درمان معده درد با ۹ درمان خانگی + تاثیر رژیم غذایی بر معده درد


درمان معده درد باید متناسب با علت درد معده باشد. در بسیاری از موارد، افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند یا عادات غذایی ناسالم دارند، دچار درد معده می شوند.
بنابراین، سوء تغذیه می تواند علت اصلی درد و مشکلات گوارشی باشد.
داشتن یک سیستم گوارشی سالم به بهبود عملکرد کلی بدن کمک می کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله به نکات مهم مربوط به اختلالات گوارشی و تغذیه بپردازید.

تاثیر رژیم غذایی بر معده درد و مشکلات گوارشی

همیشه باید به خاطر داشته باشید که همانطور که یک رژیم غذایی متعادل می تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند، رژیم غذایی نادرست نیز می تواند باعث درد معده و بسیاری از مشکلات دیگر شود.

تقریباً همه افراد معده ناراحت هستند. اما ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد:
حالت تهوع
دمیدن
یبوست
اسهال
او عقب نشینی کرد
سوء هاضمه

چندین علت بالقوه برای درد و ناراحتی معده وجود دارد و گزینه های درمانی بسته به علت آن متفاوت است. اما همیشه باید در نظر داشته باشید که غذاها می توانند درد معده را به خوبی تسکین دهند. به این ترتیب می توانید احساس بهتری داشته باشید.
اما علاوه بر رژیم غذایی، عوامل دیگری نیز در بروز درد معده دخیل هستند:

  • کم آبی بدن
  • استرس و جنون
  • بین وعده های غذایی یا بلافاصله بعد از غذا آب بنوشید
  • غذاهای سرخ شده و پرچرب مصرف کنید
  • گرمازدگی

تاثیر معده درد بر کاهش وزن و افزایش وزن

هنگامی که دستگاه گوارش به درستی کار می کند، بسیار بهتر است که بدن را در وزن مناسب نگه دارید. در واقع مشکلات گوارشی تاثیر بسزایی در جذب و هضم غذا دارد. در نتیجه هر گونه مشکل در سیستم گوارشی می تواند به طور مستقیم بر کاهش وزن و افزایش وزن تأثیر بگذارد.

بیماری هایی که باعث درد معده می شوند

درمان معده درد

چندین بیماری وجود دارد که می تواند باعث درد معده شود. برای بررسی درد ناشی از این بیماری ها حتما به پزشک مراجعه کنید.
این بیماری ها شامل موارد زیر است:

  • کولیت روده
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • عفونت دستگاه گوارش
  • یبوست
  • سنگ کیسه صفرا
  • رفلاکس
  • زخم معده
  • دیورتیکیت
  • پانکراتیت
  • زخم ها
  • مسمومیت غذایی

معده درد را با داروهای خانگی درمان کنید

برای اینکه بتوانید درد معده را درمان کنید، باید به علت آن توجه کنید. اگر علت بیماری زمینه ای نیست، می توانید از درمان های خانگی کمک بگیرید.
اگر مشکلات جدی مانند بیماری وجود نداشته باشد، تغییر در عادات غذایی می تواند کمک کننده باشد. در زیر به راهکارهای مناسب می پردازیم.

1. آب گرم و لیموی تازه

برای اینکه بتوانید معده درد را درمان کنید، بهتر است روز را با یک لیوان آب گرم و چند قطره آب لیموی تازه شروع کنید. این نوشیدنی الف تحریک عملکرد کبد عملکرد دستگاه گوارش را هدایت و بهبود می بخشد.

2. به شکم خود استراحت دهید

بهتر است شام را حدود ساعت 19 میل کنید تا معده حدود 12 تا 14 ساعت استراحت کند. چنین فاصله ای بین دو وعده غذایی فرصت استراحت معده را فراهم می کند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب همچنین منجر می شود.

3. چای را بنوشید

به جای نوشیدنی های مضر مانند نوشابه، بهتر است گزینه های مفیدی را انتخاب کنید. نوشیدن چای زنجبیل یا چای با قاصدک راه حل خوبی برای درمان است درمان معده درد است. اگرچه استرس باعث ناراحتی معده شده است، اما این نوشیدنی ها می توانند به تسکین آن کمک کنند.

4. برای درمان معده درد فیبر دریافت کنید

فیبر موجود در غذاهای طبیعی، الف بهبود عملکرد دستگاه گوارش آن کمک می کند. همچنین حرکت در روده ها را بهبود می بخشد. در نتیجه، مواد زائد در روده ها حرکت می کنند و سموم به راحتی خارج می شوند.

5. آرامش و مدیتیشن

از آنجایی که استرس عامل اصلی انواع مشکلات جسمی است، بهتر است برای کنترل و مدیریت آن اقداماتی انجام دهید. مدیتیشن و مراقبه یکی از گزینه هایی است که در این زمینه کمک می کند.

6. ممنوعیت ها را جدی بگیرید

انواع غذاها برای هر نوع معده ای می توانند مشکل ساز باشند. البته برخی از آنها در صورت مصرف زیاد مضر هستند. به عنوان مثال، مصرف شکر، نوشیدنی های الکلی، غذاهای فرآوری شده گزینه هایی هستند که می توانند باعث التهاب و درد معده شوند. بنابراین تا زمانی که درد معده به طور کامل بهبود نیافته از آنها استفاده نکنید.

7. فعالیت بدنی و ورزش

داشتن فعالیت بدنی منظم باعث تحریک می شود تحریک دستگاه گوارش بهبود برای عملکرد همچنین به سازماندهی ذهن کمک می کند. می توانید از کارهای کوچک شروع کنید، پیاده روی، یوگا و آهسته دویدن گزینه های خوبی هستند.

8. غذاهای خانگی مصرف کنید

غذاهای آماده و ترمیم شده، از آنجایی که حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی های زیادی هستند، می توانند باعث ایجاد درد در دستگاه گوارش شوند. تهیه غذا در خانه به شما کمک می کند کالری دریافتی خود را کنترل کنید و از غذاهای تازه استفاده کنید.

9. غذاهای سالم را برای درمان معده درد انتخاب کنید

غذای سالم و مفید بهترین گزینه برای درمان معده درد است. از جمله غذاهای مفید برای درمان معده درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجیر تازه و همچنین انجیر خشک مصرف کنید
  • تهیه و مصرف غلات کامل و غنی شده به جای غلات تصفیه شده
  • استفاده از زردچوبه در تهیه غذا
  • مصرف پروبیوتیک ها
  • سیر خام یا پخته مصرف کنید
  • از پودر زنجبیل یا چای استفاده کنید
  • از سبزیجات مختلف مانند کلم بروکلی استفاده کنید
  • از ماست استفاده کنید
  • ماست را با مقداری شوید تازه یا خشک مصرف کنید

نتیجه

در این مقاله به نکات مهم مربوط به درمان معده درد پرداخته ایم. باید در نظر داشت که اگر درد معده به طور مکرر برای فردی اتفاق بیفتد، استراتژی درمانی فقط باید طبق توصیه پزشک انجام شود. همچنین باید از تصمیمات خودسرانه یا استفاده از هر دارویی اجتناب شود.

این مقاله توسط ویراستاران از منابع مختلف گردآوری شده است و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تهیه شده است. ما هیچ گونه تاکید یا رد بر این موضوع را تضمین نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید