اختاپوس چقدر کالری دارد؟ مزایای آن چیست؟


اختاپوس یک جانور آبزی فوق العاده است که در اقیانوس زندگی می کند. اختاپوس بدنی نرم دارد و جزو نرم تنان محسوب می شود. این حیوان به عنوان یکی از باهوش ترین موجودات دریایی شناخته می شود. اختاپوس به عنوان منبع مهم پروتئین برای بسیاری از جوامع ساحلی در سراسر جهان شناخته شده است. این موجود دریایی جذاب در بسیاری از کشورها به ویژه در مناطق ساحلی یک غذای لذیذ به حساب می آید. اختاپوس یک غذای محبوب برای بسیاری از مردم در کشورهای آسیا-اقیانوسیه مانند ژاپن و کره و همچنین در کشورهای مدیترانه ای مانند ایتالیا و اسپانیا است. اگر قبلاً اختاپوس خورده اید یا دوست دارید آن را امتحان کنید، اما نمی دانید که آیا این ماهی سالم است، اختاپوس چقدر کالری دارد و چه فوایدی دارد، خواندن این مقاله به سوالات شما پاسخ خواهد داد. اگر از رژیم لاغری پیروی می کنید، حتما به این مقاله توجه کنید.

انواع اختاپوس

رایج ترین اشکال استفاده از اختاپوس برای وعده های غذایی عبارتند از:

اختاپوس تازه، منجمد، کنسرو شده و خشک شده.

اختاپوس را هم به صورت خام و هم پخته می خورند. رایج ترین شکل اختاپوس پخته شده کبابی، سرخ شده و آب پز است.

کالری اختاپوس

کالری اختاپوس

کالری اختاپوس

به طور کلی، اختاپوس منبع سالمی از پروتئین بدون چربی است. کالری اختاپوس زیاد و کم چربی و کربوهیدرات نیست. برعکس، حاوی اسیدهای آمینه (و در نتیجه پروتئین ها)، مواد معدنی کمیاب و ریزمغذی ها مانند ویتامین های مختلف است.

در مرحله بعد مواد 85 گرم اختاپوس پخته را بررسی می کنیم.

میزان کالری اختاپوس 139، کربوهیدرات آن 4 گرم، پروتئین آن 25 گرم و چربی آن 2 گرم است. گوشت هشت پا حاوی ویتامین B12، آهن، روی، سلنیوم، فسفر، سدیم، منیزیم، پتاسیم و غیره است. همانطور که نحوه پخت اختاپوس طعم و بافت غذای شما را تعیین می کند، می تواند بر ارزش غذایی آن نیز تأثیر بگذارد.

مثلاً اختاپوس خشک شده نمک زیادی دارد که مقدار آن تقریباً سه برابر اختاپوس تازه پخته شده است. کنسرو اختاپوس بسته بندی شده در ظرف پر از روغن، چربی زیادی دارد. میزان چربی و کالری اختاپوس هنگام سرخ کردن بسیار بیشتر از انواع کبابی، آب پز یا خورشتی آن است.

فواید اختاپوس

دلیل محبوبیت این ماهی نه تنها لذیذ بودن آن، بلکه ارزش غذایی و فواید بسیار زیاد این غذاست که از ویژگی های مهم هشت پاستا است.

پروتئین بدون چربی

پروتئین های بدون چربی منابع خوبی از پروتئین مورد نیاز ما هستند. اختاپوس نسبت به پروتئین خود کالری کمی دارد و با داشتن بیش از 25 گرم پروتئین در هر وعده با کمتر از 140 کالری و چربی و کلسترول کم، عنوان پروتئین بدون چربی برای این غذا مناسب است. پروتئین برای عضلات بدن و رشد مو بسیار مفید است.

چربی های غیر اشباع سالم

اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 سالم موجود در اختاپوس ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند، اما فواید آن به همین جا ختم نمی شود. خوردن اختاپوس و سایر ماهی ها به لطف امگا 3 موجود در آن، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد، به عملکرد مغز کمک می کند و برای سلامت روده مفید است.

ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که نقش حیاتی در تولید گلبول های قرمز خون و بهبود عملکرد مغز دارد. خوردن کمتر از 50 گرم اختاپوس نیاز روزانه شما به ویتامین B12 را تامین می کند.

ویتامین B12 و سلنیوم موجود در اختاپوس برای پیشگیری از انواع سرطان بسیار مفید است.

من هستم

آهن که نقش بسیار مهمی در تامین اکسیژن سلول های بدن ما دارد، به وفور در اختاپوس یافت می شود. زنان دو برابر مردان به آهن نیاز دارند. مصرف آهن از کم خونی جلوگیری می کند.

فسفر

فسفر به عنوان یکی از مهم ترین مواد مغذی برای مغز شناخته می شود. اختاپوس که سرشار از فسفر است به سلامت و بهبود عملکرد مغز کمک می کند و برای تقویت رشد شناختی مهم است.

معایب اختاپوس

با وجود ارزش غذایی بسیار زیاد اختاپوس، برخی از افراد به دلیل حساسیت از خوردن آن اجتناب کنند. در واقع اختاپوس یکی از غذاهای حساسیت زا است. به طور کلی، اگر به طور منظم از این ماهی استفاده می کنید، برای حفظ سلامتی خود باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

نمک زیاد

حتی یک وعده اختاپوس بدون افزودن نمک در طول فرآیند پخت، نمک زیادی دارد. در دراز مدت، نمک می تواند بر فشار خون تأثیر منفی بگذارد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

نوعی اختاپوس سرخ شده

یکی از رایج ترین روش های تهیه اختاپوس سرخ کردن آن است. سرخ کردن خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. سرخ کردن علاوه بر این نکته باعث افزایش کالری اختاپوس نیز می شود.

وجود احتمالی جیوه

مانند بسیاری از انواع غذاهای دریایی، این احتمال وجود دارد که اختاپوس به فلزات سنگین مانند جیوه و آرسنیک آلوده شود. افراد حساس مانند زنان باردار و شیرده، کودکان خردسال و افرادی که غذاهای دریایی زیادی مصرف می کنند باید بسیار مراقب باشند.

نتیجه

اختاپوس به عنوان یک ماهی محبوب در بسیاری از نقاط جهان شناخته می شود. این ماهی دارای مواد مغذی و فواید زیادی است جلوگیری وی به بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و سرطان اشاره کرد. مزایای دیگر عبارتند از بهبود عملکرد مغز، افزایش سلامت روده و تامین پروتئین برای بدن. کالری اختاپوس زیاد نیست و لازم نیست نگران کالری و چربی این غذا باشید. البته در اختاپوس نمک زیادی وجود دارد و بهتر است زنان باردار و کودکان به دلیل احتمال وجود جیوه از مصرف آن خودداری کنند.

منبع: خط سلامت

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

دیدگاهتان را بنویسید