رژیم لاغری 30 روزه در ماه رمضان مجله سلامت باریکا


ماه رمضان ماهی است که از نظر رژیم غذایی می تواند برای بدن انسان بسیار مفید باشد. داشتن رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان یکی از مهم ترین نکات است و روزه داران می توانند در این ماه مبارک به تناسب اندام و همچنین برکات معنوی دست یابند. افرادی که روزه می گیرند با رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان و پرهیز از پرخوری می توانند وزن خود را کاهش دهند. برخلاف برخی از افراد که فکر می کنند فقط در ماه رمضان باید استراحت کرد، ورزش و فعالیت بدنی نیز در این ماه مبارک بسیار مهم است. اگر در این ماه بیشتر روز را به دلیل ضعف، تشنگی و سردرد کم تحرک هستید، می توانید با تغذیه مناسب در ماه رمضان این عوارض را کاهش دهید. بهترین زمان برای ورزش 3 ساعت بعد از صبحانه یا افطار است. علاوه بر ورزش در این ماه می توانید از انواع رژیم های لاغری ماه رمضان مانند رژیم لاغری ۴ هفته ای ماه رمضان برای داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک بگیرید.

در این مقاله نکاتی برای کاهش وزن در ماه رمضان به شما ارائه می شود.

روزه گرفتن و کاهش وزن

روزه داری یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافی بدن است که اگر با 30 دقیقه ورزش در روز همراه شود، می تواند موثرترین راه برای کاهش وزن باشد، زیرا نسبت به روزهای عادی کالری بیشتری مصرف می کند و بدن چاق است. به عنوان منبع اولیه انرژی استفاده می شود. بسیاری از ورزشکاران نیز از روزه برای کاهش وزن و کاهش چربی استفاده می کنند. روزه داری یک سم زدایی طبیعی در بدن است و به دستگاه گوارش در این ماه استراحت می دهد و در نتیجه با افزایش متابولیسم کالری بیشتری مصرف می کند. روزه با اثرات مفید گوناگونی که دارد، عملکرد اندام هایی مانند کبد و کلیه را نیز تنظیم می کند.

اگرچه روزه گرفتن می تواند شروعی برای کاهش وزن و کاهش وزن باشد، اما رعایت توصیه های تغذیه ای در ماه رمضان نیز در این زمینه بسیار موثر است. زیرا رژیم غذایی نامناسب در ماه رمضان می تواند به بدن آسیب برساند و باعث بیماری شود. از طرفی برنامه غذایی هر وعده غذایی در ماه رمضان بر وعده غذایی بعدی نیز تاثیر می گذارد. مثلا مصرف زیاد غذاهای چرب در افطار باعث بی اشتهایی در صبح می شود. در زیر نمونه ای از رژیم غذایی 4 هفته ای آورده شده است.

هفته اول رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

روز اول

یک فنجان چای سبز، 3 نخل نان تست سبوس دار، 1 سیب، مقدار کمی کره، 1 لیوان شیر گرم و عسل

یک بشقاب پر از سوپ سبزیجات، 1 فنجان سالاد میوه

دو عدد گوجه فرنگی، 300 گرم گوشت قرمز کبابی، 1 لیوان ماست کم چرب

3 میوه، یک فنجان چای کم رنگ

روز دوم

یک فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست سبوس دار با کره، 1 فنجان ماست کم چرب، 2 قاشق مرباخوری کره بادام زمینی، 1 شاخه کرفس

1 عدد سیب زمینی آب پز، سالاد سبزیجات با سس لیمو و روغن زیتون

300 گرم ماهی کبابی سالاد سبزیجات

۲ عدد سیب یا ۲ عدد پرتقال، ۲ عدد بیسکویت ساقه طلایی

هفته دوم رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

روز اول

یک لیوان آب میوه و سبزیجات مخلوط، 2 نخل نان تست سبوس دار با کره، 1 فنجان چای سبز با پنیر رژیمی

300 گرم سینه مرغ آب پز، 1 لیوان سبزی پخته، 1 سیب

یک لیوان ماست کم چرب 1 عدد بیسکویت ساقه طلایی

یک فنجان چای سبز

روز دوم

یک فنجان چای سبز، 1 لیوان شیر بدن چرب، 1 ​​مشت نان تست با کره و عسل، سالاد سبزیجات

ساندویچ سینه مرغ یا بوقلمون با کاهو و گوجه فرنگی و 1 قاشق مرباخوری مایونز کم چرب

یک لیوان ماست کم چرب 1 عدد بیسکویت ساقه طلایی

یک سیب

هفته سوم رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

روز اول

یک فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست، 1 فنجان ماست کم چرب، 1 ​​تخم مرغ آب پز و 1 گوجه فرنگی

300 گرم گوشت قرمز کبابی یا بدون چربی، سالاد سبزیجات، 1 عدد سیب

2 تکه میوه، 1 لیوان ماست کم چرب یا پنیر کم چرب با 2 تا 2 بیسکویت ترد

یک فنجان چای سبز

روز دوم

یک مشت نان تست، 1 لیوان شیر گرم و 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 فنجان چای سبز، یک تکه میوه

7 قاشق غذاخوری برنج، 200 گرم قارچ، سالاد سبزیجات با گوجه فرنگی، 2 تا 3 قوطی کبریت گوشت بدون چربی

1 بشقاب سوپ سبزیجات و 2 تکه پنیر

یک فنجان چای سبز

هفته چهارم رژیم لاغری ماه مبارک رمضان

روز اول

یک فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست با کره و عسل، 10 گرم کره بادام زمینی، 2 سیب و 2 تا 3 بیسکویت ترد

300 گرم سینه مرغ، سبزیجات پخته، 1 عدد سیب زمینی آب پز، سالاد تازه

یک لیوان ماست و میوه کم چرب یا 1 لیوان آب هویج و 1 ساقه طلایی

یک فنجان چای سبز

روز دوم

یک لیوان شیر کم چرب، 1 ​​لیوان غلات صبحانه، 1 تخم مرغ آب پز، 1 فنجان چای سبز، 1 مشت نان تست

یک بشقاب سوپ سبزیجات، 1 فنجان لوبیا پخته، سالاد سبزیجات تازه با آب لیمو، 1 عدد سیب

یک فنجان چای سبز، 1 کوکی ساقه طلایی

دو میوه

نکات مهمی که در رژیم لاغری ماه مبارک رمضان باید رعایت شود

  • علاوه بر رعایت این رژیم، ورزش نیز باید در برنامه شما باشد.
  • توصیه می شود در ماه رمضان با هر وعده غذایی میوه بخورید.
  • بدن به خصوص مغز و سلول های عصبی در هنگام افطار به منابع انرژی در دسترس نیاز دارد. بنابراین مصرف کربوهیدرات های ساده مانند خرما در افطار توصیه می شود.
  • بین افطار و خواب مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
  • از مصرف مقادیر زیاد قندهای ساده مانند شکر گرانول، شیرینی ها و سایر اشکال مانند کدو سبز، سوپ و شله زرد پرهیز کنید و به جای آن از کشمش و خرما استفاده کنید.
  • از مصرف مقادیر زیاد غذاهای تند و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای خودداری کنید.
  • افطار را با مایعات گرم مانند آب، چای، شیر، سوپ، مقداری خرما شروع کنید و با غذاهای سبک و زود هضم افطار را به پایان برسانید.

اگرچه در این مقاله، نمونه رژیم لاغری ماه رمضان برای دو روز در هفته تنظیم شده است، اما نکاتی را که در بالا ذکر شد در ماه رمضان رعایت کنید تا علاوه بر حفظ سلامت، از نتایج کامل رژیم غذایی خود نیز بهره مند شوید.

منابع

  1. کتاب راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان
  2. کتاب آداب تغذیه و ماه مبارک رمضان

دیدگاهتان را بنویسید