سس پستو؛ ارزش غذایی، خواص و روش های تهیه


پستو یک سس غلیظ و سبز ایتالیایی است که معمولاً با سیر، آجیل کاج، ریحان، پنیر و روغن زیتون درست می شود. این چاشنی طعمی قوی و منحصر به فرد دارد. در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد این سس بدانید را برای شما نوشته ایم.

ارزش غذایی پستو

سس خوش طعم پستو را می توان به جای سس پاستا، سس های خوشمزه، سس پیتزا و سس سالاد استفاده کرد. از آنجایی که این سس مغذی است، می توان آن را در رژیم های غذایی متعادل گنجاند. همچنین این سس بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است.

جدول زیر ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری (16 گرم) پستو را نشان می دهد:

کالری ۹۲
چربی 9.5 گرم
سدیم 158 میلی گرم
کربوهیدرات 0.9 گرم
فیبر 0.2 گرم
قند 0.11 گرم
پروتئین 1.4 گرم
فوتبال 33.1 میلی گرم
فسفر 36.8 میلی گرم
پتاسیم 31.8 میلی گرم
منیزیم 9.76 میلی گرم

فواید پستو

1. خواص آنتی اکسیدانی

سیر، آجیل کاج، روغن زیتون و ریحان سرشار از آنتی اکسیدان هستند. رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. فعالیت رادیکال های آزاد باعث آسیب به بدن و ایجاد بیماری می شود. مصرف منظم غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند پستو از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

برخی دیگر از بیماری هایی که پستو تا حدی احتمال ابتلا را کاهش می دهد دیابت و انواع زوال عقل مانند آلزایمر است.

2. مراقبت از قلب و عروق

روغن زیتون فواید زیادی دارد، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی. جایگزینی غذاهای پرچرب مانند مارگارین، کره، لبنیات پرچرب و سس مایونز با روغن زیتون از خطر بیماری قلبی و سکته جلوگیری می کند.

3. کاهش چربی خون

چربی های اشباع شده کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می دهند، اما غذاهای سرشار از چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع مانند پستو، کلسترول بد را کاهش می دهند و در عین حال کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهند.

4. وزن خود را تنظیم کنید

پستو عمدتاً در رژیم مدیترانه ای استفاده می شود که طبق تحقیقات انجام شده این نوع رژیم تغییرات طولانی مدتی در وزن و دور کمر افراد ایجاد می کند. پستو از نظر غذایی یکی از آن خوراکی هایی است که وزن افراد را تنظیم می کند.

عوارض پستو

1. آلرژی

معمولاً برای تهیه این سس از پارمزان (بر پایه شیر) و دانه کاج استفاده می شود و این مواد آلرژی زا هستند، بنابراین برخی از افراد ممکن است به پستو حساسیت داشته باشند. در واقع، افرادی که به محصولات لبنی یا دانه ها حساسیت دارند، ممکن است به پستو نیز حساسیت داشته باشند.

برخی از علائم آلرژی غذایی عبارتند از:

  • کهیر و تورم و خارش؛
  • تنگی نفس؛
  • معده
  • او عقب نشینی کرد؛
  • مشکل در بلع؛
  • سرگیجه

به محض مشاهده علائم شدید آلرژی غذایی، حتما به پزشک مراجعه کنید.

2. افزایش فشار خون

پستو که در فروشگاه ها فروخته می شود معمولا حاوی مقدار زیادی سدیم است. بنابراین، اگر فشار خون دارید یا باید طبق توصیه پزشک از رژیم غذایی کم نمک پیروی کنید، بهتر است از این سس ها استفاده نکنید. البته برای اینکه از این سس خوشمزه بی نصیب نمانید می توانید خودتان آن را در منزل با نمک کمتر درست کنید.

پستو را ذخیره و خریداری کنید

انواع مختلفی از این سس در فروشگاه های مواد غذایی موجود است که می توانید با توجه به ذائقه خود آن ها را انتخاب کنید. پستو سبزیجات نیز در مغازه ها به فروش می رسد و اگر گیاه خوار هستید می توانید این نوع سس را انتخاب کنید. در سس سبزیجات از پنیر یا هر نوع لبنیات دیگری استفاده نمی شود.

سبزی اصلی پستو ریحان است اما اگر به هر دلیلی این سبزی در دسترس نبود می توانید از سبزیجات دیگر برای تهیه پستو استفاده کنید. برای مثال:

  • موشک (آروگولا)؛
  • کلم؛
  • اوریگان;
  • جعفری و جعفری.

برای نگهداری پستوی خانگی باید این سس را در ظرف دربسته ای که از ورود هوا جلوگیری می کند قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. در این صورت این سس تا 5 روز سالم می ماند.

پستوی خریداری شده در فروشگاه نیز باید در یخچال نگهداری شود و تا تاریخ انقضای درج شده روی محصول مصرف شود.

طرز تهیه پستو

طرز تهیه پستو

زمان آماده سازی: 5 دقیقه
کالری: حدود 1200 کالری

مواد لازم برای تهیه 1 فنجان پستو

  • 1 فنجان برگ ریحان تازه؛
  • 3 حبه سیر؛
  • 3 قاشق غذاخوری آجیل کاج؛
  • 1/3 فنجان پارمزان رنده شده؛
  • کمی نمک کوشر و فلفل سیاه تازه آسیاب شده (برای طعم دادن به سس)؛
  • یک سوم فنجان روغن زیتون.

طرز تهیه

  1. ریحان، سیر، آجیل کاج و پارمزان را در مخلوط کن یا غذاساز مخلوط کنید.
  2. مواد را با نمک و فلفل مزه دار کرده و خوب مخلوط کنید.
  3. قبل از اینکه مواد را از مخلوط کن خارج کنید، روغن زیتون را به مواد اضافه کنید و مقداری دیگر هم بزنید.
  4. پستو آماده است. در ظرف در بسته و در یخچال به مدت 5-7 روز قابل نگهداری است.

چند نکته برای تهیه پستو بهتر

پستو دستور العمل ساده ای دارد. اگر می خواهید با این سس خلاقیت به خرج دهید، می توانید از گوجه فرنگی، زیتون یا فلفل قرمز سرخ شده استفاده کنید. در همه انواع پستو برای طعم دادن به سیر، نمک و پنیر کهنه استفاده می شود. از روغن زیتون و آجیل کاج برای مرطوب و ترد نگه داشتن سس استفاده می شود.

اگر گیاهخوار هستید، می توانید پنیر را حذف کنید و به جای آن از یک نوع مخمر استفاده کنید. علاوه بر این، به جای آجیل کاج، می توانید هر نوع دانه ای (مانند تخمه آفتابگردان یا تخم کتان) یا سایر مغزها را در سس قرار دهید. مطمئناً می توانید این سس را بدون دانه و آجیل درست کنید.

آخرین کلمه

پستو را می توان با انواع غذاها استفاده کرد. تا زمانی که به مواد به کار رفته در این سس حساسیت ندارید، می توانید با خیال راحت از این سس استفاده کنید.

این سس را می توان با انواع سبزیجات و دانه ها درست کرد که هر کدام طعم متفاوتی ایجاد می کنند. اگر پستو را خلاقانه تهیه کرده اید و به طعم دلپذیرتری دست یافته اید، خوشحال می شویم که تجربه خود را با ما در میان بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه سلامت و زیبایی

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید