رابطه شیرینی با دیابت چیست؟ آیا خوردن شیرینی باعث کاهش وزن می شود؟


دیابت زمانی اتفاق می افتد که بدن دیگر نمی تواند قند خون را به طور موثر تنظیم کند. این زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده تولید انسولین کافی را متوقف می کند، یا زمانی که سلول ها حساسیت خود را به انسولین از دست می دهند، یا هر دو. انسولین هورمونی است که برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول ها لازم است. بنابراین، هر دو بیماری می توانند باعث افزایش قند خون شوند.

دو نوع دیابت وجود دارد و هر کدام دلایل مختلفی دارند

  • دیابت نوع 1: زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به پانکراس حمله می کند و توانایی تولید انسولین را از بین می برد.
  • دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می‌افتد که لوزالمعده دیگر انسولین کافی تولید نمی‌کند یا سلول‌های بدن دیگر به انسولینی که تولید می‌کند پاسخ کافی نمی‌دهند یا هر دو.

دیابت نوع 1 نسبتاً نادر است و معمولاً ژنتیکی است و تنها 5 تا 10 درصد از کل دیابت را تشکیل می دهد. اما دیابت نوع 2 90 درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد و عمدتاً ناشی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی نامناسب است.

آیا قند باعث دیابت می شود؟

قند خون بالا در طولانی مدت می تواند منجر به مشکلاتی مانند افزایش خطر بیماری قلبی، آسیب عصبی و آسیب کلیه شود، بنابراین بررسی آن مهم است.

آیا خوردن شیرینی جات مانند شکلات، آب نبات و کیک برای افراد دیابتی ممنوع است؟

سال‌هاست که افراد مبتلا به دیابت از خوردن شیرینی، کیک و آب نبات منع شده‌اند، اما اکنون محققان دریافته‌اند که نشاسته‌هایی مانند سیب‌زمینی و نان سفید به اندازه خوردن شیرینی‌ها سطح قند خون را افزایش می‌دهند. اما کربوهیدرات های موجود در سبزیجات و غلات کامل قند خون را به اندازه خوردن شیرینی افزایش نمی دهند.

به همین دلیل است که امروزه شمارش کربوهیدرات ها و انتخاب سالم ترین آنها مهمتر از حذف و نخوردن شیرینی است. معمولاً همه دوست دارند مقدار کمی شیرینی بخورند، مثلاً اگر به مهمانی دعوت شده اید، می توانید یک برش بسیار کوچک کیک بخورید و در عوض مقدار نشاسته غذای خود را کاهش دهید. مثلا یک سیب زمینی کوچک یا تکه نان را از غذای خود حذف کنید.

اگر هوس شیرینی‌ها، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین می‌کنید، از جایگزین‌های قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده کنید که کربوهیدرات و کالری کمی دارند و دیگر نیازی به شمارش این مقدار در وعده غذایی خود ندارید. برخی از کربوهیدرات ها بسیار آهسته هضم و جذب می شوند. بنابراین باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شوند.

آیا خوردن غذاهای پر فیبر مانند لوبیا به کاهش قند خون کمک می کند؟

رژیم غذایی پر فیبر (بیش از 50 گرم در روز) می تواند به کاهش قند خون کمک کند. بدن شما مواد غنی از فیبر را به آرامی هضم می کند، به این معنی که گلوکز به تدریج در جریان خون جذب می شود و در نتیجه سطح قند خون را تنظیم می کند. اما بیماران دیابتی برای مشاهده این اثرات باید غذاهای پر فیبر بخورند.

رژیم غذایی پر فیبر به کاهش کلسترول و وزن بدن کمک می کند. با دریافت فیبر، زودتر احساس سیری خواهید کرد و سالم تر خواهید بود.

سایر غذاهای پر فیبر عبارتند از میوه ها و سبزیجات، نان های سبوس دار، بیسکویت های غلات کامل و غلات صبحانه سبوس دار. همیشه به یاد داشته باشید که همیشه برچسب مواد غذایی را در مورد میزان کربوهیدرات موجود در آنها بخوانید. بسیاری از مواد با فیبر بالا حاوی مقداری شکر هستند تا طعم خوبی به محصولات بدهد.

آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا برای افراد دیابتی خطرناک است؟

تحقیقات نشان داده است افرادی که مشکلات کلیوی دارند، اگر رژیم غذایی پر پروتئین داشته باشند، زودتر کلیه های خود را از دست می دهند. انجمن دیابت آمریکا بیان می کند که تنها 15 تا 20 درصد از کل کالری دریافتی روزانه شما باید از طریق مصرف پروتئین باشد. توصیه می شود پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، سویا یا با مصرف گوشت های سفید مانند ماهی و مرغ که چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارند، انتخاب کنید. گوشت های پرچرب می توانند باعث بیماری قلبی شوند.

اگر از رژیم کاهش وزن پیروی می کنید، از یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مواد مغذی ضروری و ریز مغذی ها است استفاده کنید. کالری دریافتی خود را 500 کالری کاهش دهید و در نتیجه 10 درصد از وزن بدن خود را بدون آسیب رساندن به کلیه ها از دست خواهید داد.

آیا استفاده از شیرین کننده های مصنوعی برای بیماران دیابتی خطرناک است؟

مصرف شیرین کننده های مصنوعی جایگزین مناسب و مطمئنی برای بیماران دیابتی است.

با مصرف شیرین کننده های کم کالری یا بسیار کم کالری و همچنین احساس طعم شیرین از دریافت کالری اضافی جلوگیری می کنید. شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین و آسپارتام که کالری یا کربوهیدرات کمی دارند برای بیماران دیابتی مجاز است. بنابراین می توانید به جای کربوهیدرات در غذا و وعده های غذایی از آنها استفاده کنید.

در واقع، برخی از جایگزین‌های قند جدید گزینه‌ای عالی برای پخت و پز هستند و با مقدار مساوی شکر معمولی، نیمی از کالری شکر را دارند و باعث افزایش سریع قند خون نمی‌شوند.

البته در مورد استفاده از شیرین کننده های مصنوعی و میزان مصرف آنها در رژیم غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع

دیابت. Webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید