زردآلو چقدر کالری دارد؟ خواص، ویتامین ها و فواید زردآلو را معرفی می کنیم


زردآلو یکی از محبوب ترین میوه های تابستانی است. زردآلو به عنوان میوه تازه یا برگ زردآلو مصرف می شود. زردآلو هر چه که مصرف شود فوایدی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. بیایید در مورد کالری زردآلو نیز صحبت کنیم.

آیا می خواهید هر غذایی که دوست دارید بخورید و دوباره وزن کم کنید؟

اپلیکیشن نعناع را هم اکنون نصب کنید تا بتوانید بدون محدودیت غذایی 5 کیلوگرم ماهی کم کنید 💪

زردآلو چقدر کالری دارد؟

اگرچه زردآلو میوه‌ای شیرین است، اما در هر 100 گرم آن فقط 48 کالری دارد. کالری کم زردآلو در کنار خواص و فواید بیشماری که دارد، افراد زیادی را به گنجاندن زردآلو در رژیم غذایی خود ترغیب می کند. البته هسته زردآلو به دلیل اینکه آب زیادی از دست داده است کالری بیشتری دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

زردآلو سرشار از پتاسیم و بتاکاروتن است. زردآلو همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین C و اسید فولیک را تامین می کند. اگرچه زردآلو خشک کالری و قند بیشتری دارد، اما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیز می باشد. در واقع، هسته زردآلو همان مواد تازه را در مقادیر بالاتر با تراکم بالاتر فراهم می کند.

مقدار مواد مغذی موجود در هر زردآلو

  • پروتئین: کمتر از 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • کلسترول: 0 میلی گرم
  • شکر: 3 گرم
  • سدیم: 0 میلی گرم

خوب است بدانید زردآلو کم چرب است اما دارای قدرت ویتامین A و بتاکاروتن است. هر دوی این مواد مغذی نقش آنتی اکسیدانی دارند و از سلول های بدن در برابر حمله رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

ناگفته نماند که این میوه منبع خوبی از فلاونوئیدها است. یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی که از بدن در برابر التهاب و بیماری های التهابی محافظت می کند و به همراه آن از چاقی، دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. فلاونوئیدهای اصلی میوه زردآلو کاتچین، کورستین و کلروژنیک هستند.

باید اضافه کنیم که زردآلو تازه حاوی دنیای متنوعی از ویتامین ها و مواد معدنی است. مشمول:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)
  • ویتامین E
  • بتاکاروتن
  • پتاسیم
  • لوتئین
  • زکسانتین
  • لیکوپن
  • روی
  • فلز مس
  • آهن
  • فسفر
  • منگنز
  • منیزیم

خواص زردآلو برای محتوای کم کالری آن؟

علاوه بر کم کالری بودن زردآلو، مصرف زردآلو فواید زیادی برای بدن دارد. ترکیبات زردآلو از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. در ادامه به برخی از خواص و فواید زردآلو اشاره می کنیم.

به سلامت قلب کمک کنید

زردآلو حاوی نوعی فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون و باز کردن عروق خونی کمک می کند. همچنین پتاسیم موجود در زردآلو فشار خون را کاهش می دهد. این دو با کمک سایر مواد موجود در زردآلو به سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

به کنترل قند خون کمک می کند

    علاوه بر کالری زردآلو، از خواص بالای آن غافل نشوید.

علاوه بر کالری زردآلو، از خواص بالای آن غافل نشوید.

برگ زردآلو را اغلب با مغزهایی مانند بادام، پسته، گردو، بادام آسیاب شده و غیره می خورند. گردو به دلیل داشتن چربی طبیعی، سرعت تخلیه معده و آزاد شدن گلوکز در جریان خون را کاهش می دهد. این فرآیند به کاهش قند خون کمک می کند.

هنگامی که میوه خشک با میوه های خشک با GI پایین مانند زردآلو ترکیب می شود، افزایش و کاهش قند خون یکنواخت تر می شود. برای افرادی که می خواهند از نوسانات قند خون جلوگیری کنند، خوردن زردآلو خشک و آجیل با هم می تواند یک وعده غذایی سالم باشد.

از بینایی محافظت می کند

زردآلو نیز مانند سایر میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، کدو تنبل و انبه، رنگ زیبای خود را مدیون بتاکاروتن است. بتاکاروتن نوعی ویتامین A است که از ضعیف شدن ماهیچه های چشم در اثر افزایش سن جلوگیری می کند.

ماهیچه های چشم نیز مانند سایر عضلات بدن با افزایش سن ضعیف می شوند. ضعیف شدن عضلات چشم باعث ضعف بینایی می شود که به مرور زمان پیشرفت می کند. عادت به خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از بتاکاروتن مانند زردآلو می تواند محافظت بیشتری در برابر این بیماری ایجاد کند.

پیشگیری از بیماری های عصبی

فلاونوئید کورستین در بسیاری از میوه ها از جمله زردآلو یافت می شود. روتین، جزء کورستین، برای پیشگیری از بیماری های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و بیماری های پریون نویدبخش است.

برخی از مکانیسم‌هایی که زردآلو می‌تواند کمک کند شامل اصلاح ژنتیکی (سازماندهی مجدد ژن‌های مفید و کاهش ژن‌های مضر)، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی است. آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو خواص ضد سرطانی دارند.

افزایش مصرف زردآلو می تواند بار برخی از بیماری های عصبی مانند پرخاشگری و اختلالات اضطرابی را کاهش دهد. سعی کنید زردآلو تازه و خشک بخورید.

محافظت از پوست

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و ویتامین C به دلیل خواص تقویت کننده پوست شناخته شده اند. این ترکیبات از سلول های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، لک های پوستی ایجاد شده در سال های اول رشد را کاهش می دهد و همچنین بر خاصیت ارتجاعی آن تأثیر مفیدی دارد.

بتاکاروتن یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو است که از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب بیشتر UV محافظت می کند. از آنجایی که این میوه آب زیادی دارد، یک روش آبرسانی مناسب برای پوست نیز می باشد. یک فنجان زردآلو حاوی حدود دو سوم فنجان آب است.

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است

فیبر محلول در آب میوه تأثیر مفیدی بر حرکات روده دارد و باعث افزایش حجم مدفوع در هنگام اجابت مزاج می شود. همچنین باید اضافه کنیم که این ماده اسیدهای چرب را تجزیه کرده و فرآیند گوارش را بهبود می بخشد. فیبر موجود در میوه ها نیز نقش مفیدی در درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ دارد.

به تسکین التهاب کمک می کند

جالب است بدانید که نه تنها تفاله میوه بلکه دانه های آن نیز در کاهش التهاب مفید است. در واقع، یک آزمایش حیوانی نشان داده است که روغن هسته زردآلو یک گزینه درمانی خوب برای بیماری التهابی روده است.

به گفته موسسه آرتریت، این میوه سرشار از بتا کریپتوکسانتین است. این ماده شیمیایی از سایر اشکال التهابی آرتریت جلوگیری می کند. منیزیم موجود در میوه نیز درد التهابی را کاهش می دهد.

پیشگیری از آسیب کبدی

همانطور که مطالعات نشان می دهد این میوه از بدن در برابر آسیب های کبدی محافظت می کند و علائم کبد چرب را کاهش می دهد. جالب‌تر اینکه زردآلو ارگانیک تأثیر بسیار بیشتری در بهبود و بازسازی کبد دارد.

بیایید با شما صحبت کنیم

به طور کلی مصرف میوه را باید بهترین و هوشمندانه ترین انتخاب در هر رژیمی دانست. میوه علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، بهترین گزینه برای فیبر است.

زردآلو به دلیل خواص تغذیه ای قابل توجهی که دارد، انتخابی عالی است و نگرانی در مورد کالری غیرضروری است. زیرا زردآلو کالری بالایی ندارد و تا زمانی که در مصرف آن اعتدال داشته باشید می توانید از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: webmd, stylecraze

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

دیدگاهتان را بنویسید