لوتئین چیست؟ همه چیز درباره این ماده مفید برای چشم


لوتئین یک رنگدانه طبیعی به نام کاروتنوئید است. این رنگدانه مربوط به بتاکاروتن و ویتامین A (A) است و بسیاری از مردم آن را ویتامین چشم می نامند. آیا می دانید کدام غذاها حاوی لوتئین هستند و فواید دیگر آن چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این کاروتنوئید مفید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

لوتئین چیست؟

لوتئین یکی از 2 کاروتنوئید اصلی موجود در چشم انسان (ماکولا و شبکیه) است و به نظر می رسد به عنوان یک فیلتر نور برای محافظت از چشم در برابر آسیب های خورشید عمل می کند.

تفاوت بین لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین دو کاروتنوئید و رنگدانه مهم هستند که در میوه ها و سبزیجات زرد یا قرمز تولید می شوند. این 2 کاروتنوئید از نظر ساختاری بسیار شبیه به هم هستند و فقط تفاوت جزئی در آرایش اتمی آنها وجود دارد. هر دوی این رنگدانه‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند، بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و فواید سلامتی زیادی دارند، اما بیشتر برای محافظت از چشم شناخته شده‌اند.

  • لوتئین و زآگزانتین از پروتئین ها، چربی ها و DNA بدن شما در برابر عوامل استرس زا محافظت می کنند و حتی می توانند به بازیافت گلوتاتیون، یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های بدن، کمک کنند.
  • اثر آنتی اکسیدانی این 2 ماده می تواند میزان کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد و در نتیجه احتمال تجمع پلاک در رگ های خونی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
  • لوتئین و زآگزانتین با جذب انرژی نور اضافی به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند. به نظر می رسد این 2 ماده از چشمان شما در برابر نور آبی مضر محافظت می کنند.
  • لوتئین و زآگزانتین تنها کاروتنوئیدهای رژیمی هستند که در شبکیه و به ویژه در ماکولا (پشت چشم) تجمع می یابند. از آنجایی که مقدار این 2 ماده در ماکولا زیاد است، به آنها رنگدانه ماکولا نیز می گویند.
  • این 2 ماده از چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. چشم ها در معرض اکسیژن و نور هستند که رادیکال های آزاد اکسیژن مضر تولید می کنند. لوتئین و زآگزانتین این رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، بنابراین رادیکال های آزاد نمی توانند به سلول های چشم آسیب برسانند.
  • این 2 کاروتنوئید با هم بیشترین تاثیر را دارند.

چه غذاهایی حاوی لوتئین هستند؟

آبان عطار

چه غذاهایی حاوی لوتئین هستند؟

لوتئین و زآگزانتین عمدتا در میوه ها و سبزیجات زرد و قرمز یافت می شوند، اما در سبزیجات سبز نیز یافت می شوند. برخی از غذاهای غنی از لوتئین عبارتند از:

چربی جذب لوتئین و زآگزانتین را افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است از موادی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و کره در کنار سالادها و غذاهای حاوی این کاروتنوئیدها استفاده کنید.

فواید لوتئین

1. پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن

لوتئین موجود در غذا معمولا از بیماری هایی که باعث کاهش بینایی در بزرگسالی می شود جلوگیری می کند. یکی از این بیماری ها دژنراسیون ماکولا یا AMD وابسته به سن است. مصرف مکمل های لوتئین به مدت 36 هفته می تواند برخی از علائم AMD را کاهش دهد. مصرف حداقل 3 ماه با دوز بیشتر از 5 میلی گرم، به ویژه با سایر کورتیکواستروئیدها، ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. با این حال، لوتئین نمی تواند از بدتر شدن AMD در طول زمان جلوگیری کند.

2. کاهش خطر ابتلا به آب مروارید

مقدار زیاد لوتئین در رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید همراه است. البته تاثیر مکمل لوتئین بر افراد مبتلا به آب مروارید مشخص نیست.

3. کاهش عوارض رتینوپاتی دیابتی

بر اساس آزمایشات حیوانی، مصرف لوتئین و زآگزانتین باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود که عامل آسیب چشم است.

4. کاهش عوارض جداشدگی شبکیه

موش های مبتلا به جداشدگی شبکیه 45 درصد کمتر از گروه کنترل پس از تزریق لوتئین مرگ سلولی داشتند.

5. کند کردن روند التهاب چشم در بیماران مبتلا به یووئیت

یووئیت یک بیماری التهابی در لایه میانی چشم است. مصرف لوتئین و زآگزانتین می تواند به کاهش روند التهابی کمک کند.

6. محافظت از پوست

فواید لوتئین و زآگزانتین برای پوست در سال های اخیر کشف شده است. خواص آنتی اکسیدانی این 2 ماده از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند و از پیری و سرطان ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

سایر مزایای ذکر شده برای این کاروتنوئید عبارتند از:

  • حفظ سلامت مغز؛
  • بهبود سلامت شناختی؛
  • بهبود عملکرد قلب و عروق.

بیماری هایی که مصرف لوتئین بر آنها تأثیر نمی گذارد

تحقیقات در مورد فواید لوتئین و زآگزانتین ادامه دارد، اما این 2 ماده لزوما برای درمان همه بیماری ها استفاده نمی شوند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • دیسپلازی برونش Revari در نوزادان نارس.
  • بیماری شدید روده یا انتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس؛
  • بهبود بینایی در افراد مبتلا به رتینیت پیگمانتوزا؛
  • خطر شروع زودرس دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن.

با این حال، مصرف لوتئین و زآگزانتین برای حفظ سلامت کلی چشم مفید است.

مصرف لوتئین

لوتئین - مقدار لوتئین مصرف شده

میزان مصرف لوتئین و زآگزانتین به میزان فشار وارد شده به بدن شما بستگی دارد. به عنوان مثال، افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری دارای کاروتنوئیدهای کمتری هستند و بنابراین به لوتئین و زآگزانتین بیشتری نیاز دارند. به طور کلی مصرف 6 تا 10 میلی گرم لوتئین در روز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی همراه است. علاوه بر این، طبق تحقیقات، مصرف 10 میلی‌گرم لوتئین و 2 میلی‌گرم زآگزانتین به میزان زیادی دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. البته بهتر است در مورد میزان لوتئین با پزشک خود صحبت کنید.

  • 1 فنجان کلم پیچ پخته 44 میلی گرم، 1 فنجان اسفناج پخته 26 میلی گرم و 1 فنجان کلم بروکلی 3 میلی گرم لوتئین دارد.
  • لوتئین به عنوان مکمل در داروخانه ها نیز موجود است. این مکمل ها به طور کلی روزانه به مقدار 10 تا 20 میلی گرم برای بزرگسالان و به مدت 3 سال مصرف می شوند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی لوتئین هستند و معمولا هر قرص حاوی مقدار کمی از این ماده، حدود 0.25 میلی گرم است.

عوارض جانبی لوتئین

تاکنون عوارض جانبی کمی برای مکمل های لوتئین و زآگزانتین گزارش شده است. علاوه بر این، تحقیقات چشمی نشان داد که استفاده از مکمل‌های لوتئین و زآگزانتین به مدت 5 سال هیچ عارضه‌ای نداشت. در بین عوارض قرص لوتئین تنها عارضه آن زرد شدن خفیف پوست است که ضرری ندارد. علاوه بر این، تنها 1 مورد تشکیل کریستال چشم در یک زن مسن گزارش شد که 20 میلی گرم مکمل لوتئین در روز همراه با رژیم غذایی غنی از لوتئین به مدت 8 سال مصرف می کرد. هنگامی که این فرد مصرف مکمل را متوقف کرد، کریستال های یک چشم ناپدید شد.

به نظر می رسد لوتئین خوراکی تا 20 میلی گرم به عنوان بخشی از رژیم غذایی یا به عنوان مکمل بی خطر باشد. همچنین به نظر می رسد برای افرادی که باردار یا شیرده هستند بی خطر باشد.

تداخلات دارویی لوتئین

تا به امروز هیچ تداخل دارویی خاصی برای لوتئین گزارش نشده است.

شما بگو

چقدر در مورد لوتئین می دانید؟ آیا تا به حال از این ماده مغذی برای حفظ سلامت چشمان خود استفاده کرده اید؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید و این مقاله را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. .


فروشگاه چطور - مجموعه سلامت و زیبایی

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید