مبتدیان ایده خوبی است. هنگامی که برای اولین بار شروع به کار می کنید، به شدت نیاز دارید که در حین بلند کردن، فعال سازی عصبی صحیح عضلات خود را توسعه دهید. بنابراین، ممکن است نتوانید وزنه ای نزدیک به 1RM واقعی خود بلند کنید، اما هدف شما باید یادگیری روش صحیح انجام حرکت و تکرار آن در یک ست باشد. تسمه یا هر وسیله تقویت کننده دیگری در فرآیند یادگیری اختلال ایجاد می کند.

مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که اگر نمی توانید بیش از 50 درصد از 1RM خود را بدون استفاده از کمربند بلند کنید، احتمالاً باید روی تکنیک و بیومکانیک خود کار کنید. زمانی که کمربند را نبسته اید، داشتن درد طبیعی نیست. اگر در حین ورزش بدون کمربند احساس درد می کنید، احتمالاً مشکلات اساسی دارید که باید برطرف شود. بستن کمربند ایمنی فقط تا حدی از آسیب دیدن شما جلوگیری می کند.

کمربند ببندم یا نه؟

این سوالی است که بسیاری از ورزشکاران از خود می پرسند. از یک طرف، به نظر می رسد که به شما کمک می کند از آسیب دیدگی کمر جلوگیری کنید و وزنه های سنگین تر بلند کنید. اما از سوی دیگر برخی منابع تحقیقاتی معتبر ادعا می کنند که اگرچه کمربندهای بدنسازی عضلات قسمت میانی بدن مانند عضلات راست شکمی را فعال می کنند، اما فعالیت عضلات صاف کننده ستون فقرات را کاهش می دهند. بنابراین با گذشت زمان با عادت به استفاده از کمربند، عضلات صاف کننده ستون فقرات ممکن است آنطور که باید قوی نشوند و همانطور که می دانید ضعف در این ماهیچه ها عامل اصلی آسیب های کمر و کمر است.

پاسخ به این سوال که آیا کمربند تناسب اندام را ببندید یا نه بستگی به شرایط دارد. اگر هدف شما استفاده از حداکثر قدرت و بلند کردن وزنه های بسیار سنگین است، بستن کمربند به احتمال زیاد به شما کمک می کند وزن بیشتری روی میله قرار دهید.
با این حال، چه از کمربند استفاده کنید یا نه، مهم این است که تکنیک شما چقدر صحیح است وگرنه قربانی آسیب خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید