برای تقویت حافظه کودکان چه بخوریم; این 12 غذا را نادیده نگیرید


تغذیه نقش اساسی در رشد مغز کودکان دارد. به همین دلیل، باید بدانید که برای بهبود حافظه کودکان چه چیزی بهتر است بخورند. دریافت مواد مغذی نقش مهمی در رشد اولیه، تمرکز و توانایی یادگیری دارد. در زیر نقش غذا در رشد مغز را توضیح می دهیم و شما را با غذاهای مفید برای کودکان آشنا می کنیم. با ما همراه باشید تا با وعده های غذایی، صبحانه و میان وعده های مفید برای تقویت حافظه آشنا شوید.

تغذیه چه نقشی در رشد مغز و بهبود حافظه دارد؟

بیشترین رشد مغز در چند سال اول زندگی کودک اتفاق می افتد. در واقع مغز کودک تا سن 2 سالگی به 80 درصد وزن بالغ خود می رسد. همه مواد مغذی بر رشد و عملکرد مغز تأثیر می گذارند، اما طبق یک مطالعه در سال 2017، این مواد مغذی برای رشد اولیه مغز ضروری هستند:

3 سال اول زندگی کودک برای رشد مغز بسیار مهم است. اگر مغز در این مدت به مواد مغذی کافی دسترسی نداشته باشد و به اندازه کافی رشد نکند، می تواند باعث آسیب طولانی مدت در یادگیری، سلامت روان بزرگسالان و عملکرد شغلی شود.

تغذیه یکی از راه‌های مهم تقویت حافظه در مراحل اولیه رشد مغز است، اما حمایت اجتماعی و اعتیاد و کاهش درد و التهاب نیز تا حدودی تأثیر دارد. البته رژیم غذایی نیز می تواند بر رفتار و تمرکز کودکان تاثیر بگذارد. طبق تحقیقات، رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده و چربی اشباع شده می تواند خطر ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) را افزایش دهد.

کودکان برای تقویت حافظه چه بخورند؟

1. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاهاست که خوشبختانه برای بسیاری از کودکان غذای محبوبی است. این غذا سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد مغز است، از جمله:

طبق تحقیقات، مصرف کولین در 1000 روز اول زندگی کودک می تواند منجر به رشد مغز شود و از سلول های مغز در برابر آسیب محافظت کند. نیاز بیشتر مردم به کولین با خوردن تخم مرغ تامین می شود. یک تخم مرغ بزرگ با زرده آن حاوی 125 میلی گرم کولین است که نیمی از نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 ساله را تامین می کند.

بهتر است کودک شما برای صبحانه یک تخم مرغ آب پز یا شام و ناهار یک املت با سبزیجات بخورد.

2. توت ها

برای خاطره کودکان توت فرنگی بخورید

توت ها دارای ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی به نام آنتوسیانین هستند. این ترکیب اثرات مفید مختلفی بر روی مغز دارد. استفاده از توت ها می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد، اثرات ضد التهابی داشته باشد و ساخت سلول های عصبی جدید و پروتئین های خاصی را که در یادگیری و حافظه نقش دارند، تقویت کند.

مطالعات متعددی تأثیر مثبت توت بر عملکرد مغز کودکان را نشان داده است. به عنوان مثال، در یک مطالعه که شامل 14 کودک بین 7 تا 10 سال بود، کودکانی که 200 گرم نوشیدنی زغال اخته یا تمشک آبی مصرف کردند، کلمات را به طور قابل توجهی بهتر به خاطر داشتند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مصرف کم توت ها و سایر میوه ها و سبزیجات منجر به عملکرد ذهنی ضعیف در کودکان بین ۶ تا ۸ سال می شود.

3. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی منبع غنی از مواد مغذی هستند و با داشتن چربی های امگا 3، ید و روی برای عملکرد مغز بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، بدن برای تولید و توسعه سلول های عصبی به روی نیاز دارد و چربی های امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز مورد نیاز است. علاوه بر این، بدن برای تولید هورمون‌های تیروئید که فاکتورهای مهمی در رشد مغز هستند، به ید نیاز دارد.

مطالعات بسیاری ارتباط بین مصرف ماهی و عملکرد ذهنی بهتر در کودکان و نوجوانان را تایید کرده اند. در واقع، خوردن ماهی منجر به نمرات IQ بهتر و عملکرد بهتر در مدرسه می شود. علاوه بر این، کمبود چربی های امگا 3 در خون می تواند اثرات منفی بر عملکرد ذهنی کودکان داشته باشد.

با توجه به آلاینده هایی مانند جیوه که در برخی از انواع غذاهای دریایی انباشته می شود، مصرف بیش از حد ماهی می تواند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، بهتر است از غذاهای دریایی کم جیوه مانند صدف، میگو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و شاه ماهی استفاده کنید.

می توانید از ماهی سالمون یا ماهی تن در انواع غذاها و ساندویچ ها استفاده کنید. کباب کردن ماهی نیز راه خوبی برای افزودن آن به رژیم غذایی کودکان است.

4. سبزیجات برگ سبز

وادار کردن فرزندتان به خوردن سبزیجات برگ سبز ممکن است آسان نباشد، اما ارزشش را دارد. این سبزیجات مغذی برای سلامت مغز کودک شما ضروری هستند. سبزیجات برگی مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو حاوی ترکیباتی مانند فولات، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین های E و K1 هستند که از مغز محافظت می کنند.

طبق تحقیقات، کودکانی که فولات کافی مصرف می کنند، عملکرد ذهنی بهتری نسبت به کودکانی که از فولات کافی محروم هستند، دارند. علاوه بر بهبود فعالیت ذهنی، کاروتنوئید در شبکیه چشم انباشته شده و بینایی را بهبود می بخشد.

5. کاکائو

کاکائو و فرآورده های کاکائو یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند. این ترکیبات می توانند التهاب را کاهش داده و از مغز محافظت کنند و در نتیجه به سلامت مغز کمک کنند. کاکائو جریان خون به مغز را افزایش می دهد و پردازش بینایی را بهبود می بخشد. این ماده عملکرد ذهنی را در برخی از فعالیت ها حتی در بزرگسالان بهبود می بخشد.

6. نارنجی

پرتقال یکی از محبوب ترین مرکبات است و به دلیل طعم شیرینش یکی از میوه های مورد علاقه کودکان به حساب می آید. افزودن پرتقال به رژیم غذایی کودک نه تنها سلامت کلی او را بهبود می بخشد بلکه در تقویت حافظه و سلامت روان او نیز نقش دارد.

طبق تحقیقات، پرتقال و آب پرتقال می توانند به فعالیت سلول های عصبی و افزایش جریان خون به مغز کمک کنند. پرتقال همچنین سرشار از ویتامین C است که نقش اساسی در رشد مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی دارد.

بزرگسالانی که ویتامین C کافی دریافت می‌کنند ممکن است در فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز، حافظه، توجه، تصمیم‌گیری سریع و قضاوت دارند بهتر عمل کنند.

7. ماست

تشویق کودکان به خوردن ماست در وعده صبحانه یا میان وعده، راهی عالی برای تقویت حافظه آنهاست. محصولات لبنی مانند ماست منبع غنی ید هستند که بدن برای رشد مغز و فعالیت ذهنی خوب به آن نیاز دارد.

کودکانی که ید کافی دریافت نمی کنند بیشتر در معرض اختلالات روانی هستند. کمبود ید در زنان باردار و کودکان به ویژه در مناطق فقیرنشین بیشتر است. ماست علاوه بر تامین ید لازم، سرشار از منابع دیگری مانند پروتئین، روی، ویتامین B12 و سلنیوم است.

خوردن صبحانه نقش بسیار مهمی در عملکرد ذهنی کودکان دارد. مغز کودکان بیشتر از بزرگسالان به گلوکز نیاز دارد. به همین دلیل، خوردن یک صبحانه غنی از مغز، مانند ماست با انواع توت ها، کاکائو، تخمه کدو تنبل، جو، آجیل و موز می تواند نقش بسزایی در سلامت مغز کودک داشته باشد.

8. غذاهای غنی از آهن

کمبود آهن یکی از شایع ترین عوارض در جهان است که بیشتر در بین کودکان دیده می شود. کاهش آهن خون می تواند بر رشد ذهنی و یادگیری کودکان تأثیر بگذارد. کمبود آهن همچنین با اختلال کم توجهی بیش فعالی یا ADHD همراه است.

برای جلوگیری از کمبود آهن، باید غذاهای غنی از آهن را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. این غذاها عبارتند از:

  • گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی؛
  • انواع لوبیا؛
  • اسفناج

بدن آهن هِم موجود در غذاهای گوشتی را بهتر از آهن غیرهم موجود در غذاهای گیاهی جذب می کند.

کودک شما باید رژیم غذایی ترکیبی از منابع آهن و غیر آهن داشته باشد. افزودن ویتامین C به سایر غذاهای غنی از آهن نیز می تواند جذب آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، می توانید آب لیمو را به سالاد اسفناج اضافه کنید.

9. آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها همچنین دارای مواد مغزی زیادی هستند و سرشار از مواد مغذی هستند که برای عملکرد مغز مفید هستند، از جمله:

  • ویتامین E؛
  • فلز روی؛
  • فولات؛
  • من هستم؛
  • پروتئین.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مغز چربی ها، پروتئین ها و فیبر مفید را به رژیم غذایی کودکان اضافه می کند و کیفیت رژیم غذایی را بهبود می بخشد که ارتباط مهمی با یادگیری و تقویت حافظه دارد.

10. لوبیا و عدس

لوبیا و عدس حاوی روی هستند که نقش مهمی در رشد مغز و رشد طبیعی نوزادان دارد. 1 لیوان عدس پخته حاوی 2.52 میلی گرم روی است که نیمی از نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 ساله است. از لوبیا می توان در انواع سوپ، خورش و سوپ استفاده کرد. نرمی لوبیا قرمز آن را برای کودکان کوچکتر ایده آل می کند.

11. دو سر

حلیم‌فرنگی با جو یکی از غذاهای کم‌شکر است که می‌تواند توانایی‌های ذهنی را بهبود بخشد. حلیم‌پرنگی تهیه شده از جو کامل با کره آجیل یا آجیل برشته شده می‌تواند یک وعده غذایی متعادل برای کودکان باشد. نوزادان آلرژیک به آجیل می توانند از تخم مرغ یا ماست به عنوان منبع پروتئین برای رسیدن به سطح قند خون متعادل استفاده کنند.

صبحانه ایده آل برای کودکان پیش دبستانی

صبحانه برای تقویت حافظه کودکان

کودکان می توانند این صبحانه ها را قبل از مدرسه برای حداکثر تمرکز و فعالیت ذهنی میل کنند:

  • تخم مرغ سفت یا نیم پز با نان سبوس دار؛
  • جو حلیم با کره آجیل یا توت
  • نوشیدنی ساخته شده از اسفناج، ماست یونانی، زغال اخته و سیب؛
  • نان سبوس دار با ماهی سالمون و آووکادو.

بهترین غذاها برای تقویت حافظه در حین مطالعه

خوردن میان وعده های متعادل هنگام مطالعه می تواند سطح قند خون را تنظیم کرده و تمرکز را بهبود بخشد. این میان وعده ها برای کودکان در حال مطالعه ایده آل هستند:

  • هویج و هوموس (تهیه شده از نخود خرد شده)؛
  • پوره آووکادو با نان جو؛
  • میان وعده پروتئینی ساخته شده از جو، پودر کاکائو و کره آجیل؛
  • میان وعده ای متشکل از آجیل خام، دانه ها و نارگیل.

پرسش های رایج

1. آیا تغذیه در تقویت حافظه کودکان موثر است؟

بله مطالعات علمی نشان داده است. تغذیه و تنقلات به خصوص در 3 سال اول زندگی نقش اساسی در رشد مغز، تقویت هوش و توانایی یادگیری کودک دارد.

2. بهترین خوراکی ها برای تقویت هوش کودکان کدامند؟

تخم مرغ، انواع توت ها، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ سبز بهترین غذاها برای تقویت هوش و حافظه کودک شما هستند. بهتر است پرتقال، ماست، لوبیا و عدس، غذاهای غنی از آهن و کاکائو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

آخرین کلمه

اگر می خواهید بدانید برای تقویت حافظه کودکان چه بخورید، باید رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید تا سلامت و رشد ذهنی کودک ممکن شود. طبق تحقیقات انجام شده، غذاهای ذکر شده در این مقاله ممکن است نقش مهمی در عملکرد مغز و رشد ذهنی داشته باشند. استفاده از این مواد به جای غذاها و تنقلات شیرین یا چرب تاثیرات عمده و طولانی مدتی بر ذهن کودک شما خواهد داشت.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی یادگیری، هوش و تقویت حافظه

تکنیک هایی برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب




دیدگاهتان را بنویسید