حمله اضطراب چیست؟ چه تفاوتی با حمله پانیک دارد؟


ما معمولا وقتی می ترسیم اتفاق بدی بیفتد مضطرب می شویم. حمله اضطراب معمولاً شامل ترس از یک رویداد یا مشکل خاصی است که ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، اضطراب می تواند واکنشی به استرس باشد و با علائم فیزیکی و همچنین احساس ترس و نگرانی همراه باشد. در این مقاله درباره علائم، علل و روش‌های درمان حمله اضطرابی صحبت می‌کنیم و سپس تفاوت‌های حمله اضطراب و حمله پانیک را بیان می‌کنیم. با ما بمان.

علائم حمله اضطراب چیست؟

علاوه بر علائم فیزیکی، افراد می توانند این عوارض را نیز تجربه کنند:

  • احساس تنش یا عصبی بودن؛
  • بی قراری؛
  • ترس دائمی؛
  • خلق و خوی ضعیف یا افسردگی؛
  • نشخوار فکری
  • نگران آینده باشید.

البته فردی که از حمله اضطراب رنج می برد ممکن است همه این علائم را تجربه نکند و بسته به محرک و نحوه واکنش فرد به آن، اضطراب می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. اضطرابی که برای مدت طولانی ادامه دارد یا محرک خاصی دارد نیز می تواند نشانه اختلال اضطراب باشد.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی به چند دسته تقسیم می شوند. هر اختلال علائم متفاوتی دارد و می تواند در شرایط خاصی رخ دهد. انواع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • اختلال پانیک (PD): این اختلال شامل حملات پانیک مکرر با ترس دائمی از حملات آینده است. افراد مبتلا به اختلال هراس ممکن است شغل خود را از دست بدهند، از سفر امتناع کنند یا حتی خانه خود را ترک کنند، یا به طور کامل از هر چیزی که فکر می کنند ممکن است باعث حمله شود اجتناب کنند.
  • GAD: حالتی از نگرانی مداوم یا ترس دائمی که می تواند ماه ها یا سال ها ادامه یابد.
  • اختلال اضطراب اجتماعی: فرد مبتلا به این اختلال اضطراب شدید و دائمی دارد که دیگران به او نگاه می کنند و درباره او قضاوت می کنند.
  • اختلال فوبیک: این اختلال شامل اضطراب شدید و ترس غیرمنطقی از یک شی یا موقعیت است، مانند ترس از عنکبوت یا فضاهای باز. افراد مبتلا به اختلال فوبیک معمولاً می دانند که ترس آنها غیرمنطقی است.

علل حملات اضطرابی

حمله اضطراب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • فشار کار یا مدرسه؛
  • فشار مالی؛
  • مشکلات خانوادگی یا روابط؛
  • طلاق یا فوت یکی از عزیزان
  • نگرانی در مورد بچه دار شدن؛
  • نگرانی در مورد محیط زیست یا تغییرات آب و هوایی؛
  • تغییر موقعیت های زندگی مانند تغییر شغل؛
  • کاهش تحرک یا عملکرد فیزیکی؛
  • از دست دادن عملکرد ذهنی؛
  • تشخیص بیماری های مزمن؛
  • نوعی فوبیا؛
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)؛
  • عوامل ژنتیکی؛
  • استرس مداوم یا حساسیت به استرس؛
  • سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل؛
  • مصرف بیش از حد کافئین؛
  • مصرف برخی داروها؛
  • تجربه آسیب زا اخیر یا گذشته.

محرک های احتمالی اضطراب عبارتند از:

  • سخنرانی عمومی؛
  • قرار گرفتن در معرض محرک فوبیا؛
  • ترس از حمله پانیک.

عوارض حملات اضطرابی

پاسخی که منجر به استرس و حمله اضطراب می شود به بدن کمک می کند تا با موقعیت های دشوار موقتی کنار بیاید. آدرنالین هورمونی است که در واکنش مبارزه یا گریز نقش دارد. ترشح ناگهانی این هورمون بدن را برای فرار از خطر یا مواجهه فیزیکی با خطر آماده می کند. به طور معمول، پس از ناپدید شدن محرک ترس، سطح آدرنالین به سرعت به حالت عادی باز می گردد. با این حال، اگر اضطراب ادامه یابد و سطح آدرنالین کاهش نیابد، مشکلات بیشتری ممکن است ایجاد شود.

استرس و اضطراب مداوم می تواند منجر به چنین مشکلاتی شود:

درمان حمله اضطراب

درمان حمله اضطراب

1. مشاوره و روان درمانی

  • درمان شناختی رفتاری (CBT): این روش می تواند به شما کمک کند چیزهایی که شما را نگران می کند را به گونه ای متفاوت ببینید. یک مشاور می‌تواند به شما در ایجاد استراتژی‌هایی برای مقابله با محرک‌ها کمک کند. این درمان به شناسایی، اصلاح و خنثی کردن افکار بیهوده ای که اغلب زمینه ساز اختلالات اضطرابی هستند، کمک می کند.
  • حساسیت زدایی: این شامل قرار گرفتن کنترل شده در موقعیت هایی است که باعث ترس و اضطراب می شود. این درمان می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که با این ترس ها به روشی جدید مقابله کنید.

ممکن است پزشک شما شرکت در جلسات یک به یک، جلسات گروهی یا ترکیبی از این دو را پیشنهاد دهد.

2. مصرف داروها

نمونه هایی از داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان حمله اضطراب تجویز کند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)؛
  • مسدود کننده های بتا، که می تواند به مدیریت برخی علائم فیزیکی مانند تپش قلب کمک کند.
  • داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها.

همه این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. SSRI ها و SNRI ها برای استفاده طولانی مدت هستند و کار کردن زمان بر است. بنزودیازپین ها به دلیل خطر بالای اعتیاد فقط برای مصرف کوتاه مدت تجویز می شوند.

3. درمان خانگی

اگر در راه اضطراب یا حمله پانیک را تجربه می کنید، این مراحل را امتحان کنید:

  • نفس های عمیق بکشید. هنگامی که احساس کردید نفس شما تند شده است، توجه خود را روی هر دم و بازدم متمرکز کنید و عمیق نفس بکشید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که تنفس شما کند شود.
  • آنچه را که تجربه می کنید بپذیرید و بپذیرید. اگر تا به حال دچار اضطراب یا حمله پانیک شده اید، می دانید که می تواند فوق العاده دشوار باشد. به خود یادآوری کنید که علائم از بین خواهند رفت و بهتر خواهید شد.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید. مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی معمولاً برای درمان اختلالات اضطرابی و پانیک استفاده می شود. ذهن آگاهی تکنیکی است که می تواند به شما کمک کند افکار خود را در زمان حال نگه دارید. شما می توانید با مشاهده فعال افکار و احساسات خود بدون واکنش به آنها، ذهن آگاهی را تمرین کنید.
  • از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید. تکنیک‌های آرام‌سازی شامل تصویرسازی هدایت‌شده، آروماتراپی و آرامش عضلانی است. اگر علائم اضطراب یا حملات پانیک را تجربه کردید، سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به نظر شما آرامش بخش است. چشمان خود را ببندید، حمام کنید یا از اسطوخودوس برای اثرات آرام بخش آن استفاده کنید.

4. سبک زندگی خود را تغییر دهید

تغییرات سبک زندگی همچنین می تواند به شما در جلوگیری از حملات اضطراب و کاهش شدت علائم در هنگام وقوع حمله کمک کند:

  • کاهش عوامل استرس زا؛
  • یاد بگیرید که چگونه افکار منفی را شناسایی و متوقف کنید.
  • به طور منظم تمرین کن؛
  • تمرین مدیتیشن یا یوگا؛
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل؛
  • مصرف الکل و کافئین را محدود کنید؛
  • از مصرف دارو خودداری کنید.

تفاوت بین حمله اضطراب و حمله پانیک چیست؟

در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) تعریف خاصی از حمله اضطرابی وجود ندارد. تعریف حمله اضطراب درونی است و فرد هنگام توصیف حمله پانیک می تواند بگوید که دچار حمله اضطراب شده است.

حمله اضطراب معمولاً به تدریج ایجاد می شود و علائم آن عموماً شدت کمتری نسبت به حمله پانیک دارد. اضطراب معمولاً محرک خاصی مانند امتحانات، مشکلات محل کار و بیماری دارد. اگر این عارضه به طور مداوم رخ دهد، نشانه اختلال اضطرابی است.

حمله پانیک یک علامت است و می تواند در همه انواع اختلالات اضطرابی رخ دهد. برای مثال، یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ممکن است بیش از حد نگران باشد تا زمانی که دچار حمله پانیک شود.

1. تفاوت در علائم

حمله اضطراب و حمله پانیک معمولا علائم مشابهی دارند و شدت علائم تعیین می کند که این حمله یک حمله اضطرابی است یا یک حمله پانیک. در هر دو مورد، فرد علائم زیر را تجربه می کند:

  • ترس؛
  • تپش قلب؛
  • من گیج شدم؛
  • حالت تهوع؛
  • بی حسی یا گزگز
  • تعریق.

در حمله پانیک، این علائم بسیار شدیدتر است، به طوری که فرد واقعاً می تواند باور کند که در حال مرگ است.

2. تفاوت در نحوه شروع است

اضطراب می‌تواند پاسخی به نگرانی‌ها، ترس‌ها یا استرس‌های خاص باشد، به تدریج رشد می‌کند و می‌تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.
حمله پانیک در بیشتر مواقع بدون هشدار رخ می دهد و باعث می شود فرد احساس کند که از کنترل خارج شده است. حمله پانیک می تواند در هر موقعیتی رخ دهد، صرف نظر از اینکه فرد مضطرب یا آرام است و حتی گاهی اوقات در خواب. معمولاً دلیل روشنی برای توضیح این نوع حمله وجود ندارد و میزان ترس متناسب با محرک نیست.

3. تفاوت در مدت

اضطراب به یک موقعیت خاص مرتبط است و معمولاً مداوم است. حمله پانیک به طور ناگهانی شروع می شود، 5 تا 20 دقیقه طول می کشد و در 10 دقیقه به اوج خود می رسد. سپس به تدریج فروکش می کند، اگرچه اثرات ممکن است طولانی تر باشد.

معمولاً اضطراب به این صورت به اوج نمی رسد، اما ممکن است برخی افراد ابتدا دچار حمله اضطراب شدید شوند و سپس این حمله به حمله پانیک تبدیل شود.

آیا حمله اضطراب می تواند منجر به وحشت شود؟

حمله پانیک می تواند نشانه ای از اضطراب باشد. فردی که از اختلال پانیک رنج می برد ممکن است از حمله پانیک بترسد و این ترس باعث اضطراب او می شود. عدم اطمینان از زمان وقوع حمله می تواند منجر به نگرانی یا اضطراب در بین حملات شود.

برای یک فرد مبتلا به اختلال پانیک، اضطراب می تواند باعث حمله پانیک شود و ترس از حمله می تواند بر رفتار عملکردی فرد در زندگی روزمره تأثیر بگذارد.

شما بگو

آیا شما فردی مضطرب هستید و اغلب از علائم حملات اضطرابی رنج می برید؟ در کدام شرایط بیشتر مضطرب هستید؟ آیا از راه حلی برای کاهش اضطراب خود استفاده کرده اید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چگونه شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید




دیدگاهتان را بنویسید