رژیم غذایی دیابتی چه ویژگی هایی دارد؟


دیابت یک بیماری مهم غیرواگیر است که با افزایش سطح قند خون در بدن ایجاد می شود. در این بیماری انسولین ترشح نمی شود و در نتیجه سطح قند خون کنترل نمی شود. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی دیابتی پیروی کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند. دیابت دو نوع 1 و 2 دارد که در نوع اول معمولاً انسولین در بدن ترشح نمی شود اما در نوع دوم ترشح می شود و بدن قادر به استفاده از آن برای کنترل قند نیست.

آیا می خواهید هر غذایی که دوست دارید بخورید و وزن کم کنید؟

اکنون اپلیکیشن Mint را نصب کنید تا بتوانید بدون محدودیت غذایی در ماه ۵ کیلوگرم وزن کم کنید

چگونه غذاها بر سطح قند خون بیماران دیابتی تأثیر می گذارند؟

قند خون از کربوهیدرات ها یا کربوهیدرات ها به دست می آید. غذاهای پر کربوهیدرات عبارتند از آب نبات و شیرینی، نوشابه، نان، تورتیلا و برنج سفید. بنابراین هرچه کربوهیدرات بیشتری بخورید، قند خون شما بالاتر خواهد بود.

چه دیابت نوع 1 یا 2 داشته باشید، انتخاب غذاهای مناسب راه مهمی برای کنترل قند خون در سطح سالم است. توجه داشته باشید که با کنترل قند خون از خطر مشکلات جدی ناشی از دیابت، از جمله از دست دادن بینایی و مشکلات قلبی جلوگیری می کنید.

اگر علائم پیش دیابت را دارید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، خوردن غذاهایی که سطح قند خون را در سطح سالم نگه می‌دارند می‌توانند بعداً از دیابت نوع 2 پیشگیری کنند.

لزوم رعایت رژیم غذایی دیابتی

افراد دیابتی بسیار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون و حتی اختلالات روانی هستند. غذایی که مصرف می کنند باید سالم و از منابع طبیعی و بدون مواد نگهدارنده تهیه شود تا این عزیزان دچار مشکلات قلبی و فشار خون نشوند. همه گروه های غذایی از جمله چربی های غیر اشباع مفید، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و غیره باید در رژیم غذایی دیابتی گنجانده شوند. بنابراین رژیم دیابتی:

همانطور که گفتیم بیماران دیابتی باید از همه گروه های غذایی مانند سایر گروه ها استفاده کنند. نکته مهم این است که غذا از کجا می آید. بهتر است از مواد کاملا طبیعی استفاده کنید. ممکن است جایگزینی میوه ها و سبزیجات تازه با انواع منجمد، کاهش مصرف کنسروها و غذاهای صنعتی و بسته بندی شده مفید باشد.

چربی

انواع چربی های غیر اشباع مفید مانند:

  • آجیل: گردو، بادام، بادام زمینی و غیره.
  • روغن های گیاهی: زیتون، کنجد، نارگیل و غیره.
  • آووکادو
  • و…

روغن های اشباع و چربی های ترانس بسیار مضر هستند و باید از رژیم غذایی این افراد حذف شوند. مقدار ترانس هر محصول بر روی بسته بندی آن درج شده است، بهتر است قبل از مصرف مواد بسته بندی شده به جدول ارزش غذایی آن توجه شود. اسیدهای چرب امگا 3 نیز در کنترل سطح قند خون موثر هستند. این ماده در غذاهایی مانند آجیل، سویا و ماهی وجود دارد.

فیبر را فراموش نکنید

مصرف فیبر در رژیم غذایی دیابتی ها

مصرف فیبر در رژیم غذایی دیابتی ها

تحقیقات نشان داده است که وجود فیبر در غذاهای دیابتی تأثیر بسزایی در کنترل و کاهش قند خون دارد. به خصوص ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول. بهتر است این عزیزان از نان و غلات سبوس دار که حاوی مقادیر کافی فیبر هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

انواع میوه ها و سبزیجات مانند کرفس، خیار، هلو; همچنین پرتقال، آلو و حبوبات مانند عدس، لوبیا و غیره. آنها منابع غنی فیبر هستند. این مواد قند خون را با سرعت کم بالا می برند و سطح آن را کنترل می کنند. البته میزان مصرف این مواد را باید در حد معقول نگه داشت و از افراط در آن خودداری کرد.

قندهای ساده را کاهش دهید

غذاهای حاوی قندهای ساده مانند شکر سفید باید به حداقل برسد. این مواد به سرعت قند خون را بالا می برند و مشکل ایجاد می کنند. کمپوت، بستنی، کیک و شیرینی های معمولی را فراموش کنید. به جای میوه های خشک و آب میوه ها و کمپوت های صنعتی از میوه های تازه و آب میوه های خانگی استفاده کنید.

در انتخاب رژیم غذایی دیابتی و برنامه غذایی مراقب باشید

همانطور که گفتیم، دیابتی ها نیز می توانند تمام غذاها را مصرف کنند. یک رژیم خوب دیابتی با کمبود مواد غذایی پر نمی شود. بلکه رژیمی است که در آن مقدار کافی از هر نوع غذا پیشنهاد می شود.

بهتر است از غذاهای فرآوری شده مانند لبنیات، گوشت قرمز چرب و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده خودداری کنید. یک رژیم غذایی خوب سبک زندگی افراد دیابتی را تغییر می دهد. فرد مبتلا به دیابت باید به آنچه می خورد توجه بیشتری داشته باشد.

اگر از مواد بسته بندی استفاده می کنید، باید برچسب حقایق تغذیه ای روی آنها را بخوانید. در صورت قرمز بودن مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس و قند آنها باید از مصرف آنها خودداری شود. همچنین بهتر است از غذاهای گیاهی بیشتر استفاده شود و ترجیحا از مصرف گوشت و لبنیات پرهیز شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد پروتئین، به ویژه پروتئین حیوانی، می تواند باعث مقاومت به انسولین در بدن شود. این امر در دیابت بسیار مهم است، بنابراین بهتر است از منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا، کینوا، سویا و سایر مواد پروتئینی بیشتر استفاده شود.

محدودیت های غذایی در رژیم غذایی دیابتی ها

برای اینکه همیشه قند خون خود را کنترل کنید، باید مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات را متوقف کنید. البته این بدان معنا نیست که از این درشت مغذی لذت نمی برید، بلکه باید مصرف خود را بیشتر کاهش دهید.

اما غذاهای غنی از کربوهیدرات کدامند؟

غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، کیک، بستنی، غلات شیرین و آب نبات میوه با شکر اضافه شده.

نوشیدنی هایی با قندهای افزوده مانند آب میوه، آب گازدار و نوشیدنی های انرژی زا

برنج سفید، تورتیلا، انواع نان سفید و پاستا مخصوصاً با آرد سفید تهیه می شود

بهترین رژیم غذایی برای دیابتی ها چیست؟

اینطور نیست که یک رژیم غذایی یا برنامه غذایی خاص برای همه وجود داشته باشد. ممکن است متخصص تغذیه توصیه هایی برای این افراد داشته باشد یا متخصص دیابت به فرد کمک می کند تا بهترین برنامه غذایی روزانه را تنظیم کند. برای راه اندازی این برنامه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

داروهایی که مصرف می کنید

وزن شما

هر بیماری دیگری که دارید

سبک زندگی و طعم غذایی شما

برنامه هایی که دارید

باید اضافه کنیم که همه برنامه های رژیم غذایی دیابتی دارای چند پیشنهاد کلی است که شامل خوردن غذاهای مناسب به مقدار مناسب در زمان مناسب است.

همانطور که در بالا نوشتیم، خوردن غذای مناسب برای این افراد به معنای گروه متنوعی از غذاهای سالم از همه گروه‌های غذایی است:

انواع میوه ها و سبزیجات

غلات کامل مانند گندم کامل، برنج قهوه ای، کینوا و گندم سیاه

انواع پروتئین (گیاهی و حیوانی) مانند گوشت بدون چربی، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، آجیل خوراکی، لوبیا و پنیر سویا (توفو)

لبنیات بدون چربی یا کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر

نکات نهایی برای انتخاب بهترین رژیم غذایی دیابتی

در رژیم دیابتی بهتر است:

  • تا حد امکان از نمک کمتر استفاده کنید. رژیم دیابتی فاقد غذاهای شور مانند چیپس، فست فود، میان وعده و سایر غذاهای شور است. نمک خطر ابتلا به فشار خون را در افراد دیابتی افزایش می دهد.
  • مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری را محدود کنید. لبنیات، تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع کالباس، ژامبون، کله پاچه، دل و جگر و مانند آن را حذف یا به شدت محدود کنید.
  • نشاسته کمتر بخورید بهتر از انواع غذاهای نشاسته ای که در بدن تبدیل به قند می شوند مانند ماکارونی، نان سفید، سیب زمینی و … است. به جای این مواد، از انواع غنی شده و کامل حاوی سبوس استفاده کنید که نشاسته کمتر و فیبر بیشتری دارند.
  • از مصرف غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، بیسکویت و سس پرهیز کنید. غذا را بجوشانید یا بخارپز کنید یا بدون روغن در فر قرار دهید.
  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

من با تو صحبت میکنم

افراد مبتلا به دیابت باید به رژیم غذایی خود حساس تر باشند. بنابراین رعایت رژیم غذایی خاص اولویت آنها در زندگی روزمره است.

اگر دیابت دارید، باید با یک متخصص تغذیه زیر نظر پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند رژیم غذایی دیابت را برای شما تنظیم کند.

منبع: medline plus

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

دیدگاهتان را بنویسید