راهنمای افزایش وزن در دوران بارداری: چه باید کرد و چه کاری نباید انجام داد


برای اینکه جنین به اندازه کافی رشد کند و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند، لازم است مادر در این دوران به میزان مشخصی وزن اضافه کند. به این ترتیب داشتن اطلاعات کافی و رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا به شکلی سالم و مناسب وزن خود را افزایش دهید. در این مقاله در مورد افزایش وزن در دوران بارداری صحبت می کنیم.

اگر می خواهید بدانید وزن شما برای هفته بارداری مناسب است یا خیر، می توانید از طریق لینک زیر اپلیکیشن نعنا را نصب کنید و وزن، قد و هفته خود را وارد کنید تا وضعیت شما آنالیز شود.

برنامه را دانلود کنید

افزایش وزن در دوران بارداری

افزایش وزن در دوران بارداری به دلیل رشد جنین و جفت اتفاق می افتد. افزایش وزن سالم به رشد رحم، جفت و جنین کمک می کند. اما در این مدت باید از افزایش وزن بیش از حد خودداری شود.

اگر قبل از بارداری وزن مناسبی داشتید، در سه ماهه اول در مجموع 2 کیلوگرم اضافه وزن خواهید داشت. و بعد از آن در سه ماهه دوم و سوم بارداری 0.5 کیلوگرم در هفته اضافه می کنید. به این معنی که در دوران بارداری، فردی با وزن متوسط ​​و کافی حدود 14 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کند.

اگر کمبود وزن دارید، ممکن است نیاز به افزایش وزن داشته باشید و به طور متوسط ​​باید 16 کیلوگرم به وزن شما اضافه شود.

و اگر اضافه وزن دارید، باید وزن کمتری اضافه کنید. افزایش وزن در دوران بارداری برای افراد دارای اضافه وزن به طور متوسط ​​حدود 9 کیلوگرم است.

اهمیت افزایش وزن در بارداری سالم

اهمیت افزایش وزن مناسب

اهمیت افزایش وزن مناسب

افزایش وزن در دوران بارداری برای سلامتی شما و کودکتان ضروری و مفید است. افزایش وزن کمتر از حد لازم و همچنین افزایش وزن، هر دو منجر به عوارض سلامتی می شود.

فواید افزایش وزن در دوران بارداری برای جنین

  • تامین اکسیژن و مواد مغذی
  • خطر عوارض زایمان را کاهش دهید.
  • احتمال اینکه نوزاد با وزن مناسب به دنیا بیاید بیشتر است.
  • کاهش خطر مشکلاتی مانند دیابت در سنین بالا.

فواید افزایش وزن در دوران بارداری برای شما

  • احساس سلامتی و انرژی بیشتری خواهید داشت.
  • پس از تولد نوزاد، وزن مناسب تری خواهید داشت.
  • خطر عوارض در دوران بارداری و زایمان کاهش می یابد.
  • به آمادگی بدن برای شیردهی کمک می کند.

برای چاق شدن در بارداری به چند کالری نیاز دارید؟

اکثر زنان در سه ماهه اول بارداری به کالری اضافی نیاز ندارند و افزایش وزن اصلی در ماه های بعد اتفاق می افتد. در سه ماهه دوم و سوم بارداری، حداقل به 200 کالری اضافی در روز نیاز دارید تا وزنتان به طور طبیعی و مناسب افزایش یابد.

وعده های غذایی اضافی برای افزایش وزن در دوران بارداری

در سه ماهه دوم و سوم بارداری می توانید ۲ یا ۳ وعده غذایی کوچک به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. این کار برای افزایش انرژی بدن مادر ضروری است. میان وعده های شما می تواند شامل میوه، آجیل، لوبیا پخته شده، یک لیوان شیر، بستنی، ماست یا 20 گرم بادام باشد. معمولا توصیه می شود بیشتر از شیر ماست بخورید. زیرا کلسیم بیشتری دارد و پروتئین دارد.

رژیم غذایی در دوران بارداری

در دوران بارداری سعی نکنید با رژیم غذایی لاغر شوید. افزایش وزن در دوران بارداری برای اطمینان از بارداری سالم و حمایت از رشد جنین طبیعی است. بنابراین، پزشکان به زنان باردار توصیه نمی کنند که رژیم غذایی یا کاهش وزن داشته باشند، حتی اگر اضافه وزن دارند. اگر فردی در دوران بارداری بسیار اضافه وزن داشته باشد، ممکن است پزشک از او بخواهد که وزن خود را کاهش دهد. با این حال، آنها باید این کار را فقط تحت نظارت و مراقبت پزشک خود انجام دهند. اگر نگران اضافه وزن هستید، بهتر است روی تغذیه سالم و ورزش تمرکز کنید.

اگر کمبود وزن دارید

کمبود وزن احتمال تولد نوزاد نارس را افزایش می دهد. همچنین احتمال کم وزنی نوزاد در بدو تولد را افزایش می دهد. همچنین می تواند باعث کم خونی شود. برای افزایش وزن و رسیدن به وزن مناسب با پزشک مشورت کنید.

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید

اگر اضافه وزن یا چاق هستید، خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا در دوران بارداری بیشتر است. اضافه وزن شما نیز می تواند مشکلاتی برای کودک شما ایجاد کند. یکی از این خطرات اضافه وزن نوزاد در بدو تولد است. یا ممکن است کودک شما با قند خون پایین یا مشکلات تنفسی به دنیا بیاید.

اگر در این مورد نگران هستید، با پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود در مورد راه های کاهش خطر برای کودک و سلامتی خود صحبت کنید. رژیم غذایی سالم و ورزش را فراموش نکنید.

نتیجه

افزایش وزن در دوران بارداری یک اتفاق طبیعی است و فواید زیادی برای سلامتی مادر و جنین دارد. افزایش وزن مناسب در دوران بارداری بر وزن نوزاد و وزن مادر پس از زایمان تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به بیماری را برای هر دو کاهش می دهد. برای اینکه وزن شما به اندازه کافی افزایش یابد، باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. برای داشتن یک برنامه غذایی سالم و متناسب با وزن خود، با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: نعناع

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

دیدگاهتان را بنویسید