آیا غذا در پیشگیری از سرطان موثرتر است یا مکمل؟


علت اصلی سرطان ناشناخته است. اما وراثت، افزایش سن، مصرف سیگار و الکل، آلودگی هوا، عدم فعالیت بدنی کافی و تغذیه نامناسب در این امر نقش دارند. توجه به توصیه های تغذیه ای و داشتن سبک زندگی سالم می تواند تا 30 درصد در پیشگیری از سرطان موثر باشد.


بیشتر بخوانید: پیشگیری از سرطان با رژیم غذایی سالم


آیا غذا در پیشگیری از سرطان موثرتر است یا مکمل؟

بین مصرف مواد مغذی و خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. این مهم است که بدانید مواد مغذی و مواد مغذی (غذاها یا مکمل ها) چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارد. مطالعه اخیر روی 27000 نفر نتایج زیر را نشان داد:
بین دریافت کافی ویتامین K و منیزیم و افزایش امید به زندگی ارتباط وجود دارد.
مصرف کافی ویتامین A، ویتامین K و روی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
مصرف بیش از حد کلسیم خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان با مکمل یا غذا

هنگامی که منبع ریز مغذی در این مطالعه بررسی شد، نتایج زیر به دست آمد:

دریافت ویتامین K و منیزیم از طریق غذا باعث افزایش طول عمر می شود. اما مکمل با این مواد مغذی چنین تاثیری ندارد. ویتامین K در سبزیجات سبز، آجیل و روغن های گیاهی و منیزیم در ماهی سالمون، سبزیجات برگ سبز، آووکادو و موز یافت می شود.
• هنگامی که روی و ویتامین های A و K از طریق غذا تامین می شوند، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. اما دریافت آنها از طریق مکمل ها تاثیر یکسانی ندارد. سبزیجاتی مانند هویج، کدو حلوایی و … حاوی پیش ساز ویتامین A هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. گوشت، حبوبات و آجیل حاوی روی هستند.
هیچ ارتباطی بین کلسیم رژیم غذایی و افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان وجود ندارد. اما اگر کلسیم دریافتی شما از مکمل ها بیش از 1000 میلی گرم در روز باشد، خطر افزایش می یابد. بهترین منبع کلسیم لبنیات کم چرب است.
در افرادی که دارای کمبودهای تغذیه ای هستند، مصرف مکمل ها تاثیری بر مرگ و میر ندارد.


بیشتر بخوانید: سرطان: چه غذاهایی در پیشگیری یا ایجاد این بیماری نقش دارند؟


نتایج این مطالعه نشان می دهد که شما نیازی به مصرف مکمل ندارید مگر اینکه کمبود مواد مغذی داشته باشید. در این صورت بهترین منبع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما انواع غذاهاست.
منبع:

فن چن و همکاران Annals of Internal Medicine 2019.

دیدگاهتان را بنویسید