رژیم غذایی مناسب برای کاهش دردهای قاعدگی مجله سلامت باریکا


دردهای قاعدگی درد شدید در دوران قاعدگی است که مانند سوزش سر دل است و اغلب در سطح پایین و میانی شکم ایجاد می شود. البته ناحیه شیوع درد در خانم ها متفاوت است و گاهی اوقات کمر و حتی کلیه ها را درگیر می کند و می تواند یک تا دو روز قبل از قاعدگی شروع شود و تا 4 روز طول بکشد. این دردها ترتیب خاصی ندارند و شدت و محل آن در هر فرد و هر ماه متفاوت است. این کبودی ها گاهی آنقدر شدید هستند که فرد مجبور می شود همه فعالیت ها را رها کند و در رختخواب بماند. دردهای قاعدگی با علائم مختلفی مانند حالت تهوع، سردرد، خستگی، حالت تهوع، اسهال، استفراغ و … همراه است. در واقع با وجود این دردها، قاعدگی برای برخی از زنان به یک بلای ماهانه تبدیل می شود.

دردهای قاعدگی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. دردهای اولیه دردهای شایعی هستند که خیلی شدید نیستند و قابل تحمل و کنترل هستند. اما درد ثانویه که بسیار شدید است و معمولاً با هیچ دردی از بین نمی رود، خطرناک است و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. علاوه بر این، درد قاعدگی ثانویه می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای مانند آندومتریوز باشد.

اکثر مردم در این شرایط مسکن مصرف می کنند، غافل از اینکه مصرف بیش از حد مسکن عوارض جانبی جدی دارد که حتی از دردهای قاعدگی دردناک تر است. اما بد نیست بدانید با رعایت الگوی صحیح تغذیه می توان دردهای قاعدگی را به روشی بهتر و مطمئن تری کاهش داد.

در این مطلب با غذاهای مفید و مضر برای دردهای قاعدگی آشنا می شوید.

غذاها و مکمل ها برای کاهش دردهای قاعدگی

غذاها و مکمل ها می توانند در کاهش علائم قاعدگی مانند درد و نوسانات خلقی موثر باشند. در واقع، تغییرات هورمونی در طول قاعدگی یا دوره قبل از قاعدگی می تواند منجر به علائمی مانند حالت تهوع، خستگی، کمردرد، سردرد، نوسانات خلقی، حساس شدن سینه ها و تورم شود.

اما برخی از مواد مغذی می توانند بر ترشح و فعالیت هورمون تأثیر بگذارند و این علائم را کاهش یا افزایش دهند. کم آبی بدن معمولا در دوران قاعدگی اتفاق می افتد که منجر به سردردهای شدید می شود. یکی از راه های کنترل این سردردها نوشیدن مایعات است. نوشیدن مایعات نیز می تواند در کاهش تورم موثر باشد.

در مورد اهمیت مصرف میوه در این دوران باید گفت که میوه ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند که آنها را در کاهش التهاب قاعدگی موثر می کند. از طرفی نیاز به مصرف غذاهای شیرین در این ایام از طریق قند بهتر است. . میوه را به طور طبیعی تهیه کنید، زیرا اگر قند و مایعات موجود در میوه به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و جلوگیری از افت قند خون کمک کند، قند یا تنقلات شیرین مانند شکلات مفید نیستند.

همچنین مصرف سبزیجات در دوران قاعدگی می تواند علائمی مانند خستگی و درد را کاهش دهد. سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج منبع خوبی از منیزیم و آهن هستند که می توانند در کاهش علائم این دوران به ویژه خستگی و درد موثر باشند. البته منبع آهن سبزیجات «غیر هِم» است، بنابراین علاوه بر غذاهای حاوی ویتامین C، باید از تخم مرغ یا گوشت نیز استفاده کرد.

زنجبیل همچنین دارای خواص ضد التهابی است و منجر به کاهش انقباض عضلات، درد و حالت تهوع در این دوران می شود. البته زنجبیل باعث افزایش خونریزی در برخی افراد می شود. بنابراین مصرف زیاد آن برای افرادی که خونریزی شدید در دوران قاعدگی دارند توصیه نمی شود و نباید بیش از 4 گرم در روز مصرف کنند.

مصرف آجیل که سرشار از امگا 3 بوده و منبع خوبی از پروتئین و منیزیم است نیز می تواند در کاهش علائم در این دوران موثر باشد، زیرا به بهبود علائم گوارشی مانند یبوست کمک می کند استفاده از لبنیات کم چرب توصیه می شود. محصولات لبنی پروبیوتیک برای این دوره توصیه می شود. از آنجایی که در رفع ناراحتی های گوارشی موثر است، استفاده از دمنوش نعناع و بابونه نیز به دلیل تسکین دهنده بودن آن توصیه می شود. زردچوبه همچنین دارای خواص ضد التهابی قوی است، بنابراین مصرف آن علائم و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد.

همچنین توصیه می شود در این مدت از منابع پروتئینی مانند مرغ که منبع خوبی از آهن هستند استفاده کنید. گوشت ماهی نیز به دلیل خواص امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است و به کاهش درد، تغییرات خلقی و افسردگی قاعدگی کمک می کند. از آنجایی که مصرف گوشت قرمز باعث افزایش درد و التهاب می شود، بهتر است در این مدت پروتئین را با مصرف ماهی، مرغ و سویا دریافت کنید.

در مورد غذاهای مضر در دوران قاعدگی باید توجه داشت که مصرف زیاد نمک، شکر، شکر، نوشیدنی هایی مانند قهوه حاوی کافئین و غذاهای تند در دوران قاعدگی توصیه نمی شود.

علاوه بر این، مکمل‌هایی مانند B1، B6، ویتامین E، ویتامین D، کلسیم و روی و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در صورت شدید بودن علائم به کاهش درد و نوسانات کمک کنند، اما مصرف این مکمل‌ها باید تحت نظر پزشک باشد. از آنجایی که دوز مورد نیاز در افراد متفاوت است، از طرفی مدت زمان مصرف این مکمل ها باید با پزشک متخصص مشورت شود زیرا مصرف طولانی مدت این مکمل ها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. بنابراین نباید خودسرانه مصرف شوند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که قرص آهن را نباید خودسرانه مصرف کرد و اگر افراد مبتلا به کم خونی نیستند، بهتر است از منابع ویتامین C و پروتئین حیوانی برای تامین آهن استفاده شود و در صورت آزمایش، کم خونی مشخص شده است. قرص آهن حتما باید با نسخه مصرف شود زیرا آهن یک شمشیر دولبه است و افزایش آن می تواند عوارض بسیار جدی داشته باشد.

منابع

  1. فرآیند مراقبت از غذا و تغذیه Krause. دیگر، 2017.
  2. خط بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید