از دست دادن فرزند؛ پیامدها و روش های مقابله با درد


از دست دادن فرزند یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای والدین بیفتد. از دست دادن فرزند همیشه برای والدین خبر است. پدر و مادر با از دست دادن فرزند نه تنها فردی را که بسیار دوست داشتند، بلکه ثمره زندگی خود را نیز از دست می دهند و این بسیار ناراحت کننده است. در این مقاله تاثیر از دست دادن فرزند و نحوه برخورد با آن را خواهید خواند. با ما بمان.

اثرات از دست دادن فرزند بر والدین

1. اثرات بیولوژیکی


در سال 2018، دکتر فرانک اینفورنا و همکارانش سلامت عمومی و عملکرد فیزیکی 461 والدین داغدار را بررسی کردند. دکتر می‌گوید: «ما شاهد کاهش سلامت و عملکرد کلی افراد بوده‌ایم و در طول زمان بهبود می‌یابد. پخت.

از دست دادن فرزند، مانند هر عامل غم و اندوه دیگری، می تواند باعث شود که فرد علائم فیزیکی از جمله درد معده، گرفتگی عضلات، سردرد و حتی سندرم روده تحریک پذیر را تجربه کند. تعداد انگشت شماری از مطالعات ارتباط ضعیفی بین درد مداوم و اختلالات ایمنی طولانی مدت، سرطان و تغییرات ژنتیکی در سطح سلولی پیدا کرده اند.

یکی از عوارض رایجی که والدین سوگوار از آن رنج می برند، سندرم قلب شکسته است، وضعیتی که بسیار شبیه به حمله قلبی است. به گفته محققان، علائم این سندرم عبارتند از:

  • احساس فشار در قفسه سینه؛
  • درد؛
  • افزایش نشانگرهای آنزیم قلبی در نتایج آزمایشگاهی.

در این شرایط، بدن کاتکول آمین‌هایی را آزاد می‌کند که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شوند تا به استرس عاطفی یا فیزیکی واکنش نشان دهند و به طور موقت عضله قلب را بی‌حس کنند.

استرس مزمن حتی می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون کورتیزول با مرگ سلول های مغز مرتبط است. مناطقی از مغز مانند قشر کمربندی خلفی، قشر جلوی پیشانی و مخچه که مسئول پردازش غم و اندوه هستند در تنظیم اشتها و خواب نقش دارند. این به این دلیل است که وقتی افراد ناراحت هستند، خواب و غذا خوردن آنها مختل می شود.

2. اثرات روانی

بر اساس تحقیقات، آسیب های روانی ناشی از از دست دادن کودک به مرور زمان بهبود نمی یابد. بر اساس مطالعه ای در سال 2008، والدین سوگوار علائم افسردگی، ناراحتی زناشویی و مشکلات سلامتی را حتی 18 سال پس از مرگ فرزندشان بیشتر از دیگران گزارش کردند.

در چند سال اول پس از مرگ کودک، والدین بیشتر در معرض خطر خودکشی، افسردگی شدید و غم و اندوه پیچیده هستند. اندوه پیچیده با غم معمولی متفاوت است. در این حالت، غم و اندوه باعث نگرانی مداوم یا نشخوار فکری در مورد مرگ می شود، فرد از صحبت کردن یا فکر کردن در مورد مرگ اجتناب می کند و یا ماه ها پس از حادثه آسیب زا همچنان احساس غم و اندوه زیادی می کند. کسانی که عزاداری پیچیده را تجربه می کنند ممکن است احساس کنند که مرحله حاد عزاداری پایانی ندارد.

دکتر می‌گوید: «بهتر است والدین بدون عوارض جدی مانند افکار خودکشی یا رفتار آسیب‌رسان به خود ناراحت و غمگین باشند.» دکتر کریستن فولر. بدترین موارد عبارتند از:

3. تأثیرات اجتماعی

رابطه بین والدین پس از مرگ پسرشان برای همیشه تغییر می کند. اگر والدین قبل از این حادثه با یکدیگر مشکل و مشاجره داشتند، بعد از این اتفاق رابطه آنها بدتر می شود. تأثیر این اتفاق بر زن و شوهری که قبل از این ماجرا با هم رابطه خوبی داشتند برعکس وضعیت قبلی است. درست است که غم و اندوه و افسردگی ناشی از این رویداد غم انگیز بر توانایی آنها در برقراری ارتباط تأثیر منفی می گذارد، اما به احتمال زیاد این زوج بیشتر به هم نزدیک می شوند، از یکدیگر حمایت می کنند و به دنبال گذراندن زمان بیشتری با هم هستند.

یکی دیگر از چالش های مادران و پدرانی که فرزند خود را از دست داده اند، برقراری ارتباط با کودکان دیگر است. پشت سر گذاشتن این اتفاق تلخ و انجام وظایف پدر و مادر سخت است. کارشناسان معتقدند این نتایج برای کودکان و والدین زنده مانده تا حد زیادی به وضعیت رابطه آنها قبل از آسیب بستگی دارد. از دست دادن فرزند می تواند خانواده را دور هم جمع کند یا از هم بپاشد.

اگر علت از دست دادن کودک یک بیماری باشد، وضعیت پیچیده تر می شود. در این حالت ممکن است سایر کودکان احساس بی توجهی کنند یا مسئولیت های زیادی را بر دوش بکشند، در حالی که والدین توجه بیشتری به کودک بیمار دارند. از آنجایی که کودک بیمار نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد، اغلب نیازهای کودکان دیگر برآورده نمی شود.

نکاتی برای مقابله با از دست دادن فرزند

نکاتی برای مقابله با از دست دادن فرزند

1. اعضای خانواده را کنار هم نگه دارید

فرزند متوفی شما هنوز بخشی از خانواده شماست و تا پایان عمر در قلب شما خواهد بود، اما این نباید خانواده را از هم بپاشد. کنار هم بمانید و به هم تکیه کنید. در حالی که همه افراد خانواده به زمان تنهایی نیاز دارند، زمان با هم بودن نیز مهم است. با هم بودن به شما کمک می کند به یاد بیاورید که در این درد تنها نیستید. از قدرت تعلق به خانواده برای کنترل درد خود استفاده کنید.

2. از یک متخصص کمک بگیرید

بسیاری از والدین پس از مرگ فرزندشان غم و اندوه پیچیده ای را تجربه می کنند. طبیعی است که برای کنار آمدن با این درد نیاز به حمایت دارند.

سعی نکنید به تنهایی با این مشکل کنار بیایید. یک مشاور خانواده می تواند به شما و خانواده تان مهارت های لازم برای کنار آمدن با این فقدان سخت را بیاموزد. درمانگر به شما کمک می کند تا مسائلی را که ممکن است در روابط شما با همسر، اعضای خانواده و سایر عزیزانتان پیش بیاید حل کنید. این تکنیک ها به شما کمک می کند روزها، هفته ها و ماه های آینده را پشت سر بگذارید. در همین حال، سایر فرزندان شما نیز در حال یادگیری کنترل احساسات خود هستند.

3. به گروه های پشتیبانی بپیوندید

از دست دادن فرزند یک تجربه تلخ است و کمتر کسی می تواند احساسات والدین را درک کند. در این شرایط می توانید با عضویت در گروه عزاداری کمی آرامش پیدا کنید. دانستن اینکه دیگران آسیب می بینند می تواند کمی آرامش بخش باشد. به علاوه، می توانید از استراتژی هایی که آنها برای مقابله با درد خود استفاده می کنند، بهره مند شوید.

چندین نوع گروه پشتیبانی وجود دارد:

  • گروه های همتا محور: اکثر اوقات این گروه ها توسط یک تسهیل کننده که تجربه مشابهی دارد اداره می شوند. هدف این گروه ها ایجاد ارتباط و پشتیبانی برای هر شرکت کننده است. این نوع گروه ها را می توان با جستجو در اینترنت بر اساس منطقه پیدا کرد.
  • گروه های پشتیبانی بالینی: یک متخصص سلامت روان معمولا این گروه را مدیریت می کند. اغلب اوقات، درمانگر این گروه را برای حمایت از مشتریان خود تشکیل می دهد.

4. از دیگران کمک بپذیرید

بسیاری از والدین داغدار دوست دارند تنها باشند و این طبیعی است. در این شرایط، پاسخ دادن به سؤالات دیگران، صحبت در مورد خود و حتی انجام فعالیت های عادی روزانه دردناک است.

به اطرافیانتان اجازه دهید در پختن غذا، مراقبت از فرزندان دیگر و انجام کارهای خانه به شما کمک کنند، در کنارتان باشند و در مواقعی که به آنها نیاز دارید به حرف های شما گوش دهند. سعی نکنید همه کارها را خودتان بدون کمک انجام دهید.

5. به سلامتی خود توجه کنید

اغلب اوقات، والدین و فرزندانشان آنقدر غرق از دست دادن ناگهانی عزیزشان می شوند که از سلامتی خود بی خبرند. آنها ممکن است غذا خوردن را فراموش کنند، ورزش را متوقف کنند و از معاینات پزشکی منظم غافل شوند.

مهم است که سعی کنید سالم غذا بخورید و ورزش کنید، اما خودتان را به خاطر نرفتن به باشگاه یا خوردن غذاهای ناسالم سرزنش نکنید. گام های کوچکی بردارید تا به مسیر خود بازگردید. به تدریج می توانید تغییرات بیشتری ایجاد کنید و کارهای بیشتری انجام دهید. وقتی از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید، از نظر روحی نیز احساس بهتری خواهید داشت.

6. از افراد نامناسب دوری کنید

بسیاری از مردم نمی دانند چگونه با شما و خانواده تان همدردی کنند. آنها ممکن است انتظارات غیرواقعی از شما داشته باشند یا جملاتی مانند: «تا الان باید از همه اینها گذشته باشی» یا «خوب است که بچه دیگری داشته باشی».

غم و اندوه یک فرآیند است و هرگز نقطه ای وجود ندارد که شما به طور ناگهانی آن را طی کنید. شما به جایی خواهید رسید که می توانید دوباره لبخند بزنید و بخندید، اما این بدان معنا نیست که مرگ فرزندتان را فراموش کرده اید.

اگر دوستانی دارید که نمی توانند به احساسات شما احترام بگذارند و با شما مهربانانه رفتار کنند، باید رابطه خود را با آنها قطع کنید. اطراف خود را با افراد حامی و دلسوز احاطه کنید. این روند سوگواری را بسیار قابل تحمل تر می کند.

7. همه چیز را به حالت عادی برگردانید

روتین ها راحتی و ایمنی را به خصوص برای کودکان فراهم می کنند. بنابراین مهم است که هر چه زودتر روال های قدیمی را وارد زندگی خود کنید، مانند آماده شدن برای مدرسه یا محل کار، صرف شام با هم یا شرکت در جشن های خانوادگی.

نکاتی برای کنار آمدن با درد از دست دادن فرزند

یکی از مهم ترین راه ها برای مقابله با این موضوع این است که آن را آسان بگیرید و انتظار نداشته باشید که احساسات دردناک به این زودی ها از بین بروند.

  • احساسات خود را نادیده نگیرید: به احساسات خود توجه کنید و آنها را بپذیرید. به خودت اجازه رنج بده.
  • شرکت در کاری: فعالیتی را پیدا کنید که خلق و خوی شما را تغییر دهد. البته نباید از این فعالیت ها برای نادیده گرفتن احساسات خود استفاده کنید. این فعالیت ها باید حواس پرتی موقتی باشند که شما را با دیگران و احساسات مثبت مرتبط می کند.
  • به فرزندتان احترام بگذارید: راه هایی برای معنا بخشیدن به مرگ فرزندتان بیابید. شما می توانید به یک موسسه خیریه به افتخار فرزندتان کمک مالی کنید یا در یک موسسه خیریه داوطلب شوید و در فعالیت هایی شرکت کنید که فرزندتان از آن لذت می برد.

آخرین کلمه

درد از دست دادن ناگهانی کودک مانند هیچ تجربه دیگری نیست. این حادثه برای مدت طولانی شما را شوکه خواهد کرد. در حالی که مقابله با آن آسان نیست، اگر تلاش کنید تا به عنوان یک خانواده کنار هم بمانید و از خود مراقبت کنید، موفق خواهید شد.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Shop As - مجموعه صوتی زبان بدن

ناگفته ها را با کمک زبان بدن بگویید و بشنوید




دیدگاهتان را بنویسید