آیا ورزش در دوران بارداری خطرناک است؟


ورزش در دوران بارداری بسیار مهم است. روزهای خوشی که زنان نه ماه بارداری را بی سر و صدا در خانه سپری می کردند، گذشته است. امروزه زنان نه تنها مسئولیت های خانه را بر عهده می گیرند، بلکه به فعالیت های حرفه ای خارج از خانه نیز می پردازند.

این نقش دوگانه زنان به این معنی است که آنها زمانی برای مراقبت از سلامت خود ندارند و این چالش در دوران بارداری افزایش می یابد. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چرا باید ورزش در دوران بارداری را در اولویت برنامه روزانه خود قرار دهید.

بهترین ورزش های خانگی در دوران بارداری

بهترین ورزش های خانگی در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری می تواند برای رشد بدن و ذهن شما معجزه کند. درگیر شدن در فعالیت های بدنی کم تاثیر مانند راه رفتن در خانه نه تنها شما را تناسب اندام می کند، بلکه خلق و خو و انرژی شما را نیز بهبود می بخشد. علاوه بر این، برای نوزاد بسیار مفید است! اگر قصد دارید ورزش را در دوران بارداری شروع کنید، در اینجا تعدادی از بهترین ورزش های خانگی آورده شده است.

دوچرخه سواری ثابت

دوچرخه سواری ثابت یکی از ورزش های کاملاً ایمن در دوران بارداری است. افراد زیادی هستند که از عوارض جانبی متعددی که ممکن است در اثر انجام این تمرین ایجاد شود می ترسند. اما همه پزشکان ایمنی این نوع ورزش را بسیار تحسین می کنند. برای زنانی که دوچرخه سواری را در مراحل اولیه بارداری شروع می کنند، شانس ابتلا به دیابت بارداری در آنها کاهش می یابد.

از آنجایی که دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است، به دفع سموم از بدن، کاهش استرس، افزایش گردش خون و همچنین دریافت اکسیژن کمک می کند. افزایش نفخ شکم در اواخر بارداری می تواند دوچرخه سواری را دشوار کند، اما می تواند به کاهش درد در دوران بارداری کمک کند.

پیاده روی تا خانه

هنگامی که باردار هستید، سطح انرژی شما کاهش می یابد. بالاخره شما در حال خلق یک انسان هستید و خیلی سخت است! اما در حالی که سطوح پایین انرژی باعث می شود بیشتر استراحت کنید، باید برعکس عمل کنید. پیاده روی یک تمرین کم تاثیر است که می توان آن را تقریبا در هر مکان و هر زمان انجام داد. پیاده روی می تواند به قوی نگه داشتن عضلات پشت و گرم کردن آنها کمک کند تا از انقباض شکم جلوگیری کنند.

یوگا

یک مطالعه توسط پزشکان آمریکایی نشان داد که یوگا می تواند سطح هورمون استرس و اضطراب را در دوران بارداری کاهش دهد. با ترکیب تمرینات تنفسی و تکنیک های تمرکز حواس، مشخص شده است که یک جلسه یوگا اضطراب فرد را تا یک سوم کاهش می دهد! و سطح هورمون استرس 85 درصد است! بر خلاف سایر ورزش ها، تأثیرات یوگا تا مدت ها بعد از ورزش باقی می ماند.

سبک های یوگا متفاوت است. اگر در دوران بارداری شروع به ورزش کنید، احتمالا به سمت سبک های کندتر مانند هاتا حرکت می کنید. تکنیک های تنفسی که در یوگا استفاده می کنید می تواند به شما کمک کند از طریق انقباضات نفس بکشید و به تدریج شما را برای زایمان آماده کند.

5 تمرین ساده در خانه در دوران بارداری

5 تمرین ساده در خانه در دوران بارداری

بیشتر زنان در دوران بارداری بیمار می شوند. اما به یاد داشته باشید که شما این بیماری را ندارید. این زمانی است که باید تمرینات دامنه حرکتی را انجام دهید که سطح انرژی شما را افزایش می دهد و مطمئن شوید که خود را وقف ورزش در دوران بارداری می کنید.

  1. بایستید و پاهای خود را باز کنید. سپس زانوهای خود را خم کنید و دست راست خود را به سمت زانوی چپ ببرید. حالا دست راست خود را به سمت راست ببرید، انگار می خواهید شمشیر را از کمربند بیرون بکشید. حین انجام این کار مراقب دست های خود باشید. با دست چپ تکرار کنید. این عمل باعث بهبود تعادل و تقویت عضلات شکم، پشت و پاها می شود.
  2. چهار دست و پا بایستید. یک زانو را بالا بیاورید و با پای خود حرکات دایره ای انجام دهید. با پای دیگر تکرار کنید. این باعث افزایش انعطاف پذیری و تقویت کمر و شکم می شود.
  3. چهار زانو بنشینید و پشت خود را به حالت عمودی قرار دهید و دست ها را پشت سر بگذارید. همانطور که به سقف نگاه می کنید به آرامی نفس بکشید. این وضعیت شما را بهبود می بخشد.
  4. به پشت دراز بکشید، سر و شانه های خود را روی بالش ببرید و زانوهای خود را خم کنید. به آرامی نفس بکشید. در حین بازدم، پشت خود را با استفاده از عضلات شکم به سمت پایین فشار دهید و حدود پنج تا ده ثانیه در این وضعیت بمانید. این عمل باعث تقویت کمر و لگن می شود.
  5. به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را کمی خم کنید. نفس بکشید و سعی کنید شکم را به سمت ستون فقرات بکشید. همچنین می توانید همزمان عضلات کف لگن را منقبض کنید. حدود ده ثانیه نگه دارید. این عمل به تقویت عضلات پشت کمک زیادی می کند.

آیا ورزش در دوران بارداری مضر است؟

آیا ورزش در دوران بارداری مضر است؟

در سال 2015، یک پزشک آمریکایی در زمینه ورزش در دوران بارداری اعلام کرد که زنانی که قبل از بارداری به طور منظم ورزش می کردند می توانند در این دوره به ورزش ادامه دهند. چند سال بعد، دکتر توصیه قبلی خود را تغییر داد و بیان کرد که زنانی که قبل از بارداری ورزش نمی کردند نیز باید در این دوره شروع کنند.

قبلاً نگران این بودیم که ورزش در دوران بارداری ممکن است جریان خون به رحم را محدود کند. یه جورایی شبیه ضرب المثل قدیمی بود که یک ساعت بعد از غذا نباید شنا کرد. چون فکر می کردیم بدن نمی تواند همزمان جریان خون معده و گروه های عضلانی اصلی را تنظیم کند.

در هر صورت، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد ورزش در دوران بارداری باعث سقط جنین یا زایمان زودرس می شود. ورزش در این دوران می تواند به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید و انرژی بیشتری به شما بدهد. بنابراین ورزش روزانه می تواند برای سلامتی شما در دوران بارداری مفید باشد.

مزایا و مضرات ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری می تواند به رشد قلب و مغز کودک شما بیشتر از بهبود سلامت شما کمک کند. اگر در تلاش برای یافتن انگیزه هستید، این حقایق در مورد فواید ورزش در دوران بارداری می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

  • به حفظ قدرت عضلانی و تناسب اندام کمک می کند
  • به کاهش رگ های واریسی و تورم در بازوها و پاها کمک می کند
  • به کاهش کمردرد، یبوست، نفخ و نفخ کمک می کند
  • بهبود خلق و خو و رفاه
  • به پیشگیری یا درمان دیابت بارداری کمک می کند
  • این به شما کمک می کند تا برای زایمان آماده شوید
  • به شما کمک می کند بهتر بخوابید
  • منجر به کاهش فشار خون بالا می شود
  • منجر به افزایش سطح انرژی می شود

در دوران بارداری، بدن شما هر روز تغییر می کند. بنابراین بسیار مهم است که بهتر از همیشه از بدن خود مراقبت کنید. اگر در حین ورزش احساس خوبی ندارید، بهتر است کمی استراحت کنید. متخصصان توصیه می کنند که همه زنان باردار حداقل 15 دقیقه هر روز ورزش کنند و ورزش بیش از حد می تواند برای جنین خطرناک باشد. مضرات ورزش بیش از حد عبارتند از:

مزایا و مضرات ورزش در دوران بارداری

1. غش کردن: ورزش نکردن به اندازه کافی برای غش کردن. غش نشان می دهد که بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند، به این معنی که کودک شما نیز از اکسیژن محروم است.

2. نشت مایع از واژن: نشان دهنده آمادگی بدن شما برای زایمان است. با این حال، ورزش شدید برای مدت طولانی منجر به ترشحات واژن به دلیل پارگی زودرس غشاها می شود.

3. کاهش تحرک جنین: اگر احساس می کنید که تحرک جنین کاهش یافته است، این بهترین نشانه این است که زیاد ورزش کرده اید. در این موارد، یک دقیقه وقت بگذارید و سعی کنید به کاری که فرزندتان انجام می دهد توجه کنید. اگر مثل قبل حرکات را احساس نکردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

4. گرمازدگی: گرمازدگی شایع ترین مشکلی است که اکثر زنان باردار در حین ورزش با آن مواجه می شوند. همه پزشکان ورزش طولانی مدت را توصیه نمی کنند، که می تواند منجر به افزایش دمای کودک شود. وقتی احساس گرما شدید فورا ورزش را متوقف کنید. بدن شما نه تنها در اثر ورزش، بلکه زمانی که دمای اطراف شما بالاست نیز گرم می شود. برای غلبه بر این مشکل مقدار زیادی مایعات یا آب بنوشید.

خونریزی واژینال: خونریزی واژینال در دوران بارداری بسیار نگران کننده است. بهتر است بیش از 15 دقیقه تمرین نکنید. اگرچه برخی از زنان در چند ماه اول خونریزی خفیف دارند، اما سعی کنید در حین ورزش از ورزش های شدید خودداری کنید.

چکیده

ورزش در دوران بارداری نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مادر و جنین دارد. سعی کنید در دوران بارداری فعال باشید. ایده خوبی است که ساعت ها در هفته ورزش کنید. برای آنچه می توانید و برای آنچه می توانید انجام دهید به بدن خود گوش دهید. اگر خسته و گرم هستید، ورزش را متوقف کنید. یوگا به عنوان یک ورزش در دوران بارداری می تواند برای زنان باردار بسیار مفید باشد.

سوالات متداول

چه کسانی در دوران بارداری نباید ورزش کنند؟

افراد مبتلا به آسم، مادران مبتلا به بیماری قلبی، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کنترل نشده، افراد دارای خونریزی یا لکه بینی، افراد مبتلا به ضعف دهانه رحم، بیماران ریوی، افراد دارای مشکلات دهانه رحم، افراد دارای خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری، افراد با سابقه زایمان زودرس، افراد مبتلا به پره اکلامپسی، افراد مبتلا به کم خونی شدید، افراد مبتلا به آریتمی مادرزادی، مادران مبتلا به برونشیت مزمن، افراد دارای چاقی یا کاهش وزن شدید، افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، افراد مبتلا به اختلالات تشنجی کنترل نشده

بهترین ورزش ها در دوران بارداری چیست؟

پیاده روی یکی از بهترین ورزش های این دوران است که پس از آن می توان به یوگا اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید