تاثیر خواب بر سلامت پوست؛ چگونه بخوابیم


شرکت‌های بزرگ مراقبت از پوست به ما یاد داده‌اند که روتین پوست از صبح زود شروع می‌شود و تا پایان شب ادامه دارد، اما هیچ‌کس در مورد اهمیت خواب شبانه به ما چیزی نگفته است، در حالی که داستان واقعی 8 ساعت است. خواب. اینکه در طول روز چند ساعت و با چه کیفیتی بخوابیم، به طور مستقیم بر سلامت، زیبایی و درخشندگی پوست ما تأثیر می گذارد. برای توضیح بیشتر با ما همراه باشید.


عوارض کم خوابی بر روی پوست چیست؟

سیاهی زیر چشم به وضوح نشان می دهد که آب بدن در نیمه های شب خشک می شود. خشکی پوست و گودی زیر چشم از نشانه های کم آبی ناشی از خستگی است. شواهد نشان می دهد کسانی که کمتر از 8 ساعت در شب می خوابند نسبت به سایر افراد بدنشان کم آب است. با افزایش این کمبود خواب، هیدراتاسیون بدن به مرور زمان کاهش می یابد تا جایی که چیزی جز بدنی خشک و کم آب باقی نمی ماند. به تدریج خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد و از اینجاست که آسیب به پوست آغاز می شود.

خواب چگونه به سلامت پوست کمک می کند؟

خواب چوب جادویی نیست که بعد از یک یا دو شب بتوانید تاثیر مثبت آن را ببینید، اما اثرات منفی نخوابیدن مانند افتادگی پلک، پف چشم، سیاهی زیر چشم، رنگ پریدگی پوست و چین و چروک های بیشتر نیز قابل مشاهده است. بعد از آن یک شب کم خوابی حالا به این فکر کنید که هر شب دیر بخوابید و به جای شب، صبح زود بیدار شوید. اگر از تأثیر خواب بر سلامت پوست مطمئن نیستید، لطفاً این بخش را با دقت بیشتری بخوانید.

1. سلول های پوست بازسازی می شوند

پوست پس از یک روز طولانی مبارزه با اشعه ماوراء بنفش، آلودگی، تعریق و دفع سموم به استراحت و بازسازی نیاز دارد. با افزایش سن، تولید سلول های پوستی بیشتر طول می کشد. هر چه سریعتر گردش سلولی انجام شود، پوست به طور طبیعی شاداب تر و صاف تر به نظر می رسد.

وقتی می خوابیم، پوست به حالت ریکاوری می رود و شروع به ترمیم و بازسازی می کند. جالب است بدانید که روند بازسازی پوست در طول شب تا 3 برابر سریعتر از روز است.

در طول خواب، بدن انسان با زحمت سموم و سلول های ضعیف و مرده پوست را دفع می کند تا جایی برای سلول های جدید ایجاد کند. حالا اگر در شبانه روز ریتم خوبی داشته باشید، کم کم متوجه پوست صاف، صاف و بدون لک خود خواهید شد. ناگفته نماند که خواب کافی اثر جوانسازی محصولات مراقبت از پوست را افزایش می دهد.

2. پوست محصولات مراقبتی بهتری را می پذیرد

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بیشتر محصولات ضد پیری باید قبل از خواب استفاده شود؟ ظاهرا این محصولات در شب بهتر جذب پوست می شوند و بیشترین تاثیر را دارند.

داستان از این قرار است که در هنگام خواب بدن وارد مرحله ریکاوری می شود و محصولات مراقبت از پوست این روند را تسریع می کنند، یعنی با افزایش دمای سطح پوست و تولید هورمون، نفوذپذیری پوست را افزایش داده و آن را بیشتر پذیرای رتینوئیدها، پپتیدها و ویتامین ها می کند. بنابراین توصیه می شود قبل از خواب از مواد سنگین مانند رتینول و اسید گلیکولیک استفاده کنید تا پوست زمان کافی برای جذب آنها داشته باشد.

3. پوست کلاژن بیشتری تولید می کند

تولید کلاژن در شب

کلاژن کلید صاف کردن پوست است. اگرچه برخی از محصولات مراقبتی ادعا می کنند که کلاژن را افزایش می دهند، اما نباید تاثیر خواب بر تولید این ماده را نادیده بگیرید. وقتی می خوابیم، بدن هورمون های رشد تولید می کند. این هورمون ها تضمین می کنند که پوست کلاژن کافی دارد و سفت و درخشان می ماند. همچنین فرصت خوبی برای درمان آکنه و جای زخم در بدن فراهم می کند.

4. استرس پوستی از بین می رود

کمبود خواب با افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) پوست را در حالت پیش التهابی قرار می دهد که منجر به تیره شدن و تورم پوست اطراف چشم می شود. کورتیزول حتی می تواند گردش خون را مختل کند و ذخایر کلاژن و اسید هیالورونیک پوست را تجزیه کند. کافی است 8 ساعت در طول شبانه روز استراحت کنید تا سطح هورمون کورتیزول را به راحتی مدیریت کنید و از بروز این علائم جلوگیری کنید.

5. به پوست خود استراحت محیطی بدهید

پوست ما هر روز در معرض نور خورشید، آلودگی و حتی بدتر از آن نور آبی صفحه نمایش های مختلف قرار می گیرد. شب زمان استراحت است. پرده ها را بکشید و آرایش را پاک کنید. در این شرایط از میزان تعریق روزانه خبری نیست. در این فضای تمیز پوست می تواند به راحتی نفس بکشد و استراحت کند. سعی کنید قبل از خواب سراغ تلفن همراه خود نروید و پوست خود را به مدت ۸ ساعت به استراحت دعوت کنید.

چگونه برای داشتن پوستی سالم بخوابیم؟

در حالی که خواب به خودی خود به سلامت پوست کمک می کند، می توانید این اثرات مثبت را با رعایت چند نکته ساده چند برابر کنید.

1. شبانه هشت ساعت بخوابید

پیری زودرس پوست، آسیب پذیری شدید در برابر استرس های محیطی، و کیفیت نامطلوب پوست، همگی نشانه های ناکافی خواب شبانه هستند. بنابراین بهترین مکان برای شروع این است که به 7-9 ساعت خواب (برای بزرگسالان) در شب عادت کنید. تنظیم ساعت خواب بدن کار سختی نیست، کافی است روزهای اول را تحمل کنید تا بدن به شرایط جدید عادت کند. حتی می توانید ساعت خواب خود را با یک ردیاب تناسب اندام پوشیدنی ردیابی کنید.

2. قبل از رفتن به رختخواب صورت خود را بشویید

بدون شستن پوست صورت قبل از خواب، جریان خون، کلاژن سازی و شل شدن عضلات پوست در شب افزایش نمی یابد. برعکس، تا زمانی که صبح از خواب بیدار شوید و صورتی آبی داشته باشید، پوست شما در عذاب است. بدون نیاز به محصولات فانتزی و اسکراب های خشن. آلودگی، روغن و باقی مانده آرایش را با یک پاک کننده ملایم پاک کنید. به این ترتیب، محرک های مسدود کننده فرصتی برای ماندن در طول شب روی پوست ندارند و منجر به بزرگ شدن منافذ، پوست خشک، عفونت، التهاب، بثورات و رشد آکنه می شود.

3. قبل از رفتن به رختخواب از یک مرطوب کننده استفاده کنید

قبل از رفتن به رختخواب از مرطوب کننده استفاده کنید

شستن و خوابیدن هر دو باعث خشکی و کم آبی پوست می شوند، به خصوص اگر محیط اطراف خیلی مرطوب نباشد. اگرچه نوشیدن آب تا حدودی به این کم آبی کمک می کند، اما چیزی که پوست شما در شب به آن نیاز دارد یک مرطوب کننده و مرطوب کننده قوی است. یک کرم یا روغن طبیعی آب میان بافتی پوست را حفظ می کند. همچنین می توانید یک لایه ژله نفتی روی کرم بمالید تا مرطوب کننده در منافذ باقی بماند. اگر به دنبال محصول کاربردی تری هستید، ماسک شب را به شما پیشنهاد می کنیم.

4. به پشت بخوابید یا بالش مخصوص بگیرید

اهمیت روبالشی را دست کم نگیرید. پوست شما باید به مدت 8 ساعت (یک سوم روز) با روبالشی در تماس باشد. پارچه های نخی ساعت ها پوست را تحریک می کنند به طوری که پس از مدت کوتاهی خطوط و چین و چروک های ظریف ظاهر می شود. بیشتر این چین و چروک‌ها نتیجه کارهایی هستند که در بیداری انجام می‌دهیم، اما خوابیدن روی شکم یا پهلو نیز بی‌اثر نیست. راه حل چیست؟ به پشت بخوابید یا یک روبالشی ساتن یا ابریشمی مناسب تهیه کنید تا تحریک و فشرده شدن پوست را به حداقل برسانید.

5. هنگام خواب باید سرتان بالاتر از بدنتان باشد

به گفته پزشکان، بالا بردن سر در شب از خروپف، رفلاکس معده و آبریزش بینی جلوگیری می کند. همه اینها به نوعی لذت خواب را کور می کند و خستگی در بدن فرد باقی می ماند. همانطور که می دانید خستگی، آب بدن را خشک می کند و پوست را کشیده و منقبض می کند. جدای از اینها اگر سر بالا باشد جریان خون در بدن حفظ می شود و خبری از جمع شدن و پر شدن کیسه های زیر چشم نیست. می توانید با یک بالش اضافی ارتفاع سر را کمی بیشتر کنید یا شیب تخت را به سمت پاها تنظیم کنید.

6. هنگام سحر زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

بیشتر شب تاریک است و نور خورشید وجود ندارد، اما هنگام سحر که خورشید طلوع می کند و هنوز خواب هستید، نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. خوابیدن در اتاق روشن به ظاهر پوست و سلامت درون آسیب می رساند، کیفیت خواب را از بین می برد و خستگی بدن را برطرف نمی کند. بهتر است پنجره ها را با پرده های ضخیم بپوشانید یا تخت را در یک نقطه کور از نور خورشید قرار دهید.

یک نکته مهم: اگر احساس می کنید کمبود خواب یا بی خوابی شما ناشی از اختلالات خواب مانند آپنه یا سندرم پای بی قرار است، در اولین قدم این اختلالات را برطرف کنید. ممکن است لازم باشد برای مدتی تحت نظر یک متخصص باشید.

آخرین کلمه

بسیاری از ما زمان زیادی را صرف مراقبت از پوست، لایه برداری و لیزر می کنیم که اهمیت خواب شبانه را فراموش می کنیم. چند ساعت استراحت نه تنها برای شادابی و درخشندگی پوست، بلکه برای حفظ سلامت کلی بدن و جوانسازی سلول های مغز لازم است. اما اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و خطوط ظریف اطراف چشمان خود را دیدید، عصبانی نشوید. این سطرها یادآوری شیرین سالهای آخر زندگی شماست.

در طول شب چند ساعت می خوابید؟ آیا تا به حال متوجه تاثیر خواب بر شادابی و سلامت پوست خود شده اید؟ خوشحال میشیم اگر تجربیاتتون رو بگید


پیوست کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید