حمایت عاطفی چیست؟ مزایا و نکاتی که باید بدانید


آیا تا به حال برایتان پیش آمده که روز بدی داشته باشید و به یکی از دوستانتان زنگ بزنید تا با او صحبت کنید؟ یا مثلاً با یکی از اعضای خانواده خود در مورد مشکل اضطراب آور که در یک مهمانی خانوادگی با آن مواجه شدید صحبت کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به این معنی است که تأثیرات مثبت حمایت عاطفی را احساس کرده اید، اگرچه ممکن است دقیقاً ندانید که چیست. اگر می خواهید بدانید حمایت عاطفی چیست، چگونه آن را دریافت کنید یا چگونه از دیگران حمایت عاطفی کنید، با ما همراه باشید.

حمایت عاطفی


حمایت عاطفی روشی کلامی یا غیرکلامی است که ما آگاهانه از آن برای نشان دادن توجه و محبت خود به دیگران استفاده می کنیم. وقتی از دیگران حمایت عاطفی می کنیم، به آنها احساس اطمینان، پذیرش، تشویق و توجه می کنیم و به آنها احساس ارزشمندی و اهمیت می دهیم. با این رفتار به آنها کمک می کنیم تا بهتر با ناراحتی ها یا شرایط سخت زندگی خود کنار بیایند.

معمولاً می‌توانیم از خانواده، افراد مهم زندگی‌مان، دوستان، همکاران، مشاوران روان‌شناختی، گروه‌های حمایتی و شبکه‌های اجتماعی حمایت عاطفی دریافت کنیم. این حمایت عاطفی به ما کمک می کند تا بهتر با مشکلات روزمره، اضطراب، ناامیدی یا درد کنار بیاییم، احساس شادی کنیم و این احساس را به دیگران منتقل کنیم.

وقتی از حمایت عاطفی دیگران برخورداریم، می دانیم که در مواقع ناراحتی شانه ای برای گریه کردن داریم و می دانیم که افرادی هستند که می توانیم برای کمک به ما در مواقع مشکل حساب کنیم.

مزایای حمایت عاطفی

1. کاهش اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی رایج ترین مشکلاتی است که این روزها افراد با آن مواجه هستند. نقش حمایت عاطفی در کاهش اضطراب بسیار قوی است و احتمال افسردگی را کاهش می دهد. اگر از اضطراب مزمن رنج می برید، با کمک حمایت عاطفی، می توانید با اضطراب مزمنی که بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر منفی می گذارد، کنار بیایید.

2. مقابله با اختلال استرس پس از سانحه

بر اساس مطالعات، حمایت عاطفی ارائه شده توسط سازمان های کاری و مشاوران تا حدی افراد را از PTSD محافظت می کند.

3. فواید بدنی

حمایت عاطفی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مشکلات بارداری و زایمان را کاهش می دهد و نه تنها عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد، بلکه می تواند بهبودی افراد را پس از جراحی تسریع بخشد.

بر اساس مطالعات علمی، حمایت عاطفی، امید به زندگی زنان و مردان را به ترتیب 3 و 2.3 سال افزایش می دهد.

4. افزایش هوش هیجانی

بهره مندی از حمایت عاطفی ارتباط مستقیمی با افزایش هوش هیجانی دارد.

5. رشد سالم کودک

بر اساس مطالعات، کودکانی که فاقد حمایت عاطفی والدین خود هستند، در بزرگسالی بیشتر به بیماری های مزمن و افسردگی مبتلا می شوند.

تفاوت حمایت عاطفی و حمایت اجتماعی

برخی افراد فکر می کنند حمایت عاطفی همان حمایت اجتماعی است، اما اینطور نیست. یکی از ویژگی های مهم روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی است که شامل انواع حمایت ها از جمله حمایت عاطفی، حمایت ملموس، حمایت اطلاعاتی و حمایت از عزت نفس است.

1. حمایت عاطفی

این حمایت بیانگر همدلی، عشق و مراقبت دیگران نسبت به شما است. به عنوان مثال، زمانی که روز بدی را در محل کار سپری کرده اید و یکی از اعضای خانواده به شما آرامش می دهد، به شما کمک می کند تا با چالش های زندگی خود بهتر کنار بیایید.

2. پشتیبانی ملموس

این به معنای خدمات واقعی یا کمک ملموسی است که شخص به شما ارائه می دهد. به عنوان مثال، وقتی همسر شما چند روز در خانه می ماند و کارش را از راه دور انجام می دهد و از بچه ها مراقبت می کند تا بتوانید کارهای ضروری خود را انجام دهید، از شما حمایت ملموسی می کند.

3. پشتیبانی اطلاعات

این نوع پشتیبانی شامل مشاوره یا اطلاعاتی است که از دیگران برای کمک به حل مشکلات خود دریافت می کنید. به عنوان مثال، وقتی مادرتان برای بهبود شغلتان از تجربیات کاری خود به شما می گوید، از حمایت اطلاعاتی مادرتان برخوردار شده اید.

4. حمایت از عزت نفس

برخی بازخوردها باعث افزایش عزت نفس فرد می شود و به او قدرت کافی برای ادامه کار می دهد. به عنوان مثال، زمانی که رئیستان برخی از ویژگی های شما را در محل کار تمجید می کند، باعث حمایت از عزت نفس شما می شود. این نوع حمایت می تواند به شما اطمینان دهد که مسیر شغلی مناسبی را انتخاب کرده اید.

نکاتی در مورد چگونگی حمایت عاطفی از دیگران

حمایت عاطفی از دیگران

1. از شخص بپرسید که به چه کمکی نیاز دارد

شما باید بدانید شخصی که می خواهید از آن حمایت عاطفی کنید به چه نوع حمایتی نیاز دارد. آیا او فقط همدردی شما را می خواهد یا سعی می کند مشکلی را حل کند و از شما مشاوره بخواهد؟

2- خوب گوش کن

شما باید زمان کافی را صرف گوش دادن به صحبت های شخصی که می خواهید از او حمایت کنید و با او فکر کنید. با گوش دادن فعال می توانید به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنید و اعتماد آنها را جلب کنید تا بهتر بتوانید به آنها کمک کنید.

3. در مورد مشکل بپرسید

با درک مشکل فرد، می توانید بهتر به او کمک کنید، اما مراقب باشید آنقدر کنجکاو نباشید که به نظر می رسد در حال جست و جوی زندگی آن فرد هستید. شما باید به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید و فقط کمکی را که آنها می خواهند ارائه دهید.

4. احساسات فرد را بشناسید

با تصدیق احساسات دیگران، به آنها نشان می دهید که ناراحتی آنها را درک می کنید. این درک و تایید تاثیر بسیار مثبتی در بهبودی سریع افراد دارد.

5. از حمایت فیزیکی غافل نشوید

چه کسی آغوش گرم را دوست ندارد؟ همه ما گهگاهی به در آغوش گرفتن نیاز داریم. بر اساس مطالعات علمی، در آغوش گرفتن فرد احساس تنهایی، بد خلقی و اضطراب را کاهش می دهد. در عین حال، این کار راهی عالی برای ارتباط با دیگران و ایجاد حس اعتماد در آنها است.

6. فرد را تشویق و تحسین کنید

گفتن چیزهای خوب به دیگران و تعریف و تمجید از آنها می تواند بسیار مفید باشد. در عین حال، وقتی می‌خواهید از کسی حمایت عاطفی کنید، کاملاً روی آن شخص تمرکز کنید تا کاملاً از طرف شما کمک و حمایت شود.

7. از قضاوت و نصیحت بپرهیزید

هیچ کس دوست ندارد مورد قضاوت قرار بگیرد. فردی که به خاطر اشتباهاتش دچار مشکل می شود، قبل از شما قضاوت کرده و حتی خود را سرزنش کرده است. پس اگر می خواهید به چنین فردی کمک کنید، از قضاوت و سرزنش بپرهیزید و به او کمک کنید تا مشکلش را حل کند. همچنین مراقب باشید به شخص اطلاع ندهید. اغلب اوقات، مردم علاقه ای به شنیدن نصیحت ندارند.

چگونه از حمایت عاطفی برخوردار شویم

اکنون که فواید حمایت عاطفی را می دانید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید خودتان از آن بهره مند شوید. در زیر تعدادی راه حل مفید ارائه کرده ایم.

1. گروه های پشتیبانی را پیدا کنید

برای بهره مندی از حمایت عاطفی می توانید به گروه هایی بپیوندید که برنامه های حمایتی در زمینه های مختلف دارند. به عنوان مثال، اگر می خواهید بیشتر به برنامه ورزشی روزانه خود پایبند باشید، می توانید به گروه های ورزشی بپیوندید و از این حمایت برخوردار شوید. اگر شما یک مادر هستید و می خواهید کودک خود را به خوبی بزرگ کنید، می توانید به گروه های مادران، از جمله آنلاین، بپیوندید تا از تجربیات آنها استفاده کنید.

2. پیوند خود را با خانواده و دوستان خود تقویت کنید

پیوند خود را با خانواده و دوستان خود حفظ و تقویت کنید. مثلاً می توانید مرتب همدیگر را ببینید و برنامه های سرگرمی برای خود ترتیب دهید. این روش به شما و البته خانواده و دوستانتان کمک می کند تا از حمایت عاطفی قوی برخوردار شوید.

3. به علایق خود توجه کنید

توجه داشته باشید که در حال حاضر چه کاری را می خواهید انجام دهید. به عنوان مثال، اگر دوست دارید یوگا انجام دهید یا به کلاس نقاشی یا موسیقی بروید، مشغول شوید. به این ترتیب با افراد جدیدی آشنا می شوید و می توانید یک شبکه پشتیبانی جدید برای خود ایجاد کنید.

4. از تکنولوژی کمک بگیرید

پیاده روی یا رفتن به سینما با دیگران بسیار خوب است، اما گاهی اوقات نمی توانید دیگران را از نزدیک ببینید. در واقع، همه‌گیری کووید-19 به ما نشان داده است که فناوری می‌تواند دوست ما باشد. با استفاده از نرم افزارهای مختلف می توانید با دوستان خود که دور از شما زندگی می کنند تماس بگیرید و یا با عضویت در گروه های پشتیبانی آنلاین از حمایت عاطفی دیگران بهره مند شوید.

آخرین کلمه

حمایت عاطفی به شما و دیگران یادآوری می کند که چقدر یکدیگر را دوست دارید و از یکدیگر قدردانی می کنید و در مواقع سخت از یکدیگر حمایت می کنید. هر زمان که از کسی حمایت عاطفی می کنید، به او می گویید که تنها نیست و بر سلامت روان و وضعیت عاطفی او تأثیر مثبت می گذارید. با گسترش حمایت عاطفی در یک شرکت، حال افراد آن شرکت خوب و مثبت می شود و همه در مسیر رشد و تعالی قدم می گذارند. اگر شما نیز تجربه ای در رابطه با حمایت عاطفی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Buy As - مجموعه فایل های صوتی زبان بدن

ناگفته ها را با کمک زبان بدن بگویید و گوش دهید




دیدگاهتان را بنویسید