در هفته دوازدهم بارداری چه اقداماتی را باید انجام دهید؟


ورود به هفته دوازدهم بارداری به معنای پایان سه ماهه اول بارداری است. معمولاً در این هفته حالت تهوع بارداری کمی بهبود می یابد، از طرفی خطر سقط جنین که به دلایل مختلف در سه ماه اول جنین را تهدید می کند، در این ماه کاهش می یابد. با این حال، شما هنوز باید از خود و نوزاد متولد نشده خود مراقبت کنید. در این مقاله کوتاه در مورد مراقبت های لازم در این هفته از بارداری صحبت خواهیم کرد.

وارد اپلیکیشن شوید

اگر هنوز به هفته دوازدهم بارداری خود متصل نشده اید، از شما دعوت می کنیم تا به اپلیکیشن فوق العاده سلامت زنان سفر کنید و نگاهی به چرخه بارداری خود بیندازید.

در اپلیکیشن هفته به هفته بارداری، نه تنها با علائم بارداری در این هفته بیشتر آشنا می شوید، بلکه می توانید از وضعیت مادر و جنین نیز مطلع شوید. دیر نیست!

پایش علائم بارداری و وضعیت مادر و جنین در برنامه نعناع

پایش علائم بارداری و وضعیت مادر و جنین در برنامه نعناع

تغییرات جنین در هفته دوازدهم بارداری

اکنون جنین شما چهره ای کاملاً شبیه انسان دارد، چشم ها و گوش ها به تدریج در جای خود قرار می گیرند و به وضوح قابل مشاهده هستند. در جنین می توان سایر قسمت های بدن مانند ابروها و لب ها را نیز دید، شاید به همین دلیل است که در قدیم اعتقاد بر این بود که در این ماه بارداری روح انسان در جنین دمیده می شود.

قدش تقریبا 6 سانتی متره و می تونید اندازه یک آلو رو تصور کنید! همچنین وزن آن حدود 18 گرم است. باید اضافه کنیم که اندازه جنین در 4 هفته گذشته تقریباً دو برابر شده و اکنون کاملاً شکل گرفته است. تمام اندام ها از جمله ماهیچه ها، استخوان ها و سایر قسمت های بدن به طور کامل تشکیل شده اند. اکنون او رحم را کاملاً تسخیر کرده است.

جالب است بدانید سر نوزاد تقریباً نصف طول بدن او است. بازوها با وجود اینکه پاها هنوز کوتاه هستند، طول طبیعی تری دارند. کار کلیه ها شروع شده و کودک مایع آمنیوتیک را می خورد و ادرار را دفع می کند. او در این هفته تمرینات سیستم تنفسی و گوارشی خود را آغاز خواهد کرد.

حرکات مداوم کودک ادامه دارد، کشیدن، خمیازه کشیدن و حرکت از جمله برنامه های اوست! ضربان قلبش قوی تر می شود و با مانیتور می توانید صدای او را بشنوید.

تغییرات بدن مادر و نکاتی که باید به آنها توجه کنید

در این هفته از بارداری، رحم همچنان در حال رشد است و به استخوان های لگن فشار وارد می کند، بنابراین با معاینه دقیق شکم، پزشک می تواند قسمت بالای رحم را در قسمت تحتانی شکم احساس کند. در حالی که ممکن است تا چند هفته آینده هنوز هیچ نشانه ای از برآمدگی شکم مشاهده نکنید، تغییراتی که به تدریج در سایز شما ایجاد می شود از این هفته به بعد قابل مشاهده خواهد بود. در این هفته، به دلیل افزایش پروژسترون و استروژن، ممکن است تورم یا درد در ناحیه سینه را تجربه کنید.

به اضافه وزن خود فکر کنید

معمولا روند افزایش وزن مادر از این هفته شروع می شود، اگر می خواهید بعد از بارداری زیاد وزن اضافه نکنید، بهتر است در این هفته به متخصص تغذیه مراجعه کنید و یک برنامه غذایی برای خانم های باردار دریافت کنید تا از اضافه وزن باردار جلوگیری شود. . معمولا زنان در دوران بارداری وزن اضافی بین 7 تا 15 پوند را تجربه می کنند. همچنین از ورزش غافل نشوید. زیرا بسیاری از خانم ها فکر می کنند نباید در این مدت فعالیت بدنی داشته باشند و ممکن است برای جنین خطرناک باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله بدنسازی در دوران بارداری را مطالعه کنید.

درد معده تجربه ای تلخ در هفته دوازدهم بارداری است

عوارض هفته دوازدهم بارداری

عوارض هفته دوازدهم بارداری

بسیاری از مادران باردار از درد معده در هفته دوازدهم بارداری صحبت می کنند، درد آزاردهنده در قسمت بالای معده و درست زیر سینه، این درد مربوط به ورود اسید معده به مری است. این به دو دلیل اتفاق می افتد، اول کاهش حرکات روده و دوم فشاری است که رحم به معده وارد می کند.

خط سیاه مشکی

برخی از مادران آینده در این هفته ها نگران خط سیاه از ناف تا استخوان شرمگاهی پایینی هستند. این تغییر رنگ به دلیل افزایش رنگدانه است و معمولاً پس از زایمان به تدریج از بین می رود.

یبوست یک عارضه شایع و آزاردهنده است

بسیاری از مادران باردار در این هفته ها دچار یبوست می شوند، تنها راه درمان این عارضه مصرف سبزیجات تازه و گنجاندن نوشیدنی ها و مایعات کافی در برنامه غذایی مادر است. برای کمک به حرکت بیشتر روده ها می توانید پیاده روی کنید یا ورزش های سبک انجام دهید، اما بهتر است قبل از انجام هر یک از این کارها با پزشک خود مشورت کنید.

سایر عوارض شایع در هفته دوازدهم

تعداد زیادی از مادران باردار ممکن است هنوز تهوع صبحگاهی داشته باشند و همچنین سایر عوارض جانبی رایج مانند سردرد، تنش و درد سینه، تکرر ادرار و خستگی مزمن که در ماه‌های اولیه بارداری شایع‌تر است، ممکن است همچنان باقی بماند. شما .

یک آزمایش مهم به نام غربالگری

معمولاً بین هفته یازدهم تا سیزدهم بارداری، مادران باید اولین آزمایش غربالگری را انجام دهند. این آزمایش مربوط به بررسی انواع بیماری های ژنتیکی از جمله سندرم داون، تریزومی 18 و اسپینا بیفیدا می باشد. در این غربالگری، مادر نیاز به آزمایش خون و سونوگرافی به نام NT دارد.

اهمیت تست بارداری در این هفته

فراموش نکنید که تا این هفته باید در تمام جلسات امتحانی به موقع و منظم شرکت کنید. در این جلسات، ماما وضعیت سلامتی شما و نوزاد را بررسی می کند و البته می توانید در مورد نگرانی های خود بیشتر با او صحبت کنید.

اگر مشکلی وجود دارد، معمولاً می توانید آن را بررسی و درمان کنید. البته در این هفته و البته در زمان مشخصی بر اساس شرایط شما چند تست ایمنی خاص برای شما تجویز می شود.

توجه داشته باشید که این جلسات فرصت خوبی برای دریافت حمایت لازم برای بارداری است. آنها همچنین کمک بزرگی در افزایش دانش شما در مورد بارداری، زایمان و مراقبت از کودک شما هستند.

نکات مهم برای خودمراقبتی در هفته دوازدهم بارداری

بهتر است مادران باردار نکات خودمراقبتی را در هفته های بارداری خود بدانند و این دوران را با آگاهی بیشتری پشت سر بگذارند. در مورد هفته دوازدهم، حتی اگر خطر سقط جنین شما را کمتر تهدید می کند، باز هم بهتر است مراقب خود و جنین باشید.

مراقبت از غذا

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید مواد غذایی است که مصرف می کنید که می تواند روی جنین تاثیر منفی بگذارد. لیستریا یا سالامونلا یکی از بیماری هایی است که از طریق غذا وارد بدن مادر می شود و برای زنان باردار و جنین آنها بسیار خطرناک است، بنابراین توصیه می کنیم از مصرف گوشت خام یا نیم پز، تخم مرغ سفت و غذاهای نیمه آماده خودداری کنید.

مراقب باش!  هر چیزی که می خورید و می نوشید به جنین منتقل می شود.

مراقب باش! هر چیزی که می خورید و می نوشید به جنین منتقل می شود.

جنین مثل تو می خورد و می نوشد!

منظور ما این است که شما هر چه بخورید و بیاشامید او هم می گیرد. اکنون کار جفت آغاز شده است، اکسیژن و مواد مغذی را از ناف به جنین می رساند و مواد زائد را خارج می کند.

فراموش نکنید که بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها در این هفته به دست نوزاد می رسد. به همین دلیل باید غذاهای سالم را انتخاب کنید و از نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا) خودداری کنید. همچنین باید نوشیدن الکل را قطع کنید و از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید!

اگر هر نوع دارویی مصرف می کنید، بهتر است در اولین برخورد بارداری به ماما اطلاع دهید. چه داروهای تجویزی، مکمل های گیاهی و داروهایی که از داروسازها و هایپرمارکت ها خریداری می کنید.

همچنین، هرگز نباید سراغ سیگار بروید. دود سیگار قطعا به جنین منتقل می شود. حتی اگر سیگاری نیستید و در معرض دود سیگار قرار گرفته اید.

برخی از زنان در انتظار رسیدن نوزاد دچار استرس می شوند. البته چنین احساسی طبیعی است. اما اگر اضطراب شما بیش از دو هفته ادامه داشت، بهتر است در اسرع وقت آن را با ماما در میان بگذارید.

این احتمال وجود دارد که استرس و افسردگی دوران بارداری ادامه یابد، به خصوص اگر سابقه بیماری روانی در گذشته داشته باشید. بنابراین اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمد، در اسرع وقت از یک ماما کمک بگیرید.

درمان تکرر ادرار

اگر همچنان تکرر ادرار دارید، بهتر است از نوشیدن مایعات در مواقع غیر ضروری مانند شب خودداری کنید، باید سعی کنید آب مورد نیاز بدن خود را در طول روز تامین کنید.

ورزش برای هفته دوازدهم ممنوع شد

از سفر در ارتفاع، ورزش های سنگین و غیر استاندارد، کوهنوردی، شیرجه و … خودداری کنید. اگر علاقه مند به ادامه ورزش در هفته دوازدهم هستید، بهتر است در این مورد با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. یکی از ورزش های مفید در دوران بارداری، تمرینات کگل است. این ورزش نه تنها خطرناک نیست، بلکه به تقویت عضلات واژن کمک می کند و در صورت زایمان طبیعی برای شما بسیار مفید خواهد بود.

ترک های پوستی و درمان آن

ممکن است از این هفته پوست شما دچار خارش و حساس شود. بهتر است پوست را به طور مرتب مرطوب نگه دارید تا از ترک های پوستی جلوگیری کنید. کرم ها و لوسیون های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، اما حتما به موادی که در آنها وجود دارد توجه کنید که برای شما و جنین خطرناک نیست.

منبع: Raising Children, Tommys

دیدگاهتان را بنویسید