رژیم لاغری خوب رژیم لاغری محبوب ترین رژیم لاغری


زمانی که افراد نام رژیم غذایی را می شنوند، اغلب به یاد محدودیت های غذایی و حذف مقدار قابل توجهی غذا از سبد غذایی روزانه می افتند. اما این تصور غلط است که یک رژیم کاهش وزن را به این شکل توصیف کنید. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود.

بهترین متخصص تغذیه می تواند به شما در رسیدن به اندام ایده آل کمک کند. مهم است که ویژگی های بدن خود را به خوبی شناسایی کنید و یک رژیم غذایی متناسب با متابولیسم خود ارائه دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد رژیم لاغری مناسب ارائه دهیم.

ویژگی های یک رژیم لاغری خوب

رژیم کاهش وزن می تواند شامل تمام غذاهای پروتئینی و کربوهیدراتی باشد. رژیم های یک بعدی معمولاً جواب نمی دهند و ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد. باید از تمام گروه های غذایی تغذیه کافی دریافت کنید و به راحتی وزن کم کنید.

رژیم لاغری باید متعادل، متنوع و مطابق با فرهنگ غذایی فرد در نظر گرفته شود تا پس از شروع رژیم از ادامه آن خسته و ناامید نشود.

رژیم های نامتعادل معمولا بعد از 5 یا 6 سال باعث پوکی استخوان می شوند.

در واقع این نوع رژیم ها و رژیم های عجیب و غریب که شامل مقدار محدود غذا یا حتی رژیم های تک کالری و کم کالری و حذف یک وعده غذایی یا گروهی از غذاها می شود، سلامت فرد را به خطر می اندازد.

بهترین برنامه غذایی مورد تایید پزشک، برنامه غذایی برای مصرف تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

در واقع رژیم کاهش وزن یک برنامه غذایی اساسی و صحیح است.

چند پوند در هفته وزن کم کنیم؟

با رعایت توصیه های لازم و مصرف مقدار مشخصی غذا می توانید هفته ای یک کیلو یا بیشتر وزن کم کنید و پس از مدت کوتاهی به اندامی ایده آل و بدون چربی اضافی دست پیدا کنید.

وزن طبیعی خود را محاسبه کنید

یک راه آسان برای دانستن وزن طبیعی خود اندازه گیری BMI یا شاخص توده بدنی است. این شاخص از تقسیم وزن به ازای هر کیلوگرم بر مجذور قد بر متر به دست می آید، به عنوان مثال، اگر زنی 70 کیلوگرم وزن و 160 سانتی متر قد داشته باشد. شاخص توده بدنی 34/27 است و این فرد دارای اضافه وزن است که بیشتر از وزن ایده آل و کمتر از چاقی درجه یک است.

  • BMI بین 18.5 تا 24.9 وزن طبیعی است
  • BMI بین 25 تا 29.9 اضافه وزن است
  • BMI بین 30 تا 34.9 چاقی درجه یک

و هر چه این عدد بیشتر باشد، چاق تر می شود.

اضافه وزن معمولا به دلیل مشکلات غذایی و عادات بد غذایی در طول روز ایجاد می شود. یک متخصص تغذیه با بررسی توده بدن شما درصد چربی اضافی ذخیره شده در بدن شما را ارزیابی می کند و یک رژیم غذایی سالم و اصولی برای شما ارائه می دهد تا به شما در کاهش مقادیر زیادی چربی بدن کمک کند.

درمان چاقی با رژیم لاغری

چاقی معمولا با ورزش و رژیم غذایی مناسب درمان می شود، اما در صورت توصیه پزشک می توانید از روش های دیگری مانند داروهای کاهش وزن موضعی نیز استفاده کنید.

رژیم لاغری موضعی

کاهش وزن موضعی برای افرادی که نمی توانند از طریق ورزش یا رژیم غذایی از شر چربی های نواحی خاصی از بدن خلاص شوند توصیه می شود، به طور کلی افرادی که چربی زیادی در پهلوها یا قسمت های بازو دارند قادر به آب کردن آن نیستند. برای برداشتن موضعی چربی از ناحیه خاصی از بدن، کاندیدای خوبی برای جراحی کاهش وزن موضعی هستند.

اما باید توجه داشت که بسیاری از روش های لاغری پیشنهادی نیز باید با رعایت رژیم غذایی صحیح حمایت شوند وگرنه در هر دوره ای امکان عود و چاقی مجدد وجود دارد.

اول از همه، بهتر است تعریفی از رژیم غذایی و برخی اصطلاحات کاربردی داشته باشید.

تعریف رژیم غذایی


رژیم غذایی در واقع همان چیزی است که در طول روز می خورید یا می نوشید. قبل از برنامه ریزی رژیم غذایی، مهم است که کالری دریافتی صحیح خود را بدانید.

رژیم‌هایی که پزشکان برای شما تجویز می‌کنند شامل موارد زیر است که بنا به صلاحدید پزشک از آنها استفاده می‌شود.

  • رژیم با منوی ثابت
  • تغییر رژیم
  • رژیم بسته بندی
  • رژیم ترکیبی
  • رژیم های قرص
  • رژیم های غذایی انعطاف پذیر
تعریف رژیم غذایی

کالری چیست؟

کالری مقدار انرژی موجود در غذا است. برای پیروی از یک رژیم غذایی باید کالری غذا و میزان کالری مورد نیاز برای فعالیت های روزانه خود را بشناسیم و محاسبه کنیم و بر اساس میزان انرژی مورد نیاز بدنمان کالری مصرف کنیم تا بتوانیم غذایی که می خوریم را با وزن خود متعادل کنیم. رعایت مقدار کالری شرط مهمی برای داشتن وزن ایده آل است. رژیم های غذایی مورد استفاده برای کاهش وزن حاوی 1500-1000 کالری در روز هستند. این مقدار به فعالیت شما نیز بستگی دارد. به این نوع رژیم ها رژیم های کم کالری می گویند. در این نوع رژیم، باید بتوانید حداقل در یک هفته یک پوند وزن کم کنید. کالری دریافتی شما باید منحصر به فرد باشد و بر اساس اندازه، جنسیت، سن و سلامتی شما ارزیابی شود.در این زمینه متخصص تغذیه مشاور خوبی برای یک رژیم غذایی خواهد بود.

کالری چیست؟

چاقی در سنین مختلف

چاقی می تواند هر سنی را تهدید کند. چاقی در هر گروه سنی وجود دارد. به طور کلی بهتر است میزان تغذیه و کالری افراد نسبت به دوران کودکی کنترل شود تا دچار چاقی نشوند.

چاقی در کودکان و نوجوانان

چاقی و اضافه وزن به دلیل گسترش فرهنگ تک فرزندی و کاهش تعداد فرزندان در کشور ما به سرعت در بین کودکان در حال گسترش است. امروزه 42 میلیون کودک زیر پنج سال دارای اضافه وزن هستند. علل متعددی برای اضافه وزن در کودکان وجود دارد که برخی از شایع ترین آنها به شرح زیر است:

  • وراثت و ژنتیک
  • محیط و سبک زندگی
  • عدم تحرک کودک
  • مرض
چاقی در کودکان و نوجوانان

چند پیشنهاد

  • صبحانه را حذف نکنید
  • حداقل دو میان وعده سالم بخورید
  • از مجبور کردن کودکان به خوردن غذا خودداری کنید
  • از اصرار برای تمام کردن غذای خود بپرهیزید
  • به عنوان پاداش از شیرینی و شکلات خودداری کنید
  • غذاهای چرب و پر کالری را محدود کنید
  • تنقلات را از برنامه غذایی کودک خود حذف کنید
  • لبنیات کم چرب مصرف کنید
  • به جای نوشابه، دوغ و نوشیدنی های سالم را جایگزین کنید
  • به جای آب میوه های آماده از آبمیوه تازه استفاده کنید
  • از خوردن غذاهای آماده در فضای باز خودداری کنید
  • رژیم غذایی والدین خود را تغییر دهید
  • فعالیت بدنی را افزایش دهید
  • کودکان را به ورزش تشویق کنید
  • میزان سردردهای غیرفعال مانند تلویزیون، رایانه و تلفن همراه را کاهش دهید

چاقی در افراد میانسال و مسن

میانسالی و پیری بدن با کاهش متابولیسم همراه است. به این حالت حالت استراحت می گویند. در این سن سوخت و ساز بدن کاهش می یابد بنابراین نباید انتظار کاهش وزن سریع را داشته باشید و کاهش وزن نیاز به صبر و پشتکار دارد. بسیاری از متخصصان تغذیه در این سن به بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون مبتلا هستند و این افراد نباید بدون نظر پزشک فشار تغذیه ای وارد کنند. در میانسالی و سالمندی حس چشایی ضعیف شده و شدت مزه ها کمتر می شود، بنابراین افراد به نمک، ادویه و شکر روی می آورند از مصرف این مواد خودداری کنید. میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. غلات کامل را امتحان کنید. ورزش به کاهش وزن کمک می کند، اما اگر مشکلات جسمانی مانند دیسک، آرتروز، بیماری قلبی و … دارید، مطمئن شوید که شرایط خود را زیر نظر یک متخصص فعالیت بدنی مناسب دارید.

چاقی در افراد میانسال و مسن

مشکلات چاقی در دوران بارداری

چاقی یکی از مشکلات زنان باردار است که سلامت آنها و جنینشان را تهدید می کند. مادران چاق در دوران بارداری بیش از سایر مادران فشار خون، دیابت و دفع پروتئین را تجربه می کنند. یکی از توصیه‌هایی که به زنان چاق توصیه می‌شود، دستیابی به وزن مناسب قبل از بارداری است، زیرا چاقی می‌تواند بر قاعدگی و تخمک‌گذاری بعدی تأثیر بگذارد. می توانید با مشورت با متخصص تغذیه از رژیم بارداری استفاده کنید.

پرخوری عصبی

تمایل به پرخوری و پرخوری در دوره های متناوب با ناتوانی در مقاومت و کنترل این میل را پرخوری عصبی می نامند.

علل پرخوری عصبی

پرخوری عصبی علت شناخته شده ای ندارد، اما عواملی وجود دارد که بر آن تأثیر می گذارد، از جمله عوامل محیطی و اجتماعی مانند:

  • عوامل استرس
  • تبلیغات و فشار رسانه ها
  • عزت نفس پایین
  • افسردگی
  • رویدادهای زندگی
  • ژنتیک و …
پرخوری عصبی

افسردگی ناشی از چاقی

من هر روز خودم را وزن می کنم اما هنوز وزن کم نمی کنم؟
چرا صد گرم هم کم نمی کنم؟
من هر روز خودم را می کشم، دچار مشکل می شوم … چرا وزن کم نمی کنم؟
کاهش وزن مکرر یک عادت بد در زنان و مردان است که آنها را از روند کاهش وزن ناامید می کند، به خاطر داشته باشید که تجربه نشان داده است که کاهش وزن مداوم شما را ناامید می کند.

بنابراین، افرادی که بیش از حد نگران وزن خود هستند، بیشتر در معرض افسردگی هستند و اعتماد به نفس و رضایت جسمی کمتری دارند.

بر اساس مطالعات، بیش از 1900 جوان در یک مطالعه مورد مطالعه قرار گرفتند. 75 درصد آنها زن بودند و از آنها پرسیده شد که عادات افزایش وزن آنها چیست؟ محققان وزن و سلامت روان شرکت کنندگان را برای بیش از یک دهه پیگیری کردند. در این پیگیری، 80 درصد از زنانی که مرتباً خود را وزن می کردند، درگیر رفتارهای خطرناک کنترل وزن بودند.

رابطه چاقی و بیماری

شاید شنیده باشید: “پدر بیماری هر چه باشد، مادرش چاق است!!!”

آیا می دانید میزان مرگ و میر در افراد دارای اضافه وزن دو برابر افراد دارای اضافه وزن است؟

رابطه چاقی و بیماری

چاقی می تواند به طور مستقیم با بسیاری از بیماری ها مانند موارد زیر مرتبط باشد:

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • محتوای چربی بالا
  • فشار خون بالا
  • آترواسکلروز
  • کبد چرب
  • سنگ کیسه صفرا
  • آرتروز
  • اختلالات تنفسی
  • آپنه (ایست تنفسی)
  • نقرس
  • رگهای واریسی
  • ناباروری
  • سرطان
  • ریزش مو در زنان
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • فتق
  • افسردگی و

نتیجه:

همانطور که گفتیم رژیم لاغری خوب رژیمی است که مواد مغذی و مورد نیاز بدن را تامین کند و شامل پروتئین و کربوهیدرات باشد. بهتر است از رژیم های غذایی ناسالم پرهیز کنید تا از عوارض رژیم های غذایی غلط و نامناسب جلوگیری کنید و با مراجعه به یک متخصص تغذیه خوب بر اساس نوع بدن و وضعیت سلامتی خود بهترین رژیم را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید