ورزش های نامناسب برای کمردرد {نظرات متخصصین ارتوپدی}


كمر درد یکی از مشکلاتی است که معمولاً از میانسالی گریبانگیر بسیاری از افراد می شود. گاهی به دلایل منطقی مانند ضربه شدید و گاهی فقط به دلیل کهولت سن چنین مشکلی ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. اما راه حل چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟


البته ورزش به عنوان یک درمان می تواند تا حدودی مشکل را حل کند و تسکین دهنده خوبی برای دردهای ما باشد.

اما نکته مهم در اینجا این است که همه ورزش ها در خدمت هستند كمر درد آنها مفید نیستند. در ادامه با ما همراه باشید تا ورزش هایی را به شما معرفی کنیم که به هیچ وجه تسکین دهنده نیستند و حتی ممکن است باعث افزایش درد شما شوند.

برای مشاوره در مورد تمرینات کمردرد می توانید با پزشک ارتوپد در مشهد مشورت کنید.

ورزش های نامناسب برای کمردرد

وقتی از کمردرد رنج می بریم، احتمالاً به حل آن با ورزش فکر می کنیم. البته ورزش برای همه خوب است و نقش مهمی در تقویت روحیه ما دارد. اما نباید فراموش کنیم که انجام برخی ورزش ها می تواند ما را بدتر از قبل کند. در زیر شما را با این عناصر آشنا می کنیم.

دستگاه اتو پا

پرس پا یکی از وسایل تناسب اندام است که تقریبا همه باشگاه ها دارای آن هستند. از این دستگاه برای تقویت عضلات ساق پا استفاده می شود.

مکانیسم دستگاه به گونه ای ساخته شده است که فشار روی ماهیچه های پا متمرکز می شود. اما در هنگام انتقال و آماده سازی دستگاه مقداری فشار نیز به ستون فقرات وارد می شود. این فشار به حدی است که پزشکان افراد مبتلا به کمردرد را از انجام این ورزش منع کرده اند.

اگر فشار روی ستون فقرات کنترل نشود، می تواند آسیب جدی تری به بیمار وارد کند.

ددلیفت با پاهای صاف

ددلیفت پای صاف یکی از حرکات بدنسازی است که با وزنه های سنگین هالتر انجام می شود. در بهترین حالت، حتی زمانی که این حرکت به درستی انجام شود، فشار زیادی به کمر شما وارد می کند. این بدان معنی است که در شرایط عادی می تواند برای بدنسازان و ورزشکاران مناسب باشد. اما زمانی که کمر درد دارید، قطعا نباید این حرکت را انجام دهید. اگر مشکلی با کمردرد ندارید، به این دلیل نیست که تمرین با فشار بالا نیروی زیادی به ستون فقرات شما وارد می کند. پس در اجرای ددلیفت پای صاف حتما نکات مهم اجرای صحیح را رعایت کنید تا آسیب جدی به خود نزنید.

کشش همسترینگ

در بدنسازی تمرینات زیادی وجود دارد که برای انجام آنها نیاز به کشش کامل عضلات پا داریم. این حرکات علاوه بر بدنسازی در بسیاری از ورزش های دیگر مانند فوتبال، والیبال، تنیس و … نیز انجام می شود. همسترینگ ساق پا بیشترین فشار را به ستون فقرات وارد می کند که کشیده شود. زیرا در آناتومی بدن انسان، ماهیچه های ما به یکدیگر متصل هستند و ارتباط قوی بین همسترینگ و ستون فقرات وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام کمردرد از انجام این گونه ورزش ها خودداری کنید.

وزنه برداری

در این بند، علاوه بر وزنه برداری، منظور هر نوع فعالیتی است که شامل بلند کردن بارهای سنگین باشد. حرکات بدنسازی گاهی اوقات نیاز به وزنه برداری نیز دارد.

بلند کردن وزنه های سنگین، به ویژه وزنه هایی مانند هالتر، می تواند فشار زیادی به کمر و ستون فقرات شما وارد کند.

بدنسازان حرفه ای هنگام انجام این گونه تمرینات از کمربند مخصوص بدنسازی استفاده می کنند که تا حدودی از فشار روی کمر می کاهد و مشکلی ایجاد نمی کند.

این کار خود به خوبی نشان دهنده میزان فشار روی کمر ورزشکار است. البته در هنگام کمردرد حتی با کمربند مخصوص نیز نباید این تمرین را انجام داد. البته در مورد هر یک از این موارد می توانید با متخصص ارتوپد مشورت کنید.

نشستن

در نگاه اول خیلی ها فکر می کنند نشستن بیشترین فشار را به معده و عضلات این ناحیه وارد می کند. در حالی که این تمرین می تواند فشار زیادی به دیسک های ستون فقرات وارد کند. به همین دلیل وقتی مشکل کمر دارید، این ورزش می تواند برای کمر شما مضر باشد.

برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است کرانچ را با نشستن جایگزین کنید. کرانچ فشار بیشتری به ناحیه شکم وارد می کند و از طرف دیگر خطر نشستن برای پشت را ندارد. البته وقتی کمر درد دارید، کرانچ را با دقت و جدیت بیشتری دنبال کنید.

اجرا کن

دویدن فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کند. در حین دویدن، ستون فقرات باید مدام تغییر شکل دهد و در برابر حرکات پا مقاومت کند. این فشار بر روی کمر تاثیر منفی خواهد داشت و در صورت بروز کمردرد تاثیر مخربی خواهد داشت.

در مواقعی که کمر درد می کند بهتر است به جای دویدن از یک پیاده روی نرم و سبک استفاده کنید. پیاده روی به کمر فشار نمی آورد.

این ورزش باعث افزایش گردش خون می شود که باعث سبکی و کاهش درد می شود. همچنین بدون فعالیت های شدید روحیه شما را بهبود می بخشد و پس از انجام آن سرحال تر می شوید.

ورزش هایی که نیاز به چرخش و خم شدن دارند

در نهایت باید به ورزش هایی اشاره کرد که رده خاصی برای آنها در نظر گرفته نشد. بسته به شرایط شما، بهتر است در هنگام کمردرد، ورزش هایی را انجام ندهید که نیاز به پیچ و تاب و خم شدن دارند.

این دو عامل باعث افزایش درد و بهبودی دیرتر شما می شود.

سریعترین روش نوبت دهی آنلاین با پزشک ارتوپد در مشهد

برای اینکه زمان را از دست ندهید و در اسرع وقت اولین نوبت خود را با پزشک ارتوپد در مشهد بگیرید، می توانید به سایت همسریابی آنلاین پزشک مراجعه کرده و جستجو کنید. تخصص ارتوپدی در شهر مشهد برای لیستی از پزشکان ارتوپد در مشهد و به بهترین پزشکان مشهد در سایر تخصص های پزشکی دسترسی داشته باشید. برای این کار تنها به چند دقیقه زمان و دسترسی به اینترنت نیاز است.

همچنین یک دستگاه الکترونیکی که با آن می توانید وارد فضای مجازی شوید. دیگر نیازی نیست در شهر حرکت کنید و دیگر نیازی به تماس ندارید. در کوتاه ترین زمان نوبت آنلاین با پزشک مورد نظر را دریافت خواهید کرد

لیستی از متخصصین ارتوپدی در مشهد

  • دکتر سید رضا شریفی متخصص ارتوپدی
  • دکتر عباس نوری فوق تخصص ارتوپدی
  • دکتر علیرضا جلیلی اصل
  • دکتر محمدحسن کیانوش
  • دکتر سید سعید مهاجرزاده حیدری
  • دکتر علی می داند
  • دکتر خسرو شایان
  • دکتر عباس طالبیان
  • دکتر احسان عبداللهی
  • دکتر محمدعلی اسلامی

آخرین کلمه

كمر درد این یک عارضه شایع در بین افراد است. به خصوص افرادی که به ورزش حرفه ای می پردازند یا مشاغل سختی دارند بیش از دیگران در معرض این عارضه هستند.

برای کمردرد را کاهش دهیدورزش می تواند بسیار مفید باشد. اما مطمئنا همه ورزش ها این ویژگی را برای ما ندارند. در بالا شما را با این ورزش ها آشنا کرده ایم تا با مطالعه آنها در زمان بروز این عارضه آسیب جدی به خود نزنید و زودتر بهبود پیدا کنید.

برای انجام ورزش های مختلف در طول درد ستون فقرات و کمر من توصیه می کنم از دکتر ارتوپد همچنین می تواند بسیار مفید باشد و شک و تردید شما را تا حد زیادی حل کند.

هشدار! این مقاله صرفا جهت آشنایی با کسب و کار مهمان منتشر شده است و سایت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن ندارد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید