بهترین زمان برای وزن کردن چه زمانی است؟


احتمالا امروز صبح خود را وزن کرده اید. از عددی که دیدی خوشت اومد یا نه؟ درست است که برای کاهش وزن، انتخاب یک عدد دلخواه به عنوان هدف می تواند شروع خوبی باشد. اما مطمئناً Libra تمام داستان را بیان نمی کند و می تواند شما را با احساسات مختلف از جمله شادی، انگیزه، غم و حتی افسردگی به قطار هواپیما بفرستد. در این مقاله به بهترین زمان برای وزن گیری و دلایل کمتر نشان دادن وزن روی ترازو می پردازیم.

زمان وزن گیری اشتباه

زمان وزن گیری اشتباه

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مدام وزن می کنند؟ به نظر می رسد همه افراد تناسب اندام خود را با کاهش وزن کنترل می کنند. فردی که چاق است سعی می کند چند پوند وزن کم کند، کسی که بی اشتها است و می خواهد چند پوند اضافه کند.

مهمترین سوال اینجا این است: آیا مطمئن هستید که در بهترین زمان وزن اضافه می کنید؟ گاهی اوقات، ندانستن بهترین زمان برای وزن کردن، ترازو می تواند عدد مورد نظر را جعل کند. در این قسمت از مقاله به برخی از لحظات بد وزنه برداری اشاره می کنیم:

  • غذاهای شور مصرف کنید

خوردن یک وعده غذایی شور می تواند تاثیر عمیقی بر کاهش وزن داشته باشد. یک قاشق چایخوری نمک حاوی 2300 میلی گرم سدیم است که به عنوان حد مجاز مصرف تعریف شده است. سطوح بالای سدیم در خون می تواند باعث شود مقدار زیادی آب در رگ های خونی باقی بماند و فعالیت بدنی را با مشکل مواجه کند و در نتیجه منجر به بی تحرکی و بی انگیزگی در سبک زندگی شما شود. علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از سدیم باعث می شود آب کمتری بنوشید و احساس گرسنگی بیشتری کنید. بنابراین بهتر است غذاهای غنی از سدیم را در حد اعتدال مصرف کنید.

  • مصرف کربوهیدرات

مانند سدیم، غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، آب را جذب می کنند. اگر از نان، ماکارونی، برنج، سیب زمینی یا سایر کربوهیدرات های نشاسته ای لذت می برید، احتمالاً بعد از خوردن آنها متوجه نوسانات جزئی وزن خواهید شد.

آیا فکر می کنید کاهش وزن بعد از تمرین و عرق کردن، اندام ایده آل تری به شما می دهد؟ خیر. ورزش می تواند تعداد پله ها را افزایش دهد. به خصوص اگر به تازگی یک رژیم ورزشی را شروع کرده اید یا به تازگی ورزش را شروع کرده اید، فشار بیشتری بر عضلات خود وارد کرده و باعث التهاب کوتاه مدت می شوید. علاوه بر این، نوشیدن آب فراوان بعد از ورزش می تواند تاثیر قابل توجهی بر افزایش وزن داشته باشد. بنابراین بهترین زمان برای کاهش وزن می تواند قبل از ورزش باشد.

پزشکان به این نکته اشاره می کنند که اگر برخی روزها شاهد پرش ناگهانی در تعادل هستید، نترسید. زنان درست قبل از شروع چرخه قاعدگی مایعات بیشتری در خود نگه می دارند و این احتباس مایعات می تواند بر افزایش وزن تأثیر بگذارد. شاید بهتر باشد در این مدت از افزایش وزن خودداری کنید و به جای آن بر مراقبت از بدن خود تمرکز کنید.

مردم معمولاً جمعه ها استراحت می کنند و به مهمانی می روند و ممکن است رژیم غذایی آنها به نوعی مختل شود. بسته به مقدار آبی که شب قبل نوشیده اید و نمک زده اید، ممکن است در حال افزایش وزن باشید. بنابراین به جای نگرانی در مورد تعداد پولک ها، بهتر است یکی دو روز صبر کنید و اجازه دهید بدن به حالت عادی بازگردد.

علاوه بر این که یبوست شما را بیشتر می کند، به این معناست که مواد زائد فقط در دستگاه گوارش شما یافت می شود و باعث می شود تا وزن اضافی را تحمل کنید تا زمانی که از بین برود. با خوردن غذاهای پر فیبر، نوشیدن آب و پیاده روی طولانی قبل از کاهش وزن به خود کمک کنید.

از آنجایی که بدن ما در یک محیط گرم بیشتر عرق می کند و تمایل داریم آب بیشتری بنوشیم، عدد نمایش داده شده قابل اعتماد نیست.

چه زمانی از روز نباید وزن کم کنید؟

وزن بدن بیشتر از بازار بورس نوسان دارد. همیشه چیزهایی هستند که می آیند و می روند. در نتیجه، وزن شما می تواند به طور قابل توجهی در یک دوره 24-48 ساعته نوسان کند. بیایید ابتدا به برخی از متغیرهایی که می توانند ساعت به ساعت تغییر کنند نگاهی بیندازیم:

امروز چی خوردی یا چی نوشیدی؟ یک لیوان آب 0.2 کیلوگرم به وزن شما اضافه می کند. خوردن سالاد بر وزن شما نیز تأثیر می گذارد، زیرا سبزیجات از هوا سنگین تر هستند.

امروز چقدر سدیم خوردی؟ مصرف نمک باعث حفظ آب می شود. هرچه آب بیشتری نگه دارید، وزن بیشتری اضافه می کنید.

آیا امروز کربوهیدرات خورده اید؟ کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان و پاستا سطح انسولین را افزایش می دهند. در نتیجه، آب بیشتری را حفظ می کنید. به همین دلیل است که افراد معمولاً زمانی که از رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده می کنند، به طور موقت وزن زیادی اضافه می کنند. کربوهیدرات ها معمولاً به صورت گلیکوژن در ماهیچه ها ذخیره می شوند. به ازای هر گرم گلیکوژن، بدن شما حدود 3-4 گرم آب ذخیره می کند. در این راستا یک فرد معمولی ظرفیت ذخیره سازی 500 گرم گلیکوژن را دارد و این عدد بسیار زیاد است!

بنابراین به دلیل نوسانات وزن بدن در طول روز از افزایش وزن بعد از غذا (صبحانه، ناهار، شام) خودداری کنید. به گفته پزشکان، تا هشت ساعت طول می کشد تا غذا از دستگاه گوارش شما عبور کند و زمانی که این فرآیند انجام شود به وزن طبیعی خود باز می گردید.

راشل فاین، متخصص تغذیه می گوید: «بعد از نوشیدن یک بطری آب یا خوردن یک وعده غذایی، حتی در بهترین زمان خود را وزن نکنید. چون عدد دقیقی را به شما نمی دهد. اگر می خواهید بهترین زمان را برای وزن گیری انتخاب کنید، اولین صبح پس از تخلیه مثانه را در نظر بگیرید.

شب هنگام خواب، بدن ما این فرصت را دارد که به تعادل برگردد. مایع اضافی که در طول روز جمع می شود از سلول های بدن به جریان خون و از آنجا به کلیه ها می رود. با تخلیه مثانه در صبح می توانیم مایعات اضافی بدن خود را دفع کنیم. در واقع صبح، پایان طولانی‌ترین دوره‌ای از روز است که در آن غذا نخورده‌اید یا فعالیت بدنی شدیدی انجام نداده‌اید که باعث تعریق شما شده است.

علت افزایش وزن در شب

علت افزایش وزن در شب

فرض کنید به خودتان قول داده اید که اول صبح وزن کم کنید. روی ترازو قدم بگذارید تا نقطه شروع را به سمت هدف مشخص کنید. سعی کنید در طول روز سالم غذا بخورید، بیشتر ورزش کنید. اما وقتی شبانه خود را وزن می کنید، ترازو نشان می دهد که نه تنها وزن کم کرده اید، بلکه اضافه وزن نیز داشته اید! چطور ممکنه؟ اگر تا به حال با چنین مشکلی مواجه شده اید، تنها نیستید.

امکان افزایش وزن یک تا دو کیلوگرمی در شب وجود دارد! دکتر آپارنا باسکر، جراح لاپاراسکوپی و چاقی، می گوید که معمولاً تاب خوردن یک یا دو کیلوگرم وزن در شب پس از تلاش زیاد برای کاهش وزن طبیعی است. دکتر باسکر همچنین توضیح می دهد که چرا در شب اضافه وزن داریم.

1) رژیم غذایی شدید

زمانی که برنامه روزانه خود را از رژیم کم کربوهیدرات به رژیم غذایی متوسط ​​تغییر می دهیم، در یک روز 1 تا 2 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنیم. افزایش ناگهانی محتوای کربوهیدرات منجر به افزایش تجمع آب در بدن می شود.

همه ما تحت استرس هستیم و نحوه مدیریت استرس برای همه متفاوت است. استرس در یک دوره زمانی طولانی می تواند کورتیزول و احتباس آب را افزایش دهد. بنابراین، در بهترین زمان افزایش وزن، استرس می تواند بر تعداد وزن طبیعی ما تأثیر بگذارد.

دیر بیدار ماندن می تواند عاملی برای افزایش وزن باشد. خواب ناکافی باعث می شود بیشتر بخورید و فعالیت روزانه کمی داشته باشید. بنابراین روی خواب باکیفیت حدود 7 تا 8 ساعت در شب تمرکز کنید که می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند.

  • مصرف زیاد سدیم

سدیم شما را هیدراته نگه می دارد و در طول شب روی ترازو سنگین تر می شود. برای عملکرد صحیح بدن باید نسبت سدیم به آب متعادل را حفظ کند، بنابراین اگر نمک بیش از حد مصرف شود، میزان آب در بدن نیز افزایش می یابد.

مصرف بیش از حد الکل منجر به افزایش کالری دریافتی می شود، به خصوص زمانی که با غذاهای شیرین مصرف شود. نوشیدن الکل بدن را کم آب می کند و آن را مجبور به حفظ آب می کند که منجر به احتباس آب می شود.

برخی از داروها می توانند باعث احتباس آب، بی حالی یا افزایش اشتها شوند که همگی به نوسانات وزن کمک می کنند.

چرا نباید هر روز وزن کم کنیم؟

چرا نباید هر روز وزن کم کنیم؟

بسیاری از افراد بهترین زمان کاهش وزن را در هر روز می دانند و توضیح می دهند که کاهش وزن هر روز حس مسئولیت پذیری و پیشرفت در برنامه های کاهش وزن را تقویت می کند. این شما هستید که تصمیم می گیرید چه چیزی برای شما مفید و انگیزه دهنده است.

اما گاهی اوقات باید از خود این سوال را بپرسید که آیا افزایش وزن 0.5 کیلوگرمی من را بیمار می کند؟ عدد روی ترازو لزوماً قدرت تغییر کیفیت کلی زندگی شما را ندارد. چون این فقط یک عدد است. اما تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن روزانه می تواند بر خلق و خو و رفتار شما تأثیر زیادی بگذارد و حتی ممکن است در دفعات کاهش وزن تجدید نظر کنید.

گروهی از پزشکان که تحقیقات کاهش وزن انجام دادند، تعدادی بزرگسال چاق و دارای اضافه وزن را انجام دادند و دریافتند افرادی که هر روز خود را وزن می‌کنند نسبت به افرادی که هفته‌ای یک بار وزن می‌کنند، وزن کمتری از دست می‌دهند. بنابراین در فرآیند کاهش وزن، شخصیت رژیم گیرنده با بهترین زمان کاهش وزن رابطه مستقیم دارد.

کاهش وزن روزانه می تواند باعث شود که اگر پیشرفت سریعی مشاهده نکنید، تسلیم شوید. بنابراین، اکثر پزشکان یک بار در هفته را به عنوان بهترین زمان برای کاهش وزن توصیه می کنند، که می تواند انگیزه کافی را برای شما ایجاد کند تا از اهداف کاهش وزن خود دست نکشید.

دلایل نشان دادن وزن کمتر روی ترازو

اگر می خواهید تلاش خود را برای کاهش وزن پیگیری کنید و همچنین به بهترین زمان وزن کشی توجه کنید، به نحوه استفاده از ترازو نیز توجه کنید که می تواند دلیلی برای نشان دادن تعداد کم ترازو باشد.

  1. ترازو روی فرش است

لودسل یکی از مهم ترین قسمت های ترازو است و میزان دقت ترازو را تعیین می کند. وقتی ترازو را روی فرش قرار می دهید، فرش می تواند به لودسل های داخل ترازو فشار بیاورد و این باعث می شود وزن شما وزن کمتری نسبت به حالت عادی نشان دهد.

2) ترازو روی سطحی ناهموار است

ترازوهایی که در طبقات ناهموار قرار می گیرند وزن صحیح را نشان نمی دهند. اگر سطح ناهموار باشد، تعادل ممکن است از تعادل خارج شود.

  • چگونه روی ترازو بایستیم

قرار ندادن وزن بدن روی ترازو نیز می تواند باعث نوسان در تعداد ترازو شود. بنابراین سعی کنید صاف و عمود بر مقیاس باشید. قبل از استفاده حتما ترازو را کالیبره کنید، ساده ترین راه این است که بعد از قرار دادن ترازو روی یک سطح کاملا صاف و یکدست، عدد را روی صفر کیلوگرم تنظیم کنید بدون اینکه چیزی روی آن قرار دهید.

چکیده

عوامل مختلفی مانند: آب آشامیدنی، تغذیه، یبوست، قاعدگی و ورزش می تواند بر کاهش وزن تأثیر بگذارد. بهترین کار این است که زمان مناسب برای وزن کردن خود را پیدا کنید. صبح اول بعد از تخلیه مثانه بهترین زمان برای وزن کردن در نظر گرفته می شود. اما به خاطر داشته باشید که کاهش وزن روزانه می تواند منجر به ناامیدی و کنار گذاشتن برنامه غذایی شود که به گفته اکثر متخصصان تغذیه، هفته ای یک بار روند کنترل وزن را با دقت بیشتری منعکس می کند. همچنین، برای بهترین نتیجه، از یک توزین با کیفیت به درستی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید