برای تقویت هوش جنین چه بخوریم و چه کنیم؟


معمولا 28 روز پس از لقاح، مغز جنین شروع به تشکیل می کند. مصرف مواد مغذی کافی توسط مادر در این دوران بسیار مهم است، زیرا این مواد بر مغز و هوش جنین تاثیر می گذارد. آیا می دانید برای هوشیاری جنین چه بخوریم؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم.

مواد مغذی ضروری برای بهبود هوش جنین

بهترین مواد مغذی برای رشد مغز و تقویت هوش جنین در دوران بارداری عبارتند از:

فولات و کولین از نقص احتمالی لوله عصبی جلوگیری می کنند.

آیا این سوال که برای تقویت هوش جنین در دوران بارداری چه بخوریم، ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است؟ در زیر غذاهای حاوی مواد مغذی مورد نیاز مغز جنین را معرفی کرده ایم.

برای هوش جنین چه بخوریم؟

1. تخم مرغ

خوردن تخم مرغ در دوران بارداری به رشد مغز کمک می کند و جنین را باهوش تر می کند. طبق تحقیقات، تخم مرغ حاوی مواد مغذی است که بدن می تواند به راحتی آنها را جذب کند. تخم مرغ سرشار از کولین (ویتامین B4)، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و ترکیبات فعال زیستی است که در رشد مغز جنین نقش دارند. زنان باردار می توانند روزانه 2 عدد تخم مرغ آب پز شده بخورند.

2. گوشت

خوردن گوشت در دوران بارداری رشد مغزی نوزادان را نیز تقویت می کند. گوشت سرشار از آهن، روی و ویتامین B12 است که برای رشد مغز ضروری است. ماده معدنی روی بخشی از DNA جنین است و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. کمبود این ماده مهم منجر به نقص حافظه در کودک می شود. ویتامین B12 برای سلامت روان کودکان مفید است. در ضمن گوشت حاوی نیاسین (ویتامین B3) است که عملکرد شناختی جنین را بهبود می بخشد.

3. موز

موز سرشار از اسید فولیک است که مهمترین ماده مغذی برای رشد مغز جنین در دوران بارداری است.

4. لبنیات

شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر از مواد غذایی مهم در دوران بارداری هستند. شیر و محصولات لبنی سرشار از ید و منابع پروتئینی هستند که برای رشد مغز جنین ضروری است. شیر همچنین حاوی کولین است که کودک را باهوش تر می کند.

طبق تحقیقات، کمبود ید در دوران بارداری به مغز جنین آسیب می رساند. کودکان مادران مبتلا به کمبود ید در دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به ناتوانی های سیستم عصبی هستند.

5. اسفناج

تغذیه سالم برای هوش جنین

اسفناج سرشار از ید و فولات است و نقش مهمی در رشد مغز جنین دارد. طبق تحقیقات، اسفناج حاوی اسید فولیک است و کودکان را باهوش تر می کند. اسفناج همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 3 و آهن در رشد توانایی های شناختی کودکان موثر است.

6. ماهی

ماهی هایی مانند سالمون و تن منبع غنی کولین هستند و مصرف آنها برای رشد مغز کودک بسیار مفید است. علاوه بر این، ماهی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. یکی از انواع اسیدهای چرب امگا 3، دوکوزاهگزانوئیک اسید، برای رشد سیستم عصبی کودک ضروری است. این نوع اسید چرب همچنین مسئول رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین است.

زنان باردار باید ماهی کاملا پخته بخورند.

7. لوبیا

حبوباتی مانند لوبیا قرمز، سویا، نخود و بادام زمینی نیز سرشار از آهن، آنتی اکسیدان ها و فولات هستند که باعث باهوشی کودک می شود. حبوبات منبع غنی پروتئین هستند که برای مغز کودک مفید است. طبق تحقیقات، رژیم غذایی کم پروتئین در دوران بارداری می تواند باعث نقص حافظه در کودک شود.

8. توت ها

توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و زغال اخته به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری مانند فولات و ویتامین B6، ابر غذاها نامیده می شوند و همچنین برای رشد مغز کودک مفید هستند.

9. غلات کامل

جو، برنج قهوه ای، گندم کامل و سایر غلات کامل سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B6 هستند. این مواد برای رشد مغز جنین مفید است.

10. نارنجی

مصرف برخی مواد معدنی مانند سلنیوم، مس، منیزیم و ویتامین های C و E در دوران بارداری ضروری است. طبق تحقیقات، کمبود ویتامین C در رژیم غذایی بر عملکرد شناختی جنین تأثیر منفی می گذارد. پرتقال میوه ای سرشار از ویتامین C است و برای رشد مغز مفید است.

11. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان هایی مانند C و E، کولین، اسید فولیک و منیزیم است و نقش مهمی در رشد مغز جنین دارد.

12. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کاهو و کلم پیچ حاوی مقدار زیادی ترکیبات زیست فعال هستند که به بهبود توانایی های شناختی جنین کمک می کند. بنابراین زنان باردار باید این نوع سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

13. بادمجان

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند مس، منیزیم و ویتامین های B و C است، بنابراین مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری باعث تقویت هوش جنین می شود.

14. آووکادو

آووکادو منبعی غنی از ویتامین های C و B است و حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، منیزیم و اسید فولیک است و به رشد مغز جنین کمک می کند.

15. آجیل و دانه ها

گردو، پسته، تخمه آفتابگردان، تخم کتان، دانه چیا و تخم کدو و گردو سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و برای تقویت هوش جنین مفید هستند.

16. شکلات تلخ

طبق تحقیقات، شکلات تلخ منبع عالی آهن، مس، منیزیم و روی است که به رشد مغز جنین در دوران بارداری کمک می کند. زنان باردار می توانند 1 تا 2 تکه شکلات تلخ در روز مصرف کنند. البته خوردن زیاد شکلات تلخ به دلیل داشتن کافئین می تواند برای جنین مضر باشد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

اقدامات لازم برای تقویت هوش جنین

ورزش سبک برای افزایش هوش جنین

دوران بارداری به خصوص دوران رشد لوله عصبی و تشکیل مغز جنین بسیار مهم است و زنان باردار باید برای به دنیا آوردن نوزادی سالم به تغذیه خود توجه زیادی داشته باشند. البته برای تولد نوزادی سالم و باهوش باید به مسائل دیگری مانند ورزش های سبک در دوران بارداری نیز توجه کرد.

1. ورزش مناسب در دوران بارداری

ورزش باعث افزایش جریان خون در رحم مادر می شود و مواد مغذی بهتر به جنین می رسد. علاوه بر این ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که تاثیر خوبی بر رشد مغز جنین دارد.

2. از نور خورشید بهره ببرید

ویتامین D برای رشد استخوان ها و قلب جنین بسیار ضروری است و برخی ادعا کرده اند که بین کمبود این ویتامین در زنان باردار و ایجاد اوتیسم در کودک ارتباط وجود دارد.

3. از مواد مضر دوری کنید

مصرف الکل، مواد مخدر، نیکوتین و کافئین اثرات بسیار منفی بر رشد بدن و مغز جنین دارد. بنابراین زنان باردار هرگز نباید از این مواد استفاده کنند.

4. صحبت با جنین

جنین از هفته بیستم صداها را می شنود و بعد از هفته بیست و پنجم سیستم شنوایی او کاملاً شکل می گیرد و می تواند صدای مادرش را بشنود و آن را از سایر صداها تشخیص دهد. بنابراین زنان باردار می توانند برای تقویت هوش با او صحبت کنند، آواز بخوانند یا بخوانند. این اقدامات باعث رشد بهتر مغز جنین می شود.

5. ماساژ شکم برای رفع اضطراب

جنین می تواند ماساژ شکم مادر را احساس کند. بنابراین اگر زنان باردار شکم را ماساژ دهند، مغز جنین تحریک می شود و فعالیت جنین برای پاسخ به این تحریک افزایش می یابد. از سوی دیگر، اضطراب رشد مغز جنین را مختل می کند و باعث زایمان زودرس می شود. برای اینکه بدن و مغز جنین به درستی رشد کند، باید دوران بارداری مادر به پایان برسد. ماساژ شکم یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن اضطراب است.

6. از عفونت جلوگیری کنید و از مواد سمی دوری کنید

قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه، پلی‌کلره بی‌فنیل و حشره‌کش‌ها بر روی مغز جنین تأثیر منفی می‌گذارد. غذاهای دریایی صید شده از آب های آلوده حاوی این مواد سمی هستند. بنابراین زنان باردار باید از خوردن ماهی هایی مانند شاه ماهی خالدار، اره ماهی و سایر ماهی های بزرگ اقیانوسی خودداری کنند.

عفونت همچنین بر رشد مغز جنین تأثیر منفی دارد. بیماری هایی مانند سرخجه و انگل توکسوپلاسما (این انگل معمولا در مدفوع گربه یافت می شود) نیز به مغز جنین آسیب می رساند. بنابراین، زنان باردار باید از کودکان و گربه های بیمار خودداری کنند.

آخرین کلمه

زنان باردار برای تقویت هوش جنین و افزایش احتمال به دنیا آوردن نوزاد باهوش باید به تمام مشکلات سلامتی خود توجه کنند. چه نکات دیگری را می دانید؟ اگر آنها را با ما به اشتراک بگذارید خوشحال خواهیم شد.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


پیوست کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید