رژیم غذایی کامل C چیست؟ قوانین Whole30 چیست؟


نام رژیم فول سی در شبکه های اجتماعی زیاد شنیده می شود. جالب است بدانید که این برنامه غذایی سی روزه محدودیت هایی دارد که باید رعایت شود.
اما سوال اینجاست که آیا می توانید در عرض سی روز به فرم خود بازگردید؟ یا اینکه رژیم 30 روزه می تواند راهی دائمی برای کاهش وزن و سالم ماندن باشد؟
لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی در مورد این سوالات ارائه دهیم. اما ابتدا باید یک مرور مختصر از رژیم غذایی کامل C به شما ارائه دهیم. با ما بمان.

رژیم غذایی کامل C چیست؟

رژیم Whole30 یک حرکت بهداشتی تغذیه ای است که به دلایل مختلف به طور فزاینده ای محبوب می شود.
سی کامل به اجتناب از غذاهای زیر اشاره می کند:

  • الکل
  • متشکرم
  • لوبیا
  • محصولات لبنی
  • مواد افزودنی

در این رژیم، این گزینه ها به هیچ وجه نباید به مدت 30 روز استفاده شوند. این گروه غذایی در دهه 1930 به تدریج حذف شد. در نتیجه تغییر کلی در رژیم غذایی ایجاد خواهد شد.

رژیم کامل C

با وجود همه اینها، این رژیم به دلیل فوایدش طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. اما منتقدان همیشه استدلال کرده اند که نتایج این رژیم غذایی ناپایدار است.

رژیم Whole30 در سال 2009 توسط دو متخصص تغذیه و ورزش اصلاح شد. این رژیم راه حلی برای متابولیسم بدن را دوباره سازماندهی کنید و عادات غذایی را تغییر دهید او یک فرد است.
رژیم کامل C بر حذف گروه های غذایی مختلف تمرکز دارد. او مدعی است که این غذاها بر سلامتی و تناسب اندام تاثیر منفی دارند.

در نتیجه، حذف آنها از رژیم غذایی به بدن کمک می کند تا اثرات منفی آن را بهبود بخشد. همچنین به سلامت بدن کمک می کند.
بسیاری از افراد به امید کاهش وزن از این رژیم غذایی پیروی می کنند، اما آیا واقعاً مؤثر است؟

چگونه می توان Whole30 را تبلیغ کرد؟

اجرای این برنامه غذایی بسیار ساده است. غذاهایی که می توانند برای سلامتی مضر باشند فقط باید برای یک دوره 30 روزه حذف شوند.
پس از این دوره 30 روزه، باید به تدریج انواع غذاهای حذف شده را به رژیم غذایی اضافه کرد. البته این رژیم قوانین سختگیرانه و پیچیده ای نیز دارد.

این برنامه غذایی شامل لیستی از غذاهای مجاز و لیست دیگری از غذاهای ممنوعه است.

هیچ تقلبی در این رژیم مجاز نیست.
برای رهایی از مسیر، باید از روز اول دوباره شروع کنید.

بنیانگذاران C-Kamel معتقدند که رعایت دقیق این رژیم می تواند التهاب بدن، اختلالات روده و عدم تعادل هورمونی را بهبود بخشد.
برخلاف سایر رژیم های غذایی، 30 کامل نیازی به شمارش کالری ندارد و به شدت محدود نمی شود. همچنین فرد باید وزن خود را در روز اول و روز آخر (روز 30) ثبت کند.

مزایای رژیم C کامل چیست؟

سازمان دهندگان این رژیم غذایی 30 روزه معتقدند که چندین فواید برای سلامتی دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

  • کاهش چربی
  • کاهش اشتها
  • سطح انرژی خود را افزایش دهید
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • بهبود خواب و افزایش کیفیت خواب
  • طعم را تغییر دهید و غذاهای سالم را انتخاب کنید

اگرچه این رژیم می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد، اما هیچ مطالعه علمی برای اثبات آن انجام نشده است.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی کامل C

  • گوشت و مرغ مانند گوشت گاو و گوساله، مرغ، بره، بوقلمون و اردک و …
  • غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو، خرچنگ و..
  • تخم مرغ
  • میوه و میوه خشک
  • انواع سبزیجات
  • مغزها و دانه ها به غیر از بادام زمینی
  • شیر آجیل، کره آجیل یا پودر آجیل مانند شیر بادام به جز محصولات سویا
  • چربی هایی مانند روغن های گیاهی

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی کامل C

رژیم کامل C
  • قندهای مصنوعی و شیرین کننده ها
  • الکل و انواع مشروبات الکلی
  • غلات مانند گندم، ذرت، جو و …
  • حبوباتی مانند نخود، عدس، نخود و…
  • سویا و فرآورده های آن
  • انواع لبنیات
  • افزودنی های دقیق
  • انواع حمل و نقل

قوانین مهم

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید
  • فقط روز اول و روز آخر را وزن کنید

با مضرات و عوارض رژیم سی کمپلت آشنا شوید

برای پیروی از این برنامه غذایی باید عوارض و جنبه های منفی آن را نیز در نظر بگیرید.
این رژیم بر تغذیه سالم تاکید دارد. یعنی اغلب میوه ها و سبزیجات را توصیه می کند و افراد را از خوردن غذاهای فرآوری شده باز می دارد.

با این حال غذاهای سالمی مانند حبوبات که بسیاری از نیازهای بدن را برآورده می کنند، در این رژیم غذایی جایی ندارند. غلات سالمی مانند سویا که منبع خوبی از پروتئین گیاهی است نیز از رژیم غذایی حذف شده است.
لبنیات به عنوان تامین کننده کلسیم مورد نیاز بدن آنها نیز در این رژیم غذایی جایی ندارند. این امر پیروی کامل سی را کمی دشوار می کند.

اگر این رژیم بیش از 30 روز رعایت شود اثرات منفی متعددی بر بدن خواهد داشت.

اگرچه محدودیت های این رژیم می تواند عادات خوبی را برای فرد ایجاد کند، اما نتیجه کاهش وزن ثبات ایجاد نمی کند.

آیا رژیم کامل C باید محاکمه شود؟

واقعیت این است که برای کاهش وزن بدن باید کمبود کالری را تجربه کند. با توجه به محدودیت های یک رژیم غذایی کامل C، ممکن است کمبود کالری مورد نیاز برای کاهش وزن داشته باشید.

با این حال، حتی اگر قوانین Whole30 به یک عادت غذایی برای یک فرد تبدیل شود، نمی تواند منجر به کاهش وزن پایدار در دراز مدت شود.

مزایای فرضی این رژیم از نظر علمی ثابت نشده است. آنها فقط به صورت تجربی مشاهده شدند. این بدان معناست که هیچ دلیل قانع کننده ای برای محدود کردن مصرف لبنیات، غلات و حبوبات وجود ندارد.

اگر می خواهید رژیم غذایی و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید، باید یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با ویژگی های بدن خود داشته باشید.

نتیجه

رژیم فول سی یکی از انواع رژیم هایی است که قوانین خاص خود را دارد. یعنی ویژگی های فردی را برای هیچکس در نظر نمی گیرد و فقط باید قوانین او را رعایت کرد.
این می تواند برای بسیاری از افراد مضر باشد. بنابراین، ما به هیچ وجه دنبال کردن چنین استراتژی هایی را توصیه نمی کنیم.

منبع: خط سلامت

این مقاله توسط ویراستاران از منابع مختلف گردآوری شده است و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع مورد بحث تهیه شده است. ما هیچ گونه تاکید یا رد بر این موضوع را تضمین نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید