رژیم شیر و موز چیست؟ آیا کاهش وزن در این رژیم واقعی است؟ | مجله سلامت باریکا


رژیم های غذایی عجیبی در دنیا وجود دارد، اما در این میان رژیم شیر و موز یکی از رژیم هایی است که گفته می شود باعث کاهش وزن قابل توجهی می شود و به شما کمک می کند تا به وزن دلخواه خود برسید. در این مقاله همه آنچه را که باید در مورد رژیم شیر و موز بدانید را به شما خواهیم گفت.

ارائه رژیم غذایی شیر و موز

اگرچه یافتن اطلاعات در مورد رژیم شیر و موز بسیار دشوار است و شواهد کمیاب است، اطلاعات اندکی در یکی از روزنامه های 1934 نشان می دهد که این رژیم برای اولین بار توسط پزشکی به نام J. Harup Jr. پیشنهاد شده بود.

همانطور که از نام آن پیداست، این رژیم تنها با خوردن شیر و موز امکان پذیر است. شیری که در این رژیم استفاده خواهد شد بدون چربی یا کم چرب خواهد بود. به طور خلاصه اگر بخواهیم این رژیم را معرفی کنیم باید در طول روز 4 عدد موز با چند لیوان شیر بخورید.

این برنامه غذایی در ابتدا برای بیماران دیابتی طراحی شده بود، اما با گذشت زمان دکتر هاروپ جونیور نشان داد که می توانیم از این رژیم برای کاهش وزن در دو هفته و با سرعتی بین 2.5 تا 4 کیلوگرم استفاده کنیم. دکتر جونیور افزود: خوردن این رژیم به مدت دو هفته باید زیر نظر پزشک متخصص باشد زیرا احتمال دارد در این دو هفته فرد دچار کمبود سایر مواد مغذی شود.

ادعای دکتر جونیور در مورد کمبود مواد مغذی به دنبال این رژیم صد در صد درست است. به همین دلیل، ابتدا برخی از مضرات و اقدامات احتیاطی رژیم شیر و موز را بررسی می کنیم، سپس به فواید آن می پردازیم.

مراقب رژیم شیر و موز باشید

اگرچه رژیم شیر و موز یکی از بهترین رژیم ها محسوب می شود و بدن شما در حین استفاده از این رژیم، مواد مغذی مختلفی دریافت می کند، اما ادامه این رژیم برای مدت طولانی به هیچ وجه توصیه نمی شود. در حالی که در حال کاهش وزن هستید، ممکن است نتوانید برخی از نیازهای اولیه بدن خود را برآورده کنید و این می تواند برای شما بسیار مشکل ساز باشد.

بنابراین پس از چند روز رعایت این رژیم باید هر چه زودتر به رژیم غذایی عادی خود بازگردید یا برای ادامه رژیم شیر و موز با متخصص تغذیه مشورت کنید.

مضرات رژیم شیر و موز

بارها در باریکا و معرفی رژیم غذایی عنوان کرده ایم که بهترین راه برای شروع کاهش وزن و رسیدن به سلامتی، تغییر عادات ناسالم روزانه به خصوص عادات غذایی ناسالم است. اما تغییر یکباره عادات غذایی و ادامه آن برای چندین هفته می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای شود. به همین دلیل، قبل از ایجاد هر گونه تغییر اساسی در رژیم غذایی خود، باید محدودیت هایی را که هر رژیم برای شما دارد در نظر بگیرید و از آن آگاه باشید.

ممکن است با رژیم شیر و موز بتوانید وزن کم کنید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید این رژیم را برای مدت طولانی ادامه دهید. شیر یا موز و ترکیب این دو هرگز نمی تواند جایگزین سبد غذایی لازم برای سلامتی شود.

رژیم شیر و موز بسیار کم کالری است و می توان گفت بدن شما روزانه حداکثر 1000 کالری دریافت خواهد کرد. این رژیم غذایی بدون چربی و کربوهیدرات بالا است که به انجام فعالیت های روزانه کمک می کند. در حالی که یک رژیم کم کالری به کاهش وزن کمک می کند، احتمال اینکه با بازگشت به رژیم قبلی دوباره وزن خود را افزایش دهید بسیار زیاد است.

بنابراین باید دو نکته را در مورد رژیم شیر و موز بدانید، اول اینکه نمی توانید برای مدت طولانی از این رژیم استفاده کنید و دوم اینکه با قطع این رژیم و ادامه رژیم قبلی، دوباره چاق خواهید شد. .

رژیم شیر و موز چگونه منجر به کاهش وزن می شود؟

اصل ساده‌ای که رژیم‌های شیر و موز را به رژیم کاهش وزن تبدیل می‌کند، کم کالری بودن آن‌ها است. با این رژیم روزانه ۲ تا ۳ عدد موز می خورید و ۲ تا ۳ لیوان شیر می نوشید. هر موز حدود 100 کالری دارد و هر لیوان شیر کم چرب به طور متوسط ​​80 کالری دارد. بنابراین مصرف محدود این دو در کنار هم اجازه نمی دهد کالری دریافتی روزانه خود را به بیش از 1000 کالری برسانید.

اگر دقت کرده باشید ما به شیر کم چرب اهمیت زیادی می دهیم زیرا تحقیقات نشان داده است که شیر کم چرب تاثیر زیادی بر اثربخشی رژیم شیر و موز دارد. در این رژیم می توانید موز را با شیر، مخلوط با آن یا بعد از خوردن شیر بین وعده های غذایی میل کنید.

در کنار رژیم شیر و موز، توصیه می کنیم از غذاهای پروتئینی بیشتر استفاده کنید. این مواد به شما کمک می کند تا در هنگام رژیم گرفتن تا حد زیادی از مشکلات کمبود مواد مغذی در امان باشید. نکته مهم دیگر این است که به شما توصیه می کنیم آب را فراموش نکنید تا بدنتان در طول رژیم دچار کم آبی نشود.

تاثیر موز بر رژیم غذایی شیر و موز

مصرف شیر و موز در رژیم غذایی شما فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اگرچه ما همچنان توصیه می کنیم که کل رژیم غذایی خود را به خوردن یک میوه و یک نوشیدنی محدود نکنید، می توانید هر دو را با یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. از کاهش وزن تدریجی و بدون تاثیر لذت ببرید. وثیقه

اگر بخواهیم دو جزء رژیم شیر و موز را به تنهایی بررسی کنیم، باید بگوییم که موز به تنهایی در این رژیم حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین B6
  • ویتامین C
  • منیزیم
  • فیبر

اما جدای از آن، موز سرشار از پتاسیم است. یک موز متوسط ​​422 میلی گرم پتاسیم دارد. بسته به اینکه شما مرد باشید یا زن، به ۱۲ تا ۱۶ درصد از این پتاسیم برای فعالیت های روزانه خود نیاز دارید. مقادیر کافی پتاسیم در رژیم غذایی مانند سایر مواد مغذی برای فعالیت های روزانه ضروری است. این ماده معدنی بیش از سایر اندام ها در قلب موثر است و باعث انتقال پیام های عصبی بینابینی در قلب با نظم و قدرت بیشتری خواهد شد. علاوه بر این، دریافت پتاسیم کافی در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه، فشار خون بالا، مشکلات استخوانی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

تاثیر فیبر نامحلول در رژیم غذایی شیر و موز

موز همچنین حاوی برخی از انواع کربوهیدرات است که به راحتی توسط دستگاه گوارش هضم نمی شود. این ترکیبات کربوهیدراتی به فیبر نامحلول معروف هستند و فواید زیادی دارند که مهمترین آنها تقویت باکتری های پروبیوتیک روده است. تعادل در محیط زندگی این باکتری ها به یک معنا نشان دهنده روند هضم و هضم سالم در بدن است. وجود فیبر نامحلول نه تنها غلظت باکتری های پروبیوتیک را بهبود می بخشد، بلکه می تواند از مشکلات دیگری مانند اختلالات گوارشی، کلسترول بالا و سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری کند.

تاثیر شیر بر رژیم غذایی شیر و موز

در حالی که تفاوت های زیادی بین مصرف پروتئین حیوانی به شکل شیر یا سایر فرآورده های حیوانی وجود دارد، انتخاب انواع مناسب این محصولات مطمئناً ضرری ندارد و باعث کاهش وزن شما می شود. بر اساس آمار و گزارش های منتشر شده توسط سازمان تحقیقات جهانی غذا، شیر باعث افزایش استحکام استخوان ها، کاهش ابتلا به انواع سرطان ها و همچنین بهبود وزن می شود که به نوبه خود منجر به کاهش بیماری های قلبی می شود.

اما همه انواع شیر تاثیر یکسانی ندارند. شیر گاوهای تغذیه شده با گیاهان سالم و ارگانیک باید در اولویت قرار گیرد. این نوع شیر در ترکیباتی مانند اسیدهای چرب امگا 3، اسید لینولئیک و حتی اسیدهای چرب امگا 6 بیشتر از شیرهای دیگر قابل قبول است. مصرف شیر بدون نظارت بر نحوه فرآوری آن می تواند مشکلاتی برای سلامتی افراد ایجاد کند.

اثرات شیر ​​و موز با هم در رژیم غذایی شیر و موز

ترکیب این دو ترکیب بسیار مهم و مغذی باعث می شود که در طول روز از غذاهای خاصی سرشار از ویتامین، فیبر غذایی و مواد معدنی استفاده کنید. اما همیشه باید توجه داشت که مواد دریافتی از این رژیم می تواند برای تامین مواد مغذی بدن شما به مدت 3 یا 4 روز کافی باشد.

بنابراین واضح است که رعایت رژیم شیر و موز ممکن است تا 3 یا 4 روز به شما آسیب نرساند. اما وقتی این رژیم را به طور منظم می خورید، بعد از سه یا چهار روز بدن شما با کمبود سایر ویتامین ها مواجه می شود. بنابراین اگر می خواهید رژیم شیر و موز را برای مدت طولانی ادامه دهید، باید آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

نکات مهم رژیم شیر و موز

برای اطمینان از اینکه رژیم شیر و موز برای شما خوب است، همیشه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • فقط به رژیم شیر و موز و ورزش پایبند نباشید. انجام تمرینات مفید مانند دویدن، شنا و حتی ورزش های باشگاهی می تواند برای شما مفید باشد.
  • از شکر، نوشابه های گازدار، فست فودها و غذاهای سرخ شده خودداری کنید.
  • می توانید شیر و موز خود را با انواع مکمل های پروتئینی ترکیب کنید.
  • 7-8 ساعت به اندازه کافی بخوابید.
  • از استرس و اضطراب بیش از حد خودداری کنید.
  • اگر احساس می کنید رژیم غذایی با شیر موز شما را بی حال و ضعیف کرده است، فوراً آن را متوقف کنید.
  • پس از 4 روز متوالی از ادامه رژیم شیر موز، باید به رژیم قبلی برگردید.
  • در ابتدای رژیم احساس خواهید کرد که در انجام فعالیت های روزانه انرژی کمی از دست داده اید، این میزان از دست دادن انرژی طبیعی است، اما اگر متوجه شدید که این مقدار بیشتر از حد انتظار شماست، توصیه نمی شود رژیم رو ادامه بده اصلا .
  • زنان در دوران قاعدگی نباید شیر و موز بخورند. این رژیم فاقد آهن، روی و مس است و می تواند سطح هموگلوبین خون را کاهش دهد. اما اگر اصرار به استفاده از این رژیم دارید، می توانید از مواد مغذی آهن و روی در کنار شیر و موز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • اگر می خواهید با رژیم شیر و موز بیش از 4 کیلوگرم وزن کم کنید، باید در اواسط هفته رژیم را قطع کنید و به رژیم قبلی برگردید تا مواد مغذی بدنتان تامین شود.

نتایجی که اظهار شده

رژیم شیر و موز مانند سایر رژیم های کم کالری باعث کاهش وزن می شود، اما اگر کمی فکر کنیم می بینیم که هدف از این رژیم تنها کاهش وزن نیست، بلکه رسیدن به سلامتی نیز هست. کاهش وزن با روش های ناسالم به دنبال خواهد بود، اما در مورد سلامتی اینطور نیست. به گفته متخصصان، رژیم شیر و موز و سایر رژیم هایی که می خواهند با خوردن یک نوع غذای تکراری لاغر شوند، حتی ارزش یک روز هم ندارند، زیرا آخرین چیزی که برای این نوع رژیم ها اهمیت دارد، سلامتی شماست. . رژیم گرفتن یک روش زندگی است و باید برای مدت طولانی ادامه یابد، نه چند روز یا حتی چند ماه. بنابراین برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی توصیه می شود از رژیم های غذایی مناسب و زیر نظر متخصصان تغذیه استفاده شود، مانند رژیم های لاغری باریکا.

منبع

خط بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید