از بین بردن چربی شکم در 2 ماه – دقیقه


چاقی مشکلی است که امروزه در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است، این مشکل به ویژه در مورد چاقی شکمی احساس می شود که تأثیر بسیار بدی ایجاد می کند. چاقی شکمی علل و انواع مختلفی دارد و می تواند منجر به ابتلا به بیماری های مختلف شود و اعتماد به نفس فرد مبتلا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین در این مقاله سعی داریم راه هایی برای رفع چاقی شکمی، علل و انواع آن پیدا کنیم. اجازه دهید در این مورد صحبت کنیم. مدل چاقی

آیا می خواهید غذایی را که دوست دارید بخورید و وزن کم کنید؟

اکنون اپلیکیشن Mint را نصب کنید تا بتوانید ماهیانه ۵ کیلوگرم وزن کم کنید بدون محدودیت غذایی

چاقی شکمی چیست؟

از نظر پزشکی به تجمع چربی در بدن چاقی می گویند اما اگر این چاقی در ناحیه شکم باشد به آن چاقی شکمی می گویند که به دلایل مختلفی ایجاد می شود و انواع مختلفی دارد. این نوع چاقی می تواند بسیار آزاردهنده باشد و یکی از نفرت انگیزترین انواع چاقی موضعی در افراد است.

روش های تشخیص

معمولاً روش تشخیص این نوع چاقی با اندازه گیری نسبت دور کمر به دور باسن بر حسب سانتی متر محاسبه می شود. اگر این اندازه گیری در مردان بیش از 1 و در زنان بیش از 0.9 باشد، گفته می شود که فرد دارای چاقی شکمی است.

روش دیگری وجود دارد که در آن اندازه دور کمر را نسبت به قد بر حسب سانتی متر محاسبه می کنند: اگر این مقدار بیش از نصف باشد، می گویند فردی دارای چاقی شکمی است.

لازم به ذکر است که به گفته پزشکان، اگر اندازه دور شکم در زنان بیش از 80 سانتی متر و در مردان بیش از 90 سانتی متر باشد، احتمال سکته قلبی و دیابت افزایش می یابد.

چگونه چربی شکم را در دو ماه از بین ببریم؟

همانطور که در زیر توضیح می دهیم، انواع مختلفی از چاقی شکمی وجود دارد، از جمله انواع زیر چاقی شکمی:

  • چاقی توپی شکل
  • چاقی شکمی
  • چاقی در کمربند

هر کدام از این انواع چاقی دلایل خود را دارند و برای از بین بردن سریع آنها، نوع متفاوتی از رژیم غذایی و ورزش وجود دارد. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین راه برای از بین بردن چربی های شکم، رعایت یک رژیم لاغری متعادل همراه با ورزش های تخصصی است.

می توان گفت رژیم غذایی سختی است و نمی توانم خودم را محدود کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم منوی Mint Fit را به اپلیکیشن اضافه کنیم. در این رژیم، شما هر غذایی را که دوست دارید انتخاب می کنید، سپس مربی میزان مصرف هر کدام را تعیین می کند. با کمک منوی باز رژیم غذایی و ورزش همراه با آن (حتی ورزش در منزل) می توانید ماهیانه حدود 5 کیلوگرم از وزن خود را کم کنید و معمولاً در عرض دو ماه می توانید قسمت اعظم شکم پهلو را از بین ببرید.

رژیم غذایی منت فیت منوباز

رژیم غذایی منت فیت منوباز

برای دریافت رژیم و ورزش نعنا منوباز لطفا از طریق لینک زیر اپلیکیشن نعنا را نصب کنید و به قسمت Mint Fit مراجعه کنید. پس از انتخاب منوی غذا، باید مربی خود را انتخاب کنید. سپس پس از تهیه برنامه، مربی با شما تماس گرفته و بر اساس نوع چاقی شکمی و شرایط و ویژگی های جسمانی شما، برنامه تخصصی لاغری شکم برای شما طراحی می شود.

برنامه را دانلود کنید

احمد نوازنده، مربی تخصصی و بین المللی تناسب اندام

احمد نوازنده

احمد نوازنده

احمد یکی از مربیان بین المللی Mint Fit است که سال ها در زمینه تناسب اندام آقایان و بانوان تخصص دارد. احمد معتقد است با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش های تخصصی شکم می توان در مدت کوتاهی از شر چاقی شکمی خلاص شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به رژیم غذایی خود پایبند باشید و در این مدت ورزش های منظم (حتی ورزش های خانگی) را انجام دهید.

برای دریافت برنامه تخصصی لاغری معده از احمد می توانید از اپلیکیشن نعنا استفاده کنید.

علل چاقی شکمی

مهم ترین دلیل چاقی شکمی کم تحرکی و ورزش نکردن است. استفاده زیاد از فست فود، سبک تغذیه نادرست مانند استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی، مصرف زیاد غذاهای نشاسته ای و استفاده ناکافی از میوه ها و سبزیجات از دیگر عوامل هستند. باید گفت که ابتلا به استرس و اضطراب نیز می تواند یکی دیگر از عوامل چاقی شکمی باشد که در اثر پرخوری شکل می گیرد.

متخصصان تغذیه بر این باورند که نخوردن صبحانه و میان وعده صبحگاهی نیز می تواند در این نوع چاقی موثر باشد. مصرف نوشیدنی های پرکالری مانند نوشابه ها و شربت ها و همچنین اعتیاد به مشروبات الکلی از دیگر مواردی است که خطر چاقی شکمی را افزایش می دهد.

اما نمی توان تاثیر برخی عوامل دیگر مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی به ویژه در زنان و عوامل محیطی را در ایجاد چاقی شکمی نادیده گرفت.

انواع چاقی شکمی

به طور کلی دو نوع چاقی شکمی وجود دارد، چاقی ناشی از چربی احشایی و چاقی ناشی از تجمع چربی در زیر پوست. از آنجایی که بیشتر اندام های داخلی ما در حفره شکمی قرار دارند، چاقی احشایی می تواند بسیار خطرناک باشد و خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش دهد.

بر اساس شکل اضافه وزن، پزشکان می توانند علت را حدس بزنند و درمان موثری ارائه دهند. در این قسمت به برخی از انواع چاقی شکمی از نظر ظاهر و علل آن اشاره می کنیم.

  • چاقی یکنواخت در اطراف سینه و شکم

این شکل از چاقی شکمی بسیار متراکم است و چربی شل و شل به نظر نمی رسد، علت اصلی این الگوی چاقی شکمی استرس است. استرس هورمون کورتیزول را در بدن ایجاد می کند و این هورمون باعث ترشح قند در خون می شود، همانطور که می دانید قند منبع اصلی تغذیه سلول های بدن و مسئول تامین انرژی و در نتیجه این قند اضافی است. به صورت چربی در اطراف شکم ذخیره می شود. برای خلاص شدن از شر این نوع چربی های شکمی، بهتر است به طور منظم ورزش کنید، استرس را کاهش دهید، خواب شبانه خوبی داشته باشید، یوگا و تکنیک های تمدد اعصاب انجام دهید.

در این مدل معده شبیه یک توپ بزرگ است. این الگوی چاقی شکمی بیشتر در افرادی که به مشروبات الکلی معتاد هستند یا به طور منظم از مشروبات الکلی استفاده می کنند ظاهر می شود. در این افراد الکل باعث کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه ذخیره چربی در شکم می شود. راه رهایی از این نوع چاقی، مصرف منظم میوه ها و سبزیجات تازه در برنامه غذایی روزانه و البته قطع یا کاهش مصرف نوشیدنی های الکلی است.

این نوع چاقی معمولا در زنان وجود دارد و علت اصلی آن زایمان است. در دوران بارداری با افزایش حجم رحم و کشیده شدن پوست شکم، شکل رحم تغییر می‌کند و بعد از زایمان کمی سنگین‌تر و بزرگ‌تر از قبل می‌شود، به همین دلیل معمولاً خانم‌ها از این نوع درد رنج می‌برند. چاقی بعد از زایمان برای رفع این نوع چاقی، بهترین راه برای درمان این نوع چاقی، شیر دادن منظم به نوزاد پس از زایمان است، حتی استفاده از رژیم های غذایی سرشار از فیبر و سبزیجات نیز می تواند موثر باشد. این تمرینات با انقباض عضلات پایین شکم به چاقی شکمی پایان می دهد.

برخی از افراد در ناحیه شکم، پهلو و کمر دچار چاقی می‌شوند که گویی کمربند چربی بدنشان را پوشانده است، این شکل اضافه وزن ناشی از مصرف شیرینی جات و شکر است. به دلیل مصرف شیرینی هایی که باعث سیری کاذب می شوند، افرادی که بیش از حد از این مواد غذایی مصرف می کنند، مدام به دنبال تنقلات هستند و کالری بیشتری وارد بدن می شود که در نهایت به شکل چربی شکم ذخیره می شود. کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند مصنوعی می تواند کمک زیادی به درمان این نوع چاقی کند.

روش های درمان

مهم نیست که چه نوع چاقی شکمی دارید، مطمئناً تغییر عادات غذایی بد و پیروی از یک رژیم غذایی کاهش وزن و همچنین تغییر سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا به اندام خود بازگردید و از چاقی و لاغری خلاص شوید. در این بخش به چند روش موثر برای کاهش وزن می پردازیم.

  • مصرف منظم میوه ها و سبزیجات تازه، غذاهای پروتئینی و غلات در رژیم غذایی روزانه
  • ورزش منظم و حرکت کافی
  • معاینات پزشکی منظم برای بررسی هورمون ها و جلوگیری از اختلالات هورمونی
  • مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید
  • استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و کنجد به جای روغن های حیوانی
  • کالری غذا را با توجه به نیاز بدن و حرکت تنظیم کنید
  • مصرف شکر و شیرینی جات و مشروبات الکلی را کاهش دهید
  • حداقل 3 ساعت قبل از خواب یک شام سبک بخورید
  • از استرس و اضطراب دوری کنید
  • خواب کافی و راحت در شب
  • رعایت رژیم اصلی کاهش وزن

جزئیات بیشتر

ما نوشتیم که نباید نوشیدنی های شیرین یا نوشیدنی هایی با شیرینی اضافه مصرف کنید – این نوع غذاها برای سلامتی شما مفید نیستند. مصرف زیاد این نوع غذاها باعث افزایش وزن می شود.

مطالعات نشان می دهد که قند اضافه شده تاثیر منفی بر سلامت متابولیک دارد. مطالعات بیشتر در این مورد همچنین نشان می دهد که قند اضافی به دلیل داشتن فروکتوز بالا باعث ایجاد چربی در اطراف اندام های شکمی و کبد می شود.

توجه داشته باشید که شکر نصف گلوکز و نیمی فروکتوز است. وقتی بیش از حد از آن می خورید، کبد پر از فروکتوز می شود و مجبور می شود آن را به چربی تبدیل کند. برخی معتقدند که این فرآیند اصلی پشت اثرات مضر شکر بر سلامتی است. شکر چربی شکم و کبد را افزایش می دهد که منجر به مقاومت به انسولین و مشکلات متابولیک بیشتر می شود.

شکر مایع بدترین نوع شکر است. فراموش نکنید که مغز شما نمی تواند کالری های مایع را به همان روشی که کالری های جامد را تشخیص می دهد، تشخیص دهد، بنابراین وقتی نوشیدنی های شیرین می نوشید، در واقع کالری بیشتری مصرف می کنید.

در مطالعه ای که از روی مشاهده کودکان انجام شد، مشخص شد که 60 درصد آنها به دلیل مصرف روزانه نوشیدنی های شیرین بیشتر از سایر کودکان در معرض چاقی هستند. بنابراین بهتر است یک برنامه ثابت برای کاهش میزان قند در رژیم غذایی خود داشته باشید و مصرف این مواد را کاملا محدود کنید. از جمله نوشیدنی های گازدار شیرین، نوشیدنی های شیرین، آمیوه و انواع نوشیدنی های انرژی زا هستند.

همچنین لازم است هنگام خرید برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کنید تا در مورد عدم وجود شکر تصفیه شده در آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. غذاهایی که برچسب سالم دارند نیز حاوی مقادیر قابل توجهی قند هستند.

به یاد داشته باشید که میوه ها در این دسته قرار نمی گیرند و کاملا سالم و سرشار از فیبر هستند و تاثیر منفی فروکتوز را ندارند.

پروتئین بیشتری بخورید

پروتئین مهمترین تاثیر را در کاهش وزن دارد. مطالعات نشان می دهد که مصرف پروتئین اشتها را تا 60 درصد کاهش می دهد، متابولیسم را 80 تا 100 کالری در روز افزایش می دهد و باعث می شود تا 441 کالری کمتر در روز بخورید.

به خاطر داشته باشید که در صورت تلاش برای کاهش وزن، افزودن پروتئین ممکن است تنها تغییر موثر در رژیم غذایی شما باشد. این انتخاب نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه می تواند به جلوگیری از افزایش وزن نیز کمک کند.

این ماده به وضوح در کاهش چربی شکم موثر است. یک مطالعه نشان داد افرادی که پروتئین خوب بیشتری مصرف می کنند چربی شکمی کمتری دارند. مطالعه دیگری نشان داد که پروتئین ارتباط نزدیکی با کاهش قابل توجه چربی شکم در طی پنج سال دارد. این مطالعه همچنین ارتباط کربوهیدرات ها و روغن های تصفیه شده برای چربی شکم و ارتباط میوه ها و سبزیجات با چربی را نشان داد.

آخرین کلمه

در بسیاری از مطالعات، پروتئین به کاهش وزن و کاهش چربی شکم کمک می کند. در واقع، اگر بین 25 تا 30 درصد کالری شما از پروتئین باشد، انتخاب خوبی برای امتحان خواهد بود.

چاقی شکمی یکی از رایج ترین مشکلات زندگی مدرن است که پس از مطالعه این مقاله می توانید برای کنترل و رفع آن اقدامات درستی انجام دهید.

منبع: خط سلامت

دیدگاهتان را بنویسید