چاقی چه تاثیری بر زانو درد دارد و چگونه می توانیم به کاهش آن کمک کنیم؟


مفاصل به طور طبیعی به گونه ای ساخته می شوند که به ما کمک می کنند تا قسمت های مختلف ساختار اسکلتی خود را به هم متصل کنیم و وزن بدن را بهتر تحمل کنیم. وقتی بدن ما در محدوده وزنی سالم قرار دارد (BMI بین 18.9 تا 25)، فشاری به مفاصل وارد نمی‌شود، اما هر چه وزن بدن بیشتر باشد، عملکرد صحیح مفاصل سخت‌تر می‌شود. این (چاقی و اضافه وزن) به ویژه بر مفصل زانو به عنوان یکی از بزرگترین و کاربردی ترین مفاصل بدن تأثیر منفی می گذارد. تغییرات کوچک در وزن بدن می تواند تاثیر زیادی بر درد مفاصل از جمله درد زانو داشته باشد. این مقاله را بخوانید تا ببینید چاقی چگونه بر درد زانو تاثیر می گذارد و چگونه کاهش وزن می تواند به کاهش درد زانو کمک کند.

چاقی می تواند مستقیما باعث زانو درد شود!

در مطالعه ای بر روی رابطه بین تغییرات شاخص توده بدنی (BMI) و درد زانو که بر روی 594 زن طی 14 سال انجام شد، محققان دریافتند افرادی که BMI بالاتری دارند بیشتر مستعد زانو درد هستند. بر اساس مطالعه دیگری، افرادی که BMI آنها بالای 27 است، سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به آرتروز زانو هستند.

علاوه بر این، چربی اضافه وزن می تواند باعث ترشح هورمونی به نام لپتین شود که برخی از دانشمندان معتقدند نقش مهمی در شروع آرتریت دارد. علاوه بر این، چربی بدن می تواند ماده ای را آزاد کند که باعث التهاب در بدن می شود.

هر دوی این عوامل که به نام فاکتور نکروز تومور آلفا و اینترلوکین 1 شناخته می شوند، نقش مهمی در آسیب شایع غضروف در آرتریت، به ویژه در آرتریت زانو دارند. بنابراین چاقی مستقیم و غیرمستقیم می تواند باعث مشکلات مفصلی از جمله مفصل زانو شود و درد زیادی ایجاد کند.

کاهش وزن چگونه به درمان زانو درد کمک می کند؟

خبر خوب این است که مطالعات نشان می دهد که افراد چاق مبتلا به آرتریت می توانند با کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش، درد زانو را به نصف کاهش دهند. کاهش وزن یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامت زانو و درمان آرتروز زانو است.

کاهش وزن می تواند وزن سنگینی را که روی زانو قرار داشت کاهش دهد و باعث ساییدگی مفصل زانو شود و به بازسازی مفصل کمک کند. همچنین التهاب را کاهش می دهد و به بهبود وضعیت آرتریت کمک می کند.

چگونه برای درمان زانو درد وزن کم کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که اقدامات زیر می تواند برای درمان چاقی و کاهش وزن و در نهایت در دستیابی به مفاصل سالم زانو بسیار مفید باشد:

مشاوره و کمک پزشکی دریافت کنید

اگر مشکل یا بیماری جدی دارید یا احساس می کنید ورزش به قسمت خاصی از بدن شما آسیب می زند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر زانو درد شدید دارید، از پزشک خود بپرسید چه ورزش ها و فعالیت هایی برای شما مجاز است؟

ورزش و تمرینات اصلاحی

ورزش های مفید برای افراد چاق شامل پیاده روی (حتی برای چند دقیقه)، دوچرخه سواری و تمرینات قدرتی برای عضله سازی است.

تحرک و فعالیت روزانه را افزایش دهید

سعی کنید فعالیت های بدنی بیشتری را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به عنوان مثال هنگام صحبت با تلفن راه بروید، با فرزند یا نوه خود بازی های حرکتی انجام دهید و به جای استفاده از فضای مجازی سعی کنید بیشتر با دوستان خود ملاقات کنید.

جراحی لاغری

اگر افرادی که BMI بالای 35 دارند نمی توانند با روش های معمول وزن کم کنند، می توانند در مورد انجام یک روش کاهش وزن مانند اسلیو معده یا بای پس یا روش های دیگر صحبت کنند. این روش ها کم تهاجمی هستند و منجر به کاهش وزن موثر می شوند.

مزایای کاهش وزن فراتر از درمان زانو درد چیست؟

مزایای کاهش وزن در زانو درد عبارتند از:

فشار روی مفاصل را کاهش دهید

کاهش هر پوند وزن می تواند فشار وارده بر مفصل زانو را تا 4 پوند در هر مرحله کاهش دهد. 5 کیلوگرم وزن کم می کنید به طوری که فشار 20 کیلوگرمی از روی زانوها برداشته می شود. در نتیجه، فشار کمتر به معنای ساییدگی کمتر زانو و احتمال کمتر آرتریت است.

کاهش التهاب در بدن

سال هاست که آرتریت به عنوان یک بیماری فرسایشی که در اثر فشار بیش از حد بر مفاصل به خصوص زانو که باعث التهاب می شود، شناخته می شود. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که التهاب یکی از عوامل ایجاد آرتریت است و نه عوارض آن.

اضافه وزن می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد و در نتیجه باعث درد مفاصل شود. کاهش وزن می تواند این پاسخ التهابی بدن را کاهش دهد. بر اساس مطالعه دیگری، کاهش 10 درصد از وزن بدن می تواند التهاب بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پرخوری همچنین می تواند واکنش سیستم ایمنی بدن انسان را تحریک کرده و التهاب را کاهش دهد.

بهبود توانایی راه رفتن

طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد، کسانی که 3 تا 5 کیلوگرم وزن کم کردند توانستند به طور متوسط ​​522 متر را در 6 دقیقه راه بروند. در عوض، کسانی که 10 تا 20 درصد وزن خود را از دست دادند، توانستند 542 متر را در همان زمان راه بروند. البته 20 درصد از اعضای گروه توانستند مسافتی بالغ بر 559 متر را طی کنند. در نتیجه می توان گفت کاهش وزن تاثیر مثبتی بر توانایی راه رفتن فرد دارد.

مسکن درد

در ابتدای روند کاهش وزن و ورزش، مفاصل ممکن است درد بیشتری را تجربه کنند، اما اگر به آرامی مدت زمان تمرین و حرکت را افزایش دهید، درد کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده است که ورزش و کاهش وزن می تواند درد را تا 25 درصد کاهش دهد.

حتی پس از رسیدن به وزن ایده آل، باید رژیم غذایی سالم و ورزش را در برنامه خود داشته باشید تا بتوانید وزنی که به دست آورده اید را حفظ کنید.

خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی را کاهش دهید

تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن متوسط ​​(حدود ۷ کیلوگرم) می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۸ درصد کاهش دهد. کاهش وزن همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی و سرطان را کاهش دهد و به پیشگیری و درمان آرتروز و بیماری های مرتبط کمک کند.

تنفس خود را بهبود بخشید

دانشمندان بر این باورند که کاهش تنها 10 درصد از وزن بدن می تواند منجر به بهبود طولانی مدت آپنه خواب شود. در واقع کاهش وزن موثرترین عامل در پیشگیری از آپنه خواب است.

خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهید

مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن می تواند فشار خون را به سطوح طبیعی کاهش دهد. علاوه بر این، تغذیه صحیح و ورزش مناسب که منجر به کاهش وزن می شود، می تواند کلسترول را کاهش دهد. داده ها نشان می دهد که حتی کاهش 3 تا 5 کیلوگرم وزن می تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک کند.

چرا برای کاهش زانو درد باید به آرامی وزن کم کنیم؟

یک مطالعه 18 ماهه بر روی افراد چاق انجام شد و در این آزمایش سه گروه به روش های مختلف وزن کم کردند. گروه اول با رژیم غذایی، گروه دوم با ورزش و رژیم غذایی و گروه سوم با ورزش این کار را انجام دادند. (گرچه گروه اول و دوم بهتر از گروه سوم وزن کم کردند) اما تحقیقات نشان داده اند که بدن هر فرد به روش خاصی وزن کم می کند.

با این حال، ترکیب رژیم غذایی مناسب و ورزش مناسب همراه با یادگیری تغییر عادات بد بهترین راه برای کاهش وزن موثر است. قرص های لاغری و جراحی کاهش وزن نیز می توانند در درمان چاقی مفید باشند.

کاهش وزن آهسته برای سلامت بدن بسیار مهم است، بنابراین رژیم های لاغری سریع بر سلامت فرد تاثیر منفی می گذارد. پزشکان معتقدند که 10 درصد کاهش وزن بدن باید در یک دوره 6 ماهه انجام شود. کاهش کالری دریافتی روزانه از 300 به 500 کالری (اگر از چاقی رنج می برید، این عدد می تواند بین 500 تا 1000 کالری باشد) منجر به کاهش وزن سالم به میزان یک پوند در هفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید