سس تارتار؛ فواید، عوارض احتمالی و نحوه تهیه


سس تارتار یکی از سس های استاندارد هنگام سرو غذاهای دریایی در رستوران ها است. هر آنچه که می خواهید در مورد سس تارتار و طرز تهیه آن بدانید را در این مقاله خواهید خواند.

سس تارتار چیست؟

تارتار چاشنی لذیذی است که بسته به مواد مصرفی طعم های متفاوتی دارد. این سس اغلب بافت غلیظ و خامه ای و طعمی تند دارد.

این سس معمولا با غذاهای دریایی مانند ماهی و صدف یا سیب زمینی سرخ شده سرو می شود. این سس را می توانید با انواع سالاد و ساندویچ، میگو پف کرده و مرغ آماده استفاده کنید.

روش های مختلفی برای تهیه سس تارتار وجود دارد، اما مواد اصلی آن سس مایونز، ترشی، لیموترش، شوید یا ترخون است. برخی از سس های تارتار حاوی موادی مانند روغن زیتون، سرکه سیب، جعفری، پیاز و موسیر هستند.

ارزش غذایی سس تارتار

سس تارتار بسیار کم کالری است، اما حاوی چندین ریز مغذی از جمله ویتامین K و سدیم است. ارزش غذایی 2 قاشق غذاخوری (30 گرم) سس در این جدول نوشته شده است:

کالری ۶۳
پروتئین 0.3 گرم
چربی 5 گرم
کربوهیدرات 4 گرم
سدیم 9 درصد نیاز روزانه
ویتامین E 3 درصد از نیاز روزانه
ویتامین K 13 درصد از نیاز روزانه
منگنز 1% از نیاز روزانه
قند 1.2 گرم

فواید سس تارتار

از آنجایی که این سس جزء مهمی از رژیم غذایی افراد محسوب نمی شود، نمی تواند تاثیر خاصی بر سلامت افراد داشته باشد. با این حال، در زیر به برخی از فواید این سس پرداخته ایم.

1. سلامت استخوان و پیشگیری از خونریزی

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که همراه با چربی های غذایی به راحتی توسط بدن جذب می شود. این ریزمغذی نقش مهمی در لخته شدن خون و سلامت استخوان دارد. کمبود ویتامین K در بزرگسالان نادر است، اما کمبود آن خطر خونریزی شدید را افزایش می دهد.

ویتامین K نیز برای استحکام استخوان مورد نیاز است و کمبود آن پوکی استخوان را آشکار می کند. با مصرف سس تارتار حاوی ویتامین K می توانید بخشی از نیاز روزانه خود به این ویتامین را تامین کنید.

2. سلامت قلب و عروق

طبق تحقیقات، کمبود ویتامین K باعث سفت شدن و باریک شدن عروق خونی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

3. غذاهای دریایی طعم دار

سس تارتار و غذاهای دریایی

محققان دریافته اند که بیشتر مردم علاقه ای به مصرف غذاهای دریایی ندارند و معمولا کمتر از مقدار توصیه شده این غذاها را مصرف می کنند. افزودن سس تارتار به غذاهای دریایی باعث خوش طعم شدن آن ها شده و علاقه افراد را به مصرف این نوع غذاها افزایش می دهد.

اثرات جانبی

1. افزایش احتمالی فشار خون

سس تارتار حاوی مقدار زیادی سدیم است. (طبق مطالعات، تنها در 2 قاشق غذاخوری (30 گرم) از این سس، حدود 200 میلی گرم سدیم وجود دارد.) رژیم غذایی غنی از سدیم، فشار خون و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

2. تداخل با داروهای ضد انعقاد

به دلیل محتوای بالای ویتامین K، سس تارتار می تواند در عملکرد رقیق کننده های خون مانند وارفارین اختلال ایجاد کند. بنابراین، اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، در استفاده از این سس احتیاط کنید.

3. واکنش های آلرژیک

در تهیه این سس از سس مایونز حاوی تخم مرغ استفاده می شود. اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، این سس برای شما مناسب نیست. برخی از علائم آلرژی به تخم مرغ عبارتند از استفراغ، درد معده، سوء هاضمه، اسهال، خس خس سینه، و تورم لب ها یا زبان.

البته ممکن است برخی افراد به مواد دیگر سس مانند خردل یا شوید حساسیت داشته باشند. همچنین اگر به مرکبات حساسیت دارید، آهک موجود در سس تارتار برای شما واکنش های آلرژیک ایجاد می کند.

همچنین از آنجایی که این سس حاوی تخم مرغ است، برای گیاهخواران مناسب نیست.

انواع سس تارتار

اگرچه تنوع این سس زیاد نیست اما صدها برند مختلف این سس را با مواد اولیه متفاوت تهیه می کنند. به عنوان مثال، برخی از این محصولات ممکن است حاوی عصاره ذرت با فروکتوز بالا، شکر اضافه شده، نمک اضافه شده، روغن سویا، سرکه، زرده تخم مرغ و نشاسته ذرت باشند.

حفظ سس تارتار

پس از باز شدن شیشه سس تارتار، باید آن را در یخچال قرار دهید. این سس نیز مانند سس مایونز در یخچال تا ۲ ماه تازه می ماند. سس های تارتار موجود در بازار قبل از باز شدن بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارند. با این حال، بهتر است دستورالعمل های سازنده را برای نگهداری این سس دنبال کنید. همچنین به یاد داشته باشید که سس تارتار را نمی توان در فریزر نگهداری کرد.

این سس در تمام فصول سال در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. قیمت سس تارتار با توجه به مواد به کار رفته در آن و برند آن متفاوت است.

طرز تهیه سس تارتار

تهیه سس تارتار چندان پیچیده نیست و می توانید آن را در خانه با مواد مورد علاقه خود درست کنید. پایه اصلی این سس مایونز است و اگر می خواهید سس تارتار رستورانی درست کنید باید از سس مایونز استفاده کنید. البته به جای سس مایونز می توانید از ماست یونانی ساده سرشار از پروتئین، کلسیم و پتاسیم استفاده کنید. برخی از گیاهخواران علاقه مند به این نوع سس از سس مایونز گیاهی برای تهیه آن استفاده می کنند. در ادامه طرز تهیه سس تارتار را توضیح می دهیم.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه
مقدار: 3 تا 4 فنجان
کالری: ۶۴

عناصر

  • نصف فنجان سس مایونز (بهتر است از سس مایونز خانگی استفاده کنید)؛
  • 3 قاشق غذاخوری ساقه شوید ترشی، کاملا خرد شده؛
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه؛
  • 1 قاشق غذاخوری شوید تازه یا 1 قاشق چایخوری شوید خشک (ریز خرد شده)؛
  • 1/2 یا 1 قاشق چایخوری سس Worcestershire (نوعی سس که برای طعم دادن به سایر سس ها و غذاها استفاده می شود).
  • نصف قاشق چایخوری خردل (اختیاری)؛
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم.

طرز تهیه

  1. سس مایونز، خیارشور، آبلیمو، شوید، سس ورسترشایر و خردل را در یک کاسه کوچک بریزید و مخلوط کنید تا یکدست و کرم رنگ شود.
  2. مخلوط را با نمک و فلفل مزه دار کنید. برای طعم بهتر سس، روی کاسه را بپوشانید و سس را حداقل نیم ساعت در یخچال بگذارید.
  3. سس آماده شده را در ظرف دربسته بریزید و در یخچال قرار دهید. این سس خانگی تا 1 هفته قابل استفاده است.

آخرین کلمه

اگرچه سس تارتار فواید زیادی برای سلامتی ندارد، اما در چاشنی غذا موثر است و می توانید با این نوع سس به غذاهای دلچسبی که دوست ندارید مزه دار کنید. اگر در تهیه این سس باتجربه هستید یا از آن به شکل خاصی استفاده می کنید، خوشحال می شویم در مورد آن بنویسیم.


فروشگاه چطور - مجموعه سلامت و زیبایی

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید