تاثیر کینوا در کاهش وزن و مقایسه آن با برنج – وب سایت ایده عضلانی


کینوا یکی از محصولاتی است که اخیراً بسیار محبوب شده است. محبوبیت این محصول در بین ورزشکاران و یا افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند، برنج را در وضعیت نه چندان خوبی قرار داده است.
روی آوردن به غذاهای سالم چیز خوبی است، اما این لزوماً به این معنی نیست که آنچه می‌خورید بد است. اگر به کینوا روی آورده اید اما برنج را از دست داده اید، نگران نباشید.
در ادامه این مقاله نحوه استفاده از آنها را در رژیم غذایی خود با مقایسه برنج و کینوا به شما آموزش می دهیم.

بسیاری از ما این تصور غلط را داریم که کینوا یک غلات است، اما کینوا در واقع نوعی دانه است که از گیاه کینوا به دست می‌آید و جزو غلات طبقه‌بندی نمی‌شود و بیشتر شبیه اسفناج است. گیاه کینوا در آمریکای جنوبی می روید و پختن دانه های آن شبیه برنج است.
کینوا سرشار از پروتئین است و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند عالی است.
همچنین حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن است و علاوه بر مزایای ذکر شده، فاقد گلوتن است، به همین دلیل برای افرادی که به گلوتن یا سلیاک حساسیت دارند، گزینه بسیار خوبی است.

این دانه ها سرشار از فیبر هستند و باعث می شوند مدت طولانی تری احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می کنند.
درصد بالای فیبر موجود در کینوا هضم غذا را بهبود می بخشد، کلسترول را کاهش می دهد، سطح قند خون را کنترل می کند، سرشار از برخی مواد مغذی مهم مانند منگنز، روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و منیزیم است و همچنین دارای خواص ضد التهابی است. برای روده و سلامت کلی مفید است.
پروتئین کینوا بالاتر از هر غلات دیگری است، به قدری مغذی است که ناسا از آن برای تغذیه فضانوردان در ماموریت های فضایی طولانی مدت استفاده می کند.

فواید مصرف کینوا

کوینو

1. آمینو اسیدهای ضروری را تامین کنید

برخلاف اکثر غذاهای گیاهی، کینوا یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند که ماهیچه ها، استخوان ها، پوست و خون را می سازند.
9 آمینو اسید ضروری باید روزانه از طریق غذا مصرف شود و بدن شما نمی تواند آنها را بسازد یا ذخیره کند. کینوا این 9 اسید آمینه ضروری را در ترکیب خود دارد.

2. پیشگیری از بیماری

USDA توصیه می کند که حداقل نیمی از غلاتی که می خورید غلات کامل مانند کینوا باشد. غلات تصفیه شده بیشتر فیبر، آهن و ویتامین های موجود در غلات کامل را حذف کردند. گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سرطان کمک کند

غلات کامل از سه قسمت اصلی شامل سبوس، جوانه و آندوسپرم یا دانه داخلی تشکیل شده است. سبوس لایه بیرونی سخت غلات است که حاوی فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. جوانه هسته غنی از مواد مغذی آن است که حاوی کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی گیاهی است. ساقه قسمت جنینی گیاه است، یعنی قسمتی که گیاه جدیدی را به وجود می آورد. آندوسپرم بزرگترین قسمت دانه است که عمدتاً حاوی کربوهیدرات هایی به شکل نشاسته و پروتئین است. در غلات تصفیه شده، سبوس و جوانه حذف شده و تنها آندوسپرم باقی می ماند. به استثنای جو، همه غلات به طور کلی به صورت تصفیه شده مصرف می شوند و فقط جو دوسر کامل مصرف می شود.
غلات سبوس دار فیبر و مواد مغذی بیشتری دارند، بنابراین فواید سلامتی بیشتری برای بدن دارند و تاثیر زیادی در طول عمر، جلوگیری از چاقی، پیشگیری از دیابت نوع ۲، پیشگیری از بیماری های قلبی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارند. .
غلات کامل، چه تصفیه نشده و چه غلات کامل، غلاتی هستند که سبوس و جوانه آنها از هم جدا نشده باشد. و شامل آرد سبوس دار، نان سنگی، بلغور گندم، بلغور جو دوسر، بلغور ذرت سبوس دار و برنج قهوه ای است. استفاده از غلات کامل در غذاهای رژیمی به تامین مواد معدنی، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و ویتامین ها برای بدن کمک می کند. این غلات علاوه بر داشتن مواد ذکر شده، دارای فیبر بالایی نیز هستند که به تنظیم و سهولت سیستم گوارشی کمک می کند. زمانی که غلات تصفیه شده مصرف می کنید، کربوهیدرات های زیادی را وارد بدن خود کرده اید که شاخص قند خون شما را افزایش می دهد. و بعد از آن به سرعت کاهش می یابد و این باعث می شود که سریع گرسنه شوید و تمایل کاذب به خوردن بیشتر داشته باشید و در نتیجه باعث افزایش وزن و چاقی می شود. غلات تصفیه شده باعث چربی بدن، مقاومت به انسولین و دیابت می شوند.

3. سلامت دستگاه گوارش

کینوا منبع عالی فیبر است. فیبر می تواند از یبوست شدید پیشگیری یا حتی درمان کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، بنابراین می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

4. سلامت قلب

فیبر کینوا می تواند به کنترل سطح کلسترول و قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.
کینوا سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از آسیب به قلب و سایر اندام ها جلوگیری کند. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

5. کنترل گلوکز خون

کینوا به دلیل داشتن فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایین می تواند در کنترل قند خون بسیار موثر باشد. اگر پیش دیابت، دیابت نوع 1 یا 2 دارید، کینوا ممکن است مکمل غذایی خوبی برای شما باشد.

نصف فنجان کینوا پخته شده حاوی

کالری: 111
پروتئین: 4 گرم
چربی: 2 گرم
کربوهیدرات: 20 گرم
فیبر: 3 گرم
شکر: 1 گرم

کینوا منبع عالی آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی، کلسیم، پتاسیم و سلنیوم است.

فواید مصرف برنج نسبت به کینوا

کوینو

افراد زیادی در کشور ما هستند که عادت دارند با هر وعده غذایی برنج بخورند. انواع مختلفی از برنج در بازار موجود است، اما رایج ترین آنها برنج سفید و قهوه ای است.

برنج مانند کینوا فاقد گلوتن است، اما برخی از برنج های طعم دار که در برخی غذاها استفاده می شوند ممکن است حاوی گلوتن باشند.
برنج قهوه ای اخیراً به انتخاب خوبی برای مصرف کنندگان برنج تبدیل شده است و منبع خوبی از سلنیوم، کلسیم، روی، مس، منگنز و منیزیم است.

برنج سفید مزایای خود را دارد. برای معده سبک است و بنابراین برای افرادی که مشکلات معده دارند مفید است.
برنج قهوه ای سرشار از فیبر است که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.
برنج قهوه ای به کنترل سطح قند خون کمک می کند، آسیب به رگ های خونی را کاهش می دهد و فشار خون را کنترل می کند.

کینوآ بهتر است یا برنج؟

کوینو

همه ما برای سالم ماندن به یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز داریم. این کاملاً به نیازهای ما بستگی دارد که بین برنج و کینوا کدام را انتخاب کنیم.

کینوا دارای اسیدهای آمینه و پروتئین هایی است که برنج سفید و قهوه ای فاقد آنهاست. بنابراین، کینوا گزینه بهتری برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند.

مقدار فیبر موجود در کینوا نسبت به برنج بیشتر است، که دوباره کینوا را به گزینه ای سالم تبدیل می کند.

برنج سفید و برنج قهوه ای کالری کمتری نسبت به کینوا دارند. یک فنجان برنج سفید ۱۱۱ کالری، برنج قهوه ای ۲۱۸ کالری و کینوآ حدود ۲۲۲ کالری دارد.
کینوا پتاسیم بیشتری دارد که برای افراد مبتلا به سنگ کلیه، فشار خون بالا و استخوان های ضعیف بهتر است.

کینوا و برنج از نظر تغذیه بسیار شبیه به هم هستند، بنابراین اگر بخواهیم به سوالی که در ابتدای مقاله پرسیده شد پاسخ دهیم. بهترین و کامل ترین پاسخ به این سوال مصرف متعادل این 3 ماده غذایی است و نیازی به حذف آنها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید