پارادایم چیست؟ چگونه سرنوشت ما توسط الگوهای ذهنی کنترل می شود؟


آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا سرنوشت انسان از پیش تعیین شده است یا اینکه انسان ها قدرت کافی برای تعیین سرنوشت خود را دارند؟ یکی از دلایل سرنوشت از پیش تعیین شده اکثر مردم، پارادایم است. به افرادی که می شناسید فکر کنید؛ اکثر مردم در کودکی به مدرسه می روند و تا سنین جوانی به تحصیل ادامه می دهند، کار پیدا می کنند، ازدواج می کنند، برای تامین نیازهای مالی خود کار می کنند، بچه دار می شوند و فرزندان خود را به همان سمت هدایت می کنند. این مسیری است که ذهن انسان معتقد است می توان از آن برای زنده ماندن و زندگی بیش از 80 سال استفاده کرد. به همین دلیل است که به یک پارادایم تبدیل شده است. در این مقاله درباره موضوع جذاب پارادایم شیفت صحبت می کنیم. ابتدا این مفاهیم را توضیح می دهیم و سپس روش هایی را که برای تغییر باورهای غلط وجود دارد، بیان می کنیم. چگونه با.

پارادایم چیست؟

واژه پارادایم که در فارسی به «مدل» ترجمه می‌شود، مفهومی است که از فلسفه علم نشأت گرفته و به تدریج به بخش‌های مختلف زندگی بشر راه یافته است. پارادایم یک فرض کلی است که جهان بینی افراد را در بر می گیرد. در جامعه علمی، متخصصان اعتقادات اساسی در مورد فیزیک، زیست شناسی و سایر رشته ها دارند و بر اساس این باورها، نتایج آزمایش های خود را ارزیابی می کنند. به عنوان مثال، مجموع 2 تا 2 ضربدر 4 پارادایم است که در تمام مسائل ساده و پیچیده ریاضی استفاده می شود و مورد قبول همه است.

مدل ها همیشه درست نیستند، به همین دلیل است که گاهی اوقات لازم است آنها را با پارادایم تغییر تغییر دهیم.

پارادایم مبادله چیست؟

بیایید پاسخ این سؤال را بگیریم که پارادایم تغییر در خارج از دنیای علم چیست؟ در علم اغلب اتفاق می افتد که نتایج آزمایشات چیزی خلاف باورهای فعلی متخصصان را نشان می دهد. در نتیجه، کارشناسان به این نتیجه می رسند که پارادایم های فعلی اشتباه هستند و آنها را تغییر می دهند. به عنوان مثال مدل اتمی یکی از معروف ترین تغییرات مدل در جهان است. تامسون اولین کسی بود که نظریه کیک کشمشی و پراکندگی الکترون ها در اتم را مطرح کرد. رادرفورد بعداً گفت که یک هسته با بار مثبت در مرکز اتم وجود دارد. بور نوترون را کشف کرد و آن را به ساختار اتم اضافه کرد، سپس نظریه مدل کوانتومی اتم ارائه شد. هر کدام از این دانشمندان در زمان خود مدل اتم را تغییر دادند.

پارادایم مبادله چیست؟

توماس کوهن، فیلسوف و فیزیکدان قرن بیستم، از پارادایم تغییر به عنوان «بنیان انقلاب های علمی» یاد می کند. بسیاری از دانشمندان با توجه به تعریف پارادایم کوهن، تغییرات اساسی در رشته خود ایجاد کرده و مدل های موجود را تغییر داده اند.

پارادایم ها اکنون در عرصه های مختلف سیاست، اجتماع، هنر و دیگر جنبه های زندگی انسان شناخته شده اند، مانند شیوه زندگی که در مقدمه از آن صحبت کردیم، اعتقاد به گذر زندگی که در بیشتر انسان ها وجود دارد. .

تغییر پارادایم به معنای تغییر ریشه های باورهای مسلط و ایجاد زمینه برای باورهای جدید در مورد یک موضوع است.

مدل های ذهنی چگونه ایجاد می شوند؟

بیایید از معنای پارادایم در علم گامی به عقب برداریم و نقش پارادایم را در زندگی بررسی کنیم. ذهن ما مملو از الگوهایی است که توسط آموزه هایی که دریافت کرده ایم، مفاهیمی که پذیرفته ایم و کارهایی که بارها و بارها انجام داده ایم، شکل گرفته است. اینکه مردم چگونه در مورد پول، عشق و روابط فکر می کنند، بر اساس چیزهایی است که ما از دوران کودکی یاد می گیریم.

به عنوان مثال یکی از پارادایم های رایج در جامعه ایران، پول و ثروت است. در بسیاری از سریال های ایرانی، ثروتمندان مجرم هستند یا در روابط خانوادگی خود مشکل دارند. ضرب المثل معروفی هم در فرهنگ ما وجود دارد که «پول خوشبختی نمی آورد» یا مردم عادی وقتی یک فرد ثروتمند را می بینند فکر می کنند حتماً با انجام کار اشتباه به آن مقام رسیده اند.

آیا پارادایم هایی در کدام حوزه های زندگی وجود دارد؟

ما در مورد همه چیز اعتقاد داریم، مثلا به دوستان خود توجه کنید. شما در مورد ویژگی هایی که دوستانتان باید داشته باشند، اعتقاد دارید و اکثر دوستان شما این ویژگی ها را دارند. این پارادایم است! ابعاد مختلفی که می تواند تحت تأثیر مدل های ذهنی قرار گیرد عبارتند از:

  • ایمنی
  • روابط با دوستان؛
  • رابطه عاطفی؛
  • سرگرمی زنده؛
  • رشد شخصی؛
  • زندگی اجتماعی؛
  • کار و زندگی کاری؛
  • وضعیت اقتصادی و درآمد؛
  • ارتباطات خانوادگی

چگونه پارادایم زندگی را تغییر دهیم؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که الگوهای ذهنی لزوما بد نیستند و ما اغلب نیازی به تغییر آنها نداریم. اولین قدم در تغییر مدل ها، شناسایی مدل های اشتباه و انجام اقدامات لازم برای تغییر آنهاست.

به یاد داشته باشید که تأثیر پارادایم بر زندگی و تغییر پارادایم مسائل زرد نیستند و همانطور که قبلاً گفتیم در علم به اثبات رسیده اند. بنابراین، اگر فکر می کنید الگوی اشتباهی در ذهن دارید، آن را تغییر دهید. در اینجا هفت مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع فرآیند آماده سازی میانجیگری انجام دهید.

1. چیزی را مشخص کنید که تغییر کند

با مشاهده عادات، افکار و رفتارهایی که تکرار می کنید و نتایج تکراری که می گیرید، می توانید الگوهایی را در ذهن خود پیدا کنید. به عنوان مثال، وقتی فکر می کنید که بیدار شدن قبل از ساعت 6 صبح دشوار یا حتی غیرممکن است، هرگز نمی توانید ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و اگر به زور از خواب بیدار شوید، احساس خوبی نخواهید داشت. اگر لازم است قبل از ساعت 6 صبح بیدار شوید، الگوی صبح زود بیدار شدن باید تغییر کند. بنابراین، در گام اول، مشخص کنید که پارادایم در ذهن شما چیست و چرا باید تغییر کند.

مشخص کنید که چرا می خواهید مدل فعلی را تغییر دهید و آن را با چه چیزی جایگزین خواهید کرد.

2. اهداف خود را بنویسید

مشخص کنید با تغییر این طرح چه چیزی به دست خواهید آورد. به یاد داشته باشید که پارادایم ها در ناخودآگاه شما هستند، بنابراین ممکن است هنگام تعیین اهداف با مقاومت شدید ذهن خود مواجه شوید. به عنوان مثال، اگر هدف این است که 4 روز در هفته ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و کتاب بخوانید، ذهن شما مدام تکرار می کند که با این کار در وسط روز بسیار خسته می شوید و دیگر نمی توانید کار خود را انجام دهید. کار. پس بهتر است تا ساعت 7 بخوابید!

هنگام نوشتن اهداف، روی بایدها و نبایدهای ذهن خود تمرکز نکنید و فقط آنچه را که می خواهید بنویسید.

3. شروع به تغییر افکار خود کنید

این مرحله را با عبارتی طلایی منسوب به حضرت علی (ع) توضیح می دهیم: «از افکاری که گفته می شود، مراقب باشید، چه می گویید و چه می کنید، مراقب رفتاری باشید که به آن عادت می کنید، مواظب رفتار خود باشید، عادت باشید. «مواظب شخصیتت باش، این سرنوشت تو خواهد بود.» آیا این چیزی نیست که تا به حال در مورد پارادایم گفتیم؟

مدیریت فکر

افکار منبع الگوها هستند و با کنترل آگاهانه آنها می توانیم پارادایم های جدیدی را در ذهن خود ایجاد کنیم. برای کنترل افکارتان از چیزی که شما را به یاد باورهای محدودکننده می اندازد دوری کنید و محیط را با افراد و افکار الهام بخش پر کنید که شما را به هدفتان می رساند. به یاد داشته باشید که ما نمی توانیم تمام افکار خود را کنترل کنیم. کنترل ذهنی افکار به این معنی است که هر زمان متوجه شدید که به الگوهای قبلی بازگشته اید، بدون سرزنش خود ذهن خود را به سمت افکار درست هدایت کنید.

4. از منطقه امن خارج شوید

وقتی یک نفر تصمیم می گیرد برای اولین بار ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود، ذهنش آنقدر مقاومت می کند که به نظر می رسد اگر تا 7 نخوابد، جان خود را از دست می دهد! اما تا کنون هیچ کس نتوانسته است راه حل کامل را ارسال کند، که عجیب نیست. برای تغییر پارادایم، باید از حاشیه های امن زندگی خود خارج شوید و به ناشناخته ها بروید و کارهایی را انجام دهید که ذهنتان در برابر آن مقاومت می کند.

به یاد داشته باشید که شما فرمانده بدن خود هستید، نه ذهن و الگوهای قدیمی!

5. شروع کنید به فردی که می خواهید باشید

تصمیم گیری برای تغییر یک پارادایم مانند یادگیری یک ورزش یا مهارت جدید نیست که نیاز به تمرین دارد. این نیاز به یک تصمیم فوری دارد!

  • بلافاصله تصمیم می گیریم ساعت 5 صبح که تلفن زنگ می خورد از رختخواب بلند شویم.
  • به جای همبرگر در یک لحظه یک سالاد سفارش دهید.
  • از امروز پیش بروید و طبق برنامه در کارتان نظم ایجاد کنید.

هر زمان که تصمیم شکست خورد، به جای سرزنش کردن خود، به مسیر خود بازگردید. بلافاصله شروع به تبدیل شدن به شخصیت مورد علاقه خود کنید. به یاد داشته باشید که هر بار که می گویید از فردا شروع می کنم، مسیر اشتباهی را برای تغییر پارادایم انتخاب کرده اید.

6. احساسات خود را کنترل کنید

گاهی اوقات همه چیز خوب است، اما احساسات قوی که در لحظه به وجود می آیند، تلاش را هدر می دهند. احساسات زبان بدن ما هستند و باید کنترل شوند. ممکن است کنترل احساسات خود در اوایل پارادایم تغییر برای شما دشوار باشد، اما باید یاد بگیرید که آنها را در طول زمان کنترل کنید. فوران احساسات مانند زمانی است که چیزی در آتش است. وقتی آتش می سوزد نمی توانید به دنبال کپسول آتش نشانی باشید، اما اگر از قبل می دانید کپسول آتش نشانی کجاست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید، می توانید خیلی سریع آتش را خاموش کنید.

مراحل کنترل احساسات

  • نفس عمیق بکشید و از فضا و افکاری که باعث ایجاد احساسات منفی و ناخوشایند در شما شده اند دوری کنید.
  • احساسی که در آن لحظه دارید را شناسایی کنید.
  • احساسات خود را با کلمات (کلامی یا نوشتاری) بیان کنید.
  • به خود یادآوری کنید که احساسات شما گذرا هستند و ربطی به شخصیت شما ندارند. مثلاً باید بدانید که الان عصبانی هستید، اما اصلاً آدم عصبی نیستید.
  • اکنون می توانید احساسات خود را به درستی کنترل کنید.

مدیریت احساسات

احساسات همیشه مانع نیستند و گاهی اوقات می توانند محرک باشند. به عنوان مثال، وقتی تصمیم می گیرید بعد از بیدار شدن در ساعت 5 صبح فعالیت مورد علاقه خود را انجام دهید یا تصمیم می گیرید ساعت 5 صبح با شخصی که دوستش دارید بیدار شوید، احساس خوبی خواهید داشت. این احساس خوب یک محرک قوی برای تعهد به تغییر الگوها است.

7. به تلاش خود ادامه دهید

پیشرفت خود را در رسیدن به اهداف خود مرور کنید و مطمئن شوید که در مسیر درستی هستید. ممکن است لازم باشد اهداف خود را در طول مسیر تغییر دهید و آنها را حتی بزرگتر کنید. پارادایم تغییر را به یک فرآیند مادام العمر تبدیل کنید. همیشه در زندگی ما باورهایی وجود دارد که باید تغییر کند. بدون مقاومت، به آرامی و آگاهانه تغییراتی را که می خواهید ایجاد کنید.

آخرین کلمه

پارادایم تغییر تغییری نیست که یک هفته در زندگی شما تغییر کند. تمریناتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم مانند نهری است که از دل سنگ می گذرد. این جریان به آرامی سنگ را تغییر می دهد و مسیر آن را باز می کند. برخی از پارادایم ها عمیق و باستانی هستند و ما حتی ممکن است از آنها آگاه نباشیم. به همین دلیل تغییر آنها نیازمند صبر و استمرار مراحل است. تغییر طرز فکر آنقدر ساده است که بسیاری از مردم آن را باور نمی کنند و نمی کنند. شما چی فکر میکنید؟


نحوه خرید - کتابخانه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی

در این مجموعه صوتی با نحوه مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی آشنا شوید.

تا بتوانید شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید.




دیدگاهتان را بنویسید