با 11 روش ساده و کاربردی ریه ها را تمیز کنید


اگر سال ها در معرض دود سیگار، آلودگی، ویروس ها و سایر سموم قرار گرفته اید، ایده پاکسازی ریه هایتان بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسد. البته اگر وسوسه می شوید که ویتامین ها، چای ها و روغن های مختلف را برای پاکسازی ریه های خود مصرف کنید، بهتر است خودداری کنید و پول خود را هدر ندهید، زیرا هیچ سند علمی نقش این مواد را در پاکسازی ریه تایید نکرده است. با این حال، تمرینات تنفسی و تغییر شیوه زندگی می‌تواند مخاط اضافی را از ریه‌ها حذف کرده و تنفس را بهبود بخشد. اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید، با 11 روش آسان برای تمیز کردن ریه آشنا خواهید شد.

خود تمیز کردن ریه


اگر از بیماری های حاد مانند ذات الریه یا برونشیت حاد رنج می برید، معمولاً ریه ها درگیر می شوند و کار پاکسازی را به طور کامل انجام می دهند. اما آسیب های مزمن، مانند آسیب ناشی از سال ها استعمال دخانیات، باعث می شود ریه قادر به انجام کارهای زیادی به تنهایی نباشد.

سیگار کشیدن باعث 2 نوع آسیب طولانی مدت ریه می شود. آمفیزم و برونشیت مزمن. این دو بیماری با هم بیماری انسدادی مزمن ریه نامیده می شوند. آمفیزم کیسه های هوایی کوچک مسئول تبادل اکسیژن را از بین می برد و بیماری انسدادی راه های هوایی را ملتهب می کند. اگرچه گاهی اوقات تورم و التهاب از بین می رود، آسیب ساختاری باقی می ماند.

روش های پاکسازی ریه

شما نمی توانید آسیب های ناشی از سال ها سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض آلودگی را ترمیم کنید، اما می توانید با پاکسازی ریه های خود از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. در زیر به ۱۱ اقدام مفید برای تمیز کردن ریه ها خواهیم پرداخت.

1. از دود سیگار دوری کنید

در حالی که سیگار نکشیدن مهمترین کاری است که می توانید برای سلامت ریه انجام دهید، اما نباید در معرض دود سیگار دیگران نیز قرار بگیرید. دودی که از دهان فرد سیگاری خارج می شود همچنین حاوی صدها ماده شیمیایی سمی است. تنفس این مواد می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از سرطان ریه تا سکته شود.

2. از بخور استفاده کنید

پاکسازی ریه - با استفاده از بخور

بخار درمانی شامل استنشاق بخار برای باز کردن راه های هوایی است و می تواند به کاهش مخاط کمک کند. افراد مبتلا به بیماری ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک علائم بدتری داشته باشند. این شرایط آب و هوایی غشای مخاطی راه های هوایی را خشک می کند و جریان خون را محدود می کند. برعکس، بخور هوا را گرم و مرطوب می کند، که می تواند تنفس را بهبود بخشد و به نرم شدن مخاط در راه های هوایی و ریه ها کمک کند. اگرچه برخی بخار آب را بهترین دود برای تمیز کردن ریه می‌دانند، اما تنفس آن یک مسکن فوری است و به تنفس راحت‌تر کمک می‌کند. همچنین برای تسکین گلودرد پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده مفید است.

اگرچه بخور یک درمان موقت موثر است، تحقیقات بیشتری در مورد مزایای ریوی آن مورد نیاز است. بر اساس برخی تحقیقات، بخار زیاد راه های هوایی را تمیز نمی کند و باعث عفونت می شود. بنابراین حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

3. سرفه کنترل شده

سرفه روش طبیعی بدن برای از بین بردن سمومی است که در مخاط به دام افتاده اند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن و دفع مخاط اضافی ریه می شود. پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه از سرفه های کنترل شده برای پاکسازی ریه ها استفاده کنند. این تمرین شامل چندین مرحله است:

  • روی یک صندلی بنشینید و شانه های خود را شل کنید و پاهای خود را روی زمین بگذارید.
  • دست های خود را روی شکم خود جمع کنید؛
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید؛
  • در حالی که به جلو خم می شوید به آرامی نفس خود را بیرون دهید و با بازوهای خود به شکم خود فشار وارد کنید.
  • هنگام بازدم، دهان خود را کمی باز نگه دارید و 2 یا 3 بار سرفه کنید.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید؛
  • استراحت کنید و در صورت نیاز تکرار کنید.

4. واکسیناسیون

با واکسیناسیون آنفولانزا و ذات الریه از عفونت ریه جلوگیری کنید. دست های خود را مرتب بشویید و از تماس با افرادی که آبریزش بینی یا بیماری دارند خودداری کنید.

5. تخلیه مخاط ریوی

درناژ وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای خارج کردن مخاط از ریه با استفاده از جاذبه است. این تمرین تنفس را بهبود می بخشد و به درمان یا بهبود عفونت ریه کمک می کند. تکنیک تخلیه بسته به موقعیت متفاوت است.

1. در حالی که به پشت دراز کشیده اید دانلود کنید

  • روی زمین یا تخت دراز بکشید؛
  • یک بالش زیر لگن قرار دهید تا قفسه سینه پایین تر از لگن باشد.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم کنید.
  • هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که به آن تنفس یک به دو می گویند.
  • چند دقیقه ادامه دهید.

2. در حالی که به پهلو دراز کشیده اید، بار را تخلیه کنید

  • به پهلو دراز بکشید و سر خود را روی بازو یا بالش بگذارید.
  • بالش را زیر لگن خود قرار دهید؛
  • الگوی تنفسی یک به دو را انجام دهید.
  • چند دقیقه ادامه دهید؛
  • این کار را با طرف دیگر بدن تکرار کنید.

3. در حالی که روی شکم دراز کشیده اید خالی کنید

  • بالش ها را روی زمین بگذارید؛
  • روی شکم خود روی بالش دراز بکشید (لسن بالاتر از سینه است).
  • برای حمایت، بازوی خود را زیر سر خود قرار دهید.
  • الگوی تنفسی یک به دو را انجام دهید.
  • چند دقیقه ادامه دهید.

6. ورزش کنید

پاکسازی ریه - ورزش

ورزش منظم علاوه بر بهبود سلامت جسمی و روحی، خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد و به حفظ سلامت ریه کمک می کند. ورزش عضلات را مجبور می کند تا سخت تر کار کنند و در نتیجه سرعت تنفس افزایش یافته و اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و دی اکسید کربن اضافی ناشی از ورزش بهتر از بدن خارج می شود. بدن با نیازهای ورزش منظم سازگار می شود. ماهیچه ها یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی دشوارتر است، اما این افراد همچنان می توانند از ورزش منظم بهره مند شوند. البته بهتر است افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه و آسم قبل از انجام ورزش جدید با پزشک مشورت کنند.

همچنین می توانید تمرینات تنفسی مانند تنفس شکمی یا تنفس دیافراگمی را انجام دهید. ورزش هوازی می تواند به افزایش ظرفیت ریه کمک کند و بسیار مفید است. برخی از این ورزش ها عبارتند از:

7. چای سبز بنوشید

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب ریه کمک می کند. این ترکیبات همچنین تا حدی از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود سیگار محافظت می کنند. بر اساس یک مطالعه در کره، عملکرد ریه در افرادی که 2 فنجان چای سبز در روز می نوشند بهتر از افرادی است که از این چای استفاده نمی کنند.

8. مصرف غذاهای ضد التهاب

التهاب راه های هوایی می تواند باعث مشکل در تنفس و احساس سنگینی و سفتی در قفسه سینه شود. خوردن غذاهای ضد التهاب می تواند التهاب را کاهش دهد و این علائم را تسکین دهد. انواع غذاها با التهاب مبارزه می کنند، از جمله:

علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از ویتامین D باعث بهبود سلامت ریه می شود. طبق تحقیقات علمی، افراد مبتلا به آسم که مقدار مناسب ویتامین D دریافت می کنند، حملات آسم کمتری دارند. بهترین منابع غذایی ویتامین D محصولات حیوانی مانند سالمون، ساردین و تخم مرغ است.

9. ضربه به سینه

دمیدن راه دیگری برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه است. متخصص از مشت خود برای ضربه زدن به دیواره قفسه سینه و بیرون راندن مخاط به دام افتاده استفاده می کند. ترکیب فشرده سازی قفسه سینه با تکنیک های تخلیه مخاط ریه می تواند به پاکسازی ریه ها از مخاط اضافی کمک کند.

10. از محیط های آلوده دوری کنید

اگر به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستید، بهتر است زمان زیادی را بیرون از خانه نگذرانید و تا حد امکان فضای داخلی را تمیز نگه دارید. از طرفی سعی کنید زمان زیادی را در محیط های تمیز بگذرانید و هوای تازه تنفس کنید. اطمینان حاصل کنید که از ماسک فیلتر در محیط های آلوده استفاده می کنید.

11. استفاده از عطرهای مصنوعی را کاهش دهید

ممکن است فکر کند با کمک اسپری های خوشبو کننده و شمع های معطر، هوا را خوشبو و سالم می کنید. با این حال، این عطرها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می توانند ریه ها را تحریک کنند. سعی کنید این مواد را با محصولات طبیعی جایگزین کنید.

چند نکته مهم

هیچ درمان یا دارویی برای پاکسازی ریه ها وجود ندارد. در عوض توصیه می شود افراد در محیط های آلوده نباشند. تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت ریه کمک کند. مردم نباید از قرص ها یا روش هایی که پشتوانه علمی ندارند استفاده کنند.

افرادی که ریه‌های آسیب‌دیده دارند، به سختی مخاط را از ریه‌های خود پاک می‌کنند. بیماری های مزمن مانند آسم، فیبروز کیستیک و بیماری انسدادی ریه باعث تولید مخاط اضافی یا مخاط غلیظ غیرطبیعی می شود که در ریه ها ایجاد می شود. استفاده از روش های پاکسازی ریه می تواند به پاکسازی مجاری تنفسی کمک کند.

شما بگو

روش های پاکسازی ریه را چقدر می شناسید؟ با توجه به سرماخوردگی و شیوع ویروس های مختلف، چگونه از ریه های خود محافظت می کنید، در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی برای دوستان خود ارسال کنید تا از سلامت آنها محافظت کنید. .

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید