هر آنچه باید از هفته بیست و نهم بارداری بدانید: از هفته بیست و نهم چه کاری باید انجام داد و چه کاری را نباید انجام داد.


شما اکنون در سه ماهه سوم بارداری هستید، بنابراین تغییرات محسوسی در بدن خود مشاهده خواهید کرد. شاید برایتان جالب باشد که جنین الان در چه وضعیتی است و یا در هفته ۲۹ بارداری در چه وضعیتی خواهد بود، پس با ما در پاسخ به این سوالات همراه باشید.

وارد اپلیکیشن شوید

با دانلود رایگان اپلیکیشن نعنا می توانید بارداری خود را هفته به هفته در چرخه بارداری نیز پیگیری کنید. علائم و شرایط مادر و جنین هر هفته برای شما توضیح داده می شود.

بارداری هفتگی در هفته 29 بارداری اپلیکیشن Mint

بارداری هفتگی در هفته 29 بارداری اپلیکیشن Mint

وضعیت جنین در هفته 29 بارداری چگونه است؟

جنین به روزهای آخر اقامت خود در رحم نزدیک می شود، بنابراین در چند هفته آینده رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. در هفته بیست و نهم، جنین حدود 1100 گرم وزن و بیش از 38 سانتی متر قد دارد، ماهیچه ها در حال شکل گیری هستند و ریه ها در حال رشد هستند.

در واقع، در هفته های منتهی به زایمان، جنین وزن بیشتری پیدا می کند و سرش خیلی سریعتر رشد می کند. از نظر تغذیه، جنین در این هفته ها به انرژی زیادی نیاز خواهد داشت، پس سعی کنید انواع پروتئین ها، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم را وارد بدن خود کنید. اسکلت جنین در هفته 29 در حال رشد و تکامل است، بنابراین کلسیم کافی مورد نیاز است.

هفته 29 بارداری

هفته 29 بارداری

شنوایی او کامل است و واکنش او به صداهای بلند را کاملا درک خواهید کرد. در این هفته ها می توانید شوک جنین را احساس کنید. همچنین ممکن است بتوانید موقعیت زانو یا آرنج را هنگام لمس کردن مشخص کنید.

بدن مامان این هفته

اکنون رژیم غذایی سالم برای رشد جنین بسیار مهم است. دو ماده مغذی مهم را فراموش نکنید. آهن و کلسیم. آهن به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون را حفظ کند و وظیفه خود حمل اکسیژن به تمام قسمت های بدن و همچنین جلوگیری از کم خونی را انجام می دهد.

توجه داشته باشید که مادر باردار به حداقل 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد که با خوردن غذاهای غنی شده با آهن مانند گوشت گاو، حبوبات و غلات تصفیه نشده یا با مصرف مکمل ها به آهن نیاز دارد. البته ماما در جلسات امتحان میزان آهن بدن شما را چک می کند و در صورت نیاز مکمل آهن تجویز می کند.

همچنین باید به اهمیت کلسیم برای سلامتی هر دو اشاره کرد. این ماده معدنی نه تنها استخوان ها و دندان های مادر را تقویت می کند، بلکه استخوان ها و دندان های کودک را نیز تقویت می کند.

مقدار مورد نیاز شما حدود هزار میلی گرم کلسیم در روز است (اگر زیر 19 سال دارید 1300 میلی گرم در روز). می توانید این مقدار کلسیم را با خوردن چند تکه نان سبوس دار یا پنیر پاستوریزه، کلم بروکلی یا ماست دریافت کنید.

به طور کلی، در سه ماهه آخر به حدود 450 کالری اضافی در روز نیاز دارید. این هفته باید انتظار داشته باشید که تا پایان بارداری حدود 450 گرم در هفته اضافه کنید. این عدد قبل از بارداری و زمان زایمان در هفته 40 طبیعی فرض می شود.

وضعیت مادر در هفته 29 بارداری

این هفته همچنان علائم و نشانه های بارداری وجود خواهد داشت. بسیاری از آنها طبیعی هستند و برخی دیگر نیاز به بررسی و درمان بیشتری دارند.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی شایع ترین عارضه بارداری این هفته است. رشد جنین می تواند فشار زیادی به معده وارد کند و شل شدن دریچه معده باعث ایجاد احساس اسیدی در شما می شود. بهتر است وعده های غذایی کم حجم را بیشتر مصرف کنید. از خوردن غذاهای سنگین بخصوص در آخر شب خودداری کنید.

فشار خون پایین و سرگیجه

افت فشار خون یکی دیگر از عارضه هایی است که اکثر زنان باردار در این هفته تجربه می کنند، به خصوص هنگام خواب و در حالت دراز کشیدن به پشت. ضربان قلب بالا و سرگیجه از جمله علائمی است که در این مورد ممکن است رخ دهد. . هنگام تغییر وضعیت ناگهانی، سرگیجه بسیار شایع است، بنابراین باید مراقب باشید که انتقال از حالت نشسته به ایستاده یا برعکس باید با توجه زیادی همراه باشد تا زمین نخورید.

گرفتگی عضلات

یکی از شایع ترین عوارض در ماه های آخر بارداری، گرفتگی عضلات به خصوص در پاها است. این وضعیت معمولاً به دلیل کمبود کلسیم ایجاد می شود، بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید یا با مشورت پزشک از مکمل کلسیم استفاده کنید. بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. حتما یک ساعت برای این کار وقت بگذارید.

رگهای واریسی

اگر متوجه شدید مویرگ های آبی رنگ روی پاهای خود باعث خارش می شوند، نشانه واریس است. توجه داشته باشید که وریدهای واریسی زمانی به سراغ شما می آیند که رحم در حال رشد به شریان های اصلی که خون را از پایین تنه به قلب می برند، فشار می آورد.

البته، اگر این اولین بار نیست که باردار می شوید یا یکی از اعضای خانواده این بیماری را داشته است، احتمال بروز این علامت بیشتر است. اگرچه این علائم خیلی خوب به نظر نمی رسند، اما معمولا از نظر پزشکی دشوار نیستند.

برای کاهش آنها بهتر است زیاد ننشینید یا به مدت طولانی نایستید. در صورت نیاز، پاهای خود را به دیوار بلند کرده و برای گردش خون بهتر به عقب تکیه دهید. شما همچنین می توانید با پوشیدن جوراب های واریس این وضعیت را کنترل کنید. بدیهی است در انتخاب جوراب هایی دقت کنید که به ران یا زانو شما فشار وارد نکند.

خستگی

اگر در پایان روز بیش از حد خسته هستید، فقط بدانید که این وضعیت در این مرحله از بارداری طبیعی است. بدن مادر همچنان در حال تغذیه و حمایت از نوزاد است و این امر انرژی زیادی را می گیرد. همچنین، نمی توانید یک شب راحت بخوابید.

تنگی نفس

البته منظورمان تنگی نفس، هیجان و هیجان در دیدن نوزاد نیست، بلکه در مورد نوع دیگری صحبت می کنیم که یکی از علائم شایع در سه ماهه آخر بارداری است.

رحم در ماه های آخر بارداری به ریه ها فرصتی برای جذب اکسیژن بیشتر نمی دهد و البته سایر اندام ها فضای کمتری دارند. سپس معده و دیافراگم به ریه ها فشار می آورند. در نتیجه ریه ها فضای کافی برای رشد ندارند.

توصیه می کنیم برای تنفس بهتر وضعیت نشستن خود را بهبود ببخشید. همچنین بهتر است آهسته تر حرکت کنید و فشار زیادی به خود وارد نکنید. اگر در این هفته متوجه درد قفسه سینه شدید، نباید این علامت را نادیده بگیرید. فورا به ماما اطلاع دهید.

مراقب پره اکلامپسی باشید

پره اکلامپسی یک عارضه شایع در بین زنان باردار است که به آن پره اکلامپسی نیز می گویند. این عارضه خطرناک علائمی دارد که با توجه به اتفاقات خطرناک می توان از بروز آن پیشگیری کرد. فشار خون بالا و دفع پروتئین دو علامت مهم این عارضه است. بنابراین توصیه می شود در این هفته ها به پزشک مراجعه کرده و از این منظر معاینه شوید. بهتر است معاینات روتین در سه ماهه سوم بارداری انجام شود.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم بارداری

– بهتر است از ایستادن طولانی مدت، اضافه وزن و افت ناگهانی فشار خون در مدت اقامت طولانی مدت باعث ایجاد کمردرد یا زانو درد و یا خدای ناکرده خطر زمین خوردن به دلیل افت ناگهانی فشار خون را پرهیز کنید. فشار شما را تهدید می کند

– از نظر تغذیه سعی کنید تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنید. برای یک زایمان موفق هم به بدنی قوی نیاز دارید و هم جنینی پرانرژی با رشد کامل در بدو تولد شرایط بهتری خواهد داشت. مواد مغذی بخورید اما وزن خود را نیز کنترل کنید.

انقباضات رحمی یکی از شایع ترین علائم در این هفته هاست. اگر احساس می کنید این انقباضات طولانی و دردناک هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

در هفته بیست و نهم بارداری باید به علائمی مانند سردرد شدید و مداوم، درد قفسه سینه، تورم دست و پا و صورت، اختلالات بینایی، تنگی نفس و حالت تهوع توجه کرد. در صورت داشتن این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین باید در مورد عوارضی مانند لکه بینی، خونریزی، فشار لگن یا کمردرد، ترشحات واژن و تغییر رنگ و غلظت ترشحات واژن با پزشک خود صحبت کنید.

نتایجی که اظهار شده

هیچ چیز در دوران بارداری برای مادر و جنین مهمتر نیست، بنابراین به شما توصیه می کنیم که بی مورد نگران نباشید، سعی کنید با افزایش آگاهی خود از وضعیت جنین و خود در هفته های مختلف بارداری، اطلاعات دقیقی از وضعیت خود داشته باشید. . با مراقبت از خود و مراجعه به موقع به پزشک، مطمئنا هیچ خطری برای خود و جنین خود نخواهید داشت.

منبع: نوازش

دیدگاهتان را بنویسید