راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات جسمی رایج در ماه رمضان


از آنجایی که افرادی که روزه می گیرند در ساعات طولانی روز از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند، اغلب با مشکلات ناخواسته ای مواجه می شوند که در صورت عدم کنترل، ادامه روزه را برایشان غیرممکن می کند.

از مهمترین مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یبوست

یکی از مشکلات ایجاد شده در روزه داری ماه مبارک رمضان، یبوست است که به نوبه خود باعث ایجاد بواسیر، شقاق (ترک ها و زخم های دردناک مقعد) و اجابت مزاج دردناک می شود.

علل: علل یبوست عبارتند از:

* مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده

* مصرف کم مایعات

* مصرف کم مواد غذایی حاوی فیبر

بنابراین برای درمان آن باید از علل آن اجتناب کرد.

سوء هاضمه

علل: مصرف زیاد غذاهای پرچرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند کلم و حبوبات، مصرف نوشیدنی های کربوهیدرات دار مانند کوکائین که باعث نفخ می شود.

درمان: از پرخوری پرهیز کنید. نوشیدن آب میوه، آب و پرهیز از غذاهای سرخ شده نیز به حل این مشکل کمک می کند.

خواب آلودگی (کاهش فشار خون)

علائم: تعریق بیش از حد، ضعف، خستگی، کمبود انرژی، سرگیجه به ویژه در حالت ایستاده یا دراز کشیدن، رنگ پریدگی و غش از علائم مرتبط با کاهش فشار خون هستند. این علائم اغلب در بعد از ظهر رخ می دهد. علل: مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک.

درمان: از گرما اجتناب کنید و مصرف مایعات و نمک خود را افزایش دهید

هشدار: در صورت مشاهده علائم افت فشار خون، فشار خون باید اندازه گیری و تایید شود. در آغاز ماه مبارک رمضان افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند و دارو مصرف می کنند باید دوز مصرفی خود را توسط پزشک تنظیم کنند.

سردرد

علل: قطع مصرف کافئین و تنباکو، فعالیت زیاد در طول روز، کمبود خواب، گرسنگی و افت قند خون. به این ترتیب با پیشرفت روز گرسنگی به تدریج ایجاد می شود و در پایان روز این احساس افزایش می یابد. سردرد ناشی از افت قند خون بسیار شدید است و تا افطار باعث تهوع می شود.

درمان: دو تا سه هفته قبل از ماه رمضان مصرف کافئین و تنباکو را کاهش دهید. چای سبز می تواند جایگزین خوبی برای قهوه و چای باشد.

همچنین تنظیم ساعات خواب و استراحت در ماه مبارک رمضان برای داشتن خواب و استراحت کافی مفید است.

قند خون خود را کاهش دهید

علائم: ضعف، سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز، تعریق زیاد، لرز، سردرد و تپش قلب از علائم هیپوگلیسمی هستند.

علل: علت اصلی در افراد غیر دیابتی مصرف زیاد قندها و کربوهیدرات های فرآوری شده در صبح است که باعث می شود بدن مقادیر زیادی انسولین تولید کند تا قند خون پایین بماند و بنابراین در طول روز احساس ضعف بیش از حد می کند.

درمان: صبحانه بخورید و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را در سحر محدود کنید.

هشدار: افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز داشته باشند که داروهای خود را با پزشک خود تغییر دهند.

گرفتگی عضلات

علل: مصرف کم مواد غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم.

درمان: غذاهای حاوی مواد معدنی ذکر شده و میوه ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت و خرما مصرف کنید.

زخم معده و ورم معده

افزایش اسید معده در ماه رمضان باعث بدتر شدن وضعیت بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی می شود. احساس سوزش از معده تا دنده های پایینی گلو وجود دارد. مصرف غذاهای تند، قهوه، نوشابه های گازدار این وضعیت را بدتر می کند.

داروهایی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارد، اما افرادی که سابقه زخم معده دارند باید قبل از روزه گرفتن در ماه رمضان با پزشک خود مشورت کنند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه در افرادی که مایعات کمتری مصرف می کنند بیشتر دیده می شود. برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود مصرف مایعات روزانه خود را افزایش دهید.

هشدار: افراد مبتلا به فشار خون بالا و سنگ کلیه برای روزه گرفتن به پزشک مراجعه کنند.

کنترل ضعیف دیابت

به افرادی که نیاز به تزریق متناوب انسولین دارند توصیه می شود روزه نگیرند زیرا خطرات بالقوه سلامتی (چه کوتاه مدت و چه بلند مدت) ناشی از عدم استفاده از انسولین بسیار زیاد است.

و افرادی که دیابت را با دارو کنترل می کنند باید قبل از شروع روزه به توصیه های پزشک خود عمل کنند. اکیداً توصیه می شود که قند خون خود را به طور منظم کنترل و کنترل کنید. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) خطرناک است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به ضعف و غش شود. احساس سرگیجه، تعریق و عدم تعادل همگی می توانند از نشانه های هیپوگلیسمی باشند و اگر فردی مبتلا به دیابت دچار این علائم شد، باید بلافاصله یک نوشیدنی شیرین یا شیرین کننده شیرین زیر زبان بنوشد.

کم آبی و کم آبی

کم آبی از عوارض شایع روزه داری است. زیرا بدن در طی فرآیندهای تنفس، تعریق و ادرار به دفع آب و مایعات ادامه می دهد. اگر قبل از روزه داری آب کافی ننوشید، خطر کم آبی بدن شما افزایش می یابد.

افراد مسن و افرادی که دیورتیک مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند.به طور منظم آب کافی و متعادل بنوشند و مصرف آب با مقداری شکر یا نمک بسیار بهتر است.

خستگی

کاهش مصرف غذا و آب، تغییر روال زندگی و کاهش زمان خواب می تواند برای برخی افراد استرس زا باشد، بنابراین مدیریت عوامل استرس زا بالقوه بسیار مهم است. به عنوان مثال، در این مدت بیش از حد ورزش نکنید یا در زیر آفتاب سوزان ورزش نکنید و همچنین احساس عصبانیت و تنش خود را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید