نویز سفید چیست؟ آیا برای کودکان مفید است؟


صدای سفید درمان بی خوابی در شب است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قبل از برخورد سرشان به بالش به خواب می روند، باید بدانید که همه به اندازه شما خوب نمی خوابند. برخی از افراد هر شب برای چند دقیقه در رختخواب می‌چرخند تا زمانی که پلک‌هایشان سنگین شود و به خواب بروند. این افراد از هر پیشنهادی برای خواب راحت تر استقبال می کنند. یک دفتر خاطرات بنویسید، حمام آب گرم بگیرید، یوگا انجام دهید، به موسیقی کلاسیک گوش دهید و نویز سفید پخش کنید!


نویز سفید چیست؟

صدای تلویزیون های قدیمی را به خاطر دارید؟ همان نویز ممتد که به دلیل قطعی شبکه پخش می شد و به شدت آزار دهنده بود. آیا می توانید باور کنید که چنین صدایی به شما کمک می کند راحت تر بخوابید؟

نویز سفید نویز آرامی است که تمام فرکانس های شنیداری را به طور یکسان پوشش می دهد. برخی به آن صدای پهن باند می گویند، به این معنی که پهنای باند وسیعی دارد. محققان سال ها در حال بررسی این صدا بوده اند و به نتایج جالبی رسیده اند. به نظر می رسد که این نویز می تواند:

  • آرام کردن کودک گریان؛
  • بهبود تمرکز و عملکرد فرد؛
  • مقابله با علائم اختلال بیش فعالی؛
  • بهبود کیفیت خواب کودکان و بزرگسالان.

نویز سفید چگونه به خواب ما کمک می کند؟

صدای سفید و تاثیر آن بر خواب

دستگاه نویز سفید اولین بار در اوایل قرن هفدهم معرفی شد و تأثیر این صدا بر خواب بهتر اولین بار در دهه 1970 مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس این تحقیقات، گوش دادن به صدای سفید به کودکان و بزرگسالان کمک می کند سریعتر به خواب بروند.

محققان دریافته اند که بسیاری از ساکنان شهرهای پر سر و صدا در شب بهتر می خوابند. طبیعتا هنوز نمی توان در این مورد نظر قاطعانه ای بیان کرد. برخی این صدا را آزاردهنده می دانند. زیرا نه تنها خواب آنها را مختل می کند، بلکه به مرور زمان بر روی شنوایی آنها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

نحوه انتخاب دستگاه نویز سفید

1. آیا یک دستگاه یا یک برنامه نرم افزاری می خواهید؟

اولین تصمیمی که هنگام انتخاب دستگاه نویز سفید می گیرید، انتخاب یک دستگاه فیزیکی یا نرم افزار برای تولید این صدا است. یک دستگاه فیزیکی فضا را اشغال می کند، گرانتر است و کیفیت صدای بهتری دارد. از طرفی این برنامه های صوتی همه جا همراه شما هستند، حتی در جاده یا محل کار.

2. چقدر بودجه دارید؟

دومین معیار مهم بودجه شماست. خوشبختانه این دستگاه ها و برنامه ها از قیمت های گسترده ای برخوردار هستند تا هرکسی با توجه به بودجه خود بتواند یک پخش کننده صوتی مناسب تهیه کند. حداقل 1 میلیون تومان را در نظر بگیرید.

3. کیفیت چقدر برای شما مهم است؟

در صورت سفارش آنلاین این محصول، حتما نظرات خریداران قبلی را بررسی کرده و از کیفیت صدای دستگاه مطمئن شوید. برخی از این دستگاه ها علاوه بر نویز سفید، موسیقی و لالایی نیز پخش می کنند. همچنین دارای نور رنگارنگی هستند که توجه نوزاد را به خود جلب می کند. در هنگام خرید حتما به این ویژگی ها توجه کنید.

4. تایمر خواب می خواهید؟

اکثر دستگاه‌های صوتی دارای یک تایمر خواب برای خاموش کردن نویز سفید پس از مدت زمان معینی هستند. در هنگام خرید حتما به این ویژگی دستگاه توجه کنید. با استفاده از تایمر می توانید زمان پخش را تنظیم کنید. این دستگاه می تواند گزینه های مختلفی مانند 30 دقیقه، 60 دقیقه و 90 دقیقه را برای انتخاب در اختیار شما قرار دهد یا به شما اجازه دهد طول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چگونه به نویز سفید عادت کنیم؟

واقعیت این است که عادت کردن به این صدا آسان نیست. ابتدا باید ذهن خود را آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم این صدا را به همراه سایر فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید برای خوابی آرام‌تر، در برنامه خواب خود بگنجانید. هر شب در ساعت معینی برای خواب آماده شوید، دندان های خود را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، صورت خود را بشویید، بالش خود را تنظیم کنید، زنگ ساعت خود را برای روز بعد تنظیم کنید، و درست قبل از خواب، دستگاه صدای سفید را روشن کنید. چراغ ها را خاموش کنید. با این روال منظم، تقریباً خودتان را متقاعد خواهید کرد که نویز سفید به شما کمک می کند راحت تر بخوابید و سالم باشید.

تفاوت بین نویز سفید و صورتی

تفاوت بین نویز سفید و صورتی

صدای صورتی یک صدای پس زمینه ثابت است که شما را از پچ پچ مردم یا سر و صدای خیابان منحرف می کند. این صدا را می توان صدای مداوم باران، خش خش برگ ها در باد یا صدای امواج در ساحل توصیف کرد. صدای صورتی عمیق تر و سازگارتر از نویز سفید است، اما همچنان برای القای خواب آرام خوب عمل می کند. زیرا صداهای بلند را طوری فیلتر می کند که فقط پایین ترین فرکانس ها به گوش برسد. بر اساس مطالعات، گوش دادن به این صدا خواب سالمندان را عمیق تر می کند و توانایی شناختی بزرگسالان را بهبود می بخشد.

تفاوت بین نویز سفید و قهوه ای

نویز قهوه‌ای یا قرمز یک صدای باس پرفشار است که عمیق‌تر از نویز سفید و صورتی به نظر می‌رسد و در حذف صداهای پس‌زمینه مانند صدای باران شدید یا صدای دوش پرفشار مؤثرتر است. بسیاری از مردم این صدا را به نویز صورتی یا سفید ترجیح می دهند، زیرا معتقدند این صدا علائم زنگ زدن در گوش را تسکین می دهد و توانایی های شناختی آنها را بهبود می بخشد. البته تاثیر این صدا بر خواب کودکان و بزرگسالان هنوز به خوبی بررسی نشده است.

صداهای رنگی بیشتر

علاوه بر صداهای سفید، صورتی و قهوه ای، صداهای رنگی دیگری نیز وجود دارد که البته ربطی به کیفیت خواب ندارد. این صداها عبارتند از:

  • صدای آبی: این صدا کمی ترسناکتر از نویز صورتی و سفید است و هر چه فرکانس صدا بیشتر می شود مانند صدای اسپری رنگ بلندتر می شود.
  • صدای بنفش: این صدا دقیقا برعکس نویز قهوه ای است و در فرکانس های بالا بلندتر می شود. این صدا معمولا برای درمان وزوز گوش استفاده می شود.
  • صدای خاکستری: نویز پیوسته با فرکانس بالا و پایین تولید می کند که نه بلند است و نه ملایم، چیزی شبیه نویز سفید، فقط کمی متعادل تر است.

میزان خواب مورد نیاز کودک

روش ها و ترفندهای قبل از خواب، ابتدا باید بدانید که کودک در طول روز به چه میزان خواب نیاز دارد. این نیاز با توجه به سن کودک متفاوت است:

  • کودک زیر 1 ماه: به طور متوسط ​​18 ساعت در روز؛
  • از 1 تا 2 ماهگی: 4-5 ساعت خواب مداوم در روز؛
  • از 3 تا 6 ماهگی: 8-9 ساعت خواب در شب به علاوه چرت های کوتاه روزانه.
  • از 6 تا 12 ماهگی: در مجموع 14 ساعت خواب به اضافه 2 یا 3 چرت روزانه.

فواید صدای سفید برای کودکان

  • کودک با صدای پس زمینه راحت تر می خوابد.
  • نویز سفید صدای اعضای خانواده را کاهش می دهد.
  • برخی دستگاه ها ضربان قلب مادر را شبیه سازی می کنند که برای نوزاد آرامش بخش است.

1. خواب کودک راحت تر است

ما چندین بار در طول مقاله به این مزیت اشاره کرده ایم. اگر احساس می‌کنید کودک دلبندتان برای خوابیدن در محیط‌های آرام مشکل دارد یا نمی‌توانید او را خارج از ساعات خاصی بخوابانید، نویز سفید را امتحان کنید. اگر نتیجه مثبت بود، احتمالاً کودک شما به سر و صدای روزمره عادت کرده است و نمی تواند یک محیط کاملاً ساکت را تحمل کند.

2. فیلتر صداهای خانه

اگر چند کودک کوچک در خانه دارید و نمی توانید همه آنها را به طور همزمان ساکت کنید تا کودکتان بخوابد، یک دستگاه صدای سفید مشکل شما را حل می کند. این نویز مداوم تا حد زیادی نویز پس زمینه را حذف می کند. بقیه بچه ها می توانند بازی کنند و شما می توانید کارهای خانه پر سر و صدا را انجام دهید.

مضرات صدای سفید برای کودکان

مضرات صدای سفید برای کودکان

  • گاهی اوقات صدای دستگاه بیش از حد توصیه شده برای کودکان است.
  • کودک را معتاد می کند.
  • همه نوزادان به صدای سفید به خوبی پاسخ نمی دهند.

1. مشکلات در حال رشد

آرامش نویز سفید ایمن نیست. بر اساس آزمایشات انجام شده، صدای این دستگاه ها از 50 دسی بل (حد توصیه شده برای کودکان) فراتر رفته و قرار گرفتن منظم در معرض آن ها به شنوایی کودک و همچنین مشکلات خواب آسیب می رساند. پزشکان توصیه می کنند که حتی اگر از وسایل نویز سفید استفاده می کنید، حداقل 2 متر از تخت کودک خود فاصله داشته باشید و صدا را تا حد امکان بی صدا نگه دارید.

2. احتمال وابستگی نوزادی

کودکی که به نویز سفید پاسخ مثبت می دهد، با وجود این، مطمئناً خواب خوبی خواهد داشت، اما وای به روزی که صدای سفید در دسترس نباشد. ذهن نوزاد در دراز مدت کاملاً آماده می شود و بدون این صدا نمی خوابد. اعتیاد یکی از بزرگترین خطرات نویز سفید برای کودکان است.

3. بی تفاوتی برخی کودکان

لطفا بپذیرید که صدای سفید برای همه کودکان مفید نیست. می توانید این صدا را امتحان کنید، اما اگر نتیجه مطلوب نبود، کودک را مجبور نکنید که به شنیدن آن عادت کند. هر کودکی خواب خودش را دارد، یکی با موسیقی آرامش بخش، یکی با اسباب بازی مورد علاقه اش و دیگری با چراغ های رنگی می خوابد. ابتدا اضطراب فرزندتان را بیابید و سپس شرایط را برای خواب راحت او آماده کنید.

آخرین کلمه

نویز سفید مسکن است نه درمان. این صدا راه حلی موقتی برای رفع بی خوابی یا وحشت های شبانه است و هر چه بیشتر از آن استفاده کنید بیشتر به آن معتاد می شوید تا زمانی که بدون آن نتوانید بخوابید. بیایید خطرات مشکل ساز این صدای طولانی مدت را که شنوایی فرد را نیز ضعیف می کند، کنار بگذاریم. بی خوابی شبانه، چه در بزرگسالان و چه در کودکان، قطعا علتی دارد که باید برطرف شود. اگر مدتی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید دستگاه های تولید صدا از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید.

شما بگو

حالا شما بگویید؛ آیا شما یا عزیزانتان سعی می کنید با صدای سفید بخوابید؟ چه جایگزین های سالم تری برای خواب خوب شبانه می شناسید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید