مصرف شیر کامل برای این افراد بی خطر است


مصرف شیر کامل برای این افراد بی خطر است


به گزارش ایلنا، انواع شیرهای صنعتی بر اساس تفاوت میزان چربی هر کدام نامگذاری شده و به دو دسته کلی شیر کامل یا خام (پرچرب) و شیر کم چرب تقسیم می شوند. شیر کامل شیری است که چربی طبیعی آن حذف نشده و تقریباً بیش از 3 درصد چربی دارد. چربی شیر کم چرب، اما حدود نیم درصد.


برخی از برندهای لبنی، شیری با درصد چربی متفاوتی مانند 1.5 درصد تولید می کنند و این کار را با کمک دستگاهی به نام جداکننده یا جداکننده انجام می دهند. از چربی جدا شده از شیر برای تهیه خامه و کره استفاده می شود.


در اکثر برنامه های غذایی استاندارد، توصیه می شود که مصرف لبنیات پرچرب خود را به دلیل اثرات مخرب چربی های اشباع شده و محتوای کالری بالای آنها محدود کنید. شیر کامل از این نظر خوب نیست، اما یک لیوان مواد مغذی زیادی دارد. سارا چیذری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است که مواد مغذی یک لیوان شیر حتی بیشتر از مواد مغذی یک لیوان آب میوه طبیعی است.


شیر کامل؛ سرشار از ویتامین


چیذری توضیح می دهد: «یک فنجان شیر کامل 5 درصد از مقدار توصیه شده ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. این غذا منبع خوبی از ویتامین های B2 و B12 است که برای قلب مفید است.


شیر کامل منبع پروتئین است


شیر کامل منبع خوبی از پروتئین است و حاوی تمام اسیدهای آمینه معروف است. آمینو اسیدها مسئول تولید و حفظ عضلات بدون چربی هستند. این شیر نسبت به شیر غیر لبنی به طور فزاینده‌ای بر عضلات تأثیر می‌گذارد و یک فنجان از آن می‌تواند حدود 8 گرم پروتئین از نیاز روزانه شما را تامین کند.


سرشار از انواع مواد معدنی


نوشیدن یک فنجان شیر کامل یکی از بهترین راه ها برای دریافت مقادیر لازم کلسیم و سایر مواد معدنی و املاح در رژیم غذایی روزانه است، به طوری که یک فنجان از آن 30 درصد کلسیم مورد نیاز روزانه افراد را تامین می کند. همچنین مقادیر خوبی سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر را وارد بدن می کند.


لبنیات به خصوص شیر کامل یا کامل علاوه بر فواید بسیار مضراتی نیز دارد که با توجه به شرایط هر فرد باید در مصرف آن دقت کرد.


چربی خطرناک شیر کامل


دکتر زینب کریمی، متخصص تغذیه در این خصوص بیان می کند: چربی بالای شیر کامل به ویژه شیر کامل علاوه بر کالری بالا، باعث کاهش جذب کلسیم در بدن می شود. یک فنجان شیر کامل حاوی حدود 8 گرم چربی در روز است که نیمی از آن چربی اشباع و مضر است.


شیرهای غنی شده


هنگامی که چربی از شیر کامل جدا می شود، اسید چرب امگا 3 نیز از آن جدا می شود. امگا 3 فواید زیادی برای قلب، چشم، مغز و غیره دارد. و از بیماری هایی مانند اختلالات قلبی عروقی، افسردگی، سرطان و دیابت جلوگیری می کند. بنابراین، اگر بیشتر اوقات شیر ​​کم چرب مصرف می کنید، بهتر است از انواع شیرهای کم چرب غنی شده با امگا 3 استفاده کنید.


دکتر کریمی می افزاید: شیر غنی شده با ویتامین D نیز برای ما ایرانی ها که در درجه اول باید با کمبود این ویتامین ضروری دست و پنجه نرم کنیم، گزینه بسیار خوبی است؛ البته نوع کم چرب!


اما گاهی ممکن است بخواهید یک لیوان شیر کامل بنوشید. تنوع، تعادل و توجه به ترجیحات در تغذیه روزانه بسیار مهم است، بنابراین اگر از چربی و کالری دریافتی خون آگاه هستید، هر از گاهی شیر مورد علاقه خود را بنوشید.


منبع: همشهری آنلاین


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید