ارزش غذایی و کالری آلبالو و میزان فعالیت لازم برای سوزاندن آنها


میوه های تابستانی رنگ ها و لعاب های زیادی دارند و البته خواص زیادی دارند. گیلاس یکی از میوه های تابستانی محبوب ایرانیان است که آن را به هر شکل و شکلی می خورند. به صورت میوه، خشکبار، مربا، آلبالو پلو، خورش آلبالو و … حتما برایتان سوال پیش آمده که خواص آلبالو چیست؟ گیلاس چقدر کالری دارد؟ آیا می توان این میوه را در رژیم لاغری مصرف کرد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا می خواهید هر غذایی که دوست دارید بخورید و دوباره وزن کم کنید؟

اپلیکیشن نعناع را هم اکنون نصب کنید تا بتوانید بدون محدودیت غذایی 5 کیلوگرم ماهی کم کنید 💪

کالری گیلاس

هر لیوان گیلاس حدود 70 کالری به بدن شما می رساند که به راحتی در فعالیت های روزانه مانند صحبت کردن، فکر کردن و خوابیدن مصرف می کنید. البته این میزان کالری مربوط به گیلاس تازه است. آلبالو خشک کالری بیشتری دارد.

خواص آلبالو علاوه بر کالری آن

گیلاس علاوه بر گیلاس کم کالری، سرشار از ویتامین است. ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، کولین (B4)، اسید پانتوتنیک (B5)، ویتامین B6 در گیلاس یافت می شود. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم از جمله مواد معدنی موجود در گیلاس هستند.

قند خون را تنظیم کنید

افراد دیابتی از خوردن بیشتر میوه های تابستانی محروم هستند. آنها نمی توانند میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، زردآلو و غیره بخورند. به دلیل قند بالا و شاخص گلیسمی بالا. در واقع این میوه ها قند خون را افزایش می دهند که برای افراد دیابتی خطرناک است و در برخی موارد می تواند آنها را بدتر کند. اما گیلاس میوه‌ای است که می‌توان آن را بدون نگرانی در مورد قند خون بالا خورد. آنتوسیانین یکی از ترکیبات موجود در گیلاس است که باعث افزایش تولید انسولین در بدن می شود. افراد مبتلا به دیابت ممکن است برای تنظیم قند خون خود، گیلاس، آب گیلاس سیاه یا آلبالو خشک را در وعده های غذایی خود با مشورت پزشک مصرف کنند.

در برابر سرطان

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها دشمن شماره یک سرطان هستند و از رشد تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می کنند. مصرف گیلاس خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. آلبالو سرشار از فیبر است که روده ها را تمیز می کند.

فرو نشاندن

فریب ظاهر قرمز پر جنب و جوش گیلاس را نخورید! زیرا برای درمان بی خوابی و بی خوابی می توانید گیلاس بخورید. ملاتونین ماده ای است که در هنگام خواب در بدن ترشح می شود و باعث احساس خواب آلودگی می شود. ملاتونین همچنین در گیلاس یافت می شود و جایگزین خوبی برای قرص های خواب آور شیمیایی برای افرادی است که با درجاتی از بی خوابی یا کم خوابی دست و پنجه نرم می کنند. برای داشتن خوابی راحت، قبل از خواب یک لیوان آب آلبالو بنوشید.

حافظه قوی

برای داشتن حافظه قوی و پیشگیری از آلزایمر در دوران پیری گیلاس بخورید! ترکیبات گیلاس عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد.

خواص ضد التهابی

مصرف گیلاس به هر شکلی که باشد به دلیل وجود ترکیبات ضد التهابی در آن از بروز بیماری هایی مانند نقرس و روماتیسم جلوگیری می کند. خواص ضد درد آلبالو برای مبتلایان به آرتروز و درد مفاصل نیز مفید است. مصرف گیلاس هم برای پیشگیری و هم برای کند کردن روند بیماری مفید است.

تقویت سیستم دفاعی

همانطور که گفتیم آلبالو سرشار از ویتامین C است ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. افرادی که گیلاس یا آب آلبالو مصرف می کنند کمتر به بیماری های ویروسی مبتلا می شوند.

به بینی تیز کمک کنید

گیلاس مانند سایر میوه ها کم کالری است.

گیلاس مانند سایر میوه ها کم کالری است.

ویتامین A موجود در گیلاس در تقویت بینایی موثر است. به همین دلیل مصرف گیلاس برای تقویت بینایی به کودکان و جوانان توصیه می شود. آلبالو از بیماری های چشمی مانند پیرچشمی یا آب مروارید جلوگیری می کند. بنابراین بهتر است افراد در سنین بالا از این میوه استفاده کنند.

برای درمان نقرس مفید است

خواص ضد التهابی این میوه می تواند به درمان نقرس کمک کند. خوب است بدانید که نقرس باعث درد مفاصل شدید و ناگهانی می شود. این اختلال به دلیل سطح بالای اسید اوریک در خون رخ می دهد. در سال 2018، مطالعاتی انجام شد که نشان داد مصرف گیلاس می تواند به حفظ سطح اسید اوریک خون فرد کمک کند.

مطالعات انجام شده در سال 2012 همچنین نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا مصرف میوه تازه آن نقرس را تا 35 درصد در یک دوره دو روزه کاهش می دهد. این اثر مستقل از جنسیت، وزن، پورین ها، مصرف الکل و داروهای ضد افسردگی است.

نویسندگان مطالعه 2018 گفتند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و این نتایج امیدوارکننده است.

برای سلامت قلب مفید است

اگر مقالات قسمت لاغری سایت را مطالعه کنید متوجه می شوید که به طور کلی همه انواع میوه ها و سبزیجات چربی اشباع کمی دارند و به همین دلیل بهترین غذا برای قلب هستند. با این حال، آلبالو بدیهی است که در رژیم غذایی سالم برای قلب اهمیت بیشتری دارد، زیرا پتانسیل کاهش فشار خون را دارد.

مطالعه سال 2018 مکررا نشان داد که انواع محصولات مرتبط با گیلاس فشار خون را کاهش می دهد. چنین مطالعه قدیمی روی زنان مبتلا به دیابت نیز نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس سیاه در روز به مدت 6 هفته به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد.

باید اضافه کنیم که فشار خون بالا یکی از عوامل خطر مهم بیماری های قلبی عروقی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

ناگفته نماند که این میوه حاوی بسیاری از مواد مغذی دیگر است که می تواند به فشار خون کمک کند. از جمله پلی فنول ها و پتاسیم هستند. پلی فنول ها آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب اکسیداتیو در بدن جلوگیری می کنند. یک مطالعه مشاهده ای در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف این ماده منجر به کاهش فشار خون می شود.

خوب است بدانید 100 گرم آلبالو شیرین خام حدود 5 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم یعنی 4700 میلی گرم را دارد. دریافت کافی از این ماده معدنی برای متعادل کردن فشار خون مفید است.

مناسب برای ریکاوری بعد از ورزش

ورزش منظم یکی از نتایج یک زندگی سالم است. با این حال، ورزش شدید می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، به خصوص اگر آن را به گونه ای انجام دهید که باعث آسیب شود.

یک ارزیابی بزرگ در سال 2020 با مشارکت افرادی که از 7 روز تا یک ساعت و نیم قبل از ورزش عصاره آلبالو سیاه را به صورت پودر یا آبمیوه مصرف کرده بودند، نشان داد که مصرف این عصاره باعث بهبود استقامت فرد در حین ورزش می شود. این اثر احتمالاً به دلیل شاخص گلیسمی پایین و خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و گردش خون آن است. البته دانشمندان برای بررسی کاهش زمان بهبودی پس از ورزش به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

نتایجی که اظهار شده

با دانستن محتوای کالری گیلاس، باید اضافه کنیم که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوردن یا نوشیدن منظم گیلاس و آب آن می تواند برای سلامت قلب فرد، بهبود کیفیت خواب و کاهش التهاب فواید داشته باشد.

افرادی که مشکلات خاصی مانند فشار خون یا نقرس دارند با مصرف این میوه بهتر می شوند. با این حال، با توجه به تمام جنبه های تغذیه ای گیلاس، هنوز غذای خاصی وجود ندارد که بتواند به درمان این بیماری کمک کند. این به دلیل نقش عوامل زیادی در سلامت فرد است که شامل رژیم غذایی سالم، تناسب اندام، سلامت روان و ژنتیک می شود.

منبع: medicalnewstoday

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

دیدگاهتان را بنویسید