در بارداری چه چیزی نخوریم؟ (راهنمای اولیه غذاهای ممنوعه در 9 ماهگی بارداری) – نعنا


دیگر همه چیز مثل قبل نیست و با بازکردن در یخچال نمی توان به این یا آن غذای محبوب رسید و از آن لذت برد! در واقع یکی از اولین اصول بارداری این است که باید به تعدادی از بایدها و نبایدها پایبند باشید. اما نکته اینجاست که بسیاری از مادران باردار هنوز نمی دانند در دوران بارداری چه چیزی نخورند و فکر می کنند که خوردن نمک کمتر و نوشیدن آب بیشتر کمک کننده است. اما نگران نباشید. زیرا غذای مورد علاقه شما در لیست کارهایی که در این مقاله باید انجام دهید نیست!

وارد اپلیکیشن شوید

مفتخریم که شما را در دانلود یکی از کاربردی ترین اپلیکیشن ها راهنمایی کنیم. با دانلود رایگان اپلیکیشن فوق العاده زنانه نعنا سفر شما به بخش بارداری هفته به هفته آغاز می شود. با نظارت بر چرخه بارداری خود می توانید رژیم بارداری متناسب با شرایط خود دریافت کنید و هر هفته از سلامت خود و جنین مطلع شوید.

رژیم بارداری را برای آن دسته از زنانی که می خواهند بدانند در دوران بارداری چه چیزی نخورند دریافت کنید!

رژیم بارداری را برای آن دسته از زنانی که می خواهند بدانند در دوران بارداری چه چیزی نخورند دریافت کنید!

مراقب باشید، اگر طرفدار گوشت نیم پز، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار هستید و ماما مشخص کرده است که در دوران بارداری چه بخورید و چه نخورید، احتمالا در هفته های اول بارداری مشکل خواهید داشت. اما شما این مقاله را می خوانید تا از نظر ذهنی خود را کاملا آماده کنید.

آیا این مقدمه شما را ناامید می کند؟! اما اصلاً اینطور نیست. خوشبختانه، به همان اندازه که باید بدانید در دوران بارداری چه چیزی نخورید، غذاهای زیادی وجود دارد که شما را تشویق به خوردن آن ها می کنند. فقط دانش خود را در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید و برای آن افزایش دهید رژیم غذایی در دوران بارداری یک برنامه روشن و سالم داشته باشید.

در بارداری چه چیزی نخوریم؟

فراموش نکنید که برخی از غذاها باید به ندرت مصرف شوند، در حالی که سایر غذاها کاملاً ممنوع هستند. در این مقاله به شما می گوییم در دوران بارداری چه چیزی نخورید.

ماهی با جیوه بالا

تاکید می کنیم که جیوه یکی از سمی ترین عناصر است. در واقع درصد ایمنی این فلز مشخص نشده است و بیشتر در آب های آلوده شناسایی می شود. در صورت مصرف زیاد جیوه، خطر آسیب به سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه ها سلامت فرد را تهدید می کند. همچنین می تواند مشکلات جدی در رشد کودکان و سایر عوارض ایجاد کند.

از آنجایی که جیوه در آب های آلوده وجود دارد، حتی ماهی های بزرگ نیز حامل این فلز خطرناک هستند. پس عاقلانه است که در دوران بارداری و شیردهی به صید ماهی با درصد جیوه بالا نروید.

ماهی های زیر از این نظر خطرناک هستند و باید در لیست غذاهایی که در دوران بارداری نخورید قرار گیرند:

کوسه

اره ماهی

شاه ماهی خال مخالی

ماهی تن

مارلین

کاشی ماهی در خلیج مکزیک

پرتقال رفیع

مهم: توجه داشته باشید که همه ماهی ها دارای درصد بالایی از جیوه نیستند و تنها برخی از آنها که در بالا معرفی کردیم برای رژیم غذایی شما در بارداری توصیه نمی شوند. در واقع مصرف ماهی با درصد جیوه بسیار کم بسیار مفید است و طبق تاییدیه FDA می توانید این نوع پروتئین سالم را تا سه بار در هفته مصرف کنید.

در زیر به معرفی ماهی های کم جیوه می پردازیم:

ماهی سالمون و تیلاپیا

ماهی کاد و سفره

روغن ماهی کوچک و ماهی قزل آلا (رودخانه)

خوب است بدانید ماهی های چرب مانند سالمون و آنچوی ماهی های مناسبی هستند زیرا حاوی اسیدهای چرب هستند. امگا 3آنها منبع غذایی خوبی برای کودکان هستند.

در دوران بارداری چه نخوریم؟ ماهی نیمه پخته یا خام

با سوشی و ماهی خام خداحافظی کنید!

با سوشی و ماهی خام خداحافظی کنید!

اگر از طرفداران سوشی هستید، احتمالاً این قسمت از مقاله شما را ناامید خواهد کرد، اما بدانید که همه چیز به نفع شما خواهد بود. اگر زنان باردار بدانند که در دوران بارداری چه نخورند، سلامت خود و جنین را تضمین می کنند.

شاید برایتان جالب باشد اگر اضافه کنیم که خوردن ماهی خام به ویژه صدف باعث انواع عفونت می شود. این عفونت ویروسی، باکتریایی یا انگلی از جمله نوروویروس ها، ویبریو، سالمونلا و لیستریا است.

برخی از این عفونت ها می توانند بر بدن مادر تأثیر بگذارند و باعث کم آبی و ضعف شوند. سایر موارد نیز احتمالاً به جنین منتقل می شود که با عواقب جدی و حتی مرگ نوزاد همراه است.

عفونت لیسترا یکی از خطرناک ترین عفونت ها برای زنان باردار است. در واقع، طبق گزارش CDC، زنان باردار ده برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به لیستریا هستند. جالب اینجاست که زنان اسپانیایی تبار باردار 24 برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت هستند.

مراقب باشید، اکنون که می خواهید بیشتر بدانید که در دوران بارداری چه چیزی نخورید، باید بدانید که باکتری لیستریا در خاک، آب یا گیاهان آلوده وجود دارد. علاوه بر این، گوشت ماهی خام در طی مراحل آماده سازی (دودی یا خشک) به این باکتری آلوده می شود.

همچنین نباید گفت که این باکتری خطرناک از جفت به جنین منتقل می شود حتی اگر علائم عفونت در بدن شما وجود نداشته باشد. در نتیجه، من ریسک می کنم زایمان زودرسسقط جنین، مرده زایی (بعد از هفته 37 بارداری) و سایر مشکلات جدی سلامت مادر و جنین را تهدید می کند.

در پایان یک بار دیگر تاکید کنیم که اگر سوشی جزء برنامه غذایی ثابت شماست، هرگز این غذا را در دوران بارداری نخورید و در واقع باید بخشی از آنچه در دوران بارداری نخورید باشد! اما می توانید به علایق غذایی پس از زایمان خود برگردید و از خوردن آنها لذت ببرید.

گوشت خام، خام و فرآوری شده

تعدادی از مشکلات مربوط به مصرف گوشت خام ماهی شامل گوشت نیم پز می شود. در فهرست غذاهایی که در دوران بارداری نباید بخورند، زنان باردار، خوردن گوشت نیم پز یا خام خطر ابتلا به عفونت های ناشی از حملات انواع مختلف باکتری ها یا انگل ها از جمله توکسوپلاسما، E.coli، لیستریا و سالمونلا را افزایش می دهد.

در بارداری چه چیزی نخوریم؟  گوشت نیمه پخته یا خام

در بارداری چه چیزی نخوریم؟ گوشت نیمه پخته یا خام

همچنین باید اضافه کنیم که این باکتری سلامت جنین را تهدید می کند و می تواند باعث مرده زایی یا بیماری های عصبی خطرناک مانند عقب ماندگی ذهنی، نابینایی یا تشنج (صرع) شود.

باکتری های خطرناک متعددی بر روی سطح هر نوع گوشتی زندگی می کنند و احتمالاً سایرین نیز در بافت گوشت وجود دارند. البته برخی از انواع فیله گوشت گوساله، بره و گوشت گاو ممکن است برای پختن در نیمه پخت بی خطر باشند. اما توجه داشته باشید که زمانی می توانید از این روش استفاده کنید که گوشت از داخل کاملا پخته شده باشد.

غذاهای سرد، از جمله گوشت چرخ کرده، همبرگر و مرغ، هرگز نباید به صورت خام یا نیم پز مصرف شوند. حتما آنها را کبابی کنید و بگذارید کاملا بپزند.

من با تو صحبت میکنم

بسیاری از مادران باردار نگران این هستند که در اوایل بارداری چه چیزی نخورند یا دیگران دائماً می خواهند بدانند در ماه هفتم بارداری چه چیزی نخورند. نعنا یک جمله ساده و آموزنده را به شما پیشنهاد می کند:

“رژیم غذایی اولیه و سالم بارداری را زیر نظر ماما رعایت کنید”

بنابراین شما همچنین می توانید برای صبحانه در دوران بارداری بدون نگرانی سازماندهی کنید و نه تنها روز خود را با غذاهای سالم و خوشمزه شروع کنید، بلکه می دانید در دوران بارداری چه چیزی نخورید.

منبع: خط سلامت

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

دیدگاهتان را بنویسید