قهوه یا چای | کافئین بیشتر از چای یا قهوه است | قهوه یا چای بهتره


قهوه و چای محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان هستند و فواید مشابهی دارند.
در این مقاله به مقایسه قهوه و چای سیاه می پردازیم تا دستان شما هنگام انتخاب باز باشد.

حاوی کافئین است

کافئین در بسیاری از نوشیدنی ها از جمله چای و قهوه یافت می شود و فواید یا عوارض جانبی برای سلامت انسان دارد. البته میزان کافئین بستگی به زمان آماده سازی، میزان مصرف و روش تهیه دارد.

میزان کافئین قهوه دو برابر چای است.

مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین مضر نیست. 240 میلی لیتر قهوه حاوی 95 میلی گرم کافئین است، در حالی که همین مقدار چای حاوی 47 میلی گرم کافئین است.

مصرف کافئین خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش می دهد و عملکرد فیزیکی و ذهنی ورزشکاران را بهبود می بخشد. کافئین یک محرک قوی برای سیستم اعصاب مرکزی است، بنابراین ماده ای است که عملکرد ورزشکاران را بهبود می بخشد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین به افزایش قدرت و قدرت بدن در حین ورزش کمک می کند. از آنجایی که این ماده روی ذهن نیز اثر می گذارد، به بهبود عملکرد ارگانیسم در فعالیت های ساده و سنگین کمک می کند.

مطالعات روی 48 نفر که 75 و 150 گرم کافئین مصرف کردند نشان داد که آنها نسبت به افراد کنترل واکنش بهتر، حافظه قوی‌تر و پردازش اطلاعات بیشتری داشتند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین همچنین با بهبود حساسیت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

جالب اینجاست که مصرف متعادل کافئین از زوال عقل، بیماری آلزایمر، سندرم های متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی جلوگیری می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و در نتیجه خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن به حداقل می رسد.

چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنولیک هستند که علاوه بر طعم خوب چای و قهوه، فواید سلامتی نیز دارند.

تیافلاوین، تیاروبیزین و کاتچین ها از پیشرفت سلول های سرطانی ریه و روده بزرگ جلوگیری می کنند و در نهایت آنها را از بین می برند.

مطالعات روی سلول های سرطانی نشان می دهد که چای سیاه دارای خواص ضد سرطانی است، اما برای اثبات این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

مطالعات روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که اسید کلروژنیک موجود در قهوه به عنوان یک مهارکننده رشد سلول های سرطانی عمل می کند و از سرطان کبد و روده پیشگیری می کند.

پلی فنول ها علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهند.

قهوه و چای
قهوه و چای

با توجه به حفظ سلامت قلب و محافظت از عروق خونی، مکانیسم اثر به شرح زیر است:

  • گشاد شدن رگ های خونی: آزاد شدن رگ ها و افزایش فشار خون.
  • اثر ضد رگ زایی: تشکیل رگ های خونی که سلول های سرطانی را تغذیه می کنند را مسدود می کند.
  • اثر ضد آتروژنیک: از تشکیل پلاک در عروق خونی جلوگیری می کند و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

مطالعه روی 34670 زن سالم که 5 فنجان قهوه در روز می نوشیدند نشان داد که خطر سکته مغزی در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشیدند 23 درصد کاهش می یابد.

سطح انرژی خود را افزایش دهید

قهوه و چای به طرق مختلف سطح انرژی را افزایش می دهند.

تاثیر قهوه

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح انرژی می شود. کافئین با افزایش سطح دوپامین و مسدود کردن آدنوزین باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می شود.

دوپامین پیام رسان شیمیایی است که مسئول تأثیر وحشتناک مصرف قهوه است، زیرا ضربان قلب را افزایش می دهد. همچنین بر روی سیستم مغز تأثیر می گذارد و قهوه را معتاد می کند.

برعکس، آدنوزین باعث خواب آلودگی می شود. کافئین با مسدود کردن آدنوزین احساس خستگی را کاهش می دهد.

جالب است بدانید که بدن شما 95 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند، اما حداکثر غلظت آن در خون 15 دقیقه پس از مصرف کافئین است. به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می دهند زمانی که به انرژی نیاز دارند قهوه بنوشند.

تاثیر چای

اگرچه چای کافئین کمی دارد، اما سرشار از ال تیانین است، آنتی اکسیدانی قوی که مغز را تحریک می کند. برخلاف کافئین، دارای خواص کاهش استرس است که میزان امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد و باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف L-theanine کافئین دار، مانند چای، هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد. به همین دلیل، بسیاری از مردم ترجیح می دهند برای استراحت یا افزایش انرژی خود چای بنوشند.

فواید برای کاهش وزن

از آنجایی که قهوه حاوی مقادیر زیادی کافئین است، می تواند به کاهش وزن کمک کند و یکی از نکات کلیدی برای کاهش وزن باشد.

کافئین میزان سوخت کالری را بین سه تا سیزده درصد افزایش می دهد و اثر آن تا سه ساعت پس از مصرف باقی می ماند.

قهوه همچنین با جلوگیری از تولید سلول های چربی به چربی سوزی کمک می کند. برخی تحقیقات این را به وجود اسید کلروژنیک نسبت می دهند.

مطالعه ای روی 455 نفر که به طور منظم قهوه مصرف می کردند، کاهش بافت چربی را نشان داد. نتایج مشابه در تحقیقات بیشتر نشان داد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن بدن و متابولیسم چربی در موش کمک می کند.

از سوی دیگر، پلی فنول های موجود در چای مانند تیافلاوین به کاهش وزن کمک می کند.

تیافلاوین همچنین لیپاز پانکراس را مهار می کند، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی ایفا می کند.

مطالعات نشان می دهد که پلی فنول چای باعث کاهش چربی خون و کاهش وزن می شود.

پلی فنول های چای تنوع میکروب های روده یا میکروب های سالم موجود در روده را تغییر می دهند و در نتیجه بر وزن تاثیر می گذارند. تغییرات در باکتری های روده می تواند از افزایش وزن و تجمع چربی جلوگیری کند.

بهترین چیست؟ چای یا قهوه

اگرچه مصرف قهوه عوارضی مانند مشکلات قلبی، افزایش ضربان قلب و فشار خون دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن در حد اعتدال هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای و قهوه متفاوت است، اما هر دو منبع عالی از ترکیباتی هستند که از بدن در برابر بیماری های قلبی یا انواع سرطان ها محافظت می کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند مصرف قهوه می تواند از بیماری پارکینسون پیشگیری کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی را کاهش دهد. برعکس، چای از سنگ کلیه و آرتریت نیز جلوگیری می کند.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای است و برای کسانی که به انرژی بیشتری نیاز دارند مناسب است. با این حال، مصرف آن می تواند باعث برانگیختگی یا اختلال خواب در افراد حساس شود.

همچنین به دلیل تأثیر کافئین بر مغز، مصرف مقادیر زیاد آن می تواند فرد را به کافئین معتاد کند.

افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید چای بنوشند. چای حاوی ال تیانین است، اسید آمینه ای که خاصیت آرام بخشی دارد و علاوه بر احساس آرامش، سطح هوشیاری را نیز افزایش می دهد.

همچنین می توانید دمنوش های گیاهی بدون کافئین مصرف کنید. در حالی که این چای ها فواید یکسانی ندارند، اما بدون فواید هم نیستند.

نتیجه

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند.

علاوه بر این، محتوای بالای کافئین قهوه به افزایش سطح انرژی کمک می کند، در حالی که ترکیب کافئین و ال تیانین در چای سیاه انرژی کمتری به شما می دهد.

هر دو نوشیدنی در صورت مصرف متعادل بی خطر هستند و انتخاب آنها به ترجیحات و ذائقه فرد و همچنین میزان حساسیت به کافئین بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید