ترومای جمعی چیست؟ علت، پیامدها، روش مقابله


زمان زیادی از شیوع کرونا نگذشته است و همه ما آن زمان را به یاد داریم. زندگی آنقدر سخت شده بود که پیر و جوان را خسته کرده بود. همه‌گیری‌ها نمونه‌ای عالی از آسیب‌های جمعی هستند، زمانی که همه ما با هم چیزهایی را پشت سر می‌گذاریم و آنها به یک خاطره مشترک تبدیل می‌شوند. درک واکنش های جامعه به این تجربیات تلخ و آسیب زا به ما کمک می کند تا بفهمیم زندگی و نگرش ما چگونه تغییر می کند. مقابله با پیامدهای آسیب جمعی مستلزم درک معنای آن است. در این مقاله شما را با این مفهوم از روانشناسی، دلایل و پیامدهای آن و راه های برخورد با آن آشنا می کنیم.

ترومای جمعی چه مفهومی داره؟

ترومای رایج به نوعی از فشار روانی اطلاق می شود که بر بسیاری از افراد یک جامعه یا فرهنگ آن جامعه تأثیر می گذارد. این حالت ذهنی در پاسخ به یک آسیب ویرانگر رایج در سطح جامعه رخ می دهد. زندگی روزمره خانواده ها و دوستان بیشترین آسیب را از این آسیب می بیند.

بر اساس نتایج یک تحقیق منتشر شده در سال 2018 در مجله سوئیسی “Frontiers of Psychology”، پردازش ترومای جمعی یک فرآیند روانی و اجتماعی است که در درجه اول به خلق معنا منجر می شود. به عبارت دیگر، اولین واکنش افراد جامعه به یک حادثه وحشتناک، معنا بخشیدن به آن و کشف زمینه آن است.

در حالی که این رویدادها آسیب زا هستند، باید روی دیگر سکه را نیز دید. این چالش ها به جامعه فرصت رشد و تغییر را می دهد. همانطور که مشکلات فردی می تواند به اصلاح ما کمک کند، رویدادهای آسیب زا نیز می توانند منجر به رشد جامعه شوند.

علل اصلی آسیب های جمعی چیست؟

هر اتفاق ناگواری که برای افراد یک شرکت اتفاق می افتد می تواند منجر به آسیب های جمعی شود. این نوع رویدادها اغلب سیاست ها و احساسات ملی را تغییر می دهند و حتی می توانند بر تصمیمات شخصی مانند بچه دار شدن یا نداشتن تأثیر بگذارند.

این اتفاقات تا مدت ها در حافظه جمعی افراد باقی می ماند و ارزش ها، باورها و سبک زندگی افراد در جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. چند نمونه از رویدادهایی که باعث آسیب جمعی می شوند عبارتند از:

  • سانحه هوایی؛
  • حمله تروریستی؛
  • قحطی؛
  • جنگ و درگیری های نظامی؛
  • بیماری های اپیدمی؛
  • رکود؛
  • قتل عام؛
  • بلایای طبیعی مانند طوفان، زلزله و سونامی.

این رویدادها می تواند شامل یک گروه کوچک مانند یک خانواده یا یک گروه بزرگتر مانند مردم یک کشور باشد. نیازی به افرادی نیست که درگیر رویداد بوده اند و تماشای اخبار مرتبط با آن می تواند باعث گسترش آسیب های جمعی شود. رویدادهای آسیب زا می توانند سلامت روان، رفتار، احساسات، مشارکت جمعی و حتی آموزش کودکان یک جامعه را تغییر دهند.

نمونه های تاریخی آسیب های جمعی

ترومای جمعی در دوران کووید-19

در طول تاریخ، حوادث آسیب زا بسیاری در سراسر جهان رخ داده است که زندگی مردم یک کشور یا حتی کل جهان را برای همیشه تغییر داده است. این اتفاقات تلخ غیرمعمول نیستند، اما برای درک بهتر مفهوم ترومای جمعی، به 5 مثال می پردازیم.

1. افسردگی بزرگ; بزرگترین بحران اقتصادی آمریکا

این اتفاق زمانی افتاد که بازار آمریکا در روز سه‌شنبه سیاه سقوط کرد. رکود بزرگ ایالات متحده که در سال 1930 رخ داد، شدیدترین رکود اقتصادی در تاریخ مدرن این کشور محسوب می‌شود. بسیاری از آمریکایی ها هنوز خاطرات این آسیب جمعی را از پدربزرگ و مادربزرگ خود می شنوند. به بچه های آن زمان «بچه های دوران افسردگی» می گفتند که توانستند نسلی موفق شوند.

2. رویداد هولوکاست

آزار و اذیت و نسل کشی یهودیان توسط حزب نازی تأثیر عمیقی بر نسل های آینده یهودیان گذاشت. بر اساس یک نظرسنجی از بازماندگان هولوکاست، این افراد برای چندین دهه با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و بدتر شدن سلامت روانی دست و پنجه نرم کرده اند. با این حال، در سال های پس از آن رویداد، خانواده یهودی و پیوندهای مذهبی رشد کرد.

3. تیراندازی در مدرسه ابتدایی سندی هوک

اتفاقی که در سال 2012 در مدرسه ابتدایی سندی هوک در نیوتاون ایالات متحده رخ داد، زندگی یک نسل را تغییر داد. در این تیراندازی 20 کودک و 8 بزرگسال کشته شدند. سندی هوک زندگی بسیاری از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار داده است، حتی آنهایی که آنجا نبودند و فقط درباره آن شنیده اند. بسیاری از این افراد از PTSD رنج می بردند. اما با هر حمله به مدارس آمریکا، موجی از ترس این کشور را فرا می گیرد.

4. اپیدمی کرونا

این بیماری که اولین بار در شهر ووهان چین گزارش شد، در مدت کوتاهی سراسر جهان را در برگرفت. تاج و قرنطینه طولانی مدت باعث افزایش احساس اضطراب و PTSD در بین مردم جهان شده است. بیماری های همه گیر همیشه با افزایش استرس، اضطراب و افسردگی همراه هستند. این بیماری ها معمولا منجر به انزوا، تنهایی و عصبانیت افراد می شود.

علاوه بر این، کرونا برای بسیاری از مردم در سراسر جهان مشکلات مالی ایجاد کرده و زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نابود کرده است. برخی از افراد برای مقابله با این مشکلات و کاهش استرس به مصرف الکل یا مواد مخدر روی آورده اند.

با وجود این، شبکه های اجتماعی بسیاری از مشکلات دوران کرونا را منعکس کردند و احساس همدلی در سراسر جهان گسترش یافت. این شبکه ها در طول فاصله گذاری اجتماعی به مردم سراسر جهان کمک کرده اند. مردم از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار کردند و شبکه های اجتماعی راهی برای آموزش مشکلات سلامتی شد.

5. تروما در جامعه ایران

متأسفانه، حوادث آسیب زا در بسیاری از نقاط جهان رخ نداده است. مردم کشور ما نیز چنین حوادثی را تجربه کرده اند. اسیدپاشی در اصفهان مصداق بارز آن است. این هجمه ها اثرات شدیدی بر جامعه ایران داشته است و هنوز هم می توان آثار روانی آن را در سطح جامعه مشاهده کرد.

اثرات ترومای جمعی

1. اثرات آسیب های جمعی بر سلامت روان جامعه

آسیب های اجتماعی در درجه اول بر سلامت روان افراد جامعه تأثیر می گذارد. تاثیر روانی این آسیب ها سال ها در بین اعضای یک جامعه قابل مشاهده است. شایع ترین این مشکلات روانی اختلال استرس پس از سانحه است که باعث افزایش احساس ناامنی و استرس در افراد می شود. همچنین می تواند منجر به حملات پانیک یا اضطراب فلج کننده در افراد شود. از دست دادن اعتماد به نفس و بحران وجودی نیز از دیگر مشکلات روانی است که آسیب های جمعی ایجاد می کند.

2. اثرات آسیب های جمعی بر نسل های مختلف

اگر اجداد شما در یک ترومای مشترک درگیر شده اند و مشکل آنها به اندازه کافی حل نشده است، باید با عواقب آن نیز کنار بیایید. اگر تروما از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، ترومای بین نسلی نامیده می شود. این ضربه بسیار ویرانگر است، زیرا اغلب در ناخودآگاه افراد رخ می دهد. برای حل این مشکل باید از درمانگران حرفه ای کمک گرفت تا نسل های آینده در امان باشند.

3. اثرات تروما بر روابط

رابطه بخش مهمی از زندگی ماست. اگر روابط سالم و با نشاط نداشته باشیم، نمی توانیم بر دوران سخت زندگی غلبه کنیم. وقتی روابط ما پریشان و دردناک می شود، بیشتر از همیشه آسیب می بینیم. آسیب های جمعی بر روابط ما تأثیر می گذارد و می تواند باعث گسترش بی اعتمادی در بین اعضای جامعه شود.

4. اثرات ضربه های جمعی بر کودکان و نوجوانان

کرونا مثال خوبی برای درک تأثیر تروما بر کودکان و نوجوانان است. این اپیدمی باعث شده است که بسیاری از کودکان و نوجوانان از مدرسه و گروه همسالان خود دور بمانند. علاوه بر این، بسیاری از آنها والدین خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند. در نتیجه مشکلات روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب در بین آنها افزایش یافته است.

چگونه با اثرات آسیب های جمعی مقابله کنیم؟

ترومای جمعی

1. برای افزایش آگاهی خود تلاش کنید

آگاهی اولین قدم است. سعی کنید در مورد وضعیت فعلی خود و تأثیر رویداد آسیب زا بر شما، خانواده و اطرافیانتان بیشتر بدانید. به این نکته مهم توجه کنید که شما بازمانده این رویداد هستید نه قربانی آن. با یک دوست قابل اعتماد یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. تمرین ذهن آگاهی همچنین می تواند به تقویت سلامت جسمی و روانی شما کمک کند.

2. انعطاف پذیری را تمرین کنید

سعی کنید احساسات خود را بشناسید و بیان کنید. به این ترتیب در برابر شرایط سخت انعطاف پذیرتر می شوید. تقویت حس قدردانی به شما کمک می‌کند تا بیشتر با شرایط سازگار شوید. تحمل فجایع دردناک کار آسانی نیست، اما حتی در این شرایط می‌توان روزنه‌های امیدی را یافت.

3. سلامت بدن را فراموش نکنید

در شرایط سخت می توانیم از وضعیت جسمانی خود غافل شویم، در حالی که حفظ سلامت جسمی به سلامت روان کمک می کند. این نکات را برای حفظ سلامت جسمانی خود نادیده نگیرید:

  • خواب کافی در شب؛
  • هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن آب کافی و کاهش استرس؛
  • از مصرف بیش از حد قند و چربی خودداری کنید؛
  • ورزش و فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا و ماساژ درمانی را فراموش نکنید.

4. یک گروه تشکیل دهید

بسیار مهم است که گروهی از افرادی را پیدا کنید که مانند شما آسیب های جمعی را تجربه کرده اند. در کنار آنها می توانید خود واقعی خود باشید و نیازی نیست احساسات خود را پنهان کنید. صحبت با این گروه ها و دریافت حمایت اجتماعی راهی فوق العاده برای درمان جمعی است.

5. از درخواست کمک نترسید

ما اغلب به دلایل مختلف از صحبت در مورد احساسات منفی اجتناب می کنیم، در حالی که انجام این کار برای تاب آوری و سلامت روان ضروری است. روان درمانگران با موقعیت های آسیب زا آشنا هستند و می توانند به شما کمک کنند، بنابراین از درخواست کمک نترسید و به سراغ متخصصی بروید که بدون قضاوت و عاقلانه به شما کمک می کند.

اخرین حرف

آسیب های دسته جمعی یکی از مشکلات روانی جوامع است، اما مجبور نیستیم به تنهایی آن را تحمل کنیم. به لطف فناوری های جدید و شبکه های اجتماعی، ما می توانیم با هر کسی در جهان ارتباط برقرار کنیم. ایجاد روابط با افراد قابل اعتماد انعطاف پذیری و سلامت روان ما را تقویت می کند. اگر با آسیب جمعی دست و پنجه نرم می کنید، همین امروز با یک دوست یا درمانگر قابل اعتماد تماس بگیرید. با صحبت از شرایط دشوار، زندگی متفاوتی خواهید داشت. فکر نمیکنی؟

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Buy As - مجموعه فایل های صوتی زبان بدن

ناگفته ها را با کمک زبان بدن بگویید و گوش دهید




دیدگاهتان را بنویسید