بررسی علت کاهش اشتها چه چیزی اشتها را کور می کند؟


اشتها، میل یعنی میل انسان به غذا خوردن. این حالت با گرسنگی متفاوت است. در گرسنگی، بدن با نشان دادن واکنش های بیولوژیکی غذا را مطلع می کند. بنابراین انسان می تواند اشتها داشته باشد اما گرسنه نباشد و برعکس. اشتهای فرد می تواند به دلیل طیف وسیعی از عوامل تغییر کند و افزایش یا کاهش یابد.

این نوسانات (اشتهای شما را افزایش یا کاهش می دهد) گاهی باعث می شوند که انسان بیشتر یا کمتر از نیاز بدنش غذا مصرف کند. در این مقاله با بررسی عوامل موثر بر اشتها مانند افزایش یا کاهش آن به بررسی دکتر فرمو می پردازیم و در نهایت زمان مناسب برای مراجعه به پزشک را مشخص می کنیم.

عناوین را بررسی کنید

اشتها چیست؟

فضای زندگی، سبک زندگی، سلامت روحی و جسمی از جمله عواملی هستند که بر اشتها تأثیر می گذارند. اشتها میل عمومی انسان به غذا است. این شرایط می تواند میزان کالری غذای مصرفی و نوع غذایی را که هر فرد برای خود انتخاب می کند تعیین کند.

اشتها چیست؟

گرسنگی زمانی رخ می دهد که بدن متوجه شود به غذای بیشتری نیاز دارد. در نتیجه سیگنال هایی را به مغز می فرستد. علائم گرسنگی آنها اغلب عبارتند از:

  • صدای معده
  • حالت تهوع
  • تحریک پذیری
  • احساس خالی بودن معده
  • احساس سبکی سر یا سرگیجه
  • مشکل در تمرکز
  • سردرد

طبق گفته انجمن تحقیقات گوارشی کانادا، افراد در هنگام گرسنگی کمتر غذای خاصی را انتخاب می کنند یا غذاها را در اولویت قرار می دهند. برعکس، فردی که اشتها برای خوردن او در حال درک این است که عوامل یا مواد خاصی می توانند اشتهای او را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  • بی حوصلگی، استرس یا سایر حالات عاطفی شدید
  • غذایی را که آنها را جذب می کند ببینید یا بو کنید
  • روال زندگی، عادات غذایی یا یک موقعیت خاص

شرایط عمومی سلامت، داروها و درمان ها و همچنین عوامل محیطی می توانند اشتهای فرد را تغییر دهند. سبک زندگی و وضعیت عمومی بدن نیز می تواند بر احساس گرسنگی تأثیر بگذارد.

عوامل موثر بر افزایش یا کاهش اشتها

تعدادی از عوامل می توانند بر اشتهای شما تأثیر بگذارند. در اینجا چند نمونه رایج آورده شده است.

رژیم غذایی

مطالعه ای بر روی رژیم کتو در سال 2017 انجام شد. محققان دریافتند افرادی که اغلب در ابتدای رژیم از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنند افزایش اشتها بودن. با این حال، پس از ادامه روند کاهش وزن و پیروی از رژیم کاهش وزن به مدت سه هفته، شرکت کنندگان در مطالعه دیگر هیچ نشانه ای از افزایش اشتها را تجربه نکردند. رژیم کتو سرشار از چربی و کربوهیدرات کم است.

  عوامل موثر بر افزایش یا کاهش اشتها

مطالعات دیگر نشان داده است که خوردن پروتئین می تواند احساس سیری بعد از غذا خوردن را افزایش دهد. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند به تثبیت اشتهای فرد کمک کند.

سلامت روان

عواطف عاطفی و شرایط روحی نقش بسیار مهمی در اشتهای فرد دارد. درد و استرس می تواند باعث شود برخی افراد ناخودآگاه غذای بیشتری مصرف کنند. اما در افراد دیگر، این احساسات می تواند اثر معکوس داشته باشد. برخی از شرایط روانشناختی دیگر که به احتمال زیاد بر اشتها تأثیر می‌گذارند، در زیر مورد بحث قرار گرفته‌اند.

افسردگی

برخی از مطالعات نشان می دهد که افسردگی می تواند اشتهای فرد را افزایش یا کاهش دهد. برخی افراد غذا را پاداشی می دانند که می تواند روحیه را بالا ببرد افسردگی خوب آهسته بنابراین برای احساس بهتر غذای بیشتری مصرف می کنند.

مشکلات غذایی

اختلال پرخوری به معنای خوردن بیش از حد غذا در مدت زمان کوتاه است که می تواند منجر به احساس گناه و شرم شود. افراد مبتلا به این اختلال حتی در غیاب گرسنگی می توانند تمایل زیادی به غذا داشته باشند.

مشکلات غذایی

بی اشتهایی عصبی از طرفی باعث می شود فرد مصرف غذای خود را محدود کند. با وجود اینکه بدن به غذا نیاز دارد و علائم گرسنگی را نشان می دهد، اما این عارضه میل فرد را به خوردن کاهش می دهد.

بارداری

آنها می توانند حالت تهوع، یبوست و فشاری را که جنین به معده مادر وارد می کند، ایجاد کنند کاهش اشتها در دوران بارداری باشد. به همین دلیل، متخصصان تغذیه به زنان باردار توصیه می کنند:

  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر را بیشتر در طول روز بخورید.
  • غذاهای با ارزش مانند میوه ها، آجیل و پنیر بخورید
  • اسموتی های خانگی که سرشار از انرژی و مواد مغذی هستند را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

بارداری همچنین می تواند اشتها را افزایش دهد. بارداری این عارضه ای است که اکثر زنان باردار در این دوران با آن مواجه می شوند. با این حال، مطالعات انجام شده توسط گروهی از متخصصان در سال 2014 نشان داد که هنجارهای فرهنگی می تواند بر اشتهای زنان در دوران بارداری تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به پرخوری شود.

پزشکی

داروهای زیادی وجود دارند که می توانند روی اشتهای فرد تأثیر بگذارند. برخی از این داروها نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند. مشمول:

  • داروهای ضد فشار خون، مانند متوپرولول (لوپرسور)
  • برخی از داروها برای صرع
  • برخی از داروهای دیابت
  • داروهای ضد افسردگی
  • هورمون های استروئیدی مانند پردنیزولون (دلتازون)
  • برخی از داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین (پاکسیل) و سرترالین (زولوفت)

سایر شرایط موثر در کاهش یا افزایش اشتها

شرایط پزشکی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث از دست دادن یا افزایش اشتهای افراد شود. این شامل:

  • عفونتبیماری های ویروسی یا باکتریایی، مانند ویروس گاستروانتریت، می توانند به طور موقت اشتهای فرد را کاهش دهند.
  • بیماری تیروییدغده تیروئید به طور چشمگیری بر اشتها تأثیر می گذارد. اگر فردی پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید داشته باشد، ممکن است کاهش یا افزایش قابل توجهی در اشتها داشته باشد.
  • سرطان گاهی اوقات می تواند به طور مستقیم اشتها را کاهش دهد. البته نحوه تاثیر سرطان بر بدن به علائم بیماری، محل تومور و هورمون هایی که سلول های سرطانی ترشح می کنند بستگی دارد. بیماران سرطانی نیز ممکن است به دلیل درمانی که دریافت می کنند، از دست دادن اشتها را تجربه کنند.
  • بیماری پارکینسونطبق مطالعات بنیاد پارکینسون، این بیماری می تواند باعث از دست دادن چشایی و بویایی در بیمار شود. این عوامل در کاهش اشتهای بیمار تأثیر بسزایی دارد.
  • بیماری کلیویبا نارسایی کلیه، مواد زائد و سموم در جریان خون جمع می شوند. این تجمع می تواند منجر به کاهش اشتهای بیمار شود.

چگونه اشتهای خود را افزایش دهیم؟

اگر از دست دادن اشتها به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، درمان بیماری می تواند به افزایش اشتها کمک کند. اگر دلایل بی اشتهایی طولانی مدت مانند سرطان باشد، بهتر است با تغییر عادات غذایی خود اشتها را افزایش دهید.

  چگونه اشتهای خود را افزایش دهیم؟

برای این کار می توانید راه حل های زیر را دنبال کنید:

  • غذاهایی بخورید که ظاهر و بوی خوبی دارند
  • برای افزایش طعم از ادویه ها و گیاهان استفاده کنید
  • طراحی غذا و سرو آن در فضایی دلپذیر (مثلاً گوش دادن به موسیقی)
  • در طول روز وعده های غذایی کوچکتر و کوچکتر بخورید
  • در ساعات مشخصی از روز غذا بخورید
  • وعده های غذایی خود را از روز قبل برنامه ریزی کنید
  • مایعات زیاد بنوشید

عوامل دیگری در سبک زندگی ما وجود دارد که می تواند بر اشتهای ما تأثیر بگذارد، به عنوان مثال: خوابTHE ورزش و استرس. برای درمان بی اشتهایی ناشی از این پارامترها موارد زیر توصیه می شود:

  • استراحت کافی
  • تمرین منظم
  • در صورت لزوم از داروهایی برای کاهش حالت تهوع استفاده کنید

برای کاهش اشتها چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که اشتهای شما بیش از حد است و بیش از نیاز بدنتان غذا مصرف می کنید، ابتدا باید علت اصلی این بیماری را پیدا کنید. هنگامی که این علت پیدا شد و از بین رفت، اشتها نیز کاهش می یابد.

اگر سررسید خستگی یا اضطراب، اشتهای شما زیاد شده است، تمرکز می تواند راه حل خوبی برای شما باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مدیتیشن، تمرکز و ذهن آگاهی ابزارهای موثری برای کاهش تمایل افراد به مصرف غذا در مواجهه با استرس و اضطراب هستند. انجمن درمان چاقی نیز خوردن آگاهانه را توصیه می کند.

برای مصرف آگاهانه غذا می توانید هر روز موارد زیر را تمرین کنید:

  • خوردن را به تعویق بیندازید تا احساس گرسنگی کنید (متوسط ​​به جای شدید).
  • در حین غذا خوردن از عواملی مانند تلویزیون پرهیز کنید.
  • قبل از غذا خوردن پنج نفس عمیق بکشید.
  • از تمام حواس خود برای درک بهتر ظاهر، بو و طعم غذا استفاده کنید.
  • لقمه های کوچک بردارید و خوب بجوید
  • به علائم سیری در بدن خود توجه کنید.

با اجتناب از غذاهای فرآوری شده و قندهای ساده، می توانید کنترل بهتری بر غذایی که می خورید داشته باشید و احساس سیری کنید. برای رسیدن به این هدف، روی غذاهایی تمرکز کنید که حاوی مقدار متعادلی پروتئین، چربی های سالم، فیبر و کربوهیدرات هستند.

برای کاهش اشتها چه باید کرد؟

در سال 2018، محققان متوجه این موضوع شدند قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید می تواند به کاهش کالری مصرفی فرد در هر وعده غذایی کمک کند. اگرچه این ممکن است تأثیر مستقیمی بر اشتها نداشته باشد، اما می تواند کاهش احساس گرسنگی کمک.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اشتهای شما به طور ناگهانی تغییر کرد (افزایش یا کاهش اشتها) باید به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی پزشکی این روند را بررسی کند. اگر تغییر اشتها ناشی از مصرف دارو باشد، پزشک می تواند به شما در تغییر دارو کمک کند. اگر تغییر اشتها به دلیل یک بیماری روانی باشد، حمایت پزشک یا درمانگر می تواند به شما کمک کند اشتهای خود را به حالت عادی برگردانید. زیاد.

خلاصه

اشتها در واقع نشان دهنده تمایل فرد به خوردن غذا است. عوامل زیادی از جمله عوامل محیطی، سبک زندگی، سلامت جسمی و روانی می توانند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارند. مصرف آگاهانه غذا و توجه به نیازهای بدن، به ویژه در هنگام گرسنگی، می تواند به تضمین سلامتی و همچنین جلوگیری از عوارض جانبی چاقی یا بی اشتهایی کمک کند.

توجه: این یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4.6 / 5 – (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید