کتوز چیست و چه تفاوتی با کتواسیدوز دارد؟


کتوز یک حالت متابولیک است که در آن بدن به جای گلوکز از چربی برای انرژی استفاده می کند. به همین دلیل، برخی افراد از رژیم کتوژنیک یا کم کربوهیدرات برای سوزاندن و مصرف چربی بدن استفاده می کنند. رژیم کتوژنیک می تواند فواید زیادی داشته باشد، از جمله کاهش وزن، افزایش انرژی و درمان بیماری های مزمن. از سوی دیگر، این رژیم می تواند عوارض جانبی مانند تنفس کتونی و یبوست ایجاد کند. اما کتوز چیست و در طی آن چه اتفاقی می افتد؟ کتواسیدوز چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این موارد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کتوز چیست؟


کتوز فرآیندی است که در آن بدن از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کند. به طور طبیعی بدن از قند خون (گلوکز) به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کند. این گلوکز با مصرف کربوهیدرات هایی مانند نشاسته و قندها به دست می آید. بدن کربوهیدرات ها را به گلوکز تجزیه می کند و از آن به عنوان انرژی استفاده می کند یا به عنوان گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره می کند و در صورت نیاز آن را از کبد آزاد می کند.

زمانی که مصرف کربوهیدرات خیلی کم باشد، این ذخایر گلوکز تخلیه می شوند. اگر بدن شما کربوهیدرات کافی برای سوزاندن ندارد، از یک استراتژی انرژی دیگر استفاده کنید: به جای گلوکز، چربی بسوزانید. در واقع بدن با تجزیه چربی از گلوکز تری گلیسیرید استفاده می کند.

کتون محصول جانبی این فرآیند است. کتون ها با نام های بتا هیدروکسی بوتیرات، اجسام کتونی یا اجسام کتونی، اسیدهایی هستند که در خون تجمع می یابند و از طریق ادرار دفع می شوند و در حالت کتوز، منبع اصلی انرژی بدن و مغز می شوند. چربی مورد استفاده برای ساخت کتون ها می تواند از رژیم غذایی شما (کتوز غذایی) یا از ذخایر چربی بدن شما تامین شود.

کدام افراد دچار کتوز می شوند؟

کبد خود مقدار کمی کتون تولید می کند، اما وقتی سطح گلوکز کاهش می یابد، سطح انسولین کاهش می یابد. این باعث می شود که کبد تولید کتون را افزایش دهد تا از انرژی مورد نیاز مغز اطمینان حاصل کند. بنابراین، در کتوز، خون شما کتون های زیادی دارد. سطوح پایین کتون نشان دهنده تجزیه چربی است، اما سطوح بالا می تواند برای بدن سمی باشد و باعث کتواسیدوز شود. در زیر و بعد از توضیح کامل در مورد کتوز، توضیح خواهیم داد که کتواسیدوز چیست و چه ضررهایی برای بدن دارد.

کتوز در افراد دیابتی نیز رخ می دهد. در واقع زمانی اتفاق می افتد که بدن انسولین کافی نداشته باشد یا نتواند به درستی از انسولین استفاده کند. مشکلات مربوط به کتوز بیش از حد، مانند کتواسیدوز دیابتی یا KDA، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

رژیم کتوزیس

کتوز چیست: رژیم کتوز

رژیم کتوژنیک یا کتوژنیک رژیم کتوژنیک بر کاهش مصرف کربوهیدرات و تغییر روش استفاده بدن از غذا تمرکز دارد. به طور معمول، کربوهیدرات های رژیمی بیشترین میزان سوخت مورد نیاز بدن را تامین می کنند. رژیم کتو میزان کربوهیدرات هایی را که می خورید کاهش می دهد و به بدن شما می آموزد که به جای کربوهیدرات از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. رژیم کتو سرشار از چربی، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات کم است. رژیم استاندارد کتو حاوی 70-80٪ چربی، 10-20٪ پروتئین و 5-10٪ کربوهیدرات است.

بسیاری از غذاهای غنی از مواد مغذی، از جمله غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، سرشار از کربوهیدرات هستند. کربوهیدرات های همه این منابع به رژیم کتو محدود می شود. بنابراین، در این رژیم به شما می گویند که باید مصرف برخی از مواد از جمله:

  • لوبیا؛
  • غلات؛
  • سیب زمینی؛
  • نان؛
  • میوه؛
  • سبزیجات؛
  • آب نبات؛
  • نوشیدنی های حاوی قند؛
  • ادویه ها یا سس های حاوی شکر، مانند سس باربیکیو یا سس کچاپ.

انواع غذاها چربی موجود در رژیم کتو را تامین می کنند، از جمله:

  • گوشت و ماهی؛
  • تخم مرغ؛
  • آجیل و دانه ها؛
  • کره و خامه؛
  • پنیر؛
  • روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن کانولا.

برای شروع و ادامه رژیم کتوز به کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز نیاز دارید که تقریباً معادل دو تکه نان، دو موز یا یک فنجان پاستا است.

زمان ورود به فاز کتو فرا رسیده است

اگر روزانه بین 20 تا 50 گرم کربوهیدرات مصرف می کنید، معمولاً 2 تا 4 روز طول می کشد تا به کتوزیس تبدیل شوید. با این حال، زمان لازم برای ورود به این مرحله ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن؛
  • مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین؛
  • میزان فعالیت بدنی؛
  • متابولیسم؛
  • خواب سالم؛
  • میزان استرس.

اگر قبل از شروع کتوزیس از رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده می کنید، ممکن است دیرتر از افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند به کتوز مبتلا شوید زیرا بدن شما باید ابتدا ذخایر گلوکز خود را تخلیه کند. با روزه داری متناوب می توانید سریعتر دچار کتوز شوید. رایج ترین روش روزه داری متناوب این است که تمام وعده های غذایی را ظرف 8 ساعت بخورید. سپس 16 ساعت از 24 ساعت باقیمانده را ناشتا باشید.

فواید کتوز

طبق مطالعات، کتوز فواید زیادی دارد. یکی از بزرگترین مزایای کتوز کاهش وزن است. این فرآیند به شما کمک می کند کمتر احساس گرسنگی کنید، بنابراین غذای کمتری می خورید. این رژیم از یک طرف حجم توده های بدون چربی را حفظ می کند و از طرف دیگر باعث کاهش چربی شکمی یا احشایی می شود. سایر مزایای کتوز درمان و مدیریت بیماری است، از جمله:

  • صرع: پزشکان معمولاً به کودکان مبتلا به صرع رژیم کتوژنیک می دهند تا با تغییر قسمت تحریک پذیر مغز، تشنج را کاهش دهند یا حتی از آن جلوگیری کنند.
  • سایر بیماری های عصبی: طبق تحقیقات، رژیم کتو می تواند به بهبود بیماری های عصبی مانند آلزایمر، اوتیسم و ​​سرطان مغز مانند گلیوبلاستوما کمک کند.
  • دیابت نوع 2: رژیم کتو می تواند به کاهش وزن و مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.
  • بیماری قلبی: رژیم کتو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را با کاهش فشار خون، بهبود کلسترول خوب و کاهش تری گلیسیرید کاهش دهد.
  • سندرم متابولیک: رژیم کتو می تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک را که با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است، کاهش دهد.

اثربخشی رژیم کتوژنیک در سایر بیماری ها در حال مطالعه است، از جمله:

  • سندرم متابولیک؛
  • غلیان؛
  • سرطان؛
  • بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک؛
  • بیماری لاغریگ.

رژیم کتو به افزایش تمرکز و انرژی کمک می کند و انرژی مورد نیاز بدن را در مسیر کاهش التهاب قرار می دهد. به گفته محققان، مغز با کتون ها بهتر از گلوکز کار می کند.

عوارض جانبی کتوز

در حالی که رژیم کتو فواید زیادی دارد، اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که برای همه مناسب نیست، مانند افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند. علائم اولیه کتوز شامل سردرد، خستگی، یبوست و بوی بد دهان است که معمولا در عرض چند روز یا چند هفته از بین می روند. یکی از علائم کتوز، آنفولانزای کتو است که شامل درد معده، سردرد و خستگی است. اما رژیم کتو علائم دیگری نیز دارد، از جمله:

کتوز و دیابت

کتوز چیست: کتوز و دیابت

کتوز در بیماران دیابتی می تواند به دلیل انسولین ناکافی برای پردازش گلوکز در بدن باشد. وجود کتون در ادرار نشان می دهد که فرد باید دیابت خود را بهتر کنترل کند. برخی از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که رژیم کتو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مناسب باشد، در این شرایط بدن همچنان مقداری انسولین تولید می کند، اما به خوبی کار نمی کند.

کتواسیدوز

بیماران دیابتی که از رژیم کتو استفاده می کنند باید سطح کتون خون خود را به دقت کنترل کنند. اگر مقدار کتون ها خیلی زیاد باشد، کتواسیدوز رخ می دهد و می تواند باعث مسمومیت شود. کتواسیدوز یک بیماری جدی و خطرناک است که به سرعت پیشرفت می کند.

محرک های مختلفی برای کتواسیدوز وجود دارد، اما معمولاً ناشی از بیماری هایی است که با عملکرد مخالف انسولین، مقدار هورمون ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر، ممکن است به دلیل انسولین درمانی، فراموشی برنامه ریزی درمان یا عدم دریافت انسولین کافی رخ دهد.

برخی از محرک های کمتر رایج کتواسیدوز عبارتند از:

  • سوء مصرف مواد مخدر؛
  • آسیب عاطفی؛
  • آسیب جسمی؛
  • خستگی؛
  • عمل جراحي

کتواسیدوز معمولا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 رخ می دهد البته در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز ممکن است رخ دهد اما شیوع آن کمتر است. همچنین افزایش کتون در ادرار یا افزایش قند خون هر دو از علائم کتواسیدوز هستند.

علائم اولیه کتواسیدوز

کتواسیدوز دارای چندین علامت اولیه است، از جمله:

درمان کتواسیدوز

کتوز معمولا در افرادی که رژیم غذایی متعادل و وعده های غذایی منظم می خورند رخ نمی دهد. کاهش شدید کالری و کربوهیدرات دریافتی، ورزش برای مدت طولانی، بارداری یا شیردهی همراه با رژیم کم کربوهیدرات یا کتو می تواند باعث کتوز شود. اگرچه برخی از افراد بدن خود را در حالت کتوز قرار می دهند، اما خطر تجمع اسید برای کسانی که آن را کنترل نمی کنند بالا است. علاوه بر این، احتمال کتوز و حتی کتواسیدوز در افراد دیابتی که انسولین کافی دریافت نمی‌کنند، وعده‌های غذایی نمی‌خورند یا واکنش انسولین دارند، زیاد است. کتواسیدوز دیابتی می تواند منجر به کمای دیابتی و حتی مرگ شود.

درمان‌ها معمولاً برای افراد مبتلا به دیابت انجام می‌شود، از جمله:

  • جایگزینی مایعات: پزشکان از این روش برای آبرسانی به بدن و رقیق کردن قند اضافی استفاده می کنند.
  • جایگزینی الکترولیت: این روش به حفظ عملکرد قلب، ماهیچه ها و سلول های عصبی کمک می کند. معمولاً در غیاب انسولین، میزان الکترولیت ها کاهش می یابد.
  • انسولین درمانی: این روش می تواند به معکوس کردن روند مربوط به کتواسیدوز کمک کند.

یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند از کتوز در افراد سالم جلوگیری کند.

پیشگیری از کتواسیدوز

راه های مختلفی برای پیشگیری از کتواسیدوز در افراد مبتلا به دیابت وجود دارد، از جمله:

  • کنترل دقیق قند خون حداقل 3 یا 4 بار در روز.
  • در مورد مقدار انسولینی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  • برنامه درمان دیابت را دنبال کنید.

بیماران دیابتی، به ویژه در مواقع بیماری و استرس، باید سطح کتون خون خود را با کیت بررسی کنند.

تفاوت بین کتوز و کتواسیدوز ناشی از دیابت

کتوز و کتواسیدوز دیابتی دو وضعیت بسیار متفاوت هستند. در طول کتوز، کتون ها در خون هستند اما برای اسیدی کردن خون کافی نیستند. این حالت معمولاً در طول روزه داری یا رژیم کم کربوهیدرات رخ می دهد و مضر نیست. اما کتواسیدوز معمولا در افراد دیابتی یا دیابتی های تشخیص داده نشده رخ می دهد. در این حالت به دلیل کمبود انسولین، مقدار زیادی کتون وارد خون شده و آن را اسیدی می کند. کتواسیدوز دیابتی تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان فوری دارد.

شما بگو

چقدر در مورد کتوز و رژیم کتوژنیک می دانید؟ آیا در روزهای عادی یا روزه داری این حالت را تجربه کرده اید؟ در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید. این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از آن استفاده کنند.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید