گلوتن و چاقی با رژیم سلیاک آشنا شوید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از بیماری ها و انواع آلرژی های غذایی را که گاه منجر به بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش می شود، تشخیص داد یا از آن پیشگیری کرد. شاید قبلاً درباره بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن شنیده باشید، اما همه چیز را در مورد آن نمی دانید. در واقع، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است، بلکه تنها برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی از غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در زیر اطلاعات مفیدی در مورد علائم سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامت شما ضروری است، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا صعب العلاج نیست، منشاء این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا همراه است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی واقعاً نیازی به مصرف داروهای قوی نیست. افراد مبتلا به این بیماری باید رژیم غذایی سلیاک را دنبال کنند، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته مؤسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) هنگامی که یک فرد سلیاک گلوتن می خورد، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه روده کوچک نمی تواند مواد مغذی نان و غلات را به درستی جذب کند و باعث بروز علائمی مانند اسهال، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن است. این رژیم مصرف غذاهای حاوی گلوتن را برای جلوگیری از آسیب روده در افراد سلیاک کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است، زیرا هنگامی که با آب مخلوط می شود یک قوام چسبناک به آرد می دهد. این خاصیت چسبندگی به نان پس از پخته شدن حجم می دهد به طوری که بافتی ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم مطبوع و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از افراد پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نام دارد. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم وجود دارد. همچنین برخی از افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در یک رژیم غذایی بدون گلوتن، توصیه می شود تا حد امکان از غذاهای حاوی یا حاوی گلوتن استفاده نکنید، که به طور کلی شامل غلات، گندم، آرد سمولینا، دانه های گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، جو، چاودار است. سعی کنید فقط از غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات، برنج، سیب زمینی و عدس استفاده کنید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه می شوند، اما مواد نهایی بدون گلوتن هستند. سپس به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی، طبق گفته موسسه ملی سلامت، غذاهایی که باید مصرف کنید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، شکار، بره، خوک، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاA: آووکادو، روغن نارگیل، زیتون، روغن جامد و چربی و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکلی اعم از تازه، منجمد، خشک شده یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه، ذرت، ارزن، کینوآ، برنج، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: تمام گیاهان و ادویه جات تازه و خشک به طور طبیعی بدون گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا، عدس، بادام زمینی، نخود و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع از جمله: بادام، بادام هندی، کتان، گردو، دانه کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات خاص نان که فاقد گلوتن هستند.

معنی بدون گلوتن چیست؟

هنگام خرید مواد غذایی، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. اپلیکیشن جدیدی به نام جستجوی غذای بدون گلوتن اکنون در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در غذاها شناسایی کنید. کافیست آن را روی موبایل خود نصب کنید

غذاهای بدون گلوتن

جالب اینجاست که برخی از غذاهای بدون گلوتن، غذاهای کامل، نان و جایگزین های گندم مانند نان بدون گلوتن، آرد، پاستا، کراکر و بیسکویت نیز وجود دارد که در سوپرمارکت ها و محصولات ارگانیک یافت می شود. و فروشگاه های مواد غذایی سالم .

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید از رژیم سلیاک یا بدون گلوتن پیروی کنید، از مصرف نان های حاوی گندم خودداری کنید. در عوض، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج، گندم سیاه، ذرت، ارزن، جو (در صورت برچسب بدون گلوتن)، نشاسته و آرد، نشاسته سیب زمینی، آرد ذرت، آرد نخود، آرد سویا، بادام، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی از نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند، پس در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی‌های بدون گلوتن شامل آبمیوه‌های طبیعی، آب‌میوه‌های طعم‌دار، نوشیدنی‌های گازدار و لیکور می‌شوند.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس کنند به گلوتن حساسیت دارند. افرادی نیز هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن، از چاقی نیز رنج می برند، اما ارتباط بین گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای اینکه بفهمند مبتلا به سلیاک هستند یا نه، می توانند یک رژیم غذایی کاملاً بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند آیا علائم آنها بهبود می یابد یا خیر. اما حتما از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از گذشت چند هفته از بیماری سلیاک، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را مجدداً به رژیم غذایی خود وارد کنید و علائم را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم کمک نمی کند، چیز دیگری می تواند باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن و چاقی مرتبط هستند؟

همانطور که گفته شد، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیما منجر به چاقی شود، اما در افراد سلیاک، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. کاهش وزن هنگام شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن کاملا طبیعی است. این به این دلیل است که یک فرد سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم غذایی بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. زیرا در این رژیم اغلب میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی جایگزین غذاهای غنی از گلوتن می شوند.

با این حال، اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را با این رژیم دنبال کنید، مهم است که از غذاهای فرآوری شده «بدون گلوتن» مانند کیک، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین، بهتر است روی مصرف غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

فواید رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد سلیاک کاهش می دهد
  • افزایش انرژی در بدن
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • بهبود باروری
  • خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن را به عنوان رژیم غذایی پیشنهاد می کنیم:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چای خوری عصاره وانیل با میوه خرد شده دلخواه یک شب در یک کاسه یا یک پارچ خیس کنید. . صبحانه بدون گلوتن شما آماده است، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید