غذاهای التهابی غذاهای التهاب زا چیست؟


بسته به شرایط، التهاب می تواند برای بدن مفید یا مضر باشد. برخی از غذاها التهاب زا هستند.

باید در نظر داشت که التهاب واکنش طبیعی بدن برای محافظت از خود در برابر بیماری و آسیب است و می تواند روند بهبودی را تسریع کند. از یک سو، التهاب شدید و مداوم می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری و چاقی شود. جالب است بدانید غذایی که می خوریم نیز در التهاب بدن نقش دارد. در این مقاله به بررسی شش غذای التهاب آور می پردازیم.

غذاهای التهابی

برخی از غذاها التهاب زا هستند، مانند:

شربت قند و فروکتوز

شیرین کننده های طبیعی (ساکارز) و شربت فروکتوز دو افزودنی هستند که در رژیم غذایی غربی یافت می شوند. 50 درصد قند را گلوکز و 50 درصد دیگر را فروکتوز تشکیل می دهد، در حالی که شربت فروکتوز حاوی 45 درصد شکر و 55 درصد فروکتوز است.

یکی از دلایل مضر بودن شیرین کننده ها این است که می توانند خطر التهاب و در نهایت بیماری های مختلف را افزایش دهند.

مطالعات بر روی موش هایی که از رژیم غذایی غنی از ساکارز تغذیه می کردند همچنین نشان داد که سرطان سینه به دلیل پاسخ التهابی بدن به قند بر ریه ها نیز تأثیر می گذارد.

در مطالعه دیگری، اثر ضد التهابی امگا 3 بر روی موش هایی که رژیم غذایی پر قند داشتند، تأثیر گذاشت.

مطالعات تصادفی افزایش سطح اسید اوریک را در افرادی که نوشابه‌های گازدار، شیر یا آب می‌نوشیدند، نشان داده است. علمی که منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود.

شکر نیز به دلیل وجود فروکتوز در این ماده می تواند مضر باشد.

با این حال، میزان فروکتوز موجود در میوه ها و سبزیجات برای بدن مفید است. اما مصرف مقادیر زیاد شیرین کننده ها قطعا برای بدن مضر است.

مصرف زیاد فروکتوز با چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، کبد چرب، سرطان و بیماری کلیوی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف فروکتوز منجر به التهاب سلول های اندوتلیال در رگ های خونی می شود که در نهایت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد فروکتوز منجر به افزایش نشانگرهای التهابی در موش و انسان می شود.

آب نبات، شکلات، کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و برخی از لوبیاها مملو از شیرین کننده هستند.

چربی های ترانس مصنوعی

چربی های ترانس مصنوعی یکی از ناسالم ترین چربی ها هستند. این چربی ها با افزودن هیدروژن به چربی های غیراشباع که به صورت مایع هستند تولید می شوند تا پایداری و ماندگاری مشابه چربی های جامد داشته باشند. بیشتر کره های گیاهی حاوی چربی های ترانس هستند و اغلب برای ماندگاری طولانی تر به غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند.

برخلاف چربی های ترانس موجود در لبنیات و فرآورده های گوشتی، چربی های مصنوعی منجر به التهاب و بیماری های مختلف می شود. مصرف چربی های ترانس مصنوعی علاوه بر کاهش سطح کلسترول خوب (HDL)، عملکرد سلول های اندوتلیال عروق خونی را مختل کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

مصرف چربی‌های ترانس مصنوعی سطح ماکروهای التهابی مانند پروتئین واکنش‌گر C را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، تحقیقات نشان داد که میزان این پروتئین در زنانی که مقادیر زیادی از این چربی ها را مصرف می کردند، 78 درصد بیشتر بود.

مطالعات بر روی مردان و زنان سالم با کلسترول بالا نیز نتایج مشابه و افزایش سطح نشانگرهای التهابی را در پاسخ به چربی های ترانس نشان داد.

سیب زمینی سرخ کرده، فست فود، پاپ کورن، برخی از کره های گیاهی، کیک ها و کلوچه ها سرشار از چربی ترانس هستند.

روغن سبزیجات

در طول قرن بیستم، مصرف روغن نباتی طرفداران زیادی پیدا کرد. برخی از محققان معتقدند مصرف برخی از روغن های گیاهی مانند روغن سویا به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 6 می تواند منجر به واکنش های التهابی در بدن شود.

اگرچه اسیدهای چرب امگا 6 مورد نیاز بدن هستند، اما در برخی از رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی بیشتر از نیاز بدن یافت می شوند. در واقع، متخصصان مصرف بیشتر غذاهای امگا 3 مانند ماهی های چرب را برای افزایش جذب امگا 6 و خواص ضد التهابی امگا 3 توصیه می کنند.

در یک مطالعه بر روی موش های با نسبت 20: 1، امگا 6 و امگا 3، سطوح بالاتری از نشانگرهای التهابی در مقایسه با نسبت 1: 1 یا 5: 1 مشاهده شد. تحقیقات کنترل شده نشان می دهد که اسید لینولئیک، یک اسید چرب امگا 6، هیچ تاثیری بر ماکروهای التهابی ندارد.

روغن نباتی به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود و جزء مهمی از غذاهای فرآوری شده است.

کربوهیدرات های ساده

کربوهیدرات ها برای بدن مضر هستند، با این حال، همه کربوهیدرات ها مضر نیستند.

انسان های باستان هزاران سال از علف، ریشه و میوه های غنی از فیبر و کربوهیدرات های فرآوری نشده استفاده می کردند. با این حال، کربوهیدرات های ساده می توانند باعث التهاب شوند. یک فیبر کربوهیدرات ساده گرفته می شود. فیبر یکی از موادی است که باعث افزایش احساس سیری، کنترل سطح قند خون و تغذیه باکتری های مفید روده از فیبر می شود.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن کربوهیدرات های ساده در رژیم های غذایی مدرن رشد باکتری های مضر روده را تحریک می کند و در نهایت خطر چاقی و بیماری های التهابی روده را افزایش می دهد. کربوهیدرات های ساده دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باعث افزایش سطح قند خون می شوند.

تحقیقات روی افراد میانسال نشان داده است افرادی که غذاهای با شاخص گلیسمی بالا مصرف می کنند 2.9 بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه هستند. در یک مطالعه کنترل شده بر روی مردان جوان و سالمی که 50 گرم کربوهیدرات ساده به شکل نان سفید مصرف کردند، علائم قند خون بالا و افزایش نشانگرهای التهابی را نشان دادند.

کربوهیدرات های ساده در آب نبات، نان، ماکارونی، خمیرهای شیرینی، حبوبات، کلوچه ها، کیک ها و تمام غذاهای حاوی افزودنی های قندی یا آرد یافت می شوند.

مصرف بیش از حد الکل

نوشیدن الکل در حد اعتدال فواید سلامتی دارد. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. یک مطالعه افزایش نشانگرهای CRP التهابی را به دنبال مصرف الکل نشان داد. هرچه مصرف الکل بیشتر باشد، سطح این شاخص بالاتر است. افرادی که مقدار زیادی الکل مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد که سم باکتریایی را از کلون و به بدن دفع کنند. این وضعیت سندرم نشت روده نامیده می شود که می تواند منجر به گسترش التهاب و آسیب اندام شود.

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از مصرف الکل، مصرف الکل به صورت متعادل و با رعایت استانداردهای مجاز نوشیدن برای آقایان و خانم ها توصیه می شود.

گوشت فرآوری شده

مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان معده و روده بزرگ مرتبط است.

سوسیس، بیکن و ژامبون از جمله گوشت های فرآوری شده هستند. گوشت فرآوری شده حاوی محصول نهایی پیشرفته تری از گلیکاسیون نسبت به سایر گوشت ها است که با پختن گوشت و سایر غذاها در دمای بالا ایجاد می شود و می تواند منجر به التهاب شود. در میان بیماری‌های مرتبط با خوردن گوشت فرآوری‌شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار بیشتر از سایر بیماری‌ها است. اگرچه عوامل زیادی در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند، اما واکنش‌های التهابی سلول‌های روده بزرگ به گوشت نیز مؤثر است. بودن.

نتیجه

التهاب در پاسخ به محرک هایی رخ می دهد که پیشگیری از برخی از آنها از جمله عفونت ها، جراحات و بیماری ها دشوار است. با این حال، می توانید کنترل بیشتری روی عواملی مانند رژیم غذایی خود داشته باشید.

برای سالم ماندن، با محدود کردن مصرف غذاهایی که باعث التهاب می شوند، خطر این واکنش را به حداقل می رسانید. همچنین می توانید غذاهای ضد التهابی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید