چگونه بر اعتیاد به غذا غلبه کنیم اعتیاد به غذا تست اعتیاد به غذا


داشتن یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن برای برخی افراد امکان پذیر نیست. این افراد از مضر بودن برخی غذاها آگاه هستند اما به خوردن آنها ادامه می دهند. واقعیت این است که برخی از غذاها بر مغز تأثیر می گذارند و به همین دلیل است که فرد نمی تواند دست از خوردن بکشد. اعتیاد به غذا یک مشکل جدی است و به همین دلیل است که مردم نمی توانند مصرف برخی غذاها را کنترل کنند. در این مقاله به بررسی اعتیاد به مواد غذایی و راه های کنترل و غلبه بر آن می پردازیم.

اعتیاد به غذا چیست؟

هولیگانیسم به عنوان اعتیاد به غذا و عادات بد غذایی در نظر گرفته می شود. این اعتیاد شبیه اعتیاد به مواد مخدر است. اعتیاد به مواد غذایی نیز مشابه سایر اختلالات غذایی مانند پرخوری، پرخوری عصبی یا سایر مشکلات مرتبط با مواد غذایی است و یکی از علل چاقی است.

فواید غلبه بر اعتیاد به غذا

تاثیر روی مغز

اعتیاد به غذا درست مانند اعتیاد به مواد مخدر بر مغز تأثیر می گذارد. این منجر به این واقعیت می شود که این اعتیاد بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارد و علائم مختلفی را ایجاد می کند. جویدن آدامس بر مرکز مغز تأثیر می گذارد. وقتی این غذاها را می خورید، یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین آزاد می شود. پنکیک هایی مانند آب نبات، نوشیدنی های شیرین و غذاهای سرخ شده پرچرب از جمله مواد غذایی مضر هستند که باعث مشکلات سلامتی می شوند.

علائم و نشانه های اعتیاد به غذا

هیچ آزمایشی برای تشخیص اعتیاد به غذا وجود ندارد. اما به دلیل تعدادی از علائم، این نوع اعتیاد تشخیص داده خواهد شد. علائم و نشانه های اعتیاد به مواد غذایی مشابه علائم اعتیاد به مواد مخدر است با این تفاوت که شدت عواقب آن کمتر است. اعتیاد به مواد غذایی می تواند منجر به مشکلات جسمی و بیماری هایی مانند چاقی یا دیابت نوع 2 شود.علاوه بر این، اعتیاد به مواد غذایی می تواند اثرات منفی بر عزت نفس و عواطف داشته باشد و میل و امید به زندگی فرد را کاهش دهد.

هشت نشانه اعتیاد به غذا عبارتند از:

  • شما تمایل شدیدی به خوردن غذاهای خاص دارید، حتی اگر احساس سیری کنید یا به تازگی غذا خوردن را تمام کرده باشید.
  • زمانی که شروع به خوردن غذای مورد نظر خود می کنید، بیشتر از اینکه بخواهید مقدار زیادی از غذایی را که می خواهید بخورید، می خورید.
  • با احساس عذاب وجدان پس از خوردن برخی غذاها، از خود به خاطر خوردن غذای مورد نظر خود عذرخواهی کنید.
  • برای نخوردن برخی غذاها محدودیت هایی وجود دارد، اما نمی توانید به آنها پایبند باشید.
  • با خوردن غذاهای ناسالم پنهان شوید
درمان اعتیاد به غذا

چگونه بفهمیم ارزش نخوردن را دارد؟

کمی بعید به نظر می رسد که او کاملاً تسلیم شود. با این حال، در برخی موارد، اجتناب از برخی مواد غذایی مهم است. وقتی تصمیم می گیرید که غذای خاصی را نخورید، چه برای خوردن و چه نخوردن توجیه داشته باشید، کار برای شما آسان خواهد بود. در این مواقع دیگر تمایلی به خوردن آن غذای خاص نخواهید داشت.

اگر مطمئن هستید که ارزشش را دارد، فهرستی از مزایا و معایب آن تهیه کنید.

مزایایی مانند: کاهش وزن، طول عمر بیشتر، انرژی بیشتر و احساس بهتر و درمان کبد چرب

معایبی مانند: غذاهای خاصی را با دیگران و دوستان نخورید، غذای مورد علاقه خود را به دیگران توضیح دهید.

هر چیزی که به ذهنتان می رسد را بنویسید، مهم نیست چقدر بی فایده یا عجیب و غریب است. سپس از خود بپرسید که آیا ارزشش را دارد یا خیر، و اگر چنین است، مطمئن شوید که کار درست را انجام می دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از معضلاتی که در لیست معایب با آن مواجه می شوید، برطرف خواهند شد.

عوارض اعتیاد به غذا

اولین قدم برای غلبه بر اعتیاد به غذا

اگر تصمیم گرفته اید که غذاهای خاصی نخورید و بر اعتیاد غذایی غلبه کنید، نکته مهم این است که در این مدت خود را به رژیم محدود نکنید. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. غلبه بر اعتیاد به غذا کار سختی است و محدودیت های غذایی آن را دشوارتر می کند. همچنین ممکن است در این مدت احساس شکست کنید. با انجام این مراحل مقدماتی برای جلوگیری از نشانه های غذایی در آینده آماده شوید. به این ترتیب برای این تصمیم آمادگی بیشتری خواهید داشت:

  • غذاهای محرک فهرستی از غذاهایی که احتمالاً می خورید تهیه کنید. این مواد غذایی که محرک محسوب می شوند باید کاملا حذف شوند.
  • فست فود و رستوران. فهرستی از رستوران هایی که فست فود مضر دارند تهیه کنید. این کار شما را از رفتن به یکی از این رستوران ها باز می دارد، به خصوص زمانی که گرسنه هستید یا حوصله آشپزی را ندارید.
  • به آنچه می خورید فکر کنید، ترجیحاً غذاهای سالمی که دوست دارید و می خورید.
  • چند کپی از لیست مزایا و معایب مواد غذایی تهیه کنید و آن را در آشپزخانه، داشبورد ماشین یا کیف پول خود قرار دهید. یادت باشه چرا اینکارو کردی
غلبه بر اعتیاد به غذا

نکاتی برای کمک به شما

اگر احساس می کنید نمی توانید آن را ترک کنید یا دوباره به غذا معتاد شده اید، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به غذا می توانند چندین بار قبل از رسیدن به هدف خود شکست بخورند. برای غلبه بر اعتیاد به غذا می توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

نتیجه

اعتیاد به غذا یک مشکل جدی است و به ندرت خود به خود برطرف می شود مگر اینکه تصمیم جدی برای نخوردن بگیرید. اولین قدم برای غلبه بر اعتیاد به غذا، فهرست کردن مزایا و معایب عدم مصرف غذاهای محرک و یافتن جایگزین های سالم است. در این مدت می توانید از افرادی مانند مشاور کمک بگیرید و بدانید که در این راه تنها نیستید.

دیدگاهتان را بنویسید