چگونه انسان بهتری باشیم؛ 10 توصیه موثر


انسان بودن و تلاش برای تبدیل شدن به انسان بهتر هدفی است که نتیجه بسیار خوشایندی دارد. وقتی تلاش می کنیم افراد بهتری باشیم، علاوه بر تاثیر مثبت بر دیگران، سلامت روانی خود را نیز بهبود می بخشیم. در این مقاله، ما در مورد چیزهایی صحبت می کنیم که به ما می گویند چگونه انسان بهتری باشیم. با ما بمان.

خوب بودن یعنی چی؟

از کجا بفهمی آدم خوبی هستی؟ برخی از ویژگی هایی که برای یک انسان خوب ذکر می شود عبارتند از:

چند نشانه که نشان می دهد شما فرد خوبی هستید:

  • مردم دوست دارند با شما بیرون بروند.
  • شما احساس شفقت و همدلی دارید.
  • به دیگران گوش دهید؛
  • شما مسئولیت اشتباهات خود را می پذیرید.
  • آیا شما صادق هستید؟
  • شما با دیگران مهربان هستید؛
  • شما با خودتان مهربان هستید؛
  • از دیگران حمایت کنید.

چگونه انسان بهتری باشیم؟

تبدیل شدن به یک فرد بهتر آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. نشان دادن شفقت، همدلی و مهربانی در تعاملات روزانه با دیگران، کلید دستیابی به این هدف است. برخی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف باید انجام دهید را خواهید خواند.

1. مهربان باشید

آدم خوب بودن یعنی خوب بودن با دیگران. بر اساس تحقیقات انجام شده، مهربانی می تواند تاثیر مثبتی بر مغز شما داشته باشد. رفتار محبت آمیز باعث آزاد شدن اکسی توسین، اندورفین و ایجاد ارتباطات عصبی جدید می شود. همانطور که می دانید این 2 هورمون، هورمون های آرامش بخش و مفید هستند. همه ما خواهان احساس خوب مهربانی هستیم و مهربانی ما به راحتی به دیگران سرایت می کند و باعث مهربانی آنها نیز می شود.

2. زیاد انتقاد نکنید

وقتی افکار منفی شما را احاطه کرده اند، خوب بودن و رفتار خوب سخت تر می شود. وقتی می خواهید از کسی انتقاد کنید، سعی کنید ذهنیت مثبتی داشته باشید و کمی خوش بین باشید. چطوری میپرسی؟ بیایید با یک مثال به سوال شما پاسخ دهیم. مثلاً اگر همکارتان اشتباه کرد، قبل از انتقاد از او و اشتباهش کمی فکر کنید. به جای عصبانی شدن و سرزنش او، سعی کنید از اشتباه او به عنوان فرصتی برای کمک به او استفاده کنید.

3- صادق باشید

به خود و ارزش های خود وفادار بمانید. شما می توانید خود را به خوبی بیان کنید و در عین حال صادق باشید. خوب بودن به این معنا نیست که هرگز به دیگران نه نگویید یا کارهایی را که نمی خواهید انجام دهید. تعیین مرزهای واضح به این معنی است که شما از سلامت روانی و عاطفی خود مراقبت می کنید. وقتی احساس امنیت و احترام می کنید، مهربانی با دیگران می تواند به طور طبیعی به وجود بیاید.

4. با خود مهربان باشید

نحوه رفتار ما با خود نقش مهمی در رفتار ما با دیگران دارد. آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه با خودتان صحبت می کنید و وقتی مشکلی پیش می آید چگونه واکنش نشان می دهید؟ آیا خودتان را سرزنش یا تنبیه می کنید؟ با تمرین مهربانی با خود، می توانید با دیگران بهتر رفتار کنید و فرد بهتری باشید.

5. روشن فکر باشید

زندگی پر از تغییرات است. وقتی با ایده‌ها، موقعیت‌ها یا افرادی مواجه می‌شویم که برایمان ناآشنا هستند، ممکن است احساسات منفی ایجاد شود که خوب بودن را دشوار می‌کند. داشتن ذهن باز برای یادگیری و جذب اطلاعات بدون در نظر گرفتن هر قضاوتی ضروری است. باز نگه داشتن ذهن می تواند به شما کمک کند موقعیت های متفاوت و ناآشنا را تجربه کنید و در عین حال آرامش خود را حفظ کنید. وقتی با خود و محیطتان راحت هستید، خوب بودن بسیار آسان تر است، حتی در میان تغییرات زیادی که زندگی برای شما در نظر گرفته است.

6. مودب باشید

درست است که مهربانی تنها یکی از جنبه های انسان بودن است، اما ویژگی مهمی برای داشتن لحن مثبت در تعاملات اجتماعی است. به یاد داشته باشید که رفتار دیگران نباید شما را به بی ادبی سوق دهد. اگر دیگران بی ادب یا نامهربان هستند، پاسخ مودبانه شما می تواند راهی برای تغییر نحوه تعامل شما باشد. استفاده از کلمات ساده ای مانند “لطفا” و “متشکرم” در گفتگوهای روزمره می تواند بسیار موثر باشد.

7. به دنبال راه هایی برای کمک باشید

سعی کنید حتی با انجام کارهای به ظاهر کوچک در تعاملات روزانه خود با دیگران مفید باشید، از لبخند زدن به دیگران در فروشگاه مواد غذایی گرفته تا کمک به همکار خود در یک پروژه. مفید بودن می تواند راهی عالی برای تمرین مهربانی در طول روز باشد.

8. بخشش را تمرین کنید

رها کردن کینه های گذشته و بخشیدن دیگران، حرکت رو به جلو را آسان تر می کند. وقتی نسبت به دیگران احساس خوبی دارید، انسان بودن و بهتر عمل کردن آسان تر است. بخشیدن خود نیز مهم است، بنابراین سعی کنید تجربیات منفی گذشته را کنار بگذارید. این تجربیات به شما اجازه نمی دهد ذهن باز و مثبت اندیشی داشته باشید.

9. شکرگزاری را تمرین کنید

چند دقیقه از روز خود را صرف فکر کردن به چیزی کنید که برای آن سپاسگزار هستید. حتی می توانید این موارد را هر روز در یک دفترچه یادداشت کنید. بر اساس تحقیقات، قدردانی فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش استرس و افزایش شادی اشاره کرد. تمرکز بر افکار مثبت باعث می شود نگرش مثبت تری داشته باشید و به راحتی با مشکلات زندگی روزمره کنار بیایید.

10. به دیگران احترام بگذارید

همدلی و احترام نیز از اجزای مهم وجود انسان است. سعی کنید در طول روز مشکلات مختلف را از دید دیگران ببینید و به این فکر کنید که برای احترام به نیازهای آنها چه کاری می توانید انجام دهید. به وقت دیگران احترام بگذارید. به عنوان مثال، اگر با دوستی ملاقات می کنید، سعی کنید خود را به موقع معرفی کنید، در طول مکالمه از تلفن همراه خود استفاده نکنید و گوش دادن فعال را تمرین کنید.

فواید انسان خوب بودن

فواید انسان خوب بودن

1. افزایش جذابیت در رابطه

مهربان بودن می تواند شما را به یک شریک عاشقانه جذاب تر تبدیل کند. طبق مطالعه ای که در سال 2019 منتشر شد، شرکت کنندگان گفتند که مهربانی مهمترین ویژگی در شریک زندگی آنها است. این بدان معناست که انسان خوب بودن مهمتر از وضعیت مالی، جذابیت فیزیکی و شوخ طبعی است.

2. خلق و خوی بهتر

خوب بودن خوبه طبق تحقیقات انجام کارهای محبت آمیز و مفید باعث بهبود خلق و خو می شود. محققان دریافتند که انجام فعالیت های عاشقانه برای 7 روز متوالی باعث افزایش احساس شادی و رفاه می شود. علاوه بر این، این تحقیق نشان داده است که هر چه افراد بیشتر کارهای محبت آمیز انجام دهند، احساس شادی بیشتری دارند. جالب اینجاست که فرقی نمی کرد این اعمال محبت آمیز با دوستان، غریبه ها یا حتی خود شخص انجام می شد، همه آنها همان اثرات مثبت را داشت.

3. استرس را کاهش دهید

انسان بودن و تلاش برای تبدیل شدن به انسان بهتر نیز می تواند در کاهش استرس نقش داشته باشد. محققان دریافتند افرادی که اعمال محبت آمیز انجام می دهند استرس و منفی گرایی کمتری را تجربه می کنند.

نکات قابل تامل

در عین حال که انسان خوب بودن مزایای زیادی دارد، اما می تواند معایبی نیز داشته باشد. این امر به ویژه زمانی صادق است که نیاز به مهربانی مانع برقراری ارتباط واقعی شود. برخی از پیامدهای منفی سرکوب احساسات واقعی در تلاش برای مهربانی عبارتند از:

  • طغیان های عاطفی: اگر مدام افکار و احساسات واقعی خود را فقط برای معرفی یک فرد خوب سرکوب می کنید، به احتمال زیاد این احساسات در نهایت فوران خواهند کرد. فشار این رویداد می تواند به اندازه کافی باقی بماند تا استرس واکنشی ایجاد کند.
  • رنجش: پنهان کردن احساسات واقعی خود یا انکار آنچه واقعاً می خواهید می تواند منجر به احساس رنجش شود. این می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و بر روابط شما با دیگران تأثیر منفی بگذارد.
  • روابط سطحی: اگر آنچه را که واقعاً از رابطه می خواهید برای جلوگیری از درگیری و مهربانی بیان نکنید، خود واقعی خود را به دیگران نشان نمی دهید. این اغلب منجر به روابطی می شود که عمق عاطفی و صمیمیت ندارند. ممکن است در این روابط مشاجره و درگیری کم باشد، اما عمق آنها نیز کم است.

شما بگو

به نظر شما چگونه می توان انسان بود و انسان بهتری شد؟ آیا تا به حال سعی کرده اید که فرد بهتری باشید؟ لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی رازهای موفقیت


موانع پیشرفت خودتان را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید.




دیدگاهتان را بنویسید