رژیم لاغری افطار | مجله سلامت باریکا


اگر در ماه رمضان چاق می شوید، حتماً غذاهای پرکالری بخورید. از طرفی عدم تحرک در طول روز نیز منجر به چاقی می شود. اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی در ماه رمضان هستید و می خواهید رژیم لاغری افطاری را دنبال کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به این مهم دست پیدا کنید.

راه های کاهش وزن و چربی سوزی در ماه رمضان

یکی از اهداف روزه پاکسازی بدن از مواد زائد است. وقتی تمام غذاهایی را که می خواهید به مدت یک سال بخورید، فشار زیادی به کل دستگاه گوارش و کبد وارد می شود. حالا یک ماهه و اصولی کمتر می خورید تا این سیستم هم کمی استراحت کند.

با یک مثال رژیم روزه داری می توانید اعمال این ماه را انجام دهید و در پایان ماه وزن کم کنید. البته به شرطی که جای شب و روز را عوض نکنید. برخی از افراد همه چیز را شب به تعویق می اندازند و روز می خوابند. این روش روزه داری قطعا منجر به چاقی می شود و تاثیری در کاهش وزن و سلامت بدن ندارد.

افطار رژیم لاغری چگونه است؟

برای افطار رژیمی فقط باید یک نوع غذا بخورید. همچنین باید مانند صبحانه با آن رفتار کنید و غذاهای سنگین نخورید. خوردن سوپ، حلیم یا سوپ در این غذا اشکالی ندارد. اما تا زمانی که زیاد غذا نخورید یا برای یک وعده غذایی کافی نباشید. اگر اضافه وزن دارید، مصرف چربی خود را در حین آشپزی کاهش دهید. خوردن بهترین رژیم افطاری باید بدون سس های پرچرب باشد. از غذاهای شیرین، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی های کافئین دار تا حد زیادی خودداری کنید. برای این وعده غذایی مهم به دنبال میوه ها و سبزیجات بیشتری باشید. زیرا چندین ساعت است که غذا نخورده اید و خوردن غذاهای پرکالری به سیستم گوارش فشار زیادی وارد می کند. از سوی دیگر، خوردن میوه ها و سبزیجات فیبر روده ای را تامین می کند که به درمان یبوست روزه دار نیز کمک می کند.

نمونه یک افطاری ساده و رژیمی

برای تهیه غذای افطاری حتما از روغن های گیاهی سالم مانند روغن زیتون به میزان متعادل استفاده کنید. رژیم غذایی شما باید شامل حبوبات و غلات کامل باشد. همچنین زولبیا و بامیه را از سفره افطار خود حذف کنید. اکثر مردم تصور می کنند که خوردن این نوع شیرینی در ماه رمضان می تواند نیازهای بدن را برطرف کند. اما خوردن آن جز افزایش وزن و بالا بردن قند خون به خصوص در افراد مسن اثر دیگری ندارد.

خوردن یک لیوان آب گرم یا یک لیوان شیر گرم با مقداری خرما می تواند نمونه ای از بهترین افطار رژیمی باشد. افطار را نباید وعده ای برای خوردن هر چه بیشتر دانست. در واقع افطار مانند صبحانه است و بهتر است حدود ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار یک شام سبک میل کنید.

بهترین افطار رژیمی باید متعادل باشد. یعنی وقتی میل شدید به چای دارید، کل وعده غذایی را به چای غلیظ و داغ اختصاص ندهید. برخلاف تصور خیلی ها، این نوشیدنی برای افطار مناسب نیست. همانطور که گفتیم، شما باید کمتر نوشیدنی های کافئین دار بنوشید. اما اگر راهی برای قطع چای ندارید یا سردرد شدید دارید، یک فنجان چای سبک با دمای ملایم بنوشید. آن هم بعد از خوردن چند خرما. همیشه به خاطر داشته باشید که خوردن غذاهای سنگین و پرکالری در ابتدای افطار به دستگاه گوارش فشار وارد می کند.

تاثیر روزه بر کاهش وزن و کاهش وزن

همیشه توصیه می شود به خاطر داشته باشید که تا زمانی که در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید، روزه می تواند منجر به کاهش وزن شود. فعالیت بدنی عموماً در طول شب و به خصوص بعد از افطار، شام یا صبحانه کم است. پس اگر قصد دارید در طول روز به بهانه روزه داری همه چیز را ببندید و قدرت بدنی نداشته باشید، مطمئناً منجر به افزایش وزن می شود. بلافاصله بعد از طلوع آفتاب به رختخواب نروید و صبح زود پیاده روی کنید. به این ترتیب ماه رمضان می تواند فرصتی برای رسیدن به سلامتی و کاهش وزن باشد.

منبع

کتاب راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

دیدگاهتان را بنویسید