غذاهای چربی سوز و اثر حرارتی آنها


غذاهای ترموژنیک حاوی عناصری هستند که به طور طبیعی باعث افزایش متابولیسم و ​​چربی سوزی می شوند. این غذاهای چربی سوز سرشار از چربی یا پروتئین هستند که برای هضم به انرژی بیشتری نیاز دارند و در نتیجه متابولیسم شما را افزایش می دهند. هنگامی که یک رژیم غذایی پر کالری می خورید، حتی در حالت استراحت، متابولیسم شما بالاتر از حد طبیعی خواهد بود که به آن «اثر گرمایی غذا» می گویند.

عوامل زیادی مانند سن، هورمون ها، تعداد وعده های غذایی و مقدار آن بر اثر حرارتی غذا برای هر فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، وعده های غذایی بزرگتر به انرژی بیشتری برای هضم، ذخیره و جذب بدن نیاز دارند. بنابراین، وعده‌های غذایی بزرگ‌تر نسبت به وعده‌های غذایی کوچک‌تر، اثر ترموژنیک (اثر حرارتی غذا) بیشتری دارند. توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیشتر غذاهای چربی سوز به طور کلی منجر به کاهش وزن قابل توجهی نمی شود.

در اینجا برخی از بهترین چربی سوزهایی که می توانید برای دستیابی به اثر حرارتی بخورید آورده شده است:

1. ماهی

ماهی نه تنها منبع خوبی از پروتئین است، بلکه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش التهاب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهند و همچنین ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشند و ممکن است بتوانیم ماهی را به عنوان یک غذای چربی سوز طبقه بندی کنیم. به گزارش یو اس نیوز، برخی از بهترین ماهی ها برای خوردن عبارتند از: سالمون، ساردین، قزل آلا

2. زرد چوبه

زردچوبه یک ماده غذایی چربی سوز است

زردچوبه یکی از ادویه هایی است که همه باید در آشپزخانه داشته باشند، زیرا نه تنها می توانید آن را به غذای خود اضافه کنید، بلکه به کاهش التهاب نیز کمک می کند. این ادویه فوق العاده همچنین می تواند به جلوگیری از تجمع چربی در بافت ها و اندام هایی مانند معده و کبد کمک کند، بنابراین می توان این ادویه را در غذاهای چربی سوز گنجاند.

3. چای سبز

چای سبز حاوی کافئین و اپی گالوکاتچین گالات است، یک آنتی اکسیدان قوی که با چربی سوزی و کاهش چربی شکم مرتبط است. چای سبز علاوه بر جایگزینی عالی برای قهوه، ممکن است اثرات محدودی در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها داشته باشد.

4. زنجبیل

زنجبیل یکی از غذاهای چربی سوز است

زنجبیل نیز مانند سایر غذاهای تند (مانند سیر و فلفل) خاصیت چربی سوزی دارد. همچنین نشان داده شده است که زنجبیل از استرس اکسیداتیو (نوعی پیری سلولی) جلوگیری می کند، دارای خواص ضد التهابی است و کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد. همچنین می تواند آترواسکلروز را که یک تجمع خطرناک چربی در شریان ها و رگ های خونی است، کاهش دهد. استفاده از این ماده مغذی همچنین یک راه عالی برای خلاص شدن از شر سموم بدن در هنگام بیماری است.

5. فلفل

فلفل یکی از غذاهای چربی سوز است

خوردن فلفل، مانند فلفل هالوپین، یک راه طبیعی و کم کالری برای افزایش متابولیسم است. حتی اگر علاقه زیادی به استفاده از آلوپینو ندارید، افزودن مقدار کمی فلفل به رژیم غذایی خود (می توانید از فلفل قرمز یا فلفل سیاه نیز استفاده کنید) به سرعت متابولیسم شما کمک می کند. بیشتر فلفل ها حاوی آنتی اکسیدانی به نام کپسایسین هستند که می تواند باعث احساس سیری شود، از پرخوری جلوگیری کند و به سوزاندن کالری بیشتر و در نهایت کاهش چربی بدن کمک کند. در نتیجه فلفل ها را قطعا می توان در رده مواد غذایی چربی سوز قرار داد.

6. روغن MCT

اگر تا به حال نام «رژیم کتو» یا رژیم ناشتا را شنیده اید، احتمالاً نام این روغن را شنیده اید. MCT مخفف “تری گلیسیرید زنجیره متوسط” است، نوعی چربی اشباع شده که فواید زیادی دارد، از جمله بهبود شناخت مغز برای کمک به مدیریت وزن. می توانید از این روغن مفید برای تسریع روند چربی سوزی استفاده کنید.

7. قهوه

ما عاشق قهوه هستیم (و نه فقط به این دلیل که یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است!). قهوه منبع طبیعی کافئین است که می تواند خلق و خو و عملکرد ما را بهبود بخشد. ما قهوه را به دلیل توانایی آن در بیدار کردن ما و طعم عالی آن دوست داریم، در حالی که کافئین همچنین می تواند متابولیسم را افزایش داده و به چربی سوزی کمک کند. آیا به دنبال قهوه ای هستید که بتواند همه این کارها را انجام دهد؟ بنابراین قهوه خود را بدون شیرین کننده یا خامه بنوشید تا فواید چربی سوزی و افزایش انرژی را تجربه کنید. قهوه بدون شک چربی سوز است.

8. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از غذاهایی است که باعث چربی سوزی می شود

اگر با روغن زیتون طبخ می کنید؛ بنابراین شما انتخاب هوشمندانه ای داشته اید، زیرا یکی از سالم ترین چربی هایی است که می توانید با آن بپزید. روغن زیتون می تواند متابولیسم را افزایش داده و بافت چربی را کاهش دهد. همچنین می تواند با تحریک آنزیمی که به شما می گوید چه زمانی سیر هستید، برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. روغن زیتون بهتر است با سالاد، پاستا، «به شکل طبیعی» مصرف شود. هنگام پخت با روغن زیتون، حتما از حرارت متوسط ​​استفاده کنید، زیرا نقطه دود نسبتاً کمی دارد.

9. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از غذاهایی است که باعث چربی سوزی می شود

سرکه سیب ماده شگفت انگیزی است که خواص «شفابخش» بسیاری دارد! سرکه سیب حاوی اسید استیک است. این اسید به سرکه بوی ترش و طعم تند می دهد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.سرکه سیب می تواند با افزایش احساس سیری، کاهش قند خون و کاهش سطح انسولین به کاهش وزن افراد کمک کند.

10. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از غذاهای چربی سوز است

تخم مرغ نه تنها سرشار از آمینو اسیدهای خوب و منبع عالی پروتئین است، بلکه یک غذای گرمازا عالی است. اگر به دنبال کاهش وزن و به حداقل رساندن احساس گرسنگی هستید، تخم مرغ راهی عالی برای افزایش احساس سیری برای دوره های طولانی تر است.تخم مرغ کالری کمی دارد و به لطف محتوای پروتئین بالایی که دارد، می تواند به افزایش متابولیسم کمک کند. تخم مرغ را نمی توان به غذاهای چربی سوز تقسیم کرد، اما قطعا یکی از بهترین غذاها در رژیم های کاهش وزن است.

غذاهای کالری به تنهایی برای شما کافی نیستند

در حالی که یک رژیم غذایی مبتنی بر کالری احتمالاً تأثیر طولانی مدت کمی خواهد داشت. اما وقتی با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ترکیب شوند، می توانند ابزاری قدرتمند برای افزایش متابولیسم باشند.

اگر امروز نمی خواهید تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، ایجاد تغییرات کوچک می تواند شروع خوبی برای دستیابی به اهداف سلامتی شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید