انواع همدلی و روش یادگیری آنها


همدلی توانایی درک دیگران در شرایط دشوار است. وقتی با کسی همدلی می کنید، خود را به جای او می گذارید و سعی می کنید احساسات او را درک کنید و بدون قصد نصیحت، سرزنش یا قضاوت طرف مقابل، سنگ صبور او می شوید. این توانایی نقش مهمی در روابط بین فردی دارد و منجر به ایجاد ارتباطات قدرتمند می شود. همدلی انواع مختلفی دارد. با خواندن این مقاله با انواع همدلی آشنا می شوید و یاد می گیرید که چگونه از آنها در روابط خود استفاده کنید.


انواع همدلی چیست؟

همدلی گاهی بر احساسات ما تأثیر می گذارد. در این صورت، ما احساسات طرف مقابل را درک می کنیم و می توانیم تصور کنیم که وضعیت آنها چقدر آزاردهنده است. گاهی اوقات همدلی آنقدر عمیق است که ما را به کمک به طرف مقابل سوق می دهد. هر کدام از اینها نوع خاصی از همدلی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

1. همدلی شناختی

همدلی شناختی به معنای درک دیدگاه طرف مقابل است. به بیان ساده، وقتی خود را به جای دیگران می گذارید و احساسات او را درک می کنید، همدلی شناختی را تجربه می کنید. اجازه دهید این مفهوم را با یک مثال بیشتر بررسی کنیم.

تصور کنید که دوست شما کار خواهد کرد. او برای چندین سازمان رزومه ارسال کرده است، اما پس از گذشت چندین هفته از ارسال رزومه، هنوز کسی با او تماس نگرفته است. نظر شما این است که دوست شما باید مهارت‌های خود را بهبود بخشد یا از روش‌های دیگری برای یافتن شغل استفاده کند، اما دوست شما احساس ناکافی می‌کند و فکر می‌کند که ممکن است هرگز شغلی پیدا نکند. این دیدگاه او را ناامید و ناامید کرد.

در این صورت اگر بدون درک طرف مقابل و تنها با در نظر گرفتن دیدگاه خود با دوست خود صحبت کنید، احتمالا فقط به او نصیحت می کنید و احساس همدلی نمی کنید. اما اگر سعی کنید خود را جای او بگذارید و احساسات او را درک کنید، ابتدا به او انگیزه می دهید، به او می گویید که به اندازه کافی خوب است و می تواند به زودی شغل مناسبی پیدا کند. پس از این صحبت های دلسوزانه، دوست شما به توصیه های شما گوش می دهد و سعی می کند مهارت های جدیدی را بیاموزد.

2. همدلی عاطفی

در این نوع همدلی، احساساتی مشابه با عزیزانتان تجربه خواهید کرد. مثلا تصور کنید خواهرتان به خانه می آید و به محض دیدن شما شروع به گریه می کند. در این صورت بدون اینکه بدانید چه اتفاقی افتاده یا چرا خواهرتان گریه می کند، غمگین می شوید و او را در آغوش می گیرید، حتی ممکن است خودتان گریه کنید. این احساس بیشتر در رابطه عاطفی دیده می شود و احساسات دو طرف را در بر می گیرد.

3. نگرانی همدلانه

همدلی دلسوزانه یا نگرانی همدلانه ترکیبی از همدلی عاطفی و شناختی است. در این صورت احساسات طرف مقابل را درک کنید و هر کاری که می توانید برای کمک به او انجام دهید. به عنوان مثال، تصور کنید فرزندتان با زانوی آسیب دیده از زمین خوردن به خانه می آید. درد او را می فهمی و می فهمی چرا گریه می کند و از درد زانویش ناراحت می شوی. همچنین برای بستن زخم و کاهش درد سریع عمل کنید.

4. انواع دیگر همدلی

گروهی از روانشناسان 2 زیرشاخه به انواع همدلی اضافه می کنند که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم.

1. همدلی مؤثر

در این صورت می توانید احساسات طرف مقابل را درک کنید و در غم او شریک شوید اما خودتان تحت تاثیر آن قرار نگیرید. به عنوان مثال، اگر همکار شما عزیزی را از دست داده است، درک کنید که چه احساسی دارد و چقدر برای او سخت است. احتمالاً در مراسم تشییع جنازه یکی از عزیزان از دست رفته شرکت کرده و تاج گل سفارش می دهید. با این حال، از دست دادن آن عزیز ناراحت نیستید و عمیقاً ناراحت نیستید، بلکه برای همدردی با همکارتان کارهایی مانند شرکت در مراسم خاکسپاری انجام می دهید.

2. همدلی فیزیکی

در این حالت بدن شما به احساس طرف مقابل واکنش نشان می دهد. این واکنش معمولاً ناخودآگاه است. به عنوان مثال، وقتی فردی را می بینید که بسیار مضطرب است، ممکن است احساس اضطراب نیز کنید، کف دستانتان عرق کند یا قلبتان تند تند بزند.

آیا می توان همدلی را آموخت؟

همدلی را می توان با تکرار و تمرین آموخت، اما یادگیری این مهارت چالش هایی دارد. برای همدلی با دیگران، باید واکنش های عاطفی خود را کنترل کنید و احساسات خود را در دسترس دیگران قرار دهید. این شما را آسیب پذیر می کند، بنابراین مراقب باشید که در حین یادگیری، خودتان قربانی نشوید.

تمرین همدلی از دوران کودکی

با یادگیری این مهارت ممکن است با این موانع ذهنی نیز روبرو شوید:

  • بدرفتاری والدین در دوران کودکی؛
  • وقتی از نظر عاطفی به دیگران نیاز دارید نسبت به دیگران بد رفتار کنید.
  • آموزش اشتباه در بیان احساسات
  • واکنش های نادرست دیگران هنگام بیان احساسات خود؛
  • ترس از همدلی بیش از حد؛
  • ترس از درگیر شدن در احساسات و روابط عاطفی.

این موانع ممکن است در ابتدا یادگیری را دشوار کند، اما اگر تمرینات ساده را هر روز تکرار کنید، این موانع به تدریج از بین خواهند رفت.

چگونه با دیگران همدردی کنیم؟

این نوع همدلی به درک شما از طرف مقابل بستگی دارد. وقتی با طرف مقابل صحبت می کنید، آنچه را که در مورد او می دانید در نظر بگیرید و سعی کنید اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت فعلی ذهن و احساسات او به دست آورید. گاهی اوقات ممکن است به دلیل طرز فکر خود، طرف مقابل را اشتباه قضاوت کنید، به خصوص اگر مدت زیادی است که در یک رابطه بوده اید و فکر می کنید که از همه حالات، رفتارها و احساسات او مطلع هستید.

برای جلوگیری از قضاوت دیگران در حین همدلی شناختی، هنگام صحبت با طرف مقابل، نظر شخصی خود را نادیده بگیرید و سعی کنید از دید آنها به وضعیت آنها نگاه کنید. به این ترتیب مخاطب خود را بهتر درک خواهید کرد و آنها را بهتر می شناسید، با آنها همدلی می کنید و حس بهتری برای آنها ایجاد می کنید.

چگونه با دیگران همدلی عاطفی داشته باشیم؟

این نوع همدلی نیاز به ارتباط عمیق تری دارد که در آن شما و طرف مقابل احساسات خود را به اشتراک بگذارید. وقتی طرف مقابل با شما صحبت می کند، گوش کنید. در طول مکالمه، ممکن است بخواهید حرف او را قطع کنید، او را قضاوت کنید، تجربیات مشابه خود را به او بگویید یا راه حلی ارائه دهید، اما باید در مقابل این تمایلات مقاومت کنید. هنگامی که به صحبت های مخاطبان خود گوش می دهید، فقط سعی کنید درک کنید که در حال حاضر چه احساسی دارند و چرا چنین احساسی دارند.

برای همدلی عاطفی، به زمان نیاز دارید تا فکر کنید. بعد از اینکه احساسات طرف مقابل را درک کردید، باید به زمانی فکر کنید که این احساس را داشته اید. به یاد داشته باشید که شباهت احساسات برای درک طرف مقابل مهم است نه آنچه اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، اگر دوست شما به دلیل یک مصاحبه شغلی ناموفق احساس می کند که شکست خورده است، نباید به آخرین باری که مصاحبه ناموفق داشته اید فکر کنید، بلکه باید موقعیتی را به خاطر بسپارید که باعث شده احساس شکست داشته باشید. با یادآوری این احساس، می توانید مخاطب خود را بهتر درک کنید.

برای همدلی عاطفی، نیازی نیست که دقیقاً احساس مخاطبان خود را درک کنید. کافی است درک کلی از موقعیت و احساسات آن داشته باشید.

چگونه یک نگرانی همدلانه داشته باشیم؟

اول از همه، باید از مخاطبان خود بپرسید که برای بهبود وضعیت خود چه کاری می توانید انجام دهید. اگر او پاسخی برای این سوال ندارد، به زمانی فکر کنید که شما هم همین احساس را داشتید. دیگران چگونه می توانند در آن لحظه به شما کمک کنند؟ افرادی که با شما همدردی کردند چه رفتارهایی از خود نشان دادند؟

به اشتراک گذاشتن تجربیات و انجام کارهایی که به شما کمک کرده است، راه خوبی برای ابراز نگرانی همدلانه است. البته ممکن است راه حلی که برای شما مفید بوده و حال شما را بهتر کرده است، برای طرف مقابل شما مفید نباشد. به یاد داشته باشید که حتی اگر قبلاً احساس فعلی طرف مقابل را تجربه کرده باشید، به این معنی نیست که راه حل دقیق مشکل او را می دانید. مشارکت شما فقط یک گزینه پیشنهادی برای طرف مقابل است.

راه حل شما ممکن است برای شریک زندگی تان عملی نباشد، اما به این دلیل نباید از کمک به او دست بردارید.

چگونه همدلی را تمرین کنیم؟

همانطور که گفتیم با انجام تمرینات ساده روزانه به تدریج مهارت همدلی را یاد می گیرید و می توانید موانع ذهنی را از سر راه خود بردارید. چند تمرین ساده برای یادگیری انواع همدلی عبارتند از:

  • وقتی با کسی صحبت می کنید، نظرات خود را کنار بگذارید و بدون قضاوت به او گوش دهید.
  • از قدرت تخیل خود استفاده کنید. وقتی کسی در مورد چیزی با شما صحبت می کند، تصور کنید که او چه می گوید تا بهتر بتوانید موقعیت و احساسات او را درک کنید.
  • به مخاطبان خود با قصد گوش دادن گوش دهید نه به قصد پاسخ.
  • از شریک زندگی خود در مورد احساساتش بپرسید. به این ترتیب مخاطب شما احساس می کند که دیده شده یا شنیده می شود. البته نباید زیاده روی کرد و حریم خصوصی او را نادیده گرفت.
  • سعی نکنید وضعیت را درست کنید. بسیاری از ما وقتی متوجه می‌شویم یکی از عزیزان غمگین است، هر کاری می‌کنیم تا او را بخندانیم یا به فکر فرو ببریم. با این کار نه تنها حال فرد بهتر نمی شود، بلکه احساس می کند مشکلاتش بی اهمیت بوده و نادیده گرفته شده است.

یاد بگیرید که همدلی را متعادل کنید

همدلی مهارتی است که هم در محیط کار و هم در روابطی که با خانواده و دوستان خود دارید به شما کمک می کند. افرادی که همدلی ندارند، دیوار بلندی دور خود می سازند و توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را از دست می دهند. افراد بیش از حد همدل، خود را بیش از حد در دسترس دیگران قرار می دهند و می توان از آنها سوء استفاده کرد. با ایجاد تعادل بین انواع همدلی، روابط بین فردی پویا و موفقی ایجاد می کنید و اجازه نمی دهید دیگران از شما سوء استفاده کنند.

خرید کتاب الکترونیکی همدلی

دیدگاهتان را بنویسید